Spring naar bijdragen

woensdag 6 december 2006


Kohtje

Aanbevolen berichten

Mick,

Nog bedankt voor de tips maar het ding blijft doen wat hij zelf wil doen.
Grrr
maar het gaat me al een stuk beter af dan gisteren dus er zit vooruit gang in.

Jongens het was gezellig. Kohtje bedankt want mijn hersencelletjes zijn weer in beweging
maar ik moet nog wat werk doen en vanmiddag naar het zieken huis.
Druk, druk, druk, ik lijkt die mier wel uit de Fabeltjeskrant:-)

Iedereen een fijne dag.


Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by:
Zeeman

Hallo Allemaal, een buitengewoon goede morgen.




Koh,




Ik zal trachten mijn beweegreden duidelijk te maken, zal wel weer een heel verhaal worden.




Momenteel heb ik geen enkele behoefte om te drinken, zou ik nu een borrel nemen moet ik die mezelf bewust opdringen en daar voel ik niets voor. In het verleden heb ik echt kunnen genieten van een lekker glas whisky. Ik heb een fles in de kast staan die flink aan de prijs is, maar is dan ook erg lekker. Van deze fles dronk ik nooit meer dan 2 glazen op een avond, omdat na het 3e glas je het niet meer echt proeft en het weer naar binnen gieten wordt, zonde van die dure whisky. Mezelf vol laten lopen deed ik op andere avonden met bocht, was de drang om dronken te worden / in een roes te geraken aanwezig.




Hetzelfde is met roken. Hier ben ik 20 jaar geleden mee gestopt en al die tijd nooit behoefte aan een sigaret, pijp of sigaar. Toch neem ik af en toe bij een glas een lekkere sigaar. Als ik in die 20 jaar 10 sigaren heb gerookt is het veel.




Nu een borrel nemen zou funest voor me zijn, ik ken mezelf onderhand. Dat is dan ook een grote drijfveer om dat eerst glas niet te nemen. Misschien dat ik later mezelf sterk genoeg voel of sterk genoeg ben.


De "geneugten des levens" wil ik toch niet allemaal missen, past niet in mijn Bourgondische levensstijl.




Ik "erger" ( is een groot woord dus bij voorbaat excuses voor diegene die hier aanstoot aan nemen) aan mensen die jaren hebben gerookt en nu zo anti zijn dat het tegen het aanstellerige aan is. Dit geldt ook voor mensen die niet 'meer' drinken. Zelf heb ik jaren pijp. sigaar, shag gerookt. Als iemand in mijn omgeving rookt, so what ? mijn kinderen roken ook, zal wel een deel van het groeiproces wezen. Het voorbeeld, hub vader, ik dus, was gestopt toen de oudste baby was. De oudste, nu bijna 23 jaar, is onlangs gestopt, maar gaat het weekend wel weer naar de horeca gelegenheden waar wordt gerookt.




Zo gaat het ook bij mij. Overal om je heen zie je mensen roken en drinken. Als je aanstoot neemt aan alles wat je zelf niet wilt of kunt heb je naar mijn mening een probleem. Je kunt moeilijk verlangen van je leefomgeving dat al die mensen zich gaan aanpassen aan jouw levensstijl. if you can't beat them, join them.




Dus ik 'hoop' in de toekomst weer van een lekker glas whisky met een sigaar bij mijn haardvuur te kunnen zitten luisterend naar een mooi stuk muziek. Heerlijk !!




Hopenlijk is een en ander duidelijk, zo niet vraag gerust verder. Dat is ook het leuke van de internet therapie, het is zo confronterend dat ik in die paar weken al een hoop dingen over mezelf heb geleerd. En misschien leer ik hier ook weer van.


Dus dit verhaal is en was geen persoonlijke aanval tegen wie dan ook, daarom mijn eerdere excuses aan diegene die hier aanstoot aannemen of zich aangesproken cq aangevallen voelen. het is en was nooii mijn bedoeling om mensen te kwetsen ik geef alleen mijn visie weer.




Hehe wat een verhaal, ga mijn oude hobby van journalistiek maar weer oppikken denk ik
;)



Tja, en hier herken en begrijp ik toch ook weer zoveel in. Zucht..... dat maakt het dus ook zo moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Koh,

Met ergeren bedoel ik niet richting jou, of iemand anders in het bijzonder. En ik zie alle commentaar als opbouwende kritiek. En dat goedbedoelde zetje kan ik alleen maar waarderen. Maak ik mezelf ook wel een schuldig aan met het gevaar dat men me een "ouwe zeur cq betweter" noemt.

