Spring naar bijdragen

Vic


viciente

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Goed gebruik om je hier even voor te stellen zie ik. Ik ben heel kort eerder op dit forum geweest.

Ben nu 34 jaar en sinds ik uit huis ben rond mijn 22e drink ik teveel. Probleem speelt in mindere of meerdere mate dus al 12 jaar zo'n beetje.

Momenteel hebben we het over rond de 30 à 35 standaardglazen per week. Dat doe ik zowel thuis als tijdens uitgaan. Anderen merken er weinig van. Ben meer een emotie wegdrinker, geen zin in gevoelens van eenzaamheid en afwijzing. Alhoewel ik op feestjes juist weer drink om de positieve stemming daar verder door te voeren of mezelf relaxed te voelen.

Eigenlijk is mijn doel terug gaan naar max 15 glazen per week, goed verdeel. Ik twijfel eerlijk gezegd of dat lukt en ik niet helemaal moet stoppen. Dat laatste zou een behoorlijke klus worden.

Ik heb al een Alchohol de Baas traject afgelegd maar ben helaas één van de mensen die niet aan de hoge successcores daar heeft meegewerkt.

Vanmorgen weer met een kater opgestaan en er verandert niets in mijn leven. Ik taal eigenlijk alleen naar koude biertjes en grijp niet zo vaak naar iets anders. Vanmorgen dus bierblikjes uit de koelkast leeggegooid en wil weer een nieuwe start maken per direkt.

Eerst eens even zorgen dat ik tot donderdag alcoholvrij blijf ook om mijn lichaam rust te gunnen. Vervelende wel is dat uit eerdere stop pogingen blijkt dat mijn nachtrust ontregeld wordt juist door te stoppen (gewenning). Dat in tegenstelling tot berichten dat het drinken zelf dus je nachtrust ontregelt.

Benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ben al jaren aan het 'tellen' in Excel sheets en heb het nodige inzicht in waarom ik drink. Alleen het doen... moeilijk zat.

Omslagpunt kwam vreemd genoeg met de Nationale IQ test laatst. Ik beschouw mezelf als redelijk intelligent en de buitenwereld denkt dat ook zeker maar kwam met een belabberde score uit de bus. Bedacht met toen dat dat misschien wel die hersencellen zijn die massaal afsterven. Geen goede zet qua carrière dus :-S Dat laatste zal wel grappig klinken trouwens...

Iedereen hier veel succes gewenst met zijn persoonlijke strijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Viciente,

Welkom hier!
Al heel goed dat je je bierblikjes hebt weggegooid. Niets in huis halen scheelt al de helft! (tenminte bij mij!).
Als je naar ditjes en satjes gaat kun je ook meepraten in de huiskamer :)
Daar lees je een heleboel en kun je veel ervaringen opdoen.

Ik ben sinds 10 januari helemaal gestopt met alcohol, na daarvoor 2 flessen wijn per avond weg te hebben gedronken :(
En dat slapen klopt, maar dat wordt steeds beter. De laatste 3 nachten heb ik eigenlijk helemaal doorgeslapen :)

Tot in de huiskamer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen Vic.

Ja, de vraag om te minderen of te stoppen kun jij alleen invullen. Heel vaak komen nieuwelingen hier met de zelfde vraag als jij, lukt het me om te minderen of moet ik stoppen. Dat is uitproberen. Ikzelf kan niet minderen, als ik maar drank ruik, ben ik verkocht zeg maar. Daarom slik ik Refusal en dat helpt me om niet te drinken.
En gevoelens van eenzaamheid kennen de meeste alci's. Drank maakt eenzaam omdat je door veel te drinken buiten de boot valt. Je krijgt een neg. naam en veel mensen willen niets meer met je te maken hebben.
Dat gevoel wil je niet voelen omdat dat een vreselijk rotgevoel is en je gaat weer drinken. Dus kom je in een cirkel te zitten waar je niet meer uit komt. Die cirkel moet doorbroken worden en je moet weer gaan leven. Ik hoop dat het je hier wel lukt om te stoppen of te minderen.
Ik zeg altijd maar zo, als het mij gelukt is, moet het jou ook lukken. We zijn allebei mensen maar wel heel gevoelige.:present:
Heel veel suc6. Zie ik je ook bij ditjes en datjes dagdraad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Vic, ik ben sinds december op dit forum en ben 4 januari helemaal gestopt met drinken. Minderen werkt voor mij nu niet. Ik heb het in het verleden een aantal keer geprobeerd, dat lukt dan een paar weken en daarna val ik weer terug in mijn oude gebruik. Voor nu heb ik met mezelf afgesproken 3 maanden niet te drinken, dan kijk ik wel hoe ik er voorsta en misschien wil ik dan helemaal niet meer. Ik heb ook 2x een online behandeling gedaan. De eerste keer ben ik 3 weken gestopt. De tweede keer ging het in het begin heel goed, echter toen vertrok mijn behandelaar en kreeg ik een andere die volgens mij mijn dossier niet had gelezen en voorstellen deed die ik dus absoluut niet wilde en waar ik toen ook al in de intake de nodige aandacht aan had geschonken. Mijn vertrouwen wankelde toen al. Vervolgens vertrok deze behandelaar ook weer en kreeg ik een 3e, een jong grietje net van de universiteit af. Toen ben ik ermee gestopt. Ik heb trouwens nooit deze bij Tactus gevolgd, ik wilde dat wel de eerste keer dat ik online hulp zocht maar toen was er hier een enorme wachtlijst.

