Spring naar bijdragen

zaterdag 5 januari


stien

Aanbevolen berichten

Een hele goeiemiddag allemaal,
Het ziet er een beetje somber uit buiten, maar dat mag de pret niet drukken.
Charlie proficiat met je verjaardag, BB en Safi gefeliciteerd. Delta, je hebt wat losgemaakt met je broodmachine :D. Kan me nog herinneren, dat mijn moeder vroeger in de weekenden ook zelf brood bakte. En dan zo'n grote snee brood, vers uit de oven, flink dik boter erop die meteen smolt, en dan een laagje suiker....................mjamjam................
Fijne dag en veel sterkte voor eenieder die het nodig heeft.

Groetjes...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 382
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Safi, dank voor je woorden. Fijn dat het je heeft geholpen.

Marion, ik wens je de rust toe maar dat lijkt me op deze manier niet te doen. Je wilt zo graag stoppen en x op x val je indezelfde valkuil. Je weet dat je het in je hebt. Ik kon en kan het niet alleen. Wanneer ga jij hulp zoeken bij het aangaan van je verslaving. Het lukt een enkeling geheel op eigen kracht. Maar dat zijn er niet veel. Hoe vaak ga jij je kop nog stoten? Ik wens je kalmte, moed en wijsheid.

Voor iedereen die een mijlpaal heeft bereikt; gefeliciteerd:present:

Voor iedereen die vandaag besluit de eerste te laten staan: het kan, het is te doen, heb vertrouwen en je hoeft het niet alleen te doen. En ik doe mee.

Alleen vandaag drink ik niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Soothe,

Wat mij erg heeft geholpen en helpt is om proberen te identificeren waarom ik mij rot voel...
Wat is het onderliggende probleem... ben ik bang voor iets of iemand , heb ik geheimen , ben ik oneerlijk , heb ik constant negatieve gedachten over mijzelf of anderen , zijn er zaken die ik eigenlijk al had moeten doen (zoals rekeningen betalen , huur of andere klusjes) , ben ik alleen maar aan het fantaseren over de toekomst , ben ik veel bezig met het herhalen van het verleden (als dit was gebeurd dan...blabla) , heb ik fysieke problemen die ik weiger te onderkennen , heb ik eigenlijk wel een duidelijk beeld van wat er echt aan de hand is met mijzelf , etcetc....

Ik kan wel een stuk gaan lopen of fietsen om mijzelf beter te voelen en er is ook niks mis mee...
Maar mijn hoofd neem ik wel mee...en als ik voldoende afleiding vind buiten mijzelf dan veranderd het gevoel en de bijbehorende (in mijn geval vaak negatieve) gedachten... echter het komt weer terug...als ik alleen ben in mijn huis of mijn auto...

En lang niet altijd kan identificeren wat mijn gevoelens zijn . wat er precies aan de hand is... en dat maakt ook niet uit... ik moet dat ook leren want ik mijzelf altijd verborgen in de mist van alcohol en drugs...en ik wilde mijzelf ook niet rot voelen... ik wilde niets voelen of ik moest helemaal uit mijn dak van opwinding (adrenaline)... ik wil niet meer van mijn gevoelens weglopen of ze wegstoppen...

In de loop van de tijd heb ik aardig wat dingen ontrafeld ... dingen waaruit bleek dat mijn gevoelens die zich uitten gebaseerd waren op negatieve en kromme gedachten... en alles wat ik in mijn hoofd kan vinden wat krom en onwaar is daar moet ik van af want het brengt niks anders dan depressieve gevoelens en een gevoel van alleen zijn...en gedachten versterken weer de gevoelens...

Dat klinkt lastig en is ook wel lastig en soms pijnlijk om de waarheid onder ogen te komen...maar eenmaal gepasseerd dan is de vrijheid die er voor terug komt heerlijk... en kan ik me comfortabel voelen met mijzelf... en alleen als ik mijzelf comfortabel voel met Ziza kan ik anderen om mij heen dulden en hen ook accepteren...en mij comfortabel voelen met hen... en dat is ook heerlijk...

Als ik anderen om mij heen onderuit trap of lullig ga doen of ga beledigen dan is er duidelijk iets mis met mij... ik heb dan een probleem... en het verwijderd mij nog meer van mijzelf en anderen...
En het paradoxale is dat ik zo verlang naar liefde , naar intimiteit ... echter ik moet leren hoe ik dat moet doen...en ik ben blij dat ik vandaag een pad heb gevonden dat daadwerkelijk leidt naar een oplossing...