We gaan vrolijk verder op dit forum, zoals ik gisteren avond al schreef, de valkuilen die door jullie worden aangegeven heb ik, mede dank zij jullie, allen kunnen ontwijken en me er tegen kunnen wapenen.
En dat is de kracht van dit forum. het wordt met elkaar voor elkaar gemaakt en in stand gehouden.

Dus Rembrand gewoon doorgaan waar je mee bezig bent, mag ik wel. Sigaar voor jou.... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het werk moet nog even wachten want ik was wat vergeten.

Zoals jullie weten heb ik deze week Houtje een standje gegeven.
Voordat er misverstanden over ontstaan dit had niets te maken met Houtje als persoon.

Ik ben gewoon een vreemd mens, ik kan niet zo goed tegen onrecht.
Kwetsende berechten op de persoon vind ik geen pas geven.
ik ben daarin een beetje als een spaanse edelman die met zijn knecht molens aanvalt.
Het is dus niet zo dat ik Houtje niet mag of dat ik niet begrijp dat ze zich gekwetst voelt
Maar waar ik naar streef is juist dat mensen niet bang hoeven te zijn om gekwetst te worden.

Een goede discussie kan geen kwaad, het hoeft allemaal ook niet zo lief.
Iedereen heeft zijn plaats op het forum en ieder een heeft zijn eigen mening.
En die mag geuit worden. Daar is niet op tegen maar het gaat erom hoe je dat doet.
En nu heb ik het niet over oude koeien.

Ik heb nog geen uur geleden geschreven dat ik wel eens een glaasje wijn drink met een vriendin als we uit zijn. ziza ( ik gebruik je even als voorbeeld, mijn excuses bij voorbaat) vind dat hoogstwaarschijnlij
hoogstwaarschiijnlijk dom van me.
Zou hij regeren met dat vind ik dom van je is dat iets anders dan als hij schrijft je bent dom.

Het spijt me echt maar ik streef echt naar een veilig forum voor iedereen.
Dus ik kan het negeren of ik kan er iets van zeggen en ik en gekozen voor het laatste
Ik heb het geprobeerd om het voorzichtig mogelijk te zeggen zonder dat ik daarmee
iemand kwets in dit geval dan Houtje.

Ik ga ervan uit dat je tegen iemand op het forum mag zeggen dat je het ergens niet mee eens bent.
Dat betekent niet dat ik degene dan afkeur maar iets wat hij/zij doet.

Dit heeft helemaal niets te maken met kanten kiezen of wat dan ook want dat doe ik liever niet.
En het heeft er ook niets mee te maken wat er recentelijk is gebeurd op het forum.
Dit doe ik al zolang als ik op het forum zit, het is de spaanse edelman in mij.

Sorry, dat ik even dit tussen een goede discussie gooi maar ik voelde dat ik mijzelf even moest verklaren want het is niet mijn bedoeling geweest om houtje te kwetsen.

anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo, niks geen sorry... dit vind ik een heel belangrijk punt. Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Ik ben/was ook zo iemand die als ie z'n mening gaf dit deed/doet klinken als een veroordeling. Daar ben ik meermaals op gewezen, ik flap(te) er ook vaak uit: je bent dom, als ik wil(de) zeggen: ik vind het dom.... Met dat laatste hou je het bij jezelf, IK vind... wat een ander vindt staat daar los van. Maar oude gewoontes zitten vaak diep ingesleten. Het zal me nog wel gebeuren dat ik dingen stel in plaats van ze te vinden... Daar mag men me gerust op wijzen, ik weet onderhand dat dit een zwak punt van me is en kan daar nu mee overweg... en ik probeer er zoveel mogelijk op te letten...
Je hebt volkomen gelijk dat iedereen z'n mening hier mag geven, als het inderdaad maar een mening is. Daar kan over gediscusieerd worden, dat is ook juist de bedoeling lijkt me. Ik probeer ook m'n verhaal vanuit m'n eigen ervaring te vertellen als mededeling waar een ieder uit mag halen wat ie wil, maar niet als een wil die ik probeer op te leggen... Dat het soms wat hard overkomt is niet erg, zolang het maar niet kwetsend is, en daar zijn die zachte heelmeesters weer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het betoog van Kohtje met aandacht gelezen en wil daar het volgende over zeggen.
Iets de baas zijn, wil voor mij niet alléén maar zeggen uit je leven bannen, maar kan ook betekenen juist toelaten en wel in die vorm dat je er harmonisch mee omaat. De vergelijking met de tandarts gaat dan ook helemaal niet op (hoewel ik zelfs erg gek op bepaalde tandartsen ben).

