Spring naar bijdragen

zondag 16 maart


albertina

Aanbevolen berichten

Bij mij waren de hoeveelheden niet zo groot als ik nu lees, maar toch was ik ook hartstikke verslaafd.
En dan kun je van anderhalve fles wijn in het weekend knap beroerd worden.

Tina, An, Corinne en anderen, dank voor jullie openhartige verhalen.

Als ik lees over sociaal drinken, inmiddels weet ik gelukkig wel beter. Door eerlijk naar mijn drankleven te kijken heb ik ingezien dat ik het nooit onder controle zal hebben. Jawel de eerste stap.
En dat geeft een enorme rust. En of de AA-methode en God met een drankforum te maken hebben? Het houdt mij in ieder geval van de drank af en daar ben ik erg blij om.

Ik vind het onbegrijpelijk als ik lees dat de internetbehandeling uit zichzelf mensen in overweging geeft dat ze het wel weer kunnen proberen....
Help je mensen er eerst vanaf, en dan er weer aan? Waarom zou je mensen in hemelsnaam het risico laten nemen. Is een leven zonder alcohol niet compleet genoeg?

Nou ja, ieder zijn eigen proces. Met of zonder alcohol, mag iedereen zelf weten.
Ik voel me in ieder geval fijner zonder.

Fijne dag!

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ha, Dory, ben jij ook al zo onmatig in alles?

Orleando, nee hoor, zeker niet boos op je. Wel op de alcohol die je te pakken kreeg.

Trees,
quote
De laatste dagen zweeft er een stemmetje door mijn hoofd:

Ik kan wel NIET drinken, maar ik wil toch WEL drinken....
Wat ben ik bang van deze gedachte! Ik weet bij God niet hoe ik die om moet buigen.
Jullie verhalen lezen helpen mij daarin, maar dat zinnetje blijft steken, en ik blijf eraan werken!
unquote

Dat is idd een wel heel gevaarlijke gedachte!
Wil je echt drinken? Echt terug naar die belabberde tijd?
Vind je het niet heerlijk dat je nu een kopje koffie op een schoteltje kunt serveren zonder dat kopje een voetbad te geven?
Vind je het niet heerlijk dat je in gezelschap je glas fris/water, kopje thee/koffie kunt oppakken en naar je lippen brengen zonder dat de inhoud over de rand vliegt?
Vind je het niet heerlijk dat je je pen kunt vastpakken en schrijven i.p.v. rare krabbels krassen?
Vind je het niet heerlijk dat .................................. JE NIET MEER HOEFT TE DRINKEN!?
Vind je het niet heerlijk dat JIJ DE BAAS BENT en niet de alcohol?
Vind je het niet heerlijk dat .................................

Nou, vul de rest zelf maar in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de homesite van Alcohol de Baas vind je een verslag uit het begin van de internetbehandeling.
Daarin staat (kort door de bocht) dat hier meer vrouwen dan mannen en meer hogeropgeleiden dan laagopgeleiden komen, omdat je er niet het huis voor uit hoeft. Je kunt hier terecht wanneer je wilt en tijd hebt.
Bij de ambulante hulpverlening zijn de mannen en de lagergeschoolden in de meerderheid t.o.v. de vrouwen (die zich dubbel schamen voor hun verslaving) en hogergeschoolden (die een drukke agenda hebben).

Wat mij vooral aansprak:
1. Niet de keiharde eis van STOPPEN en wel METEEN!
2. Eigen verantwoordelijkheid.
3. Begeleiding waarbij je eigenwaarde niet wordt aangetast.
4. Veel handvatten bij het veranderen van je gedachten en gedragingen.
5. Je kunt alles teruglezen.

Waarom?
ad 1. Kon ik niet aan voldoen toen ik bij de Bouman begon. Kan ook niet tegen dat soort dwang.
ad 2. Als ik niet stopte, was IK een ONTZETTENDE OEN. Tenminste dat gevoel kreeg ik daarbij.
ad 3. De verslavingsarts vulde in wat ik dacht en voelde. Maar ja, zo dacht ik er niet over en zo voelde ik dat niet.
ad 4 en 5. Afgelopen december heb ik inzage in mijn dossier bij de Bouman gevraagd. Toen heb ik uit de gespreksverslagen met mijn begeleidster kunnen lezen dat mij wel degelijk handvatten waren aangereikt. Alleen die vergat ik en ik kon nergens op terugvallen. Ik had ze niet op papier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal. mijn eerste dag hier en direct al veel herkenning. dit is wat ik nodig heb nu. in het dagelijks leven dacht ik dat ik de enige was die zo dom was en slap en vul maar aan. de laatste tijd heb ik ondervonden dat dat niet zo is en dat de verslavende werking niet allen mijn slapheid is.

