Spring naar bijdragen

zaterdag 24 oktober 2009

sailor

Aanbevolen berichten

Suf,

misschien een mooi moment om eerlijk te zijn.
vooral naar jezelf toe!
je kan wel stiekum doen, een beetje je verslaving maskeren maar uiteindelijk komen de mensen in je omgeving er toch achter.

als er een ding is waar je niet over kan liegen, dan is het je alcoholgebruik!
ik begon pas met een dubbele tong te praten na één fles!
dat dacht ik dus :D
ze hoorde het bij mij al met twee glazen en wat dacht je van de lucht die je verspreidt?

soms moet je simpelweg gewoon knopen doorhakken!
niet twijfelen of de dingen halfslachtig aanpakken
maar doen!!
zoek hulp in wat voor vorm dan ook, wees eerlijk naar je omgeving en voel je niet langer schuldig!
je hebt gedronken, punt.
je hebt een probleem, punt.
en je gaat nu iets aan het probleem doen, punt.

ok, natuurlijk klinkt het erg makkelijk maar soms is het leven echt makkelijk, een kwestie van doen

denk erom
schuldgevoel is een loos gevoel
het is een gevoel waar je niets mee kan
het is een gevoel die je alleen maar negativiteit oplevert
het is een gevoel die alleen bedoelt is om je aan te sporen en op het moment dat je het daadwerkelijk hebt gedaan, mag je dat gevoel weer netjes in de kast terug leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 291
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:

Originally posted by:
suffie

Als ik stop met drinken, ben ik mij heel erg bewust van alles. Drinken helpt mij om het weg te schuiven. Maar als ik wakker word is het er weer

Ik bespeur in je posting de angst om te voelen,
gelukkig ben je nu wel tot het inzicht gekomen dat het niet voelen
door te drinken tijdelijk is.

Wellicht is het te zwaar om het alleen te doen suffie,
zoek hulp, probeer open te zijn naar je man.
Het heeft mij erg geholpen er over te praten,
ik wilde geen verstopperje meer spelen.
Dat heeft mij enorm veel opluchting gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dhendro acht maanden droog, een ware prestatie. :present:
Ze is tot de ontdekking gekomen (denk ik) dat één glas geen meerwaarde heeft.
Dus ééntje nemen, en de rest van de dag een tweede of meer willen,
zag ze niet als een optie!

Nu vertel ik wat Dhendro denkt. Het zal echter wel ongeveer zo zijn.:)

Acht maanden is een mooi "begin" Grapje!!

Je bent een topper.

Groet.:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bako,

Het zijn wél stappen van de AA:

Ik citeer uit de populaire versie van de twaalf stappen:

stap 8: Wij maakten een lijst op van alle personen die wij (uit onze eigen vrije wil) schade hebben berokkend, met name onszelf en het kind in ons, en werden bereid het bij hen allen weer goed te maken.

stap 9: Wij maakten het waar mogelijk weer goed bij deze mensen, behalve wanneer dit zou leiden tot fysieke, mentale emotionele of spirituele schade bij onszelf of bij anderen.

Misschien ben je toe aan deze stappen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tasseke dat stuk dat je bang bent voor de mensen om je heen
dat men je niet geloofd en niet vertrouwd is volgens mij een wezenlijk iets in de gevoelens van een alcoholist
ook ik heb hier last van
volgens mij is het iets wat je lang met je mee
zult zeulen
ook vie zegt dat ze zich nog steeds aan het bewijzen is
KIrky heeft gelukkig alleen zichzelf bedrogen
hoe voelt dat nu?Durf je hetaan om jezelf te geloven?
soms ben ik bang dat ik mezelf ook weer in de maling ga nemen,dit is een onrustige gedachte
Suffie is net als ik de strijd alleen aangegaan
meis het is een eenzame strijd,hopenlijk heb je gelijk dat men van niets weet
Albertina,natuurlijk heb ik mensen bedrogen toen ik nog dronk
dat is een onderdeel van het alcoholisme

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Suffie er is nu praktisch 1 ding wat je kan doen, en dat is alles weggooien wat je nog in huis hebt
een lekkere hete douche nemen, even flink janken en weer opkrabbelen.
Nee, rotgevoel en het leven gaan niet weg door te gaan drinken, je stelt het alleen steeds weer uit want het komt inderdaad iedere keer weer terug
je zal het dus moeten leren aangaan en moeten leren het te gaan verdragen, dat is de enige manier om er achter te komen wat er speelt en wat je er mee moet doen.
soms gaat het om keuzes die je moet maken en die je uitstelt, of om pijn die je niet wil voelen maar die er wel is en niet weg zal gaan tot je de tijd neemt om het wel te gaan voelen
als je wel gaat voelen kan je het een plek geven en zal het afnemen.

