Spring naar bijdragen

zondag 16 maart


albertina

Aanbevolen berichten

Goedemorgen ADBers,

Ja hoor weer super vroeg of laat, maakt niet zoveel uit ik heb mijn 4e stap afgeschreven,
nu kan ik niet meteen de slaap vatten.
Ik las over hoe sommigen van ons de wanhoop hadden bereikt en zo bij de crisisdienst
terecht waren gekomen, ik ben ook iemand die jaren geleden de crisis dienst heeft
ingeschakeld, ik had de bodem van de wanhoop bereikt.
Na mezelf drie jaar lang te hebben vergifitgd met de alcohol en op het laatst ook met sterke drank,
omdat de wijn helemaal niets meer deed, wist ik, dat als ik zo door zou gaan,
mijn leven een nog grotere hel zou worden. Nou, eigenlijk kon de hel niet groter worden.
Ik werd zo vreselijk bang, dat ik na een paar dagen alleen maar gedronken te hebben geen uitweg meer
zag.
Toen heb ik de crisis dienst gebeld. ze waren binnen korte tijd bij mij thuis,
ondertussen heb ik toen ook mijn nicht gebeld die ook is gekomen.
Toen heb ik met behulp van de crisisopvang een psychiater toegewezen gekregen, dit was
een fantastisch mens, zij heeft mij de 1e paar dagen opgevangen en naar mij geluisterd,
Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik er vreselijk aan toe was, 15 kilo te mager, vreselijk zag ik eruit,
een opgeblazen gezicht enz enz.
Mijn ouders en familie wilde ik toen niet zien, ik schaamde mijzelf te veel.
Toch moest ik na een paar dagen niet te drinken nog een keer terugvallen, dus weer drinken,
dit heeft toen ook weer een paar dagen geduurd, ik was zo ziek van de drank ik kon niet eens
meer fatsoenlijk lopen ik liep helemaal te schudden had geen coordinatie meer.
Weer de psychiater gebeld, ik kreeg vreselijk de wind van voren, eindelijk drong het tot mij door,
dat ik de enige was die mezelf kon helpen, ik moest zelf de drank laten staan,
niemand anders kon dat voor mij doen.
Op die dag 26 september 1996 ben ik definitief gestopt.
Op die dag ben ik tevens naar de AA gegaan, doodziek, ik weet nog heel goed dat ik zo trilde, ik kon niet eens het boek vasthouden waarin de 1e stap stond beschreven, laat staan dat ik kon lezen.
Het werd een zwaar jaar, dat 1e jaar, wel was ik vreselijk blij dat ik niet meer hoefde te drinken, dat was
een complete opluchting, het was ook zo dat ik weinig of geen behoefte meer had aan drank.
Wel moest ik onder ogen zien wat ik allemaal had aangericht en wat ik had verloren door de drank,
dat was héél wat.
Mijn familie weer onder ogen komen, ik had zo maar mijn baan opgezegd en dus geen werk,
in mijn huis waren nog de nodige sporen van mijn misbruik aanwezig, vrienden die ik had verwaarloosd
en ga zo maar door.

Gelukkig heb ik mede dankzij de hulp van mijn ouders de kans gekregen om aan mezelf te werken,
dat heeft mij er toen toegebracht om na een jaar van niet drinken een jaar in dagbehandeling te gaan.
Financieel heb ik het in die tijd kunnen redden doordat ik door mijn scheiding mijn huis had verkocht,
daardoor was ik niet genoodzaakt meteen weer een baan te zoeken.
Zoals jullie weten heeft mij dat toen veel goeds gebracht.
Ik kon mijn leven daarna opnieuw gaan inrichten, en dat is mij gelukkig goed afgegaan.
Ik vond weer een baan, heb een studie gedaan en mijn leven kreeg weer zin en inhoud.
Mede dankzij hulp van de AA, ouders en een paar goede vrienden heb ik de kans op
een beter en nieuw leven gekregen, daar ben ik nog iedere dag dankbaar voor.

