Spring naar bijdragen

Maandag 1 februari 2010


tasseke

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 402
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik zou het zo graag willen verduidelijken voor Alf. Dat leven in het NU. Daar is niets zweverigs aan. Het heeft meer te maken met een langzame ontdekking, die voor ieder uiteindelijk zinvol zal zijn en rust zal brengen.
Zoals VM zegt: dat het ook geen zin heeft in het verleden te leven en te denken(en herkauwen?), omdat dat onrust geeft. Zo ook kan een mens doorlopend met de toekomst bezig zijn, zonder het moment in het Nu te ervaren/ waarnemen/voelen.

Voorbeeld:
ik was vanmorgen opgefokt omdat ik - net uit bed - gedachten had over allerlei dingen: 1. Bah, ik moet zo de weg op, het is vast glad ( = onzingedachte want dat merk je pas als je er rijdt>> de waarheid gebied dan natuurlijk wél dat ik bijtijds de deur uit moet om de auto sneeuwvrij te krijgen en me warm aan te kleden) 2. De gedachte /spanning over eventueel nieuw werk en een gesprek wat deze week komt (= onzingedachte, want niemand kan in de toekomst kijken, ik ook niet, dus kan beter stoppen met daar over te fantaseren) 3. De gedachte aan de vergadering waar ik heen moet en dat ie vast heel lang zal duren, bah bah ( = onzingedachte. Het is betaald, dus geen zorgen over hoe lang het zal duren; het hoort erbij)
Nou, even kort over hoe je jezelf het ongemerkt lastig kunt maken terwijl de werkelijkheid vaak heel anders uitpakt: de weg was goed begaanbaar al was er wel filevorming, de veragdering was een uur eerder afgelopen en het gesprek over ander werk kan ik niet nu al beinvloeden (zei ik al).
M.a.w.: al bij het wakker worden ben ik niet in het NU. Ik laat me gaan in zorgen enzovoort. Terwijl ik ook rustig naar buiten kan kijken en van mijn bak koffie kan genieten, terwijl ik diep in en uit adem en geniet van het begin van een nieuwe dag. De Nu momenten kun je met deze wetenschap intensiveren. Je beseft ineens: hee... maar Nu ben ik gelukkig (van morgen en volgende week moet dat nog maar blijken) want de koffie is heerlijk en het is buiten zo mooi als ik de tuin in kijk.

Mij lukt dit allemaal echt niet steeds, maar ik probeer hier wel bewust mee bezig te zijn.
Gedachten.... zijn maar gedachten. (dat accepteer ik)
Wat zijn voedende gedachten? En wat zijn vermijdende of afleidende gedachten?
Hoe houdt de mind me af van DIT moment?

Ik vind zweverigheid eerder thuishoren bij het wél in kringetjes blijven draaien in je hoofd.....!! :P

Alf: dat je er over verder denkt (je zegt dat je er gedachten áchter hebt, als ik me niet vergis) dan begrijp ik je wel. Het gaat er om dat je de zinnige gedachten leert scheiden van de onzinnige gedachten.

Natuurlijk maakt een mens plannen (bijvoorbeeld, ja we anticiperen op zaken vanuit onze ervaring...) en ook een kind kan zich verheugen op een feestje van a.s. vrijdag; maar het mag niet zo zijn dat we dan enkel met die volgende vakantie (lees feestje, sollicitatie, nieuwe auto, nieuwe baan, de zomer etc) bezigzijn, want dat houd ons af van het Hier en Nu. Het enige moment waarop Het gebeurd.

We zijn teveel gehecht geraakt aan: succes, resultaten, verwachtingen etc. Dat is ons ook zo geleerd. Maar we kunnen weer net als kinderen worden: genieten in het NU.

Beter kan ik het niet uitleggen. Ik heb veel uit boeken zoals die van E.Tölle geleerd, maar zeker ook door de eigen ervaringen met Mindfullnes. Door dit een beetje onder de knie te leren krijgen, krijg je als het ware zicht op hoe je je zelf in feite belemmert. En dat gaat vaak de hele dag door.... ja toch? Bij mij wel in elk geval.

Ik kan het niet beter verduidelijken nu.
Merk wel dat het stimulerend is om er over te praten; dat maakt mij ook weer even meer bewust van wat ik hier en nu zit te doen.

(ik moest en zou nog sporten vandaag maar realiseer me dat het goed is als ik samen met mijn vriend wat ga doen vanavond. Nu kan ik dat dramstemmetje over sporten terzijde leggen (wat me ook de hele dag al stoort) en gaan we een uur wandelen, wat minstens zo goed is voor mijn lijf én de relatie! Dus bewustere keuzes maken)
Enfin, dit laatste verhaal maakt het niet duidelijker.... sorrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het nog al eens gezegd dat gedoe over = chats is toch niet erg! Al zijn er duizend!

