Spring naar bijdragen

Bella


Bella

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Na eerst eens e.e.a. van jullie gelezen te hebben, heb ik uiteindelijk besloten om me ook aan te melden! Ik lees de laatste tijd heel veel over alcohol, maar misschien moet ik er ook eens wat over schrijven.

Voorstellen: Bella, 35 jaar, werkende vrouw met partner, zonder kinderen. Hoogopgeleid en een beetje rocknroll lifestyle, dus niemand kijkt er van op als ik eens een fles wijn soldaat maak.

Omstreeks 2000 begon ik eigenlijk pas voor het eerst alcohol te drinken. Wel meestal teveel per keer, maar dat waren lichte dranken (bv lambruscowijn of Passie van de supermarkt) en dan hooguit eens per week. Het probleem is dat ik gewoon geen rem heb, dus een fles ging er toen al wel doorheen. Toen twee jaar weinig gedronken ivm afvallen en slank blijven, en toen in 2004 weer mondjesmaat begonnen. Omdat ik daarnaast recreatief XTC gebruikte dronk ik in eerste instantie niet altijd superveel, maar wel teveel, ik schat nu in dat het een glas of 15-20 per week was. Totdat ik de XTC verving door coke: daar kun je juist heel veel bij drinken. Hoogtepunt was van 2007 tot en met 2010, toen dronk ik echt veel; in de vakanties rustig 7 of 8 grote wodka's per dag. Met coke ben ik in 2009 gestopt. Ik was daar niet verslaafd aan, maar het effect ging me tegenstaan en de katers werden steeds groter. Eind 2010 heb ik een online alcoholprogramma bij Brijder gevolgd. Ik had toen steeds het gevoel van speldenprikjes in mijn vingers en tenen en af en toe het gevolg dat er stroomkronkeltjes onder mijn huid liepen, dus ik was bang dat het van de drank kwam (polyneuropathie). Er moest dus iets gebeuren, dus vandaar die cursus.

Sinds de cursus gaat het met ups en downs. Toen ik ermee begon was het vakantie, dus dronk ik tussen de 25-35 eenheden per week. Mijn doelstelling was toen om er maximaal 15 per week te drinken, omdat dat toen de aanvaardbare norm voor vrouwen was. Inmiddels is die norm weer achterhaald en heb ik mijn doel bijgesteld naar maximaal 10. Die maximaal 15 haalde ik overigens prima, alleen niet netjes uitgesmeerd over de week: 5 dagen niks en dan 2 dagen slempen. Na de behandeling heb ik nog wel zeker een half jaar een alcoholdagboek bijgehouden en zat ik vaak wel gemiddeld rond de 10: de ene week 8, daarna 12, 11, 9, enz. Dan verslap je weer een beetje en ga je toch ongemerkt weer meer drinken. Ik heb wel altijd minimaal 2 alcoholvrije dagen in een week.

Mijn dieptepunt was wel laatst: ik was (door de weeks) ergens geweest waar ik twee wijntjes op had. Daarna ging ik ergens naartoe waar geen drank was. Ik ben toen omgereden om bij dat andere adres in de buurt eerst in de supermarkt drank te halen. Blikjes gintonic. Die heb ik in mijn waterflesje overgegoten, zodat het net leek of ik water dronk. Ik schaam me erg diep voor dit incident en sindsdien ben ik weer bij de les: niet je aandacht verslappen, want dan gaat het mis.

Mijn doelstelling is altijd geweest: niet door de weeks drinken en in het weekend met mate. Als dat laatste dan niet (helemaal) lukt, dan heb je in elk geval door de week al "binnen". Het nadeel van deze methode is dat ik op vrijdag het gevoel heb dat ik de schade van de hele week moet/mag inhalen en het dan dus op een zuipen zet.

In de tijd van Brijder ging het eigenlijk prima, dus ik wil weer terug naar dat principe: max 10 per week en zo min mogelijk door de week.

Bedankt voor jullie verhalen, ik herken zoveel van wat jullie schrijven! Fijn dat hier ook veel vrouwen aanwezig zijn, want voor vrouwen ligt de aard en oorzaak van de problematiek vaak toch iets anders. Ik zal op de diverse topics nog wel eens wat posten. Tot ziens!

Ciao Bella

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bella,

Welkom hier en dank voor je verhaal. Heeeeel herkenbaar.

Je gaat dus proberen te minderen, dat zijn er velen hier en ik hoop dat het lukt.

Zelf wilde ik ook door de weeks niet en op vrijdagavond en zaterdagavond wel, met inderdaad per avond 1 fles wijn.