Maar ik moet zeggen, nu met het forum gaat het wel goed. Ergens is er toch een knop om en voel ik me sterk genoeg om geen alcohol meer aan te raken op dit moment.

Ik hoop dat jij voor jou de goede beslissing neemt. Eigenlijk zeg je het zelf al: je twijfelt of je kan minderen. Diep in je hart weet je misschien al dat je zou moeten stoppen. In ieder geval zal je hier alle steun krijgen welke keuze je ook maakt. Sterkte:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drank ontregelt je slaap toch wel. Ik weet niet precies welk stadium van de slaap. Het heeft bij mij toch wel een aantal maanden geduurd voor ik weer normaal kon slapen. Ik kreeg last van merkbare slaapproblemen toen ik stopte. Ook ben ik nog een half jaar heel erg moe geweest.

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het schijnt de r.e.m. slaap te ontregelen Hanneke. Maar ik kan me voorstellen dat, als je heel lang gedronken hebt, je de natuurlijke manier van moe worden en gaan slapen helemaal kwijt raakt. ik ga mezelf maar na. Als ik moe was, dronk ik gewoon door. Na een paar flinke blikken bier, voelde ik die moeheid niet meer en kreeg weer (zogenaamd) energie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom VIciente,

Ik ben een stuk ouder dan jij en dronk een stuk meer.
Functioneerde en functioneer wel normaal hoor, prima baan, lieve vrouw enz.
Maar met 2 flessen wijn en een paar biertjes per dag had ik toch weinig moeite.

Ben, nu ongeveer een jaar geleden, twee maanden helemaal droog geweest en voelde me prima.
Daarna "gecontroleerd" gaan drinken, alleen bij gelegenheid.
Dat gaat goed, een paar weken, hooguit.
Niet meer thuis drinken en zeker niet alleen, dus steeds vaker voor lunch en of diner de stad in, dan mocht het immers wel.
Volgende stap was dat ik in het weekend wel thuis wat mocht drinken.
Weekend is zaterdag/zondag.
Maar ik werk in continudienst en mijn 3 daagse weekend valt vaak in de week, maar is wel MIJN weekend.
Dus dat mocht ook, kon ik alweer vaak 5 van de 7 dagen drinken.
En die andere 2 dagen was er ook altijd wel een reden om te drinken, omdat het mooi weer was, omdat het slecht weer was, omdat ik me lekker volede, omdat ik me wat minder lekker voelde, vul maar in...
Van de week stond er een nog bijna volle fles wijn, zonde om weg te gooien toch, dus die maar opgedronken.
Toen niet het lef om een nieuwe fles te halen, schaamde me daar te veel voor voor mijn vrouw.
Dus stond ik mijn wijnglas iedere keer stiekum te vullen met Calvados, dat kon ongemerkt (?)

Ik ben er nu dus wel achter, minderen is het niet voor deze jongen.
Dag 1 vandaag...

