Spring naar bijdragen

Weer en droge dag !!! Al doet het weer buiten anders vermoeden !!! Blijf positief... ;_)

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Geplaatst

Coco, drinken is drinken. Je bent gestopt, hebt gedronken en bent weer gestopt. Prima. Zou het veranderen van je datum de tijd voor je terugval teniet doen? Heb je dat gevoel wellicht. Het is een heikel punt hier bij velen. 1 uitglijder, zoals het dan genoemd wordt, is vlgs de meesten niet meer echt ofzo. Of sommigen hebben het bij meerdere uitglijders. Het maakt ook niet zoveel uit maar voor mij is drinken, drinken. Punt. Daar kun je niet omheen.

Nou ja, het maakt mij wel wat uit anders zou ik er niet over schrijven. Het valt me altijd op en ik vraag me dan af wat maakt dat velen het moeilijk vinden hun stopdatum aan te passen.

Geplaatst

Co meisie wat toppie dat je er weer bent joh. Heb je echt gemist. Moet je maar weer vaker doen hoor of heb je het erg druk.
Ja het zijn toestanden met mijn manneke. afé ga zo ff wat Bol-jon brengen en maar kijken of ie het wil eten. Maar ga zeker straks terug lezen hoor. WELKOM terug Tralidalieda. krijg weer goeie zin jongens.:present::musicnote::sun:

Geplaatst

Hoi Bammie, das een mooie discussie eigenlijk.
Wat jij zegt staat eigenlijk haaks op wat wij geleerd hebben hier op ADB.
Hier op ADB noemen ze 1x doorschieten: een uitglijder
En een terugval: als je jezelf niet meer kunt herpakken.

Je uitglijder moet je voor zover mogelijk analyseren, zodat je er van kunt leren.
Ze denken daar bij Tactus dus anders over.

Ik snap jou ook wel hoor, maar de benadering van
Tactus is dus vele malen van een positievere insteek.
En wat is dan wijsheid, ivm datum veranderen.

Als je bijv in 1 jaar gestopt zijn 1 uitglijder gehad hebt, omdat dat inwendige stemmetje toch denkt dat je het wel kunt. En het daarbij is gebleven, ben je dan niet een jaar gestopt??
Dat vind ik echt discutabel.

Maar ja jij hebt ook wel weer de wijsheid in pacht met al je ervaring. Daar wil ik zeer zeker niet overheen stappen.
Aan de andere kant dacht ik, ik schrijf dit toch is een keer op. Kunnen we er samen over nadenken en hopelijk met nog meerdere erover nadenken.

Geplaatst

Zo te lezen heeft Isa een lolly gekregen en Alf z'n lolly is afgepakt :wacko:

Ondertussen ligt er al een leven lang een doos lollies onder je neus :rose:

Geplaatst

Ik ben net als BB een beetje een moralist
snap BB en snap Coco
loslaten BB!
wat maakt het mij uit?
eigenlijk niks
die 4 maanden zijn belangrijk Co
zeker als ze je helpen dat weer te doen
en nog langer
met vallen en opstaan
ben je ook niet je aanloop kwijt

Geplaatst

Ik ga dansen
met de stofzuiger

Geheel off-topic!
Maar zeker het vermelden waard!

:)Ik ga dansen met de stofzuiger

En dan ga ik lekker
alle lollies opeten! B)

Geplaatst

Goeiedag!

Een schildpad brengt soms wat teweeg.
De ene keer wordt hij opgehemeld, de andere keer in de pan gehakt.
De schildpad blijft echter onverstoorbaar.
Hij heeft alles al eens gehoord. Hij volgt onbekommerd zijn eigen innerlijke weten en laat de gekte
in de wereld om hem heen voor wat die is.

Fijne dag!

Geplaatst

Is er een stofzuiger aan komen waaien Marjo??
kom je hier ook ff dansen> gezellig en hard nodig ook.

Neeltje ik ben dat yerba-maatje
zou het graag iedereen kado willen doen
dus blijf er af en toe over schrijven,
lees zoveel over moe zijn en energie-tekort
logisch al die roofbouw die we hebben gepleegd
en de yerba kan veel geven
misschien is dat voor mij een nieuwe weg?
yerba-dealer:D

Geplaatst

Coco, het irriteert me niet, het valt me op. Was net aan het stofzuigen en voer dan een gesprek met mezelf. Wat valt me er aan op en waarom. Ik ben van mening dat jij je vier maanden niet weggooit als je je datum zou veranderen. Je bent bewust bezig met je drankgebruik, je bent meteen weer gestopt, klasse.