In de kerstvakantie ben ik helemaal los gegaan en heb heel veel gedronken.

Ik voelde me er nog prima bij ook?!

Maar goed, terug naar het nu.

Ik ga sowieso deze maand proberen helemaal niet te drinken. Ook niet in het weekend, dat zal wel lastig worden maar dat is dan niet anders. Daarna wil ik alleen een paar glazen drinken als ik bezoek heb of ergens ben en dan niet nadat ze weg zijn of ik weer thuis kom toch doorhalen. Laat staan in mijn eentje gaan zitten zuipen - hoe lekker het soms ook kan zijn - daar ben ik heel eerlijk in.

Dag voor dag zeggen we hier.

Kom naar de dagdraad en meld je dagelijks aan voor het dagpact, dat is echt een stok achter de deur.

Succes!

Groetjes,

Jeannet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is dat precies, het dagpact? Afspreken om niet te drinken per dag?

Dat is wel een goeie ja. Ik vind termen als "de rest van je leven" gewoon niet te overzien. Een maand vind ik eigenlijk al vrij lang. Een paar weken lukt nog net.

Heb jij trouwens ook dat je door de weeks niet drinkt omdat het eerste glas van de vrijdagavond dan lekkerder binnenkomt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou nee, ik vind het altijd wel lekker en als het niet zo is smaakt het vanaf de 3e toch wel. Althans, ik heb een aantal weken geleden ook mogen ervaren dat ik, toen ik niet dronk, een fles openmaakte die niet zo lekker smaakte.

Ik mocht het niet weggooien van mezelf. Wil je zuipen, dan drink je hem op ook - zoiets.

Volgens mij was dat naar aanleiding van iets hier. Iets verkeerd begrepen en opgepakt.

Ik heb hem tegen heug en meug opgedronken en was blij dat ie om 03.00u 's nachts leeg was.

Het irritante is dat ik pas bij de slijter voor de kerst wat duurdere overheerlijke wijnen had gekocht, voor mezelf en de visite, 1 voor elke visite - de rest voor mij en dan nog een fles Prosecco erachteraan of andere drank die ik niet drink maar nog wel had staan. Het moest op - ik kon het niet weggooien. En ik was toch vrij.

Het was echt schaamteloos doorhalen. Maar die wijnen zitten nog steeds in mijn hoofd.

Halen halen zegt mijn duveltje. Maar ik doe het niet.

Als ik dit soort dingen doe dan vind ik wel dat ik de mensen hier zwaar in de steek laat. Bovendien zijn zij sterker dan natuurlijk.

Iedereen vecht ertegen en dan ga ik zitten zuipen. Eigenlijk heel gemeen. En de meesten hier, daar denk ik dan ook wel aan. Omdat ik zwaar nat ben gegaan moet ik van mezelf eigenlijk qua zware adviezen mijn mond houden voorlopig.

Ik wil minderen, ik wil niet bij etentjes nee moeten zeggen of niet meer met mijn vriendinnen of zussen kunnen borrelen. Maar het moet wel gezellig blijven en ik moet me de volgende dag ook nog fijn voelen. Met werken de volgende dag - dat gaat helemaal niet. Ik heb er geen zin meer in om als een wrak net te doen of er niks aan de hand is.

Het doet me denken aan een uitspraak van een veel te veel drinkster in het boek Vrouwen en Alcohol. Zij zegt daarin dat zij echt flink moet minderen wil ze de rest van haar leven nog van een borrel kunnen genieten.

En zo is het voor velen van ons.

Wij genieten er niet meer van, het is als limonade op een gegeven moment.

Maar goed als minderaar is het prima. Als je weet dat je gaat drinken 's avonds dan meld je je niet aan voor het dagpact. Maar je meldt ook niet dat het erg lekker en gezellig was bijvoorbeeld. Dat kan echt niet.

Ik vind, en met mij anderen, dat ik hier ook niet elke keer kan komen melden dat het weer fout is gegaan en blabla. Maar wel blijven komen - het is echt een stok achter de deur.

Liefs,

Jeannet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Jeannet, maar het is toch geen wedstrijd!

Ik begrijp wel dat je vindt dat je je best moet doen, en als je echt geen enkele bereidheid zou hebben om te stoppen, of er zelfs geen problemen mee zou hebben dat je teveel drinkt, dan heb je op een forum als dit weinig te zoeken, maar..... de bereidheid en de problemen leiden er nog niet automatisch toe dat je niet flink de fout in kunt gaan! Dat is juist de kern van ons probleem volgens mij: je wilt het zo graag, maar het lukt heel vaak niet.