Vandaag is er voor mij geen keuze om wel of niet te drinken/gebruiken... toen ik nog kon kiezen koos ik altijd drinken en gebruiken...ALTIJD... en natuurlijk kon ik wel eens stoppen ... echter achteraf bleek dat ik niet aan het stoppen was maar de drank en drugs aan het uitstellen was...mijzelf later belonen...

Het is heerlijk om verlost te zijn van het verlangen te drinken...dat het niet meer in mijn hoofd opkomt...en dat is werkelijk een wonder voor zo'n verslaafde als ik...

Drinken is slechts een symptoom... al mijn problemen zitten in mijzelf...evenals de oplossing...
Dus de buurman kan ik niet de schuld geven , ook niet mijn partner , ook niet de gezondheidszorg etcet...
Ook niet mijn ouders... ik moet leren omgaan met wat in Ziza omgaat en dat kan niemand anders voor mij doen dan Ziza... leren omgaan met gedachtes en gevoelens...
Wat anderen doen dat doen ze... de vraag is : Wat doet Ziza vandaag ?

Als ik geestelijk gezond wil worden heb ik ook geestelijke gymnastiek nodig... het komt niet vanzelf...
Aktie is het magische wooord...
Dat is wat de 12 stappen van AA voor mij doen...

42 dagen Soothe is een WONDER..... take an attitude of gratitude and you will feel better....


Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag drink ik niet!

Vandaag is mijn dag, ik heb nee gezegd tegen een calamiteiten oproep van mijn werk en ik gun mezelf rust! Na die drukte met kerst en oud opnieuw vertik het zelfs om een uur te gaan werken :D

Vandaag verwen ik mezelf met een Engels brunch ontbijt, slenteren op de markt en wat fruit halen voor een lekker fruit salade. Filmpje kijken, heeel lang douche en nog wat studeren in de avond.

Alle mensen die hard werken! Succes, vooral Karien! :( Jammer als mensen hun beloftes niet nakomen. Daar zijn het mensen voor.

Zelf altijd je beloftes nakomen. Maar jammer als mensen het je hetzelfde niet kunnen, of willen geven. Grr..

Mijn doel is naast rust het principe om ook vandaag... niet te drinken! :D

Aangepast: hmm... dat niet drinken zij ik dus twee keer, apart...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag ikstopook (ISO)

ik heb sinds twee dagen melatonine in huis, en begon met 0,1 mg.

Het is voor mij in zo een lage dosis dat ik denk dat het meer psychologisch werkt dan lichamelijk maar dat is goed.

Anyway, bij de reform winkel te halen. Niet op recept.

Gisteren met de voedingsdienst gebeld, en op internet overheid handelen ingekeken. Deze pil mag vrij verkrijgbaar onder de 0,1 mg verkocht worden, dosisen daarboven zijn dus niet vrij verkrijgbaar.

Mijn dokter benoemde geen klachten over dit middel.

Het zou (commerciele praat) de stof melatonine doen toenemen, vlak voor het slapen gaan wat goed is om in slaap te komen, vermoeid te worden. Zelf met nachtdiensten van 23:00 tot 08:00 heel erg handig.

Verder, vrije radicalen worden bestreden. (Bv veroorzaken kanker, maar vitaminen en mineralen tekort is het grootste probleem in deze samen met vooral de opname van deze stoffen in het lichaam.)

Er is nog meer; op www.melatonine.nl kan je er over lezen (verkoop site ;)

Voor 10 euro kan je het ook bij een reform halen.

Succes, ik ga nog wat studie resultaten uit Amerika zoeken als die er zijn. Kom ik later op terug

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza bedankt voor je schrijven

quote:


toen ik nog kon kiezen koos ik altijd drinken en gebruiken...ALTIJD... en natuurlijk kon ik wel eens stoppen ... echter achteraf bleek dat ik niet aan het stoppen was maar de drank en drugs aan het uitstellen was...mijzelf later belonen

vooral dit stukje is erg herkenbaar en mijn grootste valkuil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Ik heb heerlijk lang geslapen, toen ik wakker werd eerst de hond uitgelaten, en nu zit ik fris gewassen met een kopje koffie achter de pc. Heerlijk!

BamBam, gefeliciteerd met je maandelijkse mijlpaal. Go girl go! :present:
En verder iedereen proficiat met met elke bereikte mijlpaal!

