Spring naar bijdragen

zaterdag 5 januari


stien

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 382
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hallo hier Houtje Strijkboutje

Ik ben er wel, maar sinds 2 uur zit ik te rammelen op mijn toetsenbord (ik typ zoveel en zovaak dat ik elk toetsenbord afslijt, deze super Logitech heeft een afgesleten E en N en een deukje in de spatiebalk en op de enter-toets, maar er zijn ergere verslavingen.

Mijn kids zijn bij hun vader, en ik heb eindelijk de rust gevonden om te gaan zitten en alle gedachten te spuien die al maanden in mijn hersenpan ronddwarrelen. Ik zit in de schrijfstand, dikke trui, sieraden af, vooral al die diamanten zijn extra lastig en rammen maar, ik denk dat ik een heel eind kom dit weekend.

Waarvoor? Voor mijn bijdrage voor het "boek" of zeg ik dan iets verkeerds? Dan hoor ik het wel weer. (en schrijf ik het gelijk op :D).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke, dat klopt 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden', heelmeester of heelmeester, op welke manier. Dit spreekwoord mogen we in dit verband toch niet te letterlijk opnemen. Bij jou heeft het wel gewerkt, maar bij mij zou het absoluut niet werken, tegendraads dus. Voor het eerst van mijn leven werd ik eens opgevangen door internetbehandeling zoals ik gewoon ben. Eerlijk ingevuld en uitgelegd hoe en wat ik dronk: en nog niet een streng woord. Maar juist bemoedigend: laat je niet hangen in schuldgevoelens: pak de draad weer op: nieuwe opstart. Telkens die deu open, dat ik opnieuw mag beginnen. Ook hier op het forum: laten horen daar waar je het wel goed deed. Het is ZO ontzettend zwaar als je al jaren droog hebt gestaan, alles hebt meegemaakt en je dondert terug in dat gat, om daar weer uit te komen. Dat is echt HEEL zwaar. Ieder mens wil het liefst vrij zijn van de slavernij, maar hoe eruit te komen. Niemand kiest voor alcoholisme, niemand valt expres terug.

Ben erg emotioneel nu misschien, maar dat komt gewoon door de omstandigheden hier nu.

En ik wil uitdrukkelijk mededelen DAT IK VANDAAG NIET WENS TE DRINKEN

Soothe: jij ook niet ok??!!! je hebt het moeilijk, tenminste dat haal ik uit je schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi, het is niet de bedoeling je angstig te maken. Zorg er dan maar voor dat je niet zo word als ik, haha.
Nee zonder gekheid. Uit het schrijven van gisteravond merkte ik ook een soort boosheid. Maar dat hoort erbij denk ik dan. Alleen moeilijk voor degene die een terugval heeft gehad en weer op het rechte pad wilt komen. Het is de realiteit onder ogen zien dat als je een alcoholist bent je hele leven op je passen moet letten. Vervelend, confronterend, naar. Maar het is niet anders. Ik ben heel blij dat ik hier terecht kan. Want inderdaad in je eigen omgeving hoef je daar niet mee aan te komen zetten die zijn je al snel zat 'mens stop gewoon met de drank doe niet zo moeilijk, waarom mag er geen drank in huis... bla bla'
Ik heb hier van niemand de indruk gekregen dat ik fout bezig ben overigens.
Pippi, niet zo bang, niet zo boos, zet 'm op: je doet het harstikke goed toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allen,

Even melden dat ik ook vandaag niet ga drinken.Dat wordt dan ook de eerste zaterdag sinds 40???jaar
En morgen ook niet,want dan kan het niet.Dus ook de eerst zondag.Dag na dag.
Allen die weer iets te vieren hebben Van Harte gefeliciteerd Kanjers.
En oh ja ik las net nog even over de melatonine. Bij de apotheek hebben ze ook de forte variant van 0,2 mg. Vanochtend in de Volkskrantbijlage staat een artikel over internettherapie van Tactus en minderdrinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Las net de reactie van Ann van gisteren:

"Ik las het net van je Marjan, maar je bent er nu niet meer, maar oh wat herkenbaar.
DIT IS PURE VERSLAVING!!!!! Tjonge daar moet je vanaf joh! We moeten leren anders te denken en vervolgens anders te doen!"

En zie dat je nu on line bent. In hetgeen ik van je lees, klink je oh zo sterk, maar lees ook dat jij het erg moeilijk hebt. Zelfs een terugval na 2 jaar......
Sterkte hoor! Voel me nu nog sterk, maar vrees weer een beetje voor de tijd van pluminnus 18.00 uur...
Houtje misschien kan je de Volkskrant vragen voor het weerbericht...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sammy,
Hou vol he? Dat geeft toch een opsteker als je dit lukt!!
Heb het artikel in de volkskrant ook gelezen!
Benieuwd wat mijn man ervan vindt als buitenstaander!

