Spring naar bijdragen

dinsdag 31 maart


stien

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 293
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vitamine B1
De B vitamines behoren allen tot dezelfde familie, hebben echter ieder bepaalde eigenschappen. Samen zorgen ze voor de stofwisseling, het zenuwstelsel en het gedrag van de mens. De vitamines uit het B complex werken het beste als de hele familie bij elkaar is. Het zijn echte "samenwerkers". Als ze er alleen voor staan komt er niet veel van terecht, ze hebben hun broers en zussen écht nodig om de processen in het lichaam harmonisch te laten verlopen.

Vitamine B1 wordt ook wel het "moreel" vitamine genoemd, dit door zijn invloed op de geestesgesteldheid en het zenuwstelsel in het algemeen. Vitamine B1 zorgt voor een gevoel van zelfvertrouwen, een gevoel van: ik mag er zijn. Het zorgt voor een zekere geestelijke veerkracht en flexibiliteit. Het is ook een vitamine wat erg vluchtig is en makkelijk wordt afgebroken. Het gebruik van alcohol, drugs, koffie, nicotine en suiker vraagt om extra hoeveelheden B1. Diezelfde producten zorgen ook voor een vervlakking, een inzakken, een gevoel van "wat doet het er allemaal nog toe" en, het gebruik is voor sommige mensen vaak moeilijk in de hand te houden. Begrijpelijk dat het lichaam om in ieder geval nog iets van het zelfvertrouwen, iets van het moreel overeind te houden extra vitamine B1 inzet. Maar, dan moet het er wel zijn. Een tekort aan vitamine B1 werkt in op het gedrag en veroorzaakt een bepaalde sociale onaangepastheid. Daarnaast remt een tekort niet alleen de lichamelijke maar ook de geestelijke groei.

Symptomen bij een tekort
- Vermoeidheid
- Spierslapte
- Verlies van eetlust
- Prikkelbaarheid
- Depressiviteit
- Slecht geheugen
- Tintelend gevoel in de tenen en op de voetzolen
- Spijsverteringsklachten
- Misselijkheid
- Beriberi

Therapeutisch gebruik
- Beperkt de gevolgen van alcoholgebruik
- Stimuleert de groei
- Kan helpen bij de behandeling van bloedarmoede
- Verbetert de geestelijke flexibiliteit
- Helpt bij de behandeling van een herpes infectie
- In te zetten bij postoperatieve pijnen, epilepsie en aangezichtspijn

Bijzonderheden
Roken, alcohol, oestrogenen, koffie en toevoegingen aan voedsel zorgen voor een vergrootte behoefte aan vitamine B1

Dosering
De aanbevolen dagelijkse benodigde hoeveelheid van dit vitamine is 1,4 mg. Zware drinkers, rokers, zwangere vrouwen en vrouwen die de pil gebruiken zouden hun normale dosering moeten opvoeren tot 100-300 mg per dag. Verhoog ook de dosering wanneer u onder spanning leeft. B1 is op zijn effectiefst als bestanddeel van een goed B-complex. De maximale veilige dosis per dag is 400 mg.

Natuurlijke bronnen
Vitamine B1 komt algemeen in de voeding voor. Goede bronnen zijn gist, volkoren producten, haver, graankiemen, varkensvlees, erwten en bonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Lianne



mijn partner drinkt witte wijn, ik graag rood (nou ja, graag?)


en dan probeer ik altijd aan het eind van de maaltijd of hij ook een beetje rood wil.


want dan heb ik gevoelsmatig niet de hele fles op.


het is bijna grappig als het niet zo triest zou zijn.


;)



De volgende dag zegt partner: hee jouw fles is leeg. ja maar jij hebt er toch van meegedronken, zeg ik onschuldig ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Strak plan Kirky!!

Het is wel zo, dat de polyneuropathie door B1 gebrek is onstaan en onomkeerbaar is!
Ik slikte me suf met megadosis B1, maar het maagdarmslijmvlies neemt bij een drinker niet of nauwelijks iets op.

De laatste neurologische testen waren beter, en er is minder dofheid, prikkelen en tintelen.
Ik ga niet met tekorten lopen, zeker niet als ik me beter gaat voelen.

Ook een strak plan. :)


P.S Ik ruik de pizza!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder heb ik licht schokkend nieuws: ik heb zondag en maandag wat gedronken.
Ik had me voorgenomen om niet meer dan 2 glazen (afgemeten) te drinken, en dat is gelukt.
Ik heb het ook besproken met mijn internetbehandelaar. Dat programma blijf ik dus gewoon volgen.
Ik wil alleen op het forum komen als ik nog NIKS gedronken heb, dus ook niet na zoveel uur wanneer het uitgewerkt zou moeten zijn. Vind ik niet eerlijk.
Verder wens ik iedereen nog net zoveel steun toe in zijn strijd als eerst en vind ik het ontzettend knap van diegenen die al lang niks meer gedronken hebben.
Ik wil wel graag (nuchter) op het forum blijven komen als dat oké is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Hier gaat het niet zo goed, maar ben wel droog en rookvrij.