Goed dat je nog even weergeeft wat dat dagpact inhoudt. Dat is toch gewoon het draadje van de dag, of niet? Overigens neem ik me vaak genoeg aan het begin van de dag voor om NIET te gaan drinken. En regelmatig gebeurt het dan TOCH. Dat zie ik niet als "lekker drinken", maar als een misser, op zo'n moment, dus dat kun je dan toch wel melden? Daarom zitten we toch in feite ook hier? Als het dagelijks is, okee, dan lijkt het erop dat je hier niet op je plek bent en dat je eerst professionele hulp nodig hebt ofzo.

Mijn persoonlijke mening is, dat ADB betekent dat je op een goede manier met alcohol kunt omgaan. Dat jij de baas over alcohol bent, en niet andersom. Dus dat als jij vindt dat je na 2 moet stoppen, dat de alcohol dan niet bepaalt dat je nrs 3 tot en met 8 er ook nog in tikt. Mijn streven is dan ook ADB. Echter, ik ben me er van bewust dat er op een bepaald moment iets veranderd is in je hersenen, waardoor je die rem er niet meer op wilskracht op kunt zetten. Alcoholisten hebben ook een ander alcoholgen dan niet alcoholisten. Bij mijzelf zit het ook in de familie. Toch is dat nog niet gelijk reden voor mij om er nu al 100% mee te kappen. Maar het minderen moet minder BLIJVEN, daar ga ik voor. En perioden van alcoholvrij van een aantal weken of misschien nog langer, vind ik sowieso ook heel goed.

Dat boek wat jij bedoelt, is dat van Anja Meulenbelt? Is dat een goed boek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bella, nee het is geen wedstrijd natuurlijk. En hier zijn er minderaars en stoppers.

Natuurlijk ga ik en anderen regelmatig onderuit maar we werken eraan en het helpt echt om hier te blijven komen. De eerste stap heb je al gezet. ADB houdt inderdaad in dat je er mee om kunt gaan, dat jij de baas blijft en ja, soms lukt dat niet natuurlijk.

Wat je schrijft; vandaag drink ik NIET en ik doe het dan TOCH, dat is 't m nou juist. En het blijft niet bij 1 of 2, de fles moet leeg. En vaak gaat er nog een tweede open.

En daarom is deze site en het forum zo goed. Ik was stomverbaasd over de hoeveelheid mensen die ermee zitten en de herkenbaarheid.

De dagpact houdt in dat je je die dag aanmeldt en niet drinkt. De ene dag zijn er meer aanmeldingen dan de andere.

Vandaag neem ik de eerste niet, misschien morgen, maar vandaag niet.

Er zijn ook weekendpacts, weekpacts en zelfs jaarpacts, maar dat gaat mij te ver.

Dag voor dag. Dat is te overzien.

Er zijn heel veel onderwerpen bij tips en thema's en adviezen, daar staan hele goede dingen tussen, ook filmpjes van klinieken e.d.

En ja, dat boek is van Anja Meulenbelt. Al oud hoor, ik heb het denk ik al 12 jaar of langer.

Laatst heb ik Mariette Wijne, Nou, nog eentje dan aangeschaft.

Die heb ik trouwens ook met een brief erbij bij mijn huisarts afgegeven, op Sinterklaas.

Zij stuurde mij zonder iets weg toen ik eindelijk de schaamte had overwonnen en naar haar toe ging voor hulp in de vorm van medicijnen. Een hulpmiddel voor de eerste tijd.

Maar goed, dat is echt een leuk geschreven boek en een aanrader.

Nogmaals, goed dat je er bij bent:present:

Liefs,

Jeannet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Bella,

fijn dat je al meeschrijft op de dagdraad.

Kapotte remblokjes hebben er hier velen.

Mijn ervaring is dat stoppen dus vele malen makkelijker is als matigen.

Je zou kunnen overwegen om de online training hier te doen, als je echt

bij je standpunt blijft om te willen minderen, dan heb je in ieder geval extra

individuele begeleiding en hulp van een drank-dagboekje. Op dit forum zijn

een handje minderaars (die het lukt), een aantal die nog worstelt en de meesten zijn succesvolle stoppers; die actief schrijven dan he, de mensen die wegblijven, daar

heb ik zo mijn twijfels en zorgen over. Die schrijft die blijft, is een van mijn persoonlijke motto's. Maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Ik hoop dat je je snel thuisvoelt hier. Op de thema's en tips draadjes staat zo verschrikkelijk veel aan goeds, daar kun je wel een vakantie mee vullen. Mooie afleiding

voor als je je je verveelt, want tijd houd je veel over als je niet meer met drinken of droogdrinken bezig bent. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Mariette heb ik laatst ook gelezen en welke ook leuk is is Meggie de Jong "Help ik (ver)zuip".