de voordelen van het niet drinken zijn groot. zo groot dat het me vaak helpt, maar de trek blijft. de ene dag is het erger dan de andere. vaak typ ik dan wat voor mezelf wat me bezig houd. ik weet nu dat helpt. ook iets gaan doen werkt voor mij. dat iets is dan vaak zwemmen. ja..... ik ben gek op water :angry::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bliksem,
Nogmaals welkom.
Ja, he, een verademing om te merken dat je niet de enige alcoholist bent die niet in de goot ligt.
Wel zijn we zo een beetje allemaal erg gevoelige types.
Erg sociaal bewogen, maar onhandig waar het op sociale vaardigheden aankomt (ik bedoel ik).
Wat de alcohol betreft, bekijken de meesten het per dag.
Een dag is te overzien.
En nooit meer drinken. Dat klinkt zo rigoureus. Bovendien, als ervaren terugvallers (dank voor de term, Houtje) durven we zoiets niet meer te beloven.

Vandaag drink ik niet. Wie doet er mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor auto heb jij?


Een met 4 poten.


En waar loopt die op?


Op melk.


Waar staat ie 's nachts?


Op stal.


Waar is Op stal?


In de garage.




beeeeeeeeeeh beeeeeeeeeeeeeeeeh beeeeeeeeeeeeeh

Schaapje, schaapje heb je witte wol,
Ja baas, ja baas, vier zakken vol
Een voor de .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trees: mij overviel het vanmiddag ook ineens, niet willen, maar eigenlijk wel willen.
Zo floepte het in mijn kop. We waren op bezoek en toen waren we aan het fantaseren over de zomer en toen zei iemand: ja lekker op het terras met een wijntje................

We moeten toepassen wat we hebben geleerd.
De helpende gedachten.

Op het laatst was het zo erg dat voordat ik bezoek kreeg aan de jenever zat.
Ik moest erg opletten, want anders had het bezoek niks meer.
Maarja er stond nog whiskey en wodka.
Het idee... dat ik moest opletten dat niet alle flessen leeg waren... crazy.
Maar goed. Het was onmogelijk bezoek te ontvangen voor de nodige borrels.
Ik was daar zo ontzettend zenuwachtig voor.
Totdat het natuurlijk een keer flink mis ging.
Een van de laatste heftige momenten.
Maar het was een traumatische ervaring.
Het huis zat vol mensen en ik nam telkens maar een borrel in de hoop me maar beter te voelen.
Ik dacht, eentje en dan gaat het wel beter. Maar ik voelde me steeds beroerder worden.
Er trok een soort mist op. Ik ben toen naar mijn slaapkamer gegaan en werd daar helemaal panisch.
Op een gegeven moment stond heel de familie boven en mij maar vragen wat er aan de hand was. Uiteindelijk zijn ze allemaal naar huis gegaan.
Er is nooit meer naar gevraagd en nooit meer over gesproken.
Het draaide , het draaide en dacht dat ik dood ging.
Niks kon ik eraan doen.
Ik zakte net niet weg in bewusteloosheid, maar mijn ogen kon ik ook niet echt open houden.
En dan even kunnen slapen en dan weer helemaal panisch wakker worden.

Terwijl ik dit schrijf denk ik: ja maar je kan toch minder drinken, je moet gewoon niet zoveel drinken.
Ik weet gewoon dat ik dit niet kan.

Kate je schreef dat je bij internetbehandeling de keuze kreeg, minderen of stoppen.
Mij overviel dat, beangstigend, een keuze.
Juist deze keuze is schijnbaar voor mij heeeeel belangrijk geweest.
Ze hadden kunnen zeggen: 'An jij mag nooit meer drinken, je moet naar 0'.
Wellicht had ik dat ook wel gedaan voor een tijdje, maar had dan nog niks geleerd.
Ik heb nu geleerd, door te denken dat het misschien toch mogelijk zou zijn om drie dagen in de week 2 glazen te drinken.
Heb het serieus geprobeerd.

Glas 1 wordt zeer weloverwogen en rustig ingeschonken.
Ik kijk ernaar.
Neem een nipje, want ik moet immers uren over die twee glazen doen.
Na het nipje denk ik, mm gewoon even een flinke slok dan merk ik tenminste iets.
Dus een flinke slok.
Sjemig, glas is al half leeg en ik mag nog maar een glas.
Glas 2 volgt veel te snel.
Schenk het in het doe kloek, kloek.
Daarna is mijn verstand verdwenen. Want het moet kloek, kloek, kloek en zuipen.
Fles leeg.
zo snel?