Kohtje heeft wel weer erg gelijk als hij stelt:

De meest succesvolle strijd tegen alcohol zit hem volgens mij niet in de fles laten staan, maar in het zoeken naar oplossingen om met jezelf, je omgeving en emoties om te gaan.

Heel juist. En als je geslaagd bent in dat zoeken van oplossingen en je je emoties onder controle hebt, dan zou het heel wel mogelijk zijn om in die omgeving ook alcohol weer als onderdeel van je leven toe te laten.
Er zijn nogal wat dingen waar je verkeerd mee om kunt gaan: werk, relaties, eten... Als je tot inzicht komt dat het misbruik de verkeerde kant opgaat, kun je maatregelen nemen. Dat kan zijn veranderen in de zin van minderen, maar ook kan het soms nodig zijn iets geheel na te laten. Medische, sociale en psychische indicaties en combinaties daarvan, zullen hier het laatste woord hebben.
Ik zie hier veel mensen schrijven die erg tobben met hun drankmisbruik, hun terugvallen en hun niet slagen in het verantwoord met drank omgaan, zélfs als ze kinderen hebben. Gezien allerlei reacties valt het niet mee om hierin adequaat van advies te dienen. Sommigen kiezen voor de slachtofferrol, anderen voor een andere softe aanpak, terwijl er maar één remedie is: als je niet wilt drinken, moet je niet drinken.
Het gaat mij echter te ver om steeds de 'afkeuring' tegen te komen van mensen die weer proberen op gepaste wijze alcohol in hun leven te integreren vanuit de gedachte dat matig gebruik van alcohol zeker verrijkend kan werken.
Iemand die zwaar alcholist is (geweest) kan wellicht nooit meer ongestraft een glas drinken. Bepaalde zware drinkers kunnen wel degelijk (wetenschappelijk onderzocht) met succes terug naar acceptabele hoeveelheden.
Een boom kun je kappen, je kunt ook toestaan dat die in je tuin groeit. Er zijn veel factoren die in deze keuze een rol kunnen spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gedachtenlijnen spinnen zich voort.
Mooi, want alleen door er zelf goed over na te denken kom je er voor jezelf uit.
Het is voor de ene persoon een prima oplossing om te kiezen voor : nooit meer.
Voor een ander kan die deur open blijven, misschien ooit wel, maar nu niet. (voor mij bijvoorbeeld).
Het gaat erom dat het in alle vrijheid kan gebeuren, dat kiezen.
Dus dat je geen ' alcoholic mind' meer hebt, zo nodig jezelf moet belonen of verdoven.

Ik dacht een paar weken geleden heel optimistisch dat ik al zover was, dat ik af en toe drank kon toestaan. Maar het was nog te vroeg kennelijk. Ik verlangde bij de derde keer toch nog steeds naar dat roesje in plaats van dat lekkere glaasje.
Vorige week heb ik 1 slokje port gedronken, dat was wel erg lekker, maar het hoefde niet (zie het verschil met Anna en haar slok whisky uit de fles) en het leverde me behalve ' lekker' ook niets op. Als ik nu 4 maanden niets drink is het me om het even.
Ik mis echt helemaal niets en koester de rust van niet te hoeven kiezen.

Ik kan nog wel iets zeggen over mensen met een kunstgebit die terugverlangen naar hun tanden en kiezen: een prothese is vaak uitermate onbevredigend, een schijncomfortabele oplosssing. Er is een tussenweg tussen elke keer geboord worden en alles eruit.
Maar dan trek ik de metafoor in het concrete................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rebos