Er zijn in mijn leven ook een aantal trieste gebeurtenissen geweest de afgelopen jaren, zo heb ik 6 jaar geleden mijn moeder verloren, deze periode was zwaar, maar ik ben dankbaar dat ik deze periode nuchter heb meegemaakt en er kon zijn, voor mijn moeder, het verdriet is er natuurlijk nog wel, maar heeft een plaatsje gekregen.

Ook mijn terugval van het afgelopen jaar doet mij heel duidelijk inzien dat ik niet
met de alcohol om kan gaan, ik ben blij dat ik niet meer drink als ik dit neerschrijf realiseer
ik mij dat ik een bevoorrecht mens ben, ik heb nu geleerd dat drinken voor mij geen optie is.
Ook niet sociaal, dat is immers een onderdeel van mijn valkuil van het afgelopen jaar.
Nooit meer klinkt hard, maar het is zo, daarom besluit ik vandaag weer,
vandaag drink ik niet, dat is te overzien, alleen vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

goedemorgen allemaal,

buiten is he nat, maar ik maak er zeker een droge dag van!

Wat een indrukwekkend verhaal op de vroege ochtend Albertina; het is wel duidelijk dat het forum er niet voor niets! Ieder komt hier met zijn/haar eigen verhaal/doel en dat is hartstikke goed en zinvol!!!

fijne dag, ik ga aan een eitje en een croissantje,
Rosan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tina: Veel herkenning in je verhaal. Ook ik kwam er gisteren ineens toe om mijn verhaal op te schrijven.
De hel ja... dat was het. Langzaam dringt het weer tot mijn brein door, dat ik dit nooit meer wil meemaken. Tina we gaan er voor, we willen niet meer! Voel me gister en vandaag ook beter dan dat ik me lang heb gevoeld. En hoop dat dit even mag duren ook voor jou.

Rosan: eet smakelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi hoi

hier is ikke weer!
Wat een openbaringen gisteren en nu weer, heel erg herkenbaar zeg!
Zelf ben ik ooit begonnen met cola-vieux, steeds sterker natuurlijk en had de kant en klare cola flessen klaarstaan. Later kwam daar jenever bij, dus ook de 7-up flessen stonden er. Zodat het net leek of ik gewoon limonade dronk.
Na mn eerste "stop", na een paar jaar, ben ik weer begonnen met cola-vieux, maar dat ging al gauw over in port. Later een combi van, als het een op was..
Ach, eigenlijk heb ik alles wel gedronken, alleen sherry hoef ik echt niet, heb ik maar 1x op, toen er echt helemaal niks meer in huis was.
Alle sierkruikjes ed, je weet wel, die je wel eens krijgt bij een speciale gelegenheid, gevuld met de gekste likeuren, hebben de binnenkant van mijn maag gezien.
Op het laatst werd ik s'morgens misselijk wakker, wat alleen maar overging door op de nuchtere maag te gaan drinken, het er je overheen drinken.
Dus VANDAAG DRINKEN WE MAAR NIET!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Een aanrader voor een ieder die een goed idee heeft voor vandaag.
Mogelijk de alcohol laten staan, een droge dag?

Nu, op RTL5 Hour of power voor vroege vogels anders mogelijk
terug te zien op pc.

De "grote" oh zo belangrijke 6 T's...........
Think
Test
Try
Tackel
..............

Laters, moet snel weg.