Nee, voor mij is het een lachertje die twee glazen.

Trees ik schrijf heel dit verhaal ook voor mij.
Want onze hersens zijn ergens niet meer normaal.

Wij kunnen het gewoon niet, we hebben lang genoeg geprobeerd.

Vandaag drink ik niet, ben genezen na mijn eigen schrijven.
Wat is het toch een zooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaduwland.

Heftig verhaal Tina, je bent erg diep gegaan. Het doet me pijn om te lezen dat de dictatuur van Koning Alcohol je zo in de greep heeft gehad. Zijn demo(n)cratie maakt vele slachtoffers en ik ben dan ook blij dan je hier voortaan deel uitmaakt van de vrijheidsstrijders, die deze koning van zijn troon willen stoten. We zijn allemaal in zijn listen getrapt. Zijn mooie beloftes om te mogen regeren over ons eigen stukje land zijn weliswaar uitgekomen, want we hadden het rijk voor ons alleen.
Maar de belasting die we daar voor hebben moeten betalen was buiten proporties, er bleef niets voor ons over. Sterker nog, hoe meer we ons best deden om het hem naar de zin te maken des te kleiner werd onze beloning.
Niets was van ons, alles werd van hem. We gingen zelfs zo ver dat we ons vrijwillig opsloten in zijn gevangenis om ons geborgen te kunnen voelen.
We werden angstig en vreesden zijn regime. Zijn katers hielden de wacht om na gedane plicht te verdwijnen..maar ze kwamen dag na dag weer terug om over onze gehoorzaamheid te waken.

Die koning heeft zich nog nooit vertoond, dus zou je eigenlijk kunnen zeggen dat ik de koning was over mijn eigen schaduwland. Want:

Ik was die koning belust op macht
die mijn omgeving heeft ontkracht
Ik maakte mijn eigen wetten en sprak hoog van mijn troon
Ik voelde me sterk en listig want bedrog moest gewoon

Mijn wereld had recht van bestaan
want groot onrecht was mij aangedaan
Ik moest mijn weg gaan banen
want ongeluk bracht mij bittere tranen

Ik plaveide mijn weg met trots
houwde de stukken uit een rots
niemand kan mij nog raken!
ik regel voortaan mijn eigen zaken!

Ik kwam niet ver op die harde keien
want was alle dagen zat op en neer aan het rijen
ik hobbelde razend over die ruwe brokken
wilde vooruit als een held op sokken

mijn Ego heeft het niet gehaald
ik had toch veel voor die kar betaald!
ben door de as gezakt
had de boel te zwaar bepakt

nu wil ik aan de wandel, licht van geest
wat me heeft bezwaard is geweest
heb er genoeg van voor hard te gaan
wil met zacht gemoed op eigen benen staan

die harde wereld is maar klein
als je er van jezelf mag zijn
zo hoop ik dagelijks wat meer te groeien
Jww daar niet meer mee hoef te knoeien

mijn leven is veel te kostbaar om te verspillen
wil niet meer als rietje van angst en boosheid trillen
ga liever fluitend samen op pad
zwaarmoedigheid alléén, ben ik zat

ik hoop te kunnen delen met dit gedicht
dat het niet alleen aan mij is gericht
samen sta je sterker onderweg
vandaar dat ik dit alles zeg

kijk niet teveel vooruit naar morgen
want ook gisteren waren er zorgen
ook vandaag hoef ik niet te regeren
want ik zou mezelf nog bezeren

mijn koninkrijk ligt in mijn hand
is aan mijn gedachten verwant
hoef alleen maar positief te denken
wat ik mezelf nuchter wil schenken

jullie mijn beste dorpsgenoten
hoop ik nog veel te kunnen kwooten
om als teken van herkenning te beamen
dat we veel sterker staan samen!

Haha...doe maar eens gek op een druilerige zondagmiddag. Pffff...ben al uren online, maar zit nu pas weer achter de computer. Ik hoop dat jullie mijn warrig verhaaltje hierboven kunnen waarderen. Gnah..gnah :D

tiepfout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HE HE HO HO , Pippilotta Victualia Rolgordijna

Weet je dat mijn man alles doorzag.
En ik @#$%%^&**()( maar denken dat ik het zo goed wist te maskeren.
GR G R GRRRRR GGGRRR

Als 't niet zo erg was, zou die erbij in een deuk gelegen hebben.

:angry::huh::wacko:


Alweer een fout moeten rechtzetten: sorry mensen, dat krijg je met een lamme arm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik drink zelf bijna geen vieux. Dit zijn de drankjes van onze moeders.