Ik zal de filmpjes van klinieken eens bekijken, das ook wel eens interessant om te zien. Er staat ook een filmpje op internet van een korsakov patient.Jos Smaling heet hij. Als je zijn naam googlet dan zie je ook dat hij op heel veel fora e.d. zit en dat hij dan in 10 minuten bv 5x ongeveer dezelfde post plaatst. Omdat hij de vorige alweer vergeten is. Erg hoor.... dat soort dingen schudt mij wel wakker.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bella,

Welkom hier. Er zijn hier inderdaad veel vrouwen en we kunnen slechter tegen drank dan mannen, dus daar zullen we rekening mee moeten houden.

Ik heb twee keer de internetbehandeling van Taqctive gedaan. Na de eerste keer ging het een hele tijd goed (ik ben een minderaar) maar na een hoop ellende in de familie ging het weer fout. Dat heeft me bijna mijn huwelijk gekost en wat je zegt: je moet steeds bij de les blijven.

Mijn man drinkt met mate en daarom moet ik van mezelf er goed mee om leren gaan. Je krijgt anders van die taferelen van de drank achter slot en grendel en jaloers kijken van "waarom mag ik niet?"

Ik moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk voor helemaal stoppen had gekozen als ik alleen was geweest. Ik vind minderen moeilijker vol te houden dan stoppen.

Dat eerste glas op vrijdag herken ik wel. Meestal getriggerd omdat ik dan ook nog eens extra moe ben.

Ga ervoor Bella, hoe je het ook aan wilt pakken. Veel succes,

:present:Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Lytse! Heel lief dat je reageert en heel herkenbaar.

In mijn eentje wonende zou ik ook niet matig kunnen drinken. Mijn grootste braspartijen hou/HIELD ik als ik 's avonds alleen thuis ben. Toen ik alleen woonde kwam dat dus heel veel voor. Wel met telefoon en Internetten, maar dan ongecontroleerd doortanken. Mijn partner drinkt heel gecontroleerd en daar wil ik bij aansluiten, hoewel je als vrouw eigenlijk altijd minder moet drinken dan de man. Dat vind ik wel moeilijk: als hij er 3 mag, wil ik er ook 3, geen 2!! Soms spreek ik weleens met mezelf af dat ik pas een volgend glas mag als hij het zijne ook leeg heeft. Dat is een uitdaging voor iemand die in de tijd van 1 normaal glas, gerust 2 of 3 glazen kan wegtikken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Ans, quote>


Hoi Bella,

Zie net je berichtje, dacht antwoord maar even bij jou.
Ik zie je vaak voorbij komen op de dagdraad. Ben zelf voornamelijk af en toe aan het meelezen ivm drukte.
Bedankt voor je berichtje! Ben idd al wat langer hier inmiddels maar het is altijd fijn om digitaal te kunnen babbelen waar je doorheen gaat, en herkenning is voor mij ook heel belangrijk. We zitten allemaal in dezelfde schuit, je staat niet alleen en daar put ik veel kracht uit :)

Mocht je iets kwijt willen of beppen over waar je nu doorheen gaat dan kun je altijd een PB sturen. Heb nu de eerste 6 weken achter de rug dus wie weet heb ik nuttige info voor je. In ieder geval een luisterend 'oog'...

Heel veel succes en we komen elkaar hier nog wel tegen:present:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Bella,

Welkom en je schrijft erg leuk vind ik. Leuk om te lezen.

'Slampen, tanken, braspartijen....', ja ja ja dat herken ik. ;-)

Ik woon alleen en dat is precies de reden dat ik niet kan minderen.

Heb het een kort poosje geprobeerd, maar sowieso 1 keer in de week moest alles ingehaald worden.

En ik fietste ook om om nog drank te kunnen halen. Ging ik bijv. bij iemand langs dan zorgde ik dat ik op tijd vertrok zodat de snackbar nog net open was....

Om thuis nog even lekker te kunnen afpilsen.

Ja dan is het slaafje in me wel wakker.

Gisteravond ben ik uit eten geweest en mijn opponent dronk wel gewoon en ik niet.

En weet je dat ik desondanks in een hele goede bui was en me niet zat te verbijten.

Is dat ook niet iets voor jou om sowieso een langere tijd eens helemaal te stoppen?

Persoonlijk kan ik absoluut nog niet inschatten of het voor mij gaat werken, maar ik hoop wel ooit weer normaal te kunnen drinken.