Houtje,
als de buren de volkskrant hebben is het misschien leuk om te lezen, hoewel er voor ons als ingewijden niets nieuws instaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjan,
Mijn zwakke tijd is ook rond 18.00 uur. Ik at voorheen altijd erg laat, maar ben het tijdstip van eten naar voren gaan schuiven. Dat zullen er meerderen hier beamen, met een volle maag heb je veel minder trek in alcohol!
Als we nog niet gaan eten en ik heb trek in alcohol dan helpt het mij veel water o.i.d te drinken en een stukje kaas o.i.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het stuk staat ondermeer dat er een aantal hulpverleners oprecht in geloven dat sociaal drinken mogelijk is voor diegenen die zwaar hebben gedronken (ook alcoholisten???), omdat er veel mensen tegenop zien om nooit meer te mogen drinken! Dat klopt natuurlijk wel, daqarom is het ook alleen mogelijk om vol te houden als je het per dag bekijkt.
Ik ga dan toch weer twijfelen.... zou ik dan toch ooit?????
Toch geven de ervaringen hier van mensen aan dat je zeer snel weer op je oude drinknivo zit! Het is dus levenslink voor ons als alco's om weer sociaal te willen drinken, behoudens een enkele uitzondering!
Ik durf het nog niet aan, en ga maar voor de "0"lijn, maar dat is puur voor mezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Safi, bedankt Bammetje

Ik wilde een steentje bijdragen aan het onderwerp " altijd klaar staan voor de ander."


Altijd weer klaar staan voor de ander heeft me op de lange duur genekt.
Daarnaast was zorgen voor een onderdeel van mijn werk.
Dus de negatieve boodschap daarin verweven is me nooit opgevallen.


Ook in relaties gebeurt het veel dat men permanent, vaak tot vervelends toe klaar staat voor de ander.
Bij de minst of geringste kik opveert, zit te wachten tot het glaasje van de partner leeg is om het weer te mogen vullen.
Zelfs ongevraagt van allerlei dingen inkopen of aanschaffen die terloops in een gesprek zijn gevallen.
Erover praten wordt vertaald naar daadwerkelijk bezitten terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
De lat steeds hoger leggen, angst de ander niet genoeg te behagen.
Bang niet gezien te worden.
Bang afgerekend worden op de persoon.
Door te denken wat de ander denkt heb ik vaak de plank mis geslagen.
Als de partner dan afwijzend reageerd op al die ongevraagde bemoeienissen is de teleurstelling een feit.
Stillekens dacht ik dan: wat een ondankbaar figuur.
Ik doe toch alles, ik kan nooit iets goed doen.
En dat zijn oneerlijke gedachten.
Maar ze rechtvaardigden mijn drankje.

Op het moment de partner dit gedrag van de ander toelaat is hij of zij zelf de klos.
Zijn leven wordt overgenomen door de partner en het is moeilijk terug te krabbelen.
Ik ken iemand die in de relatie zelfs de kleren en sieraden voor de partner kocht.
Hij bepaalde wat zij moest dragen en zij kreeg zakgeld om van rond te komen.
Iedere stap moest worden verantwoord.
Het huwelijk is ten slotte vast gelopen.
Een en ander heeft te makenmet vertrouwen en jaloezie.

Ik herken me wel in bovenstaande, tis of was op mijn lijf geschreven.

Deze negatieve schreeuw om aandacht heb ik afgekeken van mijn opvoeders.
De ander verwijten vernederen minachten, regelrecht een minderwaardigheid en schuldcomplex aanpraten, geestelijk gijzelen.
Vervolgens een cadeau geven om ruzies en geestelijk leed af te kopen.
Overal boven staan, arrogantie en hoogmoed waren mij niet vreemd.
Enorme spanningen waren het gevolg.
Communiceren over het leed, pijn en verdriet de ander aangedaan was niet mogelijk.
De projectie van onzekerheid,minderwaardig voelen en zelfmedelijden was een feit.
Ik belandde daardoor in de slachtofferrol rn kwam tussen wal en schip terecht.

Ik deed later precies hetzelfde als mijn grote voorbeelden, mijn overlevingstocht was een feit.

Het valt niet mee om in deze levenswijze verandering te brengen.
Inzicht te krijgen in al deze overlevingsmechanismen.
Ik heb hulp van bovenaf en van de psych gekregen om inzicht te krijgen in deze diep liggende problematiek.
Later kwam daar de AA met zijn programma bij en het was een verademing om te luisteren en te horen dat er niets van mij werd gevraagt.
Tegenover wat ik deed hoefde niets tegenover te staan.
Deze vrijheid was ongekend.
Alles wat ik ondernam was goed.
Ik was ook welkom als het niet goed met me ging.
Ik werd geaccepteerd met mijn goede en slechte kwaliteiten.
Niemand meer die mij vertelde wat ik wel of niet moest doen.
Geen waarschuwende vingers meer.
Op deze basis ontwikkelde ik vrij snel tot de mens die ik u ben.
Niet zonder slag of stoot, ik heb er hard voor moeten werken maar pluk daar nu de vruchten van.

Nee durven zeggen, mijn grenzen bewaken, geloof en vertrouwen, kunnen omgaan met pijn verdriet maar ook met vreugde, de ander in zijn waarde laten horen NU bij mijn nieuwe levensstijl zonder drank.

En daar ben ik dankbaar voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...