Ik denk dat het er voor veel alcohol-verslaafde helaas niet in zit om drank op gematigde wijze te gebruiken. Er zullen uiteraard ook uitzonderingen zijn, maar het risico van terugval zal in deze groep ook groter zijn. Daarom vind ik uitspraken dat een gestopte alcohol-verslaafde over een tijdje misschien ook weer gematigd kan gaan drinken op een bepaalde manier gevaarlijk. Veel verslaafden zullen dit toch aangrijpen als een strohalm: over een tijdje mag ik weer.
Waarom zou het daarnaast zo noodzakelijk zijn om toch weer te gaan drinken, zij het gematigd. Alcohol mag in feite geen verrijkende werking hebben in je leven, anders ben je toch verslaafd. Als het verrijkkend werkt is het nodig voor een beter bestaan en dat mag het niet zijn.
Helemaal niet drinken biedt daarnaast ook veel duidelijkheid, voor jezelf en je omgeving. Je hoeft niet na te denken over hoeveel drankjes je mag drinken om die grens vervolgens lekker op te gaan rekken. Na een tijdje weet iedereen in je omgeving dat aan jou geen alcohol hoeft worden aangeboden.
Ik ben dus iets meer van de harde aanpak, als mensen dan per se toch weer willen gaan drinken, zou ik zeggen stop eerst maar eens een jaar volledig met drinken, en kijk daarna maar weer eens verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen goedemiddag,
Voor vandaag weer vele handvatten aangereikt gekregen om over na te denken.
Dat is waar voor ik ook op dit forum lees/schrijf. Veel verontschuldigingen naar elkaar toe, naar mijn mening niet verwondelijk. Dit komt omdat we alleen met teksten werken, wat tweeerlei uitlegbaar kan zijn. Een ieder van ons is uniek, ieder heeft zijn eigen inzichten, achtergrond en ervaringen.
Ik heb respect voor een ieder die meeschrijft, een teken ook een ander te willen helpen, terwijl een ieder ook nog zo hard hulp nodig heeft.
Voor mijzelf geldt dat ik niet snel zal schrijven dat ik adb ben. Zodra ik een uitglijder maak staat mijn teller op een grote 0! En zo voel ik me dan ook.
Wel kan ik schrijven dat ik werk aan adb, en wel nu ik een aantal weken aan tactus therapie doe.
Zeer confronterend, en veel gestress met huiswerk, daar ik de computer niet geheel beheers.
Een ieder moet zijn eigen pad plaveien en bewandelen. Niemand kan dit voor je doen, alleen handvatten aanreiken voor mogelijke valkuilen. Ook dit ondervindt ik regelmatig op dit forum.
Maar tevens de belangstelling voor ieders dagelijkse beslommeringen vindt ik hier uniek.
Helaas als ik zoveel teruggelezen heb, kan ik het niet allemaal meer benoemen. Sommige mensen springen er uit, anderen zou ik te kort doen. Dat is nu even de reden om niet per persoonlijk te reageren.
Maar ook het luchtige, humor hier en daar kan ik van genieten. Helemaal Top!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebos heeft het over mensen die weer proberen op gepaste wijze alcohol in hun leven te integreren vanuit de gedachte dat matig gebruik van alcohol zeker verrijkend kan werken. Deze zin boeit me.
Wat is er nou zo verrijkend aan het nuttigen van alcohol?

Het bezorgt ons een gevoel van onbevangenheid, drempels worden verlaagd, de wereld ziet er wat zonniger uit. Maar zodra die roes is uitgewerkt is dat voorbij. Het positieve effect van alcohol is dus tijdelijk en bovendien niets meer dan alleen maar een effect, dus geeft tijdelijk een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Wat is daar nou uiteindelijk de lol van? Het is en het blijft, ook in lichte mate, een vlucht uit de werkelijkheid. Is dat dan verrijking? Kunnen wij ons verrijken met iets wat je niet met je mee kunt dragen in je leven zonder constant onder invloed te zijn en blijven van een verdovend middel? Zelf zie ik dat meer als een verarming, jezelf blij maken met gebakken lucht. Let wel, zo zie ik dat nu, nu ik helemaal buiten die roes sta.

Als ik nu bij mensen op bezoek ga die ik eigenlijk helemaal niet zo leuk blijk te vinden kan ik dat nuchter ervaren. Als ik de roes van alcohol tijdens zo'n bezoek zou opzoeken lijken die mensen toch wel mee te vallen. Als ik dan weer bij die mensen op bezoek zou moeten zal ik daar van tevoren tegenop zien omdat ik ze eigenlijk niet leuk vind maar toch gaan omdat dan waarschijnlijk die alcoholroes weer komt en het dan weer wel meevalt. Na er een keer nuchter geweest te zijn en ervaren te hebben dat ze echt niet leuk zijn kan ik ze zeggen dat ik niet weer kom omdat ik dat niet leuk vind. Dan ben ik er van af, hoef ik me niet steeds op te laden om een schijnvertoning in stand te houden.
Als ik in een kroeg ga zitten en ik vind er nuchter niets aan, dan vind ik het gewoon niet leuk om in een kroeg te zitten. Waarom zou ik dan alcohol tot me nemen om het wel leuk te vinden om in een kroeg te gaan zitten? Alleen maar om het leuk te vinden om in die kroeg te zitten? Terwijl ik het dus eigenlijk helemaal niet leuk vind? Dat vind ik nou mezelf voor de gek houden. Alcohol laat me dingen vinden die ik helemaal niet vind. Nogmaals, dat zie ik niet als een verrijking maar als een verarming.