Fijne droge dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is zo heerlijk opstaan zonder drank in je mik. Hoe vaak ik sochtends al niet boven de wc hing....en dan die blik van jezelf in de spiegel met van die dikke wallen onder je ogen, blehhhhh. En niet te vergeten dat balende gevoel, dat gevoel dat drank je in zijn macht heeft.....nee geef mij dan maar dat gevoel van trots dat ik vanmorgen weer had toen ik een alcoholvrije dag aan mijn dagboek kon toevoegen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat een beetje te denken aan Orleando, die zich oa zo in de steek gelaten voelt door haar man..En anderen, onder wie ikzelf, die ook troubles hebben met hun echtgenoot.
Ik denk dat wij vergeten wat wij onze mannen door ons gezuip aangedaan hebben.
De meesten van ons drinken al jaren en onze mannen hebben dat met lede ogen moeten aanzien.
Steeds kregen ze weer een beetje hoop van ons, als we weer eens een stoppoging deden, maar steeds beschaamden we dat vertrouwen weer.
In al die maanden/jaren bouwden zij dus een grote hoge muur om zichzelf heen, om zichzelf te beschermen.
Ze durfden zichzelf niet meer te geven, uit angst weer gekwetst te worden.
Nu, nu wij een serieuze stoppoging doen, zouden we het liefste zien, dat alles weer gelijk als "vroeger" was.
En dat gáát nu net niet helaas! We moeten echt stukje bij beetje hun vertrouwen weer zien te winnen, we hebben er jaren over gedaan om dat vertrouwen te beschamen, dus kan het ook heel lang duren voor we dat vertrouwen weer hebben.
Die angst zal altijd aanwezig blijven bij hun, en wij kunnen niets anders doen dan gewoon elke dag niet te drinken, heel langzaam, stukje voor stukje, zullen ze dan weer in ons gaan geloven, is mijn mening.
IK GA ER IN IEDER GEVAL VOOR!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede-:rose:dag-morgen!

Orleando, leg mij eens uit waarom ik boos zou zijn op iets wat ik zelf ook zo vaak gedaan heb... zinloos toch? Kom op hoor, vandaag is ook een goede dag om NIET te drinken! :present:

Ik ben ook net een tuimelaartje... niet dat ik ook zo rond zou zijn hoor, maar gisteren was ik hartstikke laat uit bed, en de hele dag niets gedaan, veel geslapen, totaal lusteloos op de bank gehangen...
Vanmorgen om half zeven er uit, lange wandeling met Woef achter de rug, eerste was is al weggewerkt, een laptoptas gerepareerd, vandaag dreutel ik dus lekker door.
Nou ja, ik geef aan allebei maar toe... 't komt goed ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Orleando: Ik zou hoogstens boos kunnen zijn op die r@t drank, die zooi, die zo'n lieve Orleando te pakken neemt &%$#@* Laat je niet meer grijpen Orleando, die engerd, gemenerik, bluchhchchch.... thee is een goed plan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen mensen!
middag alweer.
wat een indrukwekkend verhaal Albertina..
ik drink vandaag niet!
ik vind het zo naar dat ik verslavingsgevoelig ben. ik rook al jaren, maar dat wil ik dan niet opgeven, het bied zoveel veiligheid. en sinds een jaar of twee drink ik ook echt elke dag een blikje redbull, of twee. en als ik iets anders leuk vind, dan wil ik dat ALTIJD doen. ik kan gewoon niet met mate leven.
even een klaagverhaal, sorry.
fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje, jouw bericht is wel aangekomen, hoor! Ik lees 'm vandaag nog eens door..je bent sterker dan ik (zie gisteren maar)
An, ik dacht juist wel, dat je boos was...manlief is wel boos en terecht. En ik ben boos op mezelf...
Heb een kater van hier tot New York, maar eigen schuld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Ik ga straks alles lezen. De dag is met een heel serieus bericht van Albertina begonnen.
Die inventaris opmaken is idd geen lolletje.
Het doet pijn te zien hoeveel pijn je je meest dierbaren hebt aangedaan.
Toch is het goed die balans op te maken.
De uitslag drukt je met de neus op de noodzaak om vooral niet meer dat pad te volgen.
Ik heb een nieuw pad gekozen.
Het loopt niet over rozen, maar hindernissen zijn er om genomen te worden.
Hoe aantrekkelijk zijweggetjes mogen lijken, ik blijf op dit nieuwe pad, mijn veilige pad.
Wie weet welke avonturen en ontdekkingen mij nog wachten.
Maar laat ik vooral niet op de zaken vooruit lopen.
Ik doe vandaag wat ik vandaag moet doen: lief zijn voor mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, wat herken ik veel in jullie verhalen.
Ja, Charlie, de flessen jenever-sevenup gemixt, en de cola-vieux!
Maar altijd bang zijn dat één van de kinderen, of bezoek zo'n fles zou pakken!
En een keer op een trainingsweekend van de zaak, een halve fles Spa rood met jenever! Voor 's avonds, na de studie! De dagen die ik zwaar beroerd op de bank hangend heb doorgebracht met een gemene kater! Op visite gaan en je kopje koffie niet kunnen/durven pakken van het trillen!
Op het laatst was voor een weekend van drie dagen 2 literflessen jenever niet meer genoeg.
Pas ná de sterke drank ben ik gaan ontdekken dat het met wijn ook wel gaat, van de wereld raken, en dat dát in ieder geval er sociaal normaler uit zag! O, de wijn bij de C 1000 in de aanbieding (en altijd in die literflessen!), húp 2 dozen! Nou, dat was voor zo'n dag of 4,5....

