Spring naar bijdragen

dinsdag 18 maart


orleando

Aanbevolen berichten

Hallo medestrijders,

Ben niet bijgelezen, sorry... zit nu bij m'n familie, voorbereidingen voor een groot feest, "sjouwen" met de oudjes (goed bedoeld he... ;) ).
Kon tussendoor even internetten en wilde even laten weten dat er aan jullie gedacht wordt hoor!
Sterkte waar nodig, schouderklop waar verdiend, rust waar gewenst en je weet het: volhouden! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 148
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Marjo wat de AA betreft je hoeft natuurlijk niet als voorwaarde in God te geloven, maar dat weet je ook wel.
Velen halen juist de kracht uit het met elkaar delen zoals we dat hier op het forum ook doen en zien de groep als een hogere macht.
Sommigen voelen zich mede gesterkt door het besef dat er voor hun een God bestaat waaraan je je onmacht kunt overgeven; allemaal prima, ieder zijn voorkeur.
Ik heb in het begin na mijn stop een spirituele ervaring gehad (als ongelovige) die ik hier heb omschreven, dus ik ga er maar vanuit dat mocht er een God bestaan we in zijn/haar ogen gelijk zijn. Ik heb dat moment in mijn hart gesloten en ben dankbaar voor die steun maar ben niet gelovig geworden door een religieus pad te gaan volgen. Ik schaam me daar niet voor omdat religie voor mij niet DE waarheid is, maar een weg waarin sommigen wensen te geloven.

De 12 stappen zijn prima handvatten voor mij om alles op een rijtje te zetten. Ik zie het als een vorm van therapie die trouwens ook vaak in therapieen wordt toegepast. De mensen van de groep zie ik als belangrijke reisgenoten; als je valt wordt je opgetild, bij geestelijke nood krijg je raad en de telefoon is de praatpaal voor onderweg als je met stukken komt te staan. We zijn gelijk aan elkaar en hebben hetzelfde doel om de bestemming te bereiken. Je hoeft het niet alleen te doen en als je de kameraadschap toelaat, ben je niet meer alleen.

Ik hoop dat je deze stap zet Marjo, want ik gun je die kameraadschap :present:

correctie: formulering

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het zware gevoel in m'n hoofd lijkt wat af te nemen, dus jullie zullen wel gelijk hebben, dat het ontwenning is. Nou, m'n lichaam mag er maar snel aan wennnen niks mer te krijgen wat mijn geest niet wil!
Onze jongste lijkt ziek te worden; bleekjes, hangerig...Ik zou vanmiddag om kadootjes, maar even kijken hoe dit uitpakt.
Notarispapieren ivm m'n vader ook binnengekregen. Geprobeerd het te lezen, maar wat een taal...niet door te komen die abracadabra...Krijg er hoofdpijn van, hahaha!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nok Nok Nok

Hier ook Zon en Hagel afwisselend.
Goed geslapen vannacht, op tijd eruit, goed gevoel.

Net naar School van Zoon geweest om boek te brengen, getankt (wat een mega-bedrag ben je dan kwijt zeg).

Marjo,
Een herkenbaar verhaal. Ik had eigenlijk totaal niet verwacht dat mijn leven zo zou veranderen. Ik had eigenlijk geen idee wat ik wel wilde (ja, me beter voelen, dat wist ik wel) maar niet wát er zou gaan gebeuren en hoe dat proces zou gaan plaatsvinden. Eigenlijk heb ik het gewoon laten gebeuren, en elke dag ben in geestelijk qua proces nog "in beweging". Soms denk ik opeens: goh, ik ben een stuk verder, en soms denk ik: wat gaat het toch langzaam. Maar ik denk dat je die tijd ook nodig hebt. Je moet jezelf aanpassen, je gaat anders met je omgeving om, met je kinderen en je familie, je sociale omgeving, je werk.
En last but not leat, al die emoties die naar binnen kletteren, daar heb ik nog steeds wel last van. Maar naarmate dat langer duurt, leer ik ook zien, dat je beter zuivere emoties kan hebben dan drankjank (misschien gebruik ik het woord niet goed, maar in deze context bedoel ik van die overdreven, eigenlijk onechte emoties).