Je bent nu op de vlucht en dat werkt niet meer, wees nieuwsgierig wat er gebeurd als je niet meer vlucht en het aangaat, dan gaat er namelijk iets gebeuren en iets veranderen

Bako, ik heb meer mezelf bedrogen en bestolen dan anderen in de tijd dat ik dronk, was een eenzame drinker.
Ik ben van mening dat het niet veel zoden aan de dijk zet om in het schuldgevoel te blijven hangen van vroeger
Wat je wel kan doen is de mensen waarvan jij denkt dat je ze pijn gedaan hebt met je (drink)gedrag je excuses aanbieden en er over praten.

het verleden is geweest, de toekomst en het heden kun je veranderen en beinvloeden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kirk,

het klinkt inderdaad depri!

maar euuhh, als al die gevoelens op je af komen stormen, daar kan je inderdaad behoorlijk depri van worden.
ik herken het in ieder geval zeer goed!!

gelukkig mag en kan ik zeggen dat ik geen dagelijkse graving meer heb en eigenlijk fiets ik overal aardig doorheen.
totdat....................
juist ja, een probleem de kop op steekt en al die gevoelens als een storm over en door mijn hoofd heenvliegt.
Zelfs na ruim 1,5 jaar wil ik dan nog steeds mijn kop inclusief de gevoelens in de fles stoppen.
even dempen die handel!!!

tja, na al die tijd snap ik ook wel dat dat niet echt helpt maar begrijpelijk is het zeer zeker.
we kunnen het natuurlijk wel hebben over het stoppen maar er is een heel nieuw leven na het stoppen!
hoe ga je daar mee om?
hoe vul je het in?
wat doe je met oude wonden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bako,

in mijn 1e drankperiode heb ik ook wat afgelogen,
ontkennen dat ik dronk.
Na mijn terugval heb ik meteen besloten dat niet meer te doen,
ik merk dat ik nu wel vertrouwd wordt.
Vanaf het begin heb ik besloten het te delen met mensen die mij
na staan.
Als ik eventueel weer een keer wel weer heb gedronken
vertel ik dat ook, hoe moeilijk dat ook is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bako het is een precaire vraag of ik het aandurf om in mezelf te geloven. Ik denk van wel en zeker het afgelopen jaar gaat het goed.
ik leef nou eenmaal en help er niemand mee om te blijven haken in schuldgevoel.

En wat dat betreft, Suffie, ja de wereld draait ook zonder jou wel rond. Maar nu je er toch eenmaal bent, zou het geen idee zijn om te ontdekken waar je goed in bent en hoe je iets voor jezelf en anderen kan betekenen?
Juist een zware strijd kan je veel opleveren.

En Tapas, Max zegt hoi tegen jou. Hij clickert nog steeds.

En om het helemaal raar te maken in het licht van de onderwerpen van vandaag, ik ga me bemoeien met het avondeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bako,

ik moet eerlijk zeggen dat er naast mijn alcoholisme nog veel meer aan de hand is
maar durf ik in mijzelf te geloven?
JA!
dat durf ik zelfs hardop te roepen maar..............
heb ik nog vertrouwen in mensen?
nee niet echt!
tuurlijk heb ik dat wantrouwen verdiend maar hoe lang moet ik mijzelf blijven bewijzen?

ik sta een beetje op een gevaarlijk punt
ik heb geen bewijsdrang meer
het maakt me moe
maar tegelijkertijd vervreem ik mezelf van anderen
en toch heb ik dat wantrouwen verdiend, ik heb het zelf er naar gemaakt
ik kan mijn fouten niet meer recht zetten
alles is al geschiedt
en toch neem ik het mensen kwalijk als ze maar blijven hameren op mijn onbetrouwbaarheid
maar ook ik zal straks een keuze moeten maken
kan niet eeuwig in mijn eentje blijven zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floortje de stappen van de AA zijn mij niet onbekend
er is hier niets verontrustings aan de hand
alles gaat goed
na het beginnen aan mijn jaar 2 van alcoholvrij zit ik wel eens te denken
ben zelf erg rijk geworden dit jaar
gun het iedereen om positief te kunnen blijven in zijn/haar strijd tegen deze vyand
natuurlijk bekruipen mij wel eens negatieve gedachten
ook ik ben vaak onbewust bang voor de andere mensen
omdat mijn mij niet vertrouwd
dit is iets wat waarschijnlijk erg veel tijd zal kosten om overheen te groeien
toch kan je als je echt zelf wil winnen