Ik bedacht me dat het, voor mij, te maken heeft met eerlijkheid. Als ik niet eerlijk ben naar mezelf is dat gevaarlijk voor me. Neem mijn afgelopen week. Ik beklaag me over de wereld, ik beklaag me over mn vermoeidheid, mn sollicitaties enzovoort, kortom, ik kroop ff in mn slachtofferrol.
Als ik eerlijk ben; ik wil eigenlijk nog niet aan het werk. Waarom. Angst. Ik ben bang dat ik het niet volhou, het niet aan kan etc. Dus schrijf ik een flonkbrief en mopper vervolgens dat ik niet eens uitgenodigd wordt! Tevens zoek ik naar een balans en vind die nog niet zo. Maar doe ik er ook alles aan? Neuh, ik doe het best goed maar ben, nog, niet bereid tot het uiterste te gaan. Zo eerlijk mag en kan en moet ik zijn.

Verder ben ik van mening dat een alcoholist bij uitstek z'n gedachten de kant opstuurt die hem/haar het beste uitkomt. Ik denk dat wij meesters zijn in het bedenken van uitvluchten, smoesen. En dat leidt uiteindelijk vaak weer naar drinken. Dus als je niet eerlijk bent over wanneer je voor het laatst gedronken hebt zou dat link kunnen zijn.
En nogmaals; ik ben van mening dat het NIETS afdoet aan het werk wat iemand voorafgaand aan de laatste x drinken allemaal heeft gedaan. Wat je hebt geleerd zit in de tas en kan niemand je meer afnemen.

Mn naam komt van mn ex-vrouw, die heeft em bedacht. Ik kon als ik dronken was, nog veel duidelijker uit de hoek komen:$ En dan moest zij idd altijd denken aan dat jongetje uit de Flinstones met z'n knuppel. Het is ook een koosnaampje. Ik ben vaak BAMBAM maar ook heeeeel lief, haha. Duurt soms even voordat men dat ziet. Maar ja, het si wel duidelijk en ik kies stelling. Dat is waar.

Geplaatst

BB ik heb al zoveel stopdata genoemd voor mezelf dat ik dat maar niet meer doe.
Ik moet van mezelf altijd opnieuw gaan tellen.
Maar ik sta vandaag precies een maand droog.
Krijg ik nu wel een slingertje van je ;)

Geplaatst

En Co, ik weet dat je het hebt gezegd hier. Dat was voor mij ook niet de reden om erover te beginnen. Ik stel het ter discussie.

Jane, het is niet iets waar ik me in vastbijt. Ik vraag me zaken af. Zo gezellig, ik ga ook stofzuigen, regent me net iets te hard voor de tuin.
Mar, wel ff 2 bakstenen in je zakken doen he voordat je verdwijnt in de stofzuiger:o

Geplaatst

BB is uitvluchten verzinnen alcoholistengedrag of is uitvluchten verzinnen en vluchten in alcoholisme onderdeel van egogedrag? Ik zie het meer als een groter geheel. Alcoholisme is dan onderdeel van.
En dan bedoel ik met egogedrag gedrag vanuit angst. Vanuit het sterke onbewuste geloof dat je het tegen een grote wereld vol bedreigingen op moet nemen.
Daar past ook dat piekeren en zorgen maken in. Oordelen ook.
Daartegenover staat het een zijn met al, en het leven in het nu.

Geplaatst

Moggû allemaal,

Waauw, wat een discussie hier.
Toevallig kwam ik gisteren aantekeningen tegen waarin ik mijn drankjes telde (2 jr. terug).
Dat was nog es schrikken! 5-7-8-..-6-8-4-7.
En tegenwoordig is het zo: 2-2-..-..-1-4-1-2-..-..-..-2 etc.

Voor mij betekent dát al heel veel.
Ik ben alleen naar mezelf toe verantwoording verschuldigd.
Ik ben het met Witte eens dat een uitglijer iets anders is dan een terugval.

We doen allemaal stikkies ons best!