Pippi, ik heb je berichtje van gisteravond net gelezen, toen je het schreef was ik al uitgelogd. Ik zal proberen me niet meer steeds voor hetzelfde te verontschuldigen. Ik doe dat, omdat ik vaak wel op een of twee mensen reageer die mij om de een of andere reden geraakt hebben, of die ik wat beter ken. En dan voel ik me schuldig naar al die anderen toe op wie ik niet reageer, omdat ik het draadje maar half gelezen heb en na zo'n 150 berichtjes niet meer precies weet wat iemand gezegd heeft.
Het is geen gebrek aan interesse, maar gewoon gebrek aan tijd. Ik werk de hele dag, moet als ik thuis kom nog eten koken, wassen, het nodige strijkwerk wegwerken (ja, ik ook), aandacht aan mijn kinderen besteden, soms met een vriend of vriendin bellen, en als ik dan pas om 22.00 uur of nog later probeer even het draadje bij te lezen dan lukt het gewoon niet meer. Vaak tot mijn eigen grote frustratie. :wacko:
Goed, bij deze weten jullie dus wat de oorzaak is. Ik zal dus proberen mijn schuldgevoel te negeren en me niet meer te verontschuldigen.

Marion, ik kan me levendig voorstellen dat je het vechten vreselijk beu bent, maar hoop toch dat je het bij die vier blikjes hebt gehouden, en nu de draad weer oppakt. Zoek een andere vorm van therapie meisje, geen enkel normaal mens houdt deze spanning en daarbij ook nog gezondheidsklachten op de lange duur vol!

Safi, ik vond het mooi wat je schreef over altijd maar voor anderen klaar staan, en hoe je daarin veranderd bent. Ik ben ook heel lang zo iemand geweest die al liep te hollen zodra iemand een beroep op me deed, zonder me af te vragen waarom diegene dit eigenlijk aan mij vroeg en of ik het eigenlijk wel wilde. Die neiging zit nog steeds in me, maar tegenwoordig ben ik me er wel van bewust en probeer me te laten leiden door wat ik zelf wil. Dat lukt niet altijd, maar soms wel.
Tegenwoordig voel ik me vaak een haaibaai, omdat ik me niet meer willoos laat leiden door wat anderen van me willen. Ik blijk uiteindelijk helemaal niet zo'n schuw en bang vogeltje te zijn als ik dacht, maar een (tot mijn eigen verbazing) volwassen vrouw met nogal uitgesproken meningen en voorkeuren, waar ik langzaam aan voor uit durf te komen. Dat is nogal wennen voor mijn omgeving.
Toch zal die omgeving wel moeten, want ik kan en wil niet terug. Die persoon die ik jarenlang ogenschijnlijk geweest ben kon ik alleen maar zijn onder permanente verdoving en onderdrukking van mijn eigen persoonlijkheid. Nu probeer ik een evenwicht te vinden, en dat valt lang niet altijd mee.

Zo, ik neem nog een kopje koffie, en dan ga ik me maar weer eens aan mijn wekelijkse boodschappenritueel wijden. Iemand nog tips voor een hond die blaft tegen alles wat er in de straat gebeurt? Mijn nieuwe buren zijn aan het verhuizen, dus er gebeurt héél veel hier in de straat, en horen en zien vergaat me! Maar hij is niet te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Leeuw,

Op het internet ben ik aan het zoeken geweest, en veel online-shops bieden info. Ik ga vanmiddag toch eens rondkijken, hopenlijk heb ik er iets aan, want het onrustig slapen is een probleem. Dan ben ik 's ochtends niet uitgerust maar moet wel een dag werken, en dan komen er 's middags ook nog eens drie kinderen het huis binnen gestormt...

groeten ISO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wilde nog even zeggen dat ik mijzelf heb kunnen veranderen door het boek: 'Als ik nee zeg, voel ik me schuldig Waar de Tien Assertieve Rechten van Manuel J. Smith worden besproken


Tien Assertieve Rechten



Assertief recht 1
Je hebt het recht om zelf te oordelen over je gedrag, gedachten en gevoelens. Voor de consequenties ervan ben alleen jij verantwoordelijk.

Assertief recht 2
Je hebt het recht om géén excuses of verklaring voor je gedrag te geven.

Assertief recht 3
Je hebt het recht om zelf te bepalen of je een oplossing moet zoeken voor andermans problemen.

Assertief recht 4
Je hebt het recht om van mening te veranderen.

Assertief recht 5
Je hebt het recht om fouten te maken, en er zelf verantwoordelijkheid voor te dragen.

Assertief recht 6
Je hebt het recht om te zeggen: 'Ik weet het niet'

Assertief recht 7
Het is niet nodig dat anderen je aardig vinden om met hen te kunnen omgaan of samenwerken.

Assertief recht 8
Je hebt het recht om onlogisch te zijn bij het nemen van beslissingen.