In onze maatschappij wordt een leven zonder alcohol als een leven met een gemis gezien. Alcohol hoort er zo bij. Je wordt niet voor vol aangezien als je niet drinkt. Je kunt jezelf niet voor vol aanzien als je niet drinkt want anderen vinden je maar een watje. Maar o wee als je verslaafd bent geraakt aan diezelfde alcohol die je min of meer opgedrongen is, dan ben je nog erger dan een watje, dan ben je een slap watje.

Ik heb nu voor mezelf gekozen, mezelf als individu en de maatschappij moet het doen met wie ik ben en niet meer met wie ze graag zouden zien die ik ben... zonder alcohol. Dat vind ik een verrijking van mezelf. Dit kan ik meenemen, sterker nog, dit neem ik mee zonder er wat voor te hoeven doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje,
dat klopt dan toch?
als jij het geen verrijking vindt om te drinken dan is jouw keuze prima voor jou.
Dat zei Rebos toch ook ? ik toch ook?
Maar voor een ander kan het erg lekker zijn, gewoon erg lekker, zelfs zonder een licht hoofd of praten met dubbele tong.
Als enige in gezelschap niet drinken is voor mij geen echt probleem meer, ik voel me net zo happy, maar als ik wel onbekommerd zou kunnen en durven drinken zou ik dat toch doen.
Verantwoord weliswaar.
Want we hoeven nu ook weer niet de hele wereld om ons heen die wel drinkt als bizar te gaan beschouwen, als gestoorde mensen die zich in groot gevaar begeven.
De onmatigheid en verslaving is onprettig, onhandig.
Ik vind het vertoeven in een kroeg prima, doe het nog steeds graag. Ik kan er erg van genieten, niet van aperte dronkelappen, maar de grens in het sociale gebeuren iets verschuiven heeft wel iets grappigs.

Beperkt en verantwoord drinken is niets mis mee.
Verslaafd zijn wel.

En Ben: als je hier niet mag schrijven dat je wil drinken omdat je anderen in de verleiding brengt, hoe moeten die anderen zich dan in de maatschappij handhaven? Waar nog veel meer gedronken wordt dan hier, zonder kritische noot? Iedereen die zichzelf in verleiding wil laten brengen zal dit als excuus aangrijpen.
Trouwens, kijk maar eens bij de aanbevelingen van Tactus: je wordt als ' normaal ' beschouwd als je maximaal 14 tot 21 glazen per week drinkt, bij Tactus hoor: die deze website exploiteert.
Dus het glaasje in de toekomst ooit voor mij, voor Rebos of voor jou moet je helemaal zelf weten.
ALs het jouw voornemen is om niet te drinken kan niemand jou daarvan af brengen.

Je kunt ook als genezingsproces een tijd niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het erg jammer dat de kijk op alchohol zo veel vanuit het perspectief van alléén maar problematisch wordt beschreven. Op zich natuurlijk heel begrijpelijk omdat velen hier eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen hebben met alcohol. Maar het is een denkfout argumenten vóór acceptabel alcoholgebruik te weerleggen door effecten van verkeerd alcoholgebruik te noemen. Dat is onzuiver redeneren en niet ingaan op wat is gezegd
Verrijken wil niet anders zeggen dan iets toevoegen wat aangenaam is zonder problematisch te zijn. Die roes, die voor een alcoholist onontbeerlijk is, hoeft helemaal niet van belang te zijn, kan zelfs achterwege blijven. Alcohol is niet nódig voor kwaliteitsverlening, net zo min als een mooie zonsondergang, klassieke muziek, een goed boek, een mooi schilderij, een lekker hapje en talloze andere zaken die wat toe kunnen voegen en aangenaam zijn, maar niet onontbeerlijk voor ons voortbestaan. Het is een aangenaam extra.
Ik ben het er niet mee eens dat verkondigen van deze opvatting voor de 'zwakken' gevaarlijk zou zijn, omdat het hen naar de fles kan doen grijpen. Als men niet wil drinken, drinkt men niet. We kunnen in onze samenleving niet alle impulsen en prikkels wegnemen die iemand in verleiding kunnen brengen.
Ik heb respect voor andere meningen over alcoholgebruik, maar vind het jammer wanneer drogredenen aangevoerd worden voor andermans stelling.
Ik hoop dat deze woorden ook hen sterken die ervan overtuigd zijn dat ze gewoon (een tijd) niet moeten drinken. Het leven is zonder drank beslist niet minder. Vaak méér.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Tja ben hier dus maandagavond flink op mn bek gegaan om het zo maar te zeggen. Nu na 1,5 dag ellendig voelen weer opgekrabbeld en nog een baluwe plek van "het tegen de muur aan lopen".
In ieder geval bedankt voor degene, die me ondanks mn "beschonken" toestand hebben gesteund. Knuffie, Joann, marieke...
Wil niet zeggen dat ik de meningen en kritiek van anderen klakkeloos overboord heb gegooid, integendeel....heb door alle meningen en reactie"s mijn hoofd flink laten "brainstormen"