De vorige keer ben ik met vieux de fout in gegaan omdat die steeds zichtbaar in de kast stond. Iedere keer als ik de voorraadkast onder de trap open deed kon ik die zien.

Dat houd ik lang vol, maar dus niet eeuwig. Heb me echt voorgenomen absoluut niet te gaan zoeken. Ik wilde met deze actie voorkomen dat ik weer als kat op het spek gebonden zou worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi,
Je krijgt het nog druk. Ik dacht dat je toch al genoeg te doen had zonder al die lammetjes erbij.
Niet te veel hooi op je vork nemen!

Floortje,
Goed gevraagd van je.
En idd gnifel gnifel net de omgekeerde wereld.

Har,
Ik heb je prachtige gedicht in mijn 'steunende' tekst opgeslagen.
Daar heb ik al heel wat verzameld en lees geregeld van die stukjes terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé wat leuk lammetjes!!! :)
Brengt me meteen op het idee om ook bij de boeren in de omgeving te solliciteren... Ik heb immers in een ver verleden schapen verlost.. Leuk werk was dat en die lammetjes waren stuk voor stuk aandoenelijk..
Leuk om er 1 in je garage op te gaan voeden Pippi, ga je dan ook een blokje met 'm om? :D

Ik heb niet zoveel inspiratie om iedereen die het nodig heeft een hart onder de riem te steken dus doe ik het op deze manier
:heart::rose::musicnote::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, zo herkenbaar dat kloek kloek verhaal.....:) Bij mij ging (op zwakke momenten, gaat?) dat precies zo...en ik me gisteravond op het forum afvragen of ik ooit nog sociaal zou kunnen drinken....

Trees, inderdaad een boel nieuwe mensen onder wie is wie, helaas lees je van deze weinig terug op het forum en dan ben ik zo benieuwd hoe het gaat. Zeker omdat ik hier zelf nogal nieuw ben en echt hartstikke hard aan het knokken ben en me dan aanvraag hoe het met de andere nieuwelingen gaat (ps maar ik realiseer me uiteraard dat de "oude garde" hier op het forum dagelijks net zo hard aan het knokken is hoor!). Zouden ze er dan al snel de brui aan geven of gewoon wel meelezen maar niet meeschrijven? (ook prima natuurlijk als dat tot steun kan zijn).

Ik heb me nooit zo aan de heel sterke drank gewaagd, maar goed, een literfles rose (inderdaad Trees die van de C1000...) per dag hakt er op een gegeven moment ook wel in. Ik dronk het op het laatst als limonade. Als ik aan het einde van de avond het minder erg wilde laten lijken, dan vulde ik hem voor de helft met limonadesiroop, dan deed ik mijn man voorkomen alsof ik niet zoveel op had...(ja doei, die was ook gekke henkie niet natuurlijk...). Of een 0,25 flesje + een literfles kopen en als "voorafje" stiekem het kleine flesje vast drinken voordat mijn man thuiskwam zodat het leek alsof ik nog niets ophad. En zo kan ik nog wel doorgaan; sjonge jonge hoe bedoel je, jezelf voor de gek houden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een gedicht, mooi Har!
Ben je zeker wel even mee bezig geweest? Ik heb hem uitgeprint en in mijn schriftje ''teksten'' geplakt. Daar bewaar ik uitspraken, spreuken, woorden die me geraakt hebben, in!

Pippi, hoe lang moet je zo'n lammetje voeden dan? Kan de boer, als er te veel lammertjes zijn, zu niet uitlenen aan gezinnen, dat je een lammetje voor een paar weken ''least'' zeg maar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Pippi,

Ik heb weer hernieuwde sollicitatie energie :D Wat een dagje tegelsbikken al niet kan doen..
Vandaag alweer 3 sollicitaties de deur uit en voor morgen nog 3 waar ik telefonisch op kan reageren..
Intussen kan men mij wel een manusje van alles noemen, ik weet elke vacature wel op mijn kwaliteiten aan te passen. ;)
Hé maar ga je het echt doen 1 van die lammetjes in huis halen? Is echt super leuk jòh!!
Maar om Mekkertje dan later naar de shoarma fabriek te brengen lijkt me minder...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosan,
Ja, he, er zelf harder intrappen dan je omgeving.
Hier nog zo eentje.

Weet je dat mijn man pas echt geloofde dat ik serieus stopte en dat ook zei toen ik hem mijn wijnkaart van de Gall&Gall gaf. Ik vergat die steeds uit mijn portemonnee te nemen.
Wat heb ik toen zitten huilen. Dat was, geloof ik, in mei of juni.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...