Assertief recht 9
Je hebt het recht om te zeggen: 'Ik begrijp het niet'

Assertief recht 10
Je hebt het recht om te zeggen: 'Het kan me niet schelen'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza ik vind je verhaal heel mooi en ik heb er ook wel wat aan. Voor het eerst, kan je nagaan.
Toch vind ik nog steeds dat praktische oplossingen zoals lichamelijk bezig zijn, heel goed kunnen werken, zeker in de eerste tijd dat je stopt. Natuurlijk moet je op den duur jezelf onder de loep nemen, maar waarom niet eenvoudige en gezonde middelen zoals buiten bezig zijn, als handvat nemen? Ik neem ook overal en 24 uur per dag mijn eigen hoofd overal mee naar toe, maar ik heb wel meer aan een hoofd dat uitgewaaid is dan aan een piekerhoofd.
Maar ik vind het nog steeds fijn voor je dat je het zo goed doet.

Leeuw ik vind jouw positieve inbreng heel erg goed, maar kanker krijg je echt niet van vrije radicalen hoor. Dat kan je gewoon krijgen. Ook mensen die heel gezond leven en eten en niet roken krijgen wel eens kanker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OEF, Dat is wel heftig ISO.

Tja, ik heb echt twee weken gewerkt, geslapen en in een heel fout ritme. Heel onrustig met soms 12 uur slaap. Met kinderen erbij is dat moeilijk.

Goed naar je lichaam luisteren en gewoon echt vroeg naar bed met alle nodige slaap voorbereiding, warm bad, of douche, warme melk, boek etc... en dan in bed een tablet innemen, en na een uur desnoods nog een. (dokter recept is 2,5 mg begreep ik.) Dus je lichaam kan wel wat hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB

quote:


Ik merk dat ik het echt heel moeilijk vind om eerlijk te zijn. Eerlijk naar mezelf, eerlijk naar anderen. Me verliezen in relaties is een groot aandachtspunt voor mij. Weglopen voor hoe ik me voel.



Daar merk ik hier niet veel van, is het zo dat je het hier beter kunt?

En ik denk dat eerlijk zijn naar jezelf en anderen, iets is wat je moet leren na je alcoholverslaving.
Je moet er nog achter komen wie je bent en in het begin doe je niets anders dan spiegelen aan voorbeelden in je omgeving.
Ik heb dit zelf erg ervaren nadat ik uit het drugs en drank sceentje was gestapt en in Schotland ben gaan wonen en voor IBM ging werken in een groot callcenter.
Daar spiegelde ik me de hele dag aan anderen omdat ik niet meer wist hoe gewone mensen leefden.
Ik was niet eerlijk tegen mezelf en daardoor ook niet eerlijk tegen anderen en het heeft me inderdaad mijn gezondheid en zelfvertrouwen gekost.
Maar nu ik niet meer zoveel hoef te spiegelen omdat ik me al wat beter in mijn alcohol vrije IK voel wordt mijn zelfvertrouwen en mijn eerlijkheid naar mezelf en anderen een stuk beter. Niet altijd tot tevredenheid van mijn omgeving want ik begin egoïstisch te worden. Maar met mate, ik ben en blijf een gever en geen taker.

Ik hoop dat je niet te streng bent voor jezelf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Benthe!

Thanks, heb je helemaal gelijk in.

Ook zeer gezonde, sportieve en bewust zeer sterke mensen. Ben ik me terdege van bewust.

[niet forum gerelateerde onzin]
Tja, wel een gegeven is dat in twintig bananen van vandaag de dag net zoveel vitamine zit als één banaan van 1980... genetische snelle groei, vervuiling, arme grond spelen allemaal een rol in ons vitamine patroon. Vervelende is dat de overheid ons dat niet zelf verteld...

Apart ook alleen de overheid het recht heeft op verwerking van giftige stoffen in zachthout om het 'hard' te maken. Dat die vervelende stoffen in elke gamma hek en praxis hek zit van elke tuin in Nederland en omstreken. Je kan al bijna raden hoe ongezond die stoffen zijn. ;)

Ach, er zijn zoveel negatieve dingen. Ik weet ze, leg ze naast me neer en kijk naar iets positiefs. Ik wil me namelijk geestelijk en dus ook lichamelijk niet belasten met de wereld. * onwetendheid is zalig *

Daarom kijk ik naar mijn kleine wereld en draag daarbinnen een klein steentje bij als het kan. Geen TV voor mij, en de krant is er voor financieel nieuws, en regionaal. Politiek? Pff, er bestaat bijna echte geen politiek.