Het bezoek aan de huisarts was zeker heel nuttig voor mij en intussen heb ik ook het boek van Jan Geurtz: "De verslaving voorbij" gekocht. Daar ga ik dan vanavond even rustig voor zitten.

Blijkbaar was die knallende afglijder even nodig in het bijzijn van jullie. Ben er wel degelijk door wakkergeschud!!!
Het was dan dinsdag op het werk ook een zeer vermoeiende en emotionele dag voor mij.
Gelukkig waren er ook niet al te veel mensen op kantoor en heb ik ook een paar hele lieve collega's, die me door en door kennen.

Kohtje, jou verhaal van drinken "om het dan maar leuk te vinden", spreekt mij ook zeer aan, want dat is wat ik ook vaak deed. Vond het dan op een feestje
geen bal aan, maar alla je had toch altijd de drank nog om het gezellig te maken!?
Ik zie er tegen op om volgende week naar de kerstavond van het werk te gaan, want dat ging me dus vorig jaar compleet mis.
Ik kon meerijden met collega's, maar had het helemaal gehad en ben met mn dulle kop in de auto gaan zitten, met als gevolg dat ik door de politie was
opgepakt. Ik had al wel verteld, dat daar een cursus, een boete en de rechter aan vast zat en laten we het maar niet hebben over de schaamte...!!!

Maar nu na jou verhaal voel ik me toch sterker en denk ik bij mezelf, moet ik dan perse drinken volgende week...????? Bij ons werk zijn veel stevige
drinkers, die ook wel de neiging hebben om te zeggen:"Ach toe, doe toch mee joh, kan het jou schelen...neem toch een glaasje.....!, maar ik weet
ook al de avond zal eindigen in een grote beschonken toestand en iedereen weer hardstikke gek gaat doen.
En vind ik dat eigenlijk leuk? NEE...eigenlijk niet..., dus ik wil me wapenen en me voornemen om, wat ik bij de cursus ook heb geleerd, gewoon te zeggen
"Nee, dank je ik kan me zonder alcohol ook prima vermaken"
Dan moeten ze me maar zogenaamd "saai" vinden.....

Ik wil ook gewoon hier blijven komen en hoop, dat ik ondanks alle commotie nog steun hier kan vinden, want dat hem ik toch nog wel nodig. En nou ja,
ook een lesje wat ik weer geleerd heb en misschien hebben anderen er toch nog wat aan gehad.

De huisarts vertelde me ook nog dat alcohol wel kan zorgen voor een depressie en aangezien ik daar juist heel bang voor ben, omdat ik een keer een depressie
heb gehad, is het voor mij des te meer een stok achter de deur om geen alcohol te drinken.


Joann hoe is het met je kleintje, mag hij alweer naar huis?
Hopelijk heeft iedereen verder een fijne sinterklaas gehad.