En die Hogere Macht, die zit voor mij (en dat is weer heel persoonlijk) misschien wel in jezelf? Ik begeef me op gevaarlijk terrein, omdat ik geen AA-gangster ben (hahahahaha wát voor gengster????) maar ik kan wel gewoon vertellen, los van alle gedachten, geloven en overtuigingen, dat voor mij steeds helderder wordt dat ik een inzicht en een authenthiciteit (schrijf je dat zo?) zeg maar iets authentieks in me heb, dat ik steeds meer ga herkennen, erkennen en naar handelen. En naarmate ik dat méér doe, voel ik me, heel langzaam hoor, (en vaak niet, maar die momenten van wél, die koester ik) toch sterker worden. Ik merk dat vooral in de communicatie naar anderen toe, ook naar mijn kinderen bv. ik ben duidelijker, leg mijn regels beter uit en houd ze ook vast, en dat komt omdat ik, simpel gezegd, tóch een ietsje minder schuldgevoel heb, dat ik ze elke dag tekort doe door in de fles te duiken, zoals ik jarenlang gedaan heb.

Ik schaam me om het te zeggen maar ik weet dat ik soms niet meer wist hoe ze in bed gekomen zijn. En dat is moeilijk om toe te geven. Maar het is wel waar.

Als ik nu eens "vergeet" dat één nog licht te lezen en om 22.30 denk; verhip er brandt nog licht, dan zie ik die stralende toet: ja mam, je hebt gezegd dat je het licht uit kwam doen, dusse.......ik wacht! En dan kunnen we samen hartelijk lachen en de volgende dag weet ik het ook nog.

Maar dat besef is wel héél langzaam gegroeid en ik heb de euforie die sommigen hier beschrijven, helaas nooit zo ervaren. Daarvoor waren de eerste maanden téveel één groot gemis naar "de demper" voor de pijn van het gat in mijn hart. Een soort uitgestelde beloning dus, die daarom niet minder prettig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
houtje

Nogmaals, ik refereer niet aan de HM van de AA. Alleen aan mijn eigen ervaring.

Hahaa..volgens mij heeft de AA niet het patent op de hogere macht en wat je zegt; die hogere macht zit ook in jezelf als je maar in jezelf kunt geloven ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is het belangrijk om te weten dat God bestaat. Zonder dit besef had ik geen voet om op te staan. Niet alleen een persoonlijk geloof, maar vooral om dit samen te beleven. Samen dingen doen, samen delen, iets voor elkaar over hebben. Daarom blijf ik zeggen ik stop niet alleen voormezelf met drinken. Ik heb een verantwoordelijkheid niet alleen naar mezelf, ook naar mijn gezin toe en ook naar de wereld. Zonder de mensen om me heen zou ik niet bestaan. Ik geloof ook heel sterk dat God door mensen werkt. We krijgen juist nu, in onze moeilijke 'afkicktijd' mensen op ons pas die ons verder helpen.

Marjo: ik herken heel sterk wat jij schrijft. De afgelopen maanden heb ik ook alleen gedaan wat eigenlijk moest. Alles op de laagste versnelling. Nu heel langzaam voel ik de spirit weer terug komen. Ik schrijf het heel voorzichtig want het voelt nog zo fragiel.
Vandag alweer de 8e dag na mijn uitglijder. Al met al heb ik vanaf augustus toch ruim 6 maanden geen druppel aangeraakt. De uitglijders vertragen het genezings proces en hoop dat ik het nu droog kan houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opvallend is trouwens dat we juist op het moment dat we zo diep gedonderd zijn terug komen bij de kern van ons bestaan. De zin van het leven. Waar doen we het allemaal voor. Ik balanceerde immers op het randje van leven en dood. Bij de AA destijds, voelde ik me vooral thuis, omdat er mensen zaten die diepgang hadden. Iedereen had al zoveel meegemaakt en iedereen heeft noodgedwongen een keuze moeten maken. Bewust gaan kiezen, voor het leven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An sorry, je weet niets! Je gelooft dat God bestaat! Als men het wist werd geloven weten, wat een doodsteek voor het geloof is.


Multatuli zei; niets is zeker en misschien zelfs dat niet!
Overigens fijn dat je er troost uit put. Uit je geloof wel te verstaan.
Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
An

Bij de AA destijds, voelde ik me vooral thuis, omdat er mensen zaten die diepgang hadden. Iedereen had al zoveel meegemaakt en iedereen heeft noodgedwongen een keuze moeten maken. Bewust gaan kiezen, voor het leven!