Wel als je mensen gaat uitsluiten, zoals in de kleuterklas waar wie wel en wie niet op het feestje mag komen! (waar ,gelukkig de juf een eind aan maakt!, Maar dan doen ze het stiekem!=moderator=juf)

Laat iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt!

Vrije keuze, maar uitsluitingen ben ik het niet mee eens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cathy maar vaak heeft ons alkohol gebruik te maken met het verleden. Onverwerkt. Dus dan zou het juist goed zijn om daar naar te kijken dingen te her beleven iedere keer weer opnieuw om dingen te verwerken. Ja en in de toekomst kijken kunnen we niet. Zels niet met een glazen bol.
En natuurlijk is doemdenken nooit goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thee, enerzijds snap ik je best, denk ik. Blijft staan dat je berichten je eigen verantwoordelijkheid zijn en blijven. Ik vind het jammer dat je daar niet op ingaat. En de term gejammer is geheel de jouwe. Ik vind niet zo vaak iets wat men hier schrijft gejammer.
En dit gaat niet over dat ene net en hiero, oh zoEn wat verwacht je dan of wil je graag? Dat een ieder zich persoonlijk uitspreekt of hij of zij vindt dat je hier mag/kan schrijven? Dat gaat toch niet? Een ban heb je aan jezelf te danken, haha, vraag Soothe maar:-)

Woman, waar is het leuk dan op Aruba. Pb me er maar es over als je zin hebt. Ik wil aan het strand in een leuk hotel. Klein maar dat zal mss lastig zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje,
Herbeleven.... poeh, dat is niet altijd goed.
Je moet erg goed afwegen of het de moeite waard is zo diep te gaan.
Gebeurtenissen zijn nooit terug te schroeven. Het gaat erom het een plek te geven, na verwerking.
Maar het gevaar is er altijd van : te lang blijven hangen "in die oude ellende".... en dan krijg je slachtoffergedrag. In therapieland weet men dat ook. Een nuchtere aanpak is dus gewenst. Iemand die je begeleidt bij de soort gedachten die je hebt op de vraag of ze zinnig zijn; of ze bijdragen aan een verder goed-leven.

ik praat maar naar ik verstand heb.
Ieder mag het zijne er mee doen.


Ga zo lekker een uur lopen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Excuus The, ik was te snel. Ik weet dat sommige stukken verwijderd worden, soms vind ik dat wel goed, soms vraag ik me af of het nodig is. heb net ff gelezen wat je aan Wing had geschreven, destijds. Daar moest ik nou om grinniken.
Maar goed, ik geloof nog steeds niet dat als ik de moederator zou schrijven en zou zeggen; ' thee zegt iets dat je dan een ban krijgt. Die gasten lezen zelf alles, woord voor woord. Ik snap dat jij je onheus bejegend voelt daarover. Fran heeft ook een x een ban gehad waarvan ik me afvroeg of het nou zo erg was wat ze gesqchreven had, so be it. Die moederatoren zijn ook mensen en ook daar worden fouten gemaakt.
Schrijf nou gewoon mee en vertel je ervaringen over het stoppen met drinken of in toom houden van je gebruik. Daar hebben anderen wat aan en dat is opbouwend en ondersteunend. We kunnen nooit met iedereen dikke vriendjes worden, dat hoeft ook niet. Uitspraken die absoluut zijn, wie ze ook maakt, werken meestal averechts.
Deel je ervaring en wie weet pikt iemand er iets van op. En dat is winst, altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cathy ik bedoel ook, als je echt traumatische ervaringen hebt gehad, die moet je inderdaad met een goeie begeleiding gaan verwerken, maar door dingen uit het verleden te herbeleven kun je er overheen komen en het een plaatsje geven. Ik heb ooit al eens geschreven dat je ook over dingen heen kan groeien. Haat kan omslaan in liefde en andersom. Door het verleden op een positieve manier te leren zien kan je liefde gaan voelen. Maar als ik mezelf als slachtoffer ga voelen zou dat betekenen dat ik zou blijven hangen in zelfmedelijden en dat is niet goed. Als je slachtoffer blijft betekent dat, dat je niets meer kunt doen aan de situatie van het verleden. Dat betekent dat je machteloos bent en ik denk dat dat niet goed is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk The, dit bedoel ik nou. Ik vind dat schaduwforum ook wat wonderlijk. Maar ik heb het losgelaten, mss iets minder, tja, ik weet het niet.
We kunnen ons zo vastbijten in de negatieve zaken. En daarmee bedoel ik velen hier, incluis mezelf.
Ik moet nu weg, schrijf er nog een x over want heb daar vandaag over nagedacht. Dat forum.

Later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...