veel liefs Moesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebos, ik ging niet in op wat er gezegd was, ik heb een zinnetje gevonden dat me boeide en daar ben ik op aan het voortborduren gegaan. Ik viel hiermee geen stellingen aan, ik heb gewoon mijn gedachten over het verrijkende dat alcohol zou brengen laten gaan en opgeschreven.. Dit is een forum voor mensen met problemen met alcoholgebruik. Ik zal hier niet gauw dingen gaan verkondigen die het gebruik van alcohol zouden kunnen aanmoedigen of de harde gevolgen die alcoholverslaving met zich mee kan brengen zouden kunnen verzachten. Ik zal alcoholgebruik niet als iets positiefs meer kunnen zien, daarvoor ben ik er teveel door beschadigd.
In het dagelijks leven praat ik niet zo negatief over alcohol, ik zal er ook niemand op aanspreken als die wat drinkt, praat ik eigenlijk bijna nooit over alcohol, maar hier op het forum doe ik dat wel. En als ik daarvoor drogredenen gebruik dan zijn die bedoeld ter illustratie van wat ik te zeggen heb. Want hoe "drog" ze dan ook zijn, er zit wel een kern van waarheid in...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry Moes,
Sla de plank even mis, je laatst "stuk" net niet gelezen. Boek is dus al gehaald, ben benieuwd.
En ja heftig verhaal, misschien toch wat korter aanwezig zijn tijdens de kerst borrel. Net lang/kort genoeg om niet overstag te gaan. We zouden het toch droog houden? Doe een foto van je kinders in je zak en houdt die stikem in je hand, als je het moeilijk krijgt kijk dan even naar die lieve koppies.
Dan weet je waar je verantwoordelijkheid ligt, een eye opener!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke Kohtje, laten we niet gaan kissebissen of het feit dat als je ergens op voortborduurt wat een ander gezegd heeft, wel of niet betekent dat je dan wél ingaat op wat gezegd is.
Ik ga dus wel even in op wat je aandraagt: ook ik zal hier en nergens alcoholgebruik aanmoedigen. Sterker nog ik keur alle alcoholgebruik ten zeerste af, behalve als het zonder problemen met mate plaatsvindt. Ik zal zeker ook nooit dingen verkondigen om de ellende van alcoholmisbruik te verzachten. Ik constateer slechts dat het voor de een anders ligt dan voor de ander. Ik vind dit forum wél een stuk van het dagelijks leven waar we niet de zaken anders voor hoeven te stellen dan ze zijn en ik praat dus hier net zoals overal over alcohol. Ook zeer negatief als ik vind dat die kwalificatie van toespassing is. Ook afkeurend als ik vind dat mensen door alcoholmisbruik onverantwoord bezig zijn. Ik drink sinds ruim anderhalf jaar geen alcohol omdat ik (nog) niet denk dat ik er mee om kan gaan om het verantwoord en verrijkend te noemen.
Ik sta droog en jij hebt ook je 'droog'-redenen, alle respect er voor. Maar probeer ook wat een ander zegt eens te nuanceren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien, dat is een goeie tip! En ik moet ook zeggen, dat ik bij mn bureau ook al een foto heb neergehangen..
als ik me dan even niet op mn gemak voel kan ik altijd even naar mn kantoortje lopen en die lieve koppies aanschouwen.
Het feest wordt immers op het werk in een groot magazijn gehouden.

Ben inmiddels al in het boek begonnen en nog maar net bij het 1e hoofdstuk, die voornamelijk gaat over het ontkennen,
dat je een verslaving hebt en allerlei vergoedende smoesjes die je gebruikt om je verslaving te rechtvaardigen....
Zijn manier van schrijven bevalt me wel, niet veroordelend naar verslaafden toe, maar toch ook duidelijk!
Het heeft per slot van rekening geen enkele zin om iemand alleen nog maar slechter te laten voelen. Eigenlijk weet
jezelf al wel dat er iets niet goed is......daar hoeft niet nog een schepje bij bovenop. Begrip doet meer....

liefs Moesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebos, ik doe m'n best om wat een ander zegt te nuanceren. In m'n hoofd kan ik dat ook wel, maar als ik hier schrijf gaat dat een stuk moeilijker. Simpel door het feit dat de alcohol mij en m'n omgeving dusdanig geschaadt heeft dat ik geneigd ben alcohol als de ultieme duivel te zien. Ik ben dusdanig onder de indruk van de macht die alcohol kan hebben dat ik het voor mezelf erg onveilig vind om genuanceerd over het gebruik van dit goedje te schrijven. Hoe onschuldig het in vele gevallen in het dagelijks leven ook kan zijn. Ik kan heel goed iemand 's zomers op een terrasje van een koud pilsje zien genieten en in gedachten geniet ik dan met zo iemand mee, niet vanwege dat pilsje maar vanwege het zien genieten zelf. Maar ik zal niemand uit mezelf als beloning een lekker pilsje aanbieden als ie d'r zelf niet om vraagt.
En je hebt gelijk als je zegt dat dit forum een deel van het dagelijks leven is. Maar wel een deel met een bepaalde functie. Ik wil de zaken hier ook niet anders voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn, maar soms wel wat uitvergroten. Nu zul je zeggen dat dat dan toch een vertekening van de werkelijkheid is, misschien wel, maar geen misleidende. Dat is tenminste niet mijn bedoeling.