Mee eens An. Gisteravond was een verslavingsarts te gast bij de groep.
We vroegen haar na afloop hoe ze de avond ervaren had. Haar antwoord was zo ongeveer: "Het valt mij op dat de mensen hier zo bezig zijn met zinsgeving aan hun leven. En dat lijkt me een waardevollere bezigheid dan 's avonds voor de TV te hangen" ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har, het is goed! Ik ben er ook geweest. Heeft iemand er baat bij, dan is dat mooi. De TV is hier meer uit dan aan.Het geeft meer zaken om de geest te verheffen. Ook ik geef zin aan mijn leven, op mijn manier!
Ik geniet meer van een goed stuk muziek, zulke dingen zijn ook mogelijk. Hier wordt niet voor TV's gehangen. Wel prachtige muziek geluisterd. Zelfs de Mathäus Passion! Een prachtig getoonzet sprookje.
Groetje.

Ieder z'n ding. Als het werkt is het goed!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen,
Hard gewerkt vanochtend en ik hoop dat ik die mailing morgen de deur uit kan werken.
Het is hier overwegend droog en de zon doet haar best.

Safi,
Blij dat het met je been beter gaan en dat jullie een dagritme ontwikkeld hebben.

Blacky,
Brussel zal je drankgedachten verdringen.

Spud,
Het zou me niets verbazen als het met mijn zoon ook zo gegaan is.
En succes voor morgen!
Ik heb hier al dik 2 ordners vol met sollicitatie-activiteiten. En dat moet ik allemaal de komende 5 jaar bijhouden, want ze kunnen nog tot zolang terugvragen van de UWV. Arme zolder van me.

Orleando,
Ontwenningsverschijnselen horen bij het stoppen. Leuk zijn ze niet en ze pakken bij iedereen verschillend uit. Van stotteren en stokken bij het praten had ik ook veel en lang last. Daar kwam nog eens bovenop dat ik door concentratieproblemen halverwege een zin kon vergeten waar ik het nou toch over had. Ik heb het heel lang koud gehad. Vorig jaar april en mei waren schitterend warme maanden, maar ik zat bij 30 graden met een dikke trui en vest aan in het zonnetje te klappertanden.

Tapas,
Ik heb eens tegen een vriendin/ex-collega van me gezegd dat ze moest ophouden met diëten en alle tussendoortjes laten staan. En als ze 's avonds trek kreeg nam ze een boterham i.p.v. chips, nootjes of chocolade. Ze was onder de indruk van het resultaat na een paar weken.

Trees,
Ik vond de Da Vinci Code op zich een leuk, spannend verhaal. Het eindigt wel in een anticlimax.

Soothe,
quote ... de Mathäus Passion! Een prachtig getoonzet sprookje. unquote
Bach appricieert deze uitspraak van je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He ouwe man:D

hihi, was idd naar de conventie. Ziza heeft horentjes op z'n hoofd, z'n voortanden groeien uit z'n mond en hij heeft een tatouage(dit woord klopt niet?) van de AA op z'n voorhoofd:huh: LOL

Ik vond de conventie geweldig. Zoveel inspiratie, zoveel enthousiasme, zoveel mensen wiens leven weer zin, inhoud en betekenis heeft gekregen door een simpel programma te volgen. Mensen die de obsessie voor drank, drugs en weet ik veel wat kwijt zijn en fijn leven, met wat het leven je natuurlijk brengt. Ieder krijgt z'n deel, of je nou in het programma zit of niet. Maar mensen daar sharen dat sinds ze het programma volgen ze zoveel beter tegen het leven opgewassen zijn. Niet meer alles buiten zichzelf zoeken maar verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven. Ik werd er erg door geraakt en geinspireerd. Dat vond ik fijn. Zo gaaf om in een zaal vol addicts te zitten, te weten dat ze snappen hoe jij dingen doet en hebt gedaan, weten en voelen dat er zoveel herkenning is. Met wildvreemden aan de praat raken over hoe het was, wat ze hebben gedaan om hun verslaving aan te gan en hoe hun leven er nu uit ziet. Ja, de moeite waard. Lekker gedanst, op een glasje cola en water, en lekker uit mn dak gegaan, hihi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt of ik steeds aanwezig ben, en dat is niet zo! Ik ben het bed uit elkaar aan het trekken, verschonen zo men wil. Met heen en weer lopen, en kloppen op het balcon, passeer ik de PC en kraam wat onzin uit.
Het is niet echt een hobby van me, ook nog een dubbelbed,dus het grootste drama komt nog, het dekbed in die overtrek stoppen.
Ik haat dat werk, daarom doe ik het haast nooit. :D
Beetje banaal, maar ik moet ook mijn verhaal kwijt!!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...