Mijn verhaal dus, jpuw wens ik veel sterkte en hoop dat je slaagt in wat je wil,
Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Viciente, van mij ook een dikke welkom en veel succes gewenst!
En Harry, heel herkenbaar alweer.
Heb het zelf ook lange tijd geprobeerd van te minderen. Eerst een maand niet drinken, en dan mocht het weer op bepaalde gelegenheden.
En dan vervaagt je regel geleidelijk tot er geen regel meer is...
Ik ben officieel gestopt op 15/11/10 en ben sindsdien 3 avonden even uit de bocht gegaan.
De laatste tijd heb ik er niet meer zo'n last van om niet meer (mee) te drinken. In het begin was ik erg prikkelbaar en kwaad op iedereen omdat ze de hele tijd in mijn nabijheid aan het slempen waren. Was erg negatief.
Gaandeweg heb ik aanvaard dat het voor mij de beste optie is om niet te drinken.
En dat geeft een immens verschil en veel meer innerlijke rust.
Beperkt drinken is geen optie, dan moet ik weer de hele tijd die rem erop zetten, ermee bezig zijn, waneer mag het wel wanneer niet... veels te vermoeiend !
Terwijl niet drinken klaar is en je je verder op andere dingen kan concentreren.
Wat ik zelf superleuk vind is dat ik veel minder kribbig en kortaf ben naar de kinderen toe.
Het is een pak gezelliger geworden.
En wat ook nog erg leuk was, afgelopen weekend zaten we in de pizzeria, iedereen aan de wijn, ik aan de spa en toch heb ik me die avond rot geamuseerd, iedereen was aangeschoten en grappig maar ik was de lolbroek die geen alcohol nodig had en die op de koop toe iedereen veilig heeft thuisgebracht incl. mijn kinderen.

Moest ik even kwijt, fijne dag nog. kus E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Vic,

Welkom hier:present: Moeilijk hoor dat minderen, mij lukt het in ieder geval niet...Niet meer inieder geval. Heb ergens onderweg in mijn leven de rem stukgetrapt. Wanneer ik er eentje pak, wil ik meer...Dan gaan dus ook al mijn goede bedoelingen die ik had overboord en denk ik..."ach, ik leef maar 1 keer!".
Heb nu besloten dat ik hier heel goed naar ga luisteren alleen het op een andere manier in ga vullen. Ik leef inderdaad maar 1 keer (voor zover ik weet;)) en wil dat leven graag zo gezond èn zo lang mogelijk leven! Daarom is minderen voor mij dus geen optie meer.
Het gaat goed met mij en ik heb niet eens veel trekmomenten momenteel. Ik kan het stoppen iedereen aanraden, echt. Het is moeilijk, maar het kan!

Jij heel veel succes met het minderen of stoppen:present: Kom vooral langs bij de Ditjes en datjes dagdraad voor steun hierin of een praatje. Het helpt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He allemaal,

Bedankt voor jullie warme welkom. Ik geloof dat iedereen hier dezelfde mening is toegedaan. Minderen werkt niet, stoppen wel.
Resoluut stoppen is wel een erg naar idee. Voelt ook onhaalbaar op dit moment maar wellicht denk ik er binnenkort net als jullie over.

Gisteravond had ik dus geen koud bier in huis. Belt een vriend op met wie ik regelmaat 'bijbier'. BIJNA toegezegd maar toch een frisje genomen. Best stoer. Voelde bijna als een onmogelijkheid maar ik ben wel vastberaden de gevoelens die ik altijd wegstopt te willen ervaren om verder te komen.

Vanavond avond twee en nu de hele avond thuis... volgende uitdaging.

Vooralsnog kwam mijn voorspelling uit en heb ik een kleine 4 uur geslapen. Hopelijk dat het niet zo lang duurt voordat dat zich normaliseert zoals hierboven beschreven (half jaar meen ik).

Nogmaals bedankt voor jullie bemoedigende woorden en ik ga eens op zoek naar 'De Huiskamer'....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Vic,

Ja, naar idee om te bedenken: ik stop helemaal met alcohol, maar als je eenmaal voor jezelf dat besluit hebt genomen zul je waarschijnlijk ervaren dat het ook een stuk rust geeft.
Tenminste bij mij wel, en nee, het is niet makkelijk maar wel iets om trots op te kunnen zijn.

Je hebt gisteren je eerste stap al gezet door nee te zeggen tegen het bier en een frisje te nemen en dat je vanavond thuis wilt blijven om niet in de verleiding te komen.
Kom gezellig naar de huiskamer, praten we daar met iedereen verder :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Viciente,

Ik zit nog in de minderfase. Ben van 80 a 90 flessen bier naar 30 a 40 in de week gegaan. Dat doe ik ongeveer vanaf oktober. En sinds een week of twee ben ik hier op het forum.
Rationeel ben ik wel uit dat stoppen beter is maar ook ik durf er nog niet helemaal aan. Ik hou het nog even open. Ik merk door het minderen dat je er af en toe juist meer door gaat drinken. Je wordt als het ware geconfronteerd met je alcoholisme. Als ik dat niet onder controle krijg moet het roer om. Ik zou met jou hoeveelheden die je drinkt daar gewoon de tijd voor nemen wat het beste voor jouw is. Wel goed dat je er nu al mee bezig bent. Toen ik op jouw hoeveelheden zat had ik nog niet door dat ik de fout in ging. Of heb je al een periode meer gedronken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jaap