Tegenwoordig kan je op de AH site je bonusnummer invoeren, en dan krijg je een lijst te zien van alle boodschappen die je de laatste 3(?) maanden heb gedaan...Wat zou dat een jaar geleden een eye-opener geweest zijn....Of had ik dan weer mijn kop in het zand gestopt? Nu stond er ''alleen'' een fles port bij (uitglijer, na één glas door de gootsteen, en God, wat wordt je beroerd van zelfs maar één slok alcohol met refusal!). Port, ja, goedkoop, hoog alcoholpercentage, daar heb je wat aan!

Eergisteren heb ik de moed gevonden om aan mijn dochter (29) te vragen of ze erg veel last van mijn drank heeft gehad...Het vervelendste wat ze vond, was dat ze, toen ze 8, 9 waren altijd borrel-cola moesten inschenken...Ik heb maar niet meer verder gevraagd. Wél herinner ik me dat ik ooit mijn zoon een briefje meegegeven heb met een handtekening, zodat hij voor mij sterke drank kon halen....

De laatste dagen zweeft er een stemmetje door mijn hoofd:

Ik kan wel NIET drinken, maar ik wil toch WEL drinken....
Wat ben ik bang van deze gedachte! Ik weet bij God niet hoe ik die om moet buigen.
Jullie verhalen lezen helpen mij daarin, maar dat zinnetje blijft steken, en ik blijf eraan werken!

En wat heb ik mijn lichaam vergiftigd!
Maar ik ben ook verbaasd, dat wij, op een enkele uitzondering na, vooral van het vrouwelijke geslacht zijn met deze enorme hoeveelheden alcohol. Drinken wij meer, of is het geaccepteerder van mannen, of komen die mannen niet zover dat ze hier niet komen?

En iedere keer weer, als er bij ''WIE IS WIE'' een nieuweling zich voorstelt, denk ik: wat hoop ik dat jíj het volhoudt! En op die paar, die het dan ook echt volhouden (Orleando, Rosan, Dory 23) ben ik dan ook zó trots! Zijn die anderen dan nog niet ver genoeg, nog niet diep genoeg gevallen?
Voor mij is de openheid, die hier op het forum heerst, zoals de verhalen van An, Charlie, Albertine, Corinne, heel belangrijk bij mijn eigen proces!

Ik hoop dat ik nooit meer terugval, maar zolang als dat zinnetje in mijn hoofd speelt, blijf ik de refusal slikken! Ik had niet zover kunnen komen zonder dit forum, en zonder de refusal!
En als een soort mantra blijf ik herhalen in mijn hoofd: Laat ik nooit meer terugvallen!


*aangepast tekst vergeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trees, ik heb ook al eens vermeld wat ik wegstouwde: een halve krat bier per dag, meestal een fles wijn er bij, of een halve fles whisky... 7 dagen per week... pffft ik word er nu al misselijk van als ik er alleen maar aan denk! En dan al dat sjouwen, tot ver in de omgeving je winkeltjes hebben... getver, echt niet meer!
En ja, er zijn hier veel minder mannen dan vrouwen, maar ik denk niet dat dat betekent dat mannen minder problematische drinkers zijn. Ze zijn te stoer om dit soort hulp te pakken, misschien? Zo'n stom forumpje, dat helpt toch niet... :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...