Jammer dat het zo regent hè?
Ik ga zo douchen... ff aanvoelen hoe nat....

fijne dag allemaal!! :rose:

Geplaatst

Tja Kate, dat is een mooie vraag. Ik dacht eerst dat het drinken de oorzaak was van al mijn problemen maar ben tot de ondervinding gekomen dat het niet zo is. Vele angsten en problemen waren er al en leiden tot de drank en alcoholisme.
Misschien is het idd mn ego wat alles veroorzaakt. Dat zou kunnen, ik weet het echt niet zo goed. Wat ik wel weet is dat ik eelijk moet blijven in alles. En dat vind ik vaak lastig. Maar is tegelijkertijd ook de uitdaging. Best leuk dus eigenlijk toch.

Coco, bedankt voor je verhaal. Mooi he, die uitwisseling.

Geplaatst

Coco, ik heb een paar jaar zeer matig gedronken, met ook langere perioden droog ertussen.
Maar dat lukte alleen omdat ik meestal eigenlijk helemaal wilde stoppen.
Dat klinkt tegenstrijdig en dat is het ook.

Toch is mijn overtuiging dusdanig dat ik nu niet meer eraan wil beginnen.
Dan kun je denken: ja dat heeft ze al 100x gezegd maar 1x moet toch ook de laatste keer zijn.
Het belangrijkste is het inzicht naar mijn mening. En zo te lezen zit dat bij jou wel goed.

Je kunt beter tot het uiteindelijk inzicht komen dat drank je echt niets oplevert dan dat je de rest van je leven moet tandhakken. Tenminste, dat zal het niet drinken een stuk makkelijker maken.
Maar om tot dat inzicht te komen zal iedereen zijn eigen pad hebben.
Het maakt niemand beter of slechter. Ik zie het als een groot geschenk dat ik nu niet meer hoef.

Geplaatst

Weet je, uitglijder, terugval, het maakt mij niet uit. Ik ben blij dat bv Coco meteen weer heeft kunnen stoppen. Het is zo gevaarlijk jongens, die eerste weer nemen. Er zijn zoveel voorbeelden van mensen die niet van plan waren te drinken, er eentje nemen én de weg terug niet meer kunnen vinden. Of er heel lang over doen. En het klinkt zo dramatisch maar velen gaan dood door de drank of aanverwante ziektes. Alleen denkt volgens mij bijna iedereen; 'dat gaat mij niet overkomen'.

En ik weet dat iedereen z'n best doet. Ik weet ook dat het geen zin heeft iedereen vreselijk op z'n kop te geven bij een uitglijder of terugval. Liefdevol weer opnemen, dankbaar zijn dat iemand terugkomt en zo nu en dan een schop uitdelen. Lijkt me best goed.

Kate, jij bent toch ook echt wel een eigenwijze flapdrol. Je weet dat het niets toevoegt en toch, en toch zo nu en dan weer drinken. Gek toch eigenlijk he. Blij dat je niet zo ver terugvalt.

Geplaatst

BB eerlijk zijn naar jezelf is heel belangrijk. Al kan ik nog zo vinden dat ik iets zus of zo zou moeten, mijn gevoel kan niet liegen. Daar tegenin gaan is heel moeilijk. Je kunt het vervolgens wel onderzoeken of het de uiteindelijke waarheid is. Maar het begint bij het toegeven aan jezelf wat voor jou op dat moment waar is. En dat kan een ander weer heel anders ervaren.

Geplaatst

Het is de onzekerheid
Telkens als ik een prima
dag heb gehad

Mooie mensen ontmoet
Vol overgave leef

Kom ik 's avonds langs
om mezelf weer even lekker
in mekaar te timmeren..

Want klein zal ik blijven
Dáár ben ik aan verslaafd

En nu ben ik boos!
Heel erg boos!
Zo boos dat ik er
om moet lachen..

Geplaatst

Bam bam
Je hebt helemaal gelijk.
Graag juist deze stellingen van je!
De radarren draaien hier weer volop.
Hou ons maar goed scherp. ben echt blij met je heldere uitleg.

Zo en nu ga ik weer wat doen. (toch hieruit blijkt dat frummen, ook iets doen is, anders zou ik er nu niet over aan het nadenken zijn)
Allemaal een fijne zaterdag!

Laterzzzzz

Geplaatst

Nee BB, jij bent eigenwijs :D
Jij wilt anderen opleggen dat ze niet meer moeten drinken! Haha.
Het is de eeuwige omslag van de menselijke geest. We komen steeds verder. Evolutie of God of schildpad haha.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...