Suffie de weg naar hetgeen je wilt is erg lastig
fijn dat je je hier durft uit te spreken
kom op meis houd je aan de uitspraak vandaag laat ik de eerste staan
iedereen kan jou op een voetstuk plaatsen maar het beste voetstuk is datgene wat je jezelf gunt,het vertrouwen in je zelf
wij weten dat je het kunt en we zullen je volgen en steunen op de weg daarheen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vertrouwen is een andere zaak ja, Als jij jezelf durft te vertrouwen is dat het allerbelangrijkste. Ik vertrouw mezelf op drankgebied.
aangezien alcoholisten enorm kunnen liegen is dat een groot probleem. Dat is onderdeel van de ziekte alcoholisme.
Als je je omgeving keer op keer beloftes hebt gemaakt die je niet nakwam kan je het hun ook niet aanrekenen dat ze je niet meer vertrouwen. Ze hebben te vaak pijn gehad en hoop gehad en zijn weer teleurgesteld en weten niet meer wat ze moeten doen, helpen met het risico weer gekwetst te worden of loslaten wat ook pijn doet. Alcoholisme maakt de omgeving machteloos.
vertrouwen moet je terugwinnen, en de enige manier om dat te doen is niet drinken, eerlijk zijn, niet meer liegen, vertellen hoe het voor je is en laten zien dat het ook anders kan. Respect hebben voor de zorgen van de ander.

Ik heb er nu vanaf de andere kant mee te maken, 2 mensen in mijn omgeving die een alcoholprobleem hebben, ik spreek ze er wel eens over aan, maar wat is het frustrerend als je iemand straalbezopen voor een kroeg ziet staan en die dan nog zegt, heej ik heb niks gedronken hoor! of dat ie zegt dat ie niet drinkt sochtends op het werk maar enorm stinkt naar alcohol. Ik heb er energie ingestoken maar doe het niet meer. Ik heb hem los gelaten, ben er klaar mee.
zolang hij zichzelf voor de gek blijft houden en het niet onder ogen wil zien kan ik er niks mee en laat ik hem los. Hij voelt zich in de steek gelaten maar aan de andere kant weet hij dat mijn deur voor hem open staat als hij er echt iets aan wil doen.

ook een vriendin van mij, belt savonds straalbezopen op en dan is de hele wereld fout en het is ellende en al ik met haar dan ga praten krijgen we ruzie. Ze weet ondertussen dat ze me niet moet bellen in die staat en dat ik geen gesprek met haar aan ga. Nuchter mag ze me altijd bellen en wil ik altijd een gesprek met haar aan gaan. Ik laat haar niet vallen, maar wel als ze gedronken heeft. Maar dat is ook puur uit eigenbehoud. Ik stel alleen maar de regel dat ik met haar om ga als ze nuchter is, dus de keuze ligt bij haar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
theemuts
Julius, Vraag jij je dan niet af waarom jij je alleen met een beschaafd aantal biertjes in je maag open zou kunnen stellen?

En is dit zoals je het wilt houden? Overigens geloof ik er niets van, volgens mij kan jij alles wat je zou willen zonder alcohol. Thé

Heb supersterke muren door verleden. Wrede en harteloze jeugd.

Gaf mij in elk geval even handvaten er gisteren mee om te kunnen gaan.
Baal soms van mezelf; Door mijn muren kan ik soms niet laten zien wiek ben,
moet me dan vertrouwd voelen.

Met MSN was hier alle geduld voor, was dr ook gelukt,
alleen gister zo in het echt was het weer opnieuw beginnen.
Denk dat dat teveel geweest is.

Maar goed, ookal is het lastig... toch maar bedenken dat ze ´t niet waard is ook al blijft dat moeilijk.

Deze draai ik nu grijs: Christina Branco - Liberté (je crie)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bako, ik zit me hardop af te vragen of ik jou nou steunde of dat jij mij in jouw antwoord steunt :o

Ik had het nog niet geschreven, maar zit er dit weekend helemaal doorheen. Een hele drukke week gehad met klussen, een slaapfeestje van dochter het weekend ervoor en gewoon trek dat blijft aanhouden. Dit is geen golf meer, dit is een mist of miezer-regentje dat een tijd kan blijven aanhouden.

Ik blijf vandaag ver van alcohol vandaan. Vriend doet de boodschappen en haalt een extra portie ijs voor mij in huis. Ik ga straks nog even fietsen naar Intratuin. Lekker rondslenteren en vooral kijken of ze nog bos-aardbei-plantjes verkopen.

Iedereen heel veel succes vandaag met wat vandaag je ook brengt. :present:

Vandaag drink ik niet! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wantrouwen van een ander heeft dus vaak met pijn te maken en die pijn kun je respecteren maar iedereen heeft recht op een tweede kans.
Je kan begrip hebben voor die pijn maar er moet ook een keer een einde aan komen. Vergeten hoeft niet altijd maar vergeving wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floortje, verwar je de trek niet met dat je gewoon over je grenzen bent gegaan deze week?
moeheid, balen, teveel gedaan, boosheid en verdriet horen namelijk gewoon bij het leven en daar maken we dan weer 'trek' van.
daar zit een denkfout... loskoppelen dus!

bel iemand van de AA, neem je refusal en dan ben je veilig.
Aan jou de keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...