Eigenlijk heb ik ooit met een collega samen een borrelavond opgezet op donderdag. Steeds meer collega's kregen we mee en het werd zelfs zo'n succes dat we van de trendy tent in Amsterdam waar we dat deden een lidmaatschapspas kregen. De collega met wie ik dat samendeed was achteraf bezien wel alcoholist. Gescheiden, baan liep niet lekker... Ik zelf zag me de studententijd inhalen die ik nooit heb gebruikt voor feesten. Daar is het pas echt goed begonnen. Ik zit al wel jarenlang redelijkstabiel op gemiddeld 35 standaardglazen per week. Ik heb een paar uitschieters gekend maar veel meer dan dat is het niet geweest. Overigens doe ik dan al mijn best om het enigszins binnen de perken te houden.

Ja zelfreflexie en het feit dat anderen beduidend minder drinken brengen dan wel het besef. Ook iedere keer met een kater wakker worden, geheugen problemen en ook het gevoel 'niet verder te komen' in mijn ontwikkeling frustreren. Merk jij trouwens ook geheugenproblemen? (niet op simpele woorden kunnen komen, verstrooidheid, vaker dingen kapot laten vallen). Ik heb op AdB het advies gekregen aanvullende vitamine B1 te slikken om dat zoveel mogelijk in te perken.

Ik heb al heel wat stop- en minderpogingen gedaan. Voor jouw halveer aktie is ook wat te zeggen. Stel dat je dat nog een keer doet dan zit je in feite op een aantal dat je nog normaliter redelijk kan afbreken. Maar ja voor mij geld dat één biertje drinken weinig zin heeft. Het gaat om de relaxede ontspannen staat aan het eind van de avond bij mij. En dat lukt niet met minder dan een blikje of 4 à 5.

@Jane. Dank voor je bemoedigende worden. Momenteel is verstoorde nachtrust echt vervelend. Voel me ook best wel moe en down. Maar goed doorzetten per dag. Je hebt helemaal gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat minderen kost best wat moeite hoor. En ook ik vindt het als ik drink fijn om dat gevoel te hebben. Al zou ik het nog een keer halveren, wat dan neerkomt op 1 keer per week 15 flessen drinken en dat schijnt nog niet goed te zijn. Plus dat ik wel inzie dat ik dan nog jaren altijd alert moet blijven. Nu ik regelmatig hier kom en inderdaad ook nog tel gaat het wel. Maar denk als ik daarmee stop ik zo weer op het oude niveau zit.
Verstrooit ben ik wel, maar geheugen is volgens mij nog goed. Laat ook niet vaak iets vallen. Katers heb ik natuurlijk wel last van en daar baal ik dan ook van. Maar ook wel domme dingen doen als je gedronken hebt. Zie ook bij thema's negatieve ervaringen.

En na dat blikje 4 a 5 is het best verleidelijk door te drinken toch? Bij mij in ieder geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jaap,

Ik reken zelf niet in flessen maar in standaard glazen. Da's 1,3 per flesje normaal bier en 2 voor een half liter blik/fles (informatie van internet afgeplukt).
Daar nog iets bovenop voor de zwaardere varianten. Ik drink meestal eind van de avond en val met 8 op vanzelf wel zo ongeveer in slaap (da's het stopmoment) :-)

Nee 15 in 1 keer is ook niet zo best idd. Dat heet dan binge drinking. Ofterwijl nooit drinken en dan in één keer heel veel. Dat zou je dan moeten verspreiden over de week. Maar ja dan is inderdaad wel het hele effect natuurlijk weg. Dat kan ik me als geen ander voorstellen. Ik hou de score bij en ben deze week geeindigd op 24. Rekenend van vrijdag t/m donderdag. Dat laatste doe ik om eerst het weekend gehad te hebben en dan nog te kunnen zien hoeveel ik 'over' heb.

Vooral het thuis drinken tikt bij mij aan. Maandag ben ik gestopt en niets meer in huis gehaald en heb ik drie dagen droog gestaan. Hoofdpijn, belabberd slapen, trillende handen, rothumeur (treurig maar waar) maar goed het is wel gelukt. Het idee om patronen te doorbreken en met iets nieuws bezig te zijn geeft de burger moed. Gisterenavond uitgeweest en drie flesjes gedaan. Ben van plan volgende week doordeweek weer zelfde offensief in te zetten en dan verder te minderen.

Nou als je hier vandaan gaat en op oude level zit dan moeten we hier nog maar even blijven he :-) Doe ik ook. Nog niet echt in de huiskamer gehangen maar dat komt nog wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...