Als ik me echt wil opstellen ga ik wel een politieke partij oprichten die op gezondheid is gefocused met als doel het behoudt van mens, natuur en verdraagzaamheid. Alleen voel ik me nog geen Ghandi. Al ben ik wel een leeuwtje. [/ einde niet forum gerelateerde onzin ;) ]

Dus vooral even terug naar de basis: het hier en nu, het niet drinken. Als mens groeien en stapje voor stapje... vooruit! :D Ben al heel gelukkig zo.

Enne, SAFI! Thanks voor jouw bijdrage wederom ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag,
heerlijk uitgeslapen en behalve een paar HH klussen geen programma. Heerlijk!

Overigens heb ik Spud al een paar dagen niet gezien??????

De balans vinden tussen voor anderen klaar staan en aan jezelf denken is vreselijk moeilijk! Het kost me af en toe hoofdbrekens. Ik voel me toch al gauw erg schuldig, omdat ik denk egoistisch te zijn! Nu ben ik ook opgevoed met ouders die voor iedereen klaar stonden. Het is me dus met de paplepel ingegoten.
Helaas heb ik ook het voorbeeld dat je teveel klaar kunt staan voor anderen, want mijn moeder is er regelmatig bijna aan onderdoor gegaan! Ik moet dus een goede balans vinden!
Ik ben nu weer voorzichtig mijn sociale contacten aan het oppakken. Door diverse omstandigheden EN door mijn drankgebruik had ik heel lang geen puf voor die dingen. Gelukkig heb ik weer meer energie!
Dat is heerlijk en dus alle reden om die eerste te laten staan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leeuw ik weet niet of het onzin is of niet, maar je maakt me wel aan het lachen, en dat is toch gezond.
Heb jij verder iets met kanker, dat je het daar steeds over hebt?
Ik vind ook dat een helder hoofd veel belangrijker is dan een lichamelijke ziekte. Want met een heldere kop kan je alles aan, en met die roes niet.
Al leuke films gehuurd voor vanavond?

Pippi lust jij bananen? Ik niet, die prut in je mond. Geef mij maar kiwi's, en voor de vitamine B neem ik wel bruin brood en peulvruchten en af en toe gebakken lever. En nu zie ik bijna iedereen al gruwen; whaaaahhhh, gebakken lever! Maar is echt lekker met druiven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anyone can get sober . . .
The trick is to stay and to live sober.
goeden middag adb'ers,
we zullen boven vermelde maar allemaal samen geloven , dan is het halve werk al gedaan ;)
ik heb in de zetel geslapen , nu ja wat men slapen noemt .
maandag zonder fout naar de arts want er zit iets niet goed , mijn partner zei deze morgen dat ik precies op een 90 jarige gelijk, en gelijk waren de gremlins daar :devil:
ik kan ook wel naar een dokter van wacht maar die kent mijn historie niet .
momenteel zitten de trouwplannen hier en beetje in het vriesvak , menig meningverschil , zou het komen omdat ik niet lekker in mijn velleke zit ??
soohtie je gaat goed he hombre :present:
eigenlijk gaan we allemaal goed .
ik heb nagedacht over mijn reactie aan marion , ik mag eigenlijk niets schrijven over haar drinken , want zei opent mijn ogen hoe het niet moet .
ik wens jullie allemaal een fijne adb dag toe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lieverds!

Vanmiddag met angst en beven de envelop van mijn bewindvoerder opengemaakt, de uitspraak van de rechtbank zat er in betreffende mijn schuld-hulpverlenings-traject...
Ik zat al 3 jaar in de WSNP,en er bestond twijfel over of ik al dan niet met een schone lei kon beginnen...

En het MAG!!!!! TADAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA....
Klein alcohol vrij feestje dus nu!!!!

Mijn dag kan niet meer stuk!!!

Sorry, moet ik even kwijt.

Iedereen een heleboel:rose:netjes van mij...

Liefs, C:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cacao! Dat is geweldig! Ben je de nacht goed doorgekomen alleen?

Benthe, thanks dat je me kan waarderen! :D Doet mijn leeuwenhartje goed.

Nog geen leuke film uitgekozen, denk aan een simpele actie film of zo, verstand op nul! Wellicht ga ik alleen naar de bios want alle studenten willen vanavond lekker doorzakken of zijn nog thuis vanwege de vakantie. En dat doe ik ook in zo een heerlijke stoel van de bios :D

Hitman misschien!

Ach, ik geniet nog steeds van laptop op bed en diverse forums lezen, wat mails lezen en type en de rust. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...