Even terzijde: ik vind het fijn te lezen dat je ondertussen nog steeds geen alcohol drinkt, dus niet aan het uitproberen bent gegaan. Dat je je bewust bent van het feit dat je er misschien (nog) niet verantwoord mee om kunt gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjonge, wat een diepgaande discussie vandaag. Na zo'n beetje de hele dag afwezigheid heb ik moeite het allemaal bij te lezen. Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet vind ik de discussie we/niet (weer/met mate) drinken heel moeilijk. Voor mezelf ben ik er inmiddels wel uit dat ik nog niet met mate kan drinken, en dat misschien ook wel nooit zal kunnen. Maar ik hoef geen beslissing over 'voor altijd' te nemen vandaag. Ik weet dat ik op dit moment niet met mate kan drinken, dus drink ik niet. Zo simpel is het.

Wat betreft de vraag of alcohol een verrijking kan zijn wil ik wel even mijn mening ventileren. Ik hou ervan dingen in een historisch/cultureel perspectief te zien. Verdiep me ook graag in historische literatuur. Daarom weet ik dat het nagenoeg is aangetoond (uit gevonden gebruiksvoorwerpen, muurtekeningen e.d.) dat al in de prehistorie geestverruimende middelen werden gemaakt, en gebruikt. Hoogstwaarschijnlijk in beperkte mate. Met name geestelijk leiders, sjamanen of hoe je ze wilt noemen, gebruikten ze om in een soort trance te raken, waarna zij hun volk advies gaven over te nemen beslissingen. Maar ook bij bijeenkomsten, feestelijke gebeurtenissen werden deze middelen gebruikt. Iets wat duizenden jaren geleden, door prehistorische mensen al is ontdekt én gebruikt, moet een functie hebben in het menselijk samenleven. Zo simpel is het voor mij. Het gaat me hier even niet om de vraag of dit goed of slecht gevonden moet worden, het is gewoon de constatering van een feit. Men weet ook van de overblijfselen van prehistorische volkeren die geleefd hebben, dat degenen die als volk het grootst werden, en het meest succesvol overleefden meestal de juiste beslissingen namen met betrekking tot migratie, de keuze voor een vestigingsplaats etc. En deze beslissingen werden doorgaans geleid door de inzichten die de geestelijk leider in een toestand van afzondering en geestelijke verdieping (vaak met behulp van bepaalde stoffen) had gekregen. Hieraan gingen uitgebreide rituelen van geestelijke en lichamelijke zuivering vooraf. Men dient hierbij te bedenken dat ik het nu heb over zeer beperkt, streng gecontroleerd en gereguleerd gebruik van deze middelen!
Natuurlijk kijkt iedereen hier anders tegenaan, maar persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat sommige mensen, meer dan anderen, in staat zijn te komen tot een hoger bewustzijnsniveau, waarin zij dingen kunnen 'weten' of 'aanvoelen', eventueel met behulp van rituelen en bepaalde middelen.

Wat ik dus wil zeggen is, dat geesteverruimende middelen, waaronder alcohol valt, in de menselijke samenleving een functie hebben, en ik zie daar bij gecontroleerd gebruik ook geen bezwaar in. Een ander punt is dat sommige mensen meer dan anderen aanleg hebben afhankelijk te worden van deze middelen, en ze bovenmatig te gebruiken. Deze mensen moeten dat uit bescherming van zichzelf en hun omgeving dan ook niet doen.

Het is niet de schuld van de alcohol, dat ik alcoholist ben. Het is mijn eigen schuld, omdat ik het gebruik waarvoor het niet bedoeld is, namelijk om te vluchten, mijn problemen te vergeten, en het ook niet met mate kan gebruiken. Wat niet betekent dat niemand dat kan.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

And now, for something completely different....

Vandaag weer druk geweest met dingen regelen omtrent de schade aan mijn auto, en ik ben met een lieve vriendin op autojacht geweest. Leuk autootje gezien, niet te veel gereden, en waarschijnlijk met wat ik terug krijg van de verzekering nét te behappen qua bijbetaling. Dus het leven ziet er weer een beetje zonniger en vrolijker uit :rose::)

En een gezellig middagje gehad op de koop toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...