En dat betekent voor mij in het weekend teveel en verder niet of zo...... Waarom ik dat hoop weet ik op dit moment niet eens precies.

Raar spul is het.

Veel succes!

groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Play,

dank voor het compliment, en dat is vice versa; ik had van jou ook al e.e.a. gelezen, bv dat je een groot voorstander was van bingedrinken :-) ik denk dat jij en ik ook nog heel veel voordelen hebben gezien van het drinken; de gezelligheid, het doorhalen, en in zekere zin kon ik dan ook nog wel leven met de katers: ze zijn toch een tastbare herinnering aan een leuke avond :-)

echter, voordat het te laat is en ik helemaal beheerst word door de drank, ben ik toch begonnen aan een omslag.

je hebt gelijk hoor: voor onbepaalde tijd stoppen, dat is wat ik nu doe. Ik zet bewust geen einddatum, want dan voelt het weer een beetje als een soort strafkamp en vanaf die en die datum mag ik weer drinken, en dan komt de inhaalslag. Ik doe het nu dus op z'n AA's: elke dag neem ik de eerste niet. En de volgende dag zien we wel weer. Hoewel ik wel nu sowieso al een termijn van een aantal weken in gedachten heb.

ik herken wel je niet verbijt-gevoel. Ik ben zelf ook weleens volkomen nuchter uitgeweest en vond het achteraf veel leuker dan ik voor mogelijk had gehouden.

groetjes en tot schrijfs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Bella,

Jij ook bedankt!

Ja dat is een beetje dat rock 'n roll beestje in ons kennelijk. :-)

Eigenlijk als ik heel eerlijk ben wilde ik een soort Herman Brood zijn of zo.

Zonder al teveel spijt en schuldgevoelens lekker losgaan.

Maar waarschijnlijk ben ik er toch te braaf voor en ik durf het gewoon eigenlijk helemaal niet.

Mijn huis is nog steeds zo'n puinhoop dat ik er niemand durf uit te nodigen, dus dat Hermannetje in me kan wel stoer doen, maar schaamt zich toch wel.

Een strafkamp moet het inderdaad niet worden dat werkt vaak averechts.

Maar ik ervaar het gestopt zijn helemaal niet als straf, het tegendeel zelfs.

Goed bezig, ga door!

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hahahahahahahahahaha een soort Herman Brood willen zijn, schitterend!!

waarom dacht je dat Amy Winehouse mijn grote voorbeeld was...... man man, de avonden dat ik heb zitten tanken en snuiven met haar cd op, die trouwens wonderbaarlijk kort is, dus op een avond wel 86x voorbij kwam.....

echter, Amy is niet meer en de oorzaak daarvan is algemeen bekend. Ik denk dat we het rocknroll-bestaan romantiseren. Ik heb ook vaak gedacht hoor: wil ik nu kort en intens leven, of lang en wat minder intens? heel lang heb ik voor het eerste gekozen en nu begin ik steeds meer het lange leven te willen. Liefst zonder aan intensiteit in te boeten.

vooral die zooi in huis herken ik ook....... vooral de keuken. Met je dronken kop koken gaat toch net iets rommeliger, voor zover er van koken al sprake is en je niet gewoon doelt op de opgestapelde lege pizza dozen op het aanrecht.....

we gaan door op de goede weg!

hoe oud ben jij eigenlijk als ik mag vragen? ben jij trouwens een fan van het VBD vanwege Jiskefet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Whahahaaaa.... VBD... ik moest echt denken.

Vereniging van Bridgedocenten?

O nee, de Vereniging van Bijzondere Dieren natuurlijk :-)

Ja Jiskefet, geweldig.

Ik ben 43 en praat maar even niet over mijn keuken.

Daar staan nog de stille getuigen van een tijd dat ik de grip aan het verliezen was.

En Amy dat zijn inderdaad de voorbeelden dat het te snel voorbij kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:-)

Geloof is zeker weten zonder het te zien. ;-)

Stokpaardje van Darwin weet ik zo eigenlijk niet, zou best kunnen.

Het is een uiterst merkwaardig ding.

Maar vanuit het scheppingsverhaal is het een beestje die samengesteld lijkt vanuit restonderdelen.

Een zoogdier die eieren legt met een snavel en zwemvliezen en de staart van de bever met een gifpunt aan de pootjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaaaaaaa geloof is de zekerheid der dingen die men hoopt! Zo'n VBD is, als je in evolutie gelooft, een soort overgang tussen de diverse stadia van leven. Hij is dan tussen land en water blijven steken. Net zoiets als een kikker. Die klopt scheppingtechnisch ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...