Het blijkt dat ik aan het hyperventileren ben geslagen. Tjee, ik had nog niet genoeg.

Maar ik lees hier dan dat anderen ook steeds weer geplaagd worden door wat op hun afkomt.

Ik las ook in de snelte (ja, daar zijn mijn ogen nu ook op afgesteld) dat een aantal mensen die ook stoppen met roken het nu moeilijker hebben met de drank links te laten liggen. Jullie zou ik op het hart willen drukken om vooral de prioriteit bij het niet drinken te houden. Vorig jaar was ik al dringend geadviseerd te stoppen met roken, maar toen de drank zo aan me trok en dan ook nog die depressie, heb ik die keuze gemaakt. Nu, voel ik me klaar voor het niet roken. Ik heb er wel een vol jaar naar toegewerkt. En denk nou niet dat ik mijzelf nu een superhero of superkei vind, want makkelijk is het niet. En we zijn hier toch om te stoppen met drinken en gestopt te blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve drup, het is niet verstandig om te drinken. Al helemaal niet om daarmee aandacht te krijgen. Dat je niet de aandacht krijgt die nodig is komt denk ik omdat anderen harder om aandacht hebben geschreeuwd. Het is moeilijk om alles te volgen. Ik moet echt graven in m'n kop; wat is er vandaag met drup, door wat carolien schrijft valt het kwartje en dan heb je gelijk niemand hoeft onwetend te zijn.

Sterkte drup, hou vast aan de warmte van wat er nog is en laat de kou los van het gemis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kirky ik snap best dat je ermee zit maar dit is volgens mij toch behoorlijk off-topic. Ik ben persoonlijk heel erg benieuwd wat Druppeltje met haar hartskreet bedoelde maar daar wordt overheengelopen of ben ik nou gek? Bevestiging van deze is niet nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Druppeltje,
Nu weet ik, denk ik door Caroliens posting, dat je het hebt over je overleden man en moeder.
Maar wees nu ook zo realistisch om niet te verwachten van mij of andere forumleden dat ik meteen weet wat er speelt bij jou als je alleen maar roept en niet zegt waar je pijn zit.
Ik geef eerlijk toe dat ik voornamelijk met mijzelf bezig ben (dat is al heel veel werk) en wel heel veel met iedereen, dus ook met jou, meeleef, maar het gewoonweg niet kan opbrengen om van iedereen bij te houden wat er precies elk jaar terugkomt.
Heel veel sterkte en het is goed om deze gevoelens, hoe pijnlijk ook, weer te omarmen en terug te denken aan de leuke momenten. Herdenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kirky,
Wat een bericht. OK, qua leeftijd tot daaraantoe, maar vriendje die wel zijn pleziertje heeft gehad, maar niet de last wil dragen. Hallo. Lijkt me dat dan wel een claim gelegd kan worden. Of die jongen nu naar het buitenland gaat of niet. En kennelijk behoort zij ook nog eens tot een zeer kwetsbare groep, anders woon je namelijk niet begeleid.
Man, ook al is het je stiefdochter, je blijft er maar mooi nuchter onder. Ik zou ook even niet weten hoe of wat als het mijn kind was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kirky dat belerende toontje van 'ik heb je al meerdere keren uitgelegd dat off-topic berichten eigenlijk niet bestaan' daar word ik helemaal opstandig van. Wat ga jij mij leren dan?

En Dhendro: 'doe dit niet naar mij alsjeblieft'. Ik doe helemaal niets naar jou. Het is een constatering van een feit, iedereen doet het op zijn manier en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Hermie

Kirky dat belerende toontje van 'ik heb je al meerdere keren uitgelegd dat off-topic berichten eigenlijk niet bestaan' daar word ik helemaal opstandig van. Wat ga jij mij leren dan?




En Dhendro: 'doe dit niet naar mij alsjeblieft'. Ik doe helemaal niets naar jou. Het is een constatering van een feit, iedereen doet het op zijn manier en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.





Hermie,

Wat ben je kribbig! Dat ben ik niet van je gewend. Wel dat je zegt wat je op je lever hebt, maar zo fel en aanvallend ken ik je niet. Wat is er met jou loos?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsjonge Dhendro, hoe gevoelig kun je zijn. Ik val je niet aan zoals ik al ieder zijn eigen weg. En als ik je zou aanvallen had ik je niet gefeliciteerd.. don't take everything so personally.

En CPAS zo aan vallend ben ik echt niet hoor maar ookik moet mijn hart soms luchten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...