Spring naar bijdragen

even voorstellen...


platypus

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum en zal me meteen even voorstellen. Ik zit sinds een dikke maand ook op het Jellinek forum, maar daar is erg weinig activiteit.

Ik ben een alleenstaande man van 43 met een kleine baan en vanaf mijn jonge jaren altijd al een aardige drinker geweest (me met plezier vol laten lopen op feesten en tijdens uitgaan). Ik kan altijd al veel op in vergelijking met anderen en heb zelden tot nooit een kwade dronk. De laatste jaren, na het beëindigen van een relatie steeds regelmatiger en meer gaan drinken, met veel plezier moet ik toegeven. Ik ben veel alleen en na een productieve dag beloonde ik mezelf met lekkere biertjes of wijntjes in combinatie met discussiëren op internetfora of ik belandde in het buurtcafé.

Sinds een half jaar of zo ben ik de grip aan het verliezen. Mijn huis is een enorme puinbak en ik begon 's ochtends al aan bier te denken en te drinken en ik begon afspraken te missen. Gangbaar was 8 halve liters bier per dag, met 1 of 2 uitschieters per week. Dan was het bijv. 6 halve liters bier en 2 flessen wijn. Het plezier begint dus duidelijk een keerzijde te krijgen.

Sinds een maand wil ik minderen. Dat lukte me niet want ik had wekelijks een enorm bacchanaal waarna ik de dag erna niets meer kan. Sinds 11 dagen sta ik droog met als doel om een half jaar niet te drinken en hopelijk daarna weer op feesten te kunnen drinken (?). De eerste week viel me erg mee, pas de laatste drie dagen heb ik echt (lichamelijke) klachten: beetje misselijk, af en toe hoofdpijn, erg moe soms, veel dromen, vaker een hongerklop. En tja ik ben niet somber maar vind het leven wel wat saai zo. Positief: De drang die ik 's ochtends had is al weg nu. Ik heb 1 keer per dag echte drang. En ik heb weer meer energie en natuurlijk geen katers meer.

Hier laat ik het voorlopig maar even bij :D

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Platypus,

Nou, ik herken zeker ook genoeg in jouw introductie! Jouw streven is een half jaar niets drinken, ik ga voor een jaar, met uitloop naar 'voor altijd'. Knap dat je al 11 dagen droog staat. Hou vol!

Wens je heel veel sterkte, en we komen elkaar vast nog tegen hier :D

Ans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Platy, welkom hier.

Je bent al een aantal dagen hartstikke goed bezig... volhouden hoor.

We hebben hier een soortement van virtuele huiskamer die je kunt vinden onder 'ditjes, datjes & dagdraad'...

Daar posten de meesten van ons met regelmaat.

Je kunt er terecht voor gewoon gezellig ouwebeppen, maar ook met problemen en vragen..

Hoop je daar ook te gaan zien..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Platypus, welkom hier! In het begin ben je erg sterk, goed van jou - al 11 dagen droog! in de eerste weken zul je heel erg moe zijn, veel hoofdpijn hebben en dromen. Vervolgens krijg je trek in zoetigheid. Dag voor dag is het credo - gelijk een lange termijn stellen kan maar is moeilijk vol te houden. Vandaag neem ik de eerste niet wordt ook heel veel gebruikt. Ik hoop dat het je lukt om je halfjaar te halen en wens je heel veel succes.

Groet,

Jeannet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jeannet,

Trek in zoetigheid heb ik de hele tijd al. Ik ben sowieso al een zoetekauw, maar nu nog meer, ik heb al lekker lopen snaaien uit het Sinterklaasrack bij Appie.

Ai dan ben ik dus echt verslaafd geworden..... Sinds mijn puberteit was ik altijd een doordrinker... drinken tot de dageraad... of tot het op is... zo iemand die als laatste vertrekt van een feest, maar verslaafd was ik toen niet.

Bedankt dat je dat vertelt, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Ja die lange termijn is lastig besef ik me nu al. Maar minderen is voor mij volgens mij geen optie....

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Platypus,

ik weet niet hoe lang je hier al meeleest,

maar op ons forum komt het geregeld voor dat

mensen denken weer matig, of alleen de weekends,

of 1 a 2 x per week te kunnen drinken. 9 van de 10

lukt het niet en die het kunnen schrijven er nauwelijks over.

Om de anderen niet te triggeren en waarschijnlijk ook omdat

de lijn waarop je balanceert dun is. Op wilskracht, beloften, relaties

kun je het een poos volhouden, maar eenmaal verslaafd maak je

de sluimerende trek, zowel fysiek als psychisch, steeds weer wakker.

Houd het open, vandaag drink ik niet, en sta open voor de positieve

bijwerkingen die misschien wel zorgen dat je niet meer wilt drinken.

Sta ook open voor de negatieve dingen die stoppen oplevert, die zitten vaker

iets dieper weggestopt en als je die tegen komt, kun je er veel van leren.

waarom je drank nodig had bijvoorbeeld. Of je plezier ook zonder drank kunt hebben.

Als jong kind kon je het vast, waarom niet weer? In het weekend kom je ook vaak tegen waar je door werk bijv. doordeweeks niet aan toekomt, eenzaamheid, weinig beweging, rust of innerlijke rust. Het kan van alles zijn. Doe daar wat mee/aan en je zult merken dat drank weer een bijzaak wordt. Als je er niet meer dagelijks aan denkt ben je op de goede weg! succes:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Dave,

Thanks mate.

Ik ben fan van het vogelbekdier :-)

Mijn echte naam komt erg weinig voor in Nederland, doe het toch liever onder een nick.

Wat je zegt, ik ben veel alleen en dan moet de rem helemaal uit mezelf komen.

Overigens dronk in niet elke dag... soms een dag te ziek van de drank om te drinken... :-S

En soms drinken om me niet meer ziek te voelen...

Jeetje in je handtekening lees ik al een bepaalde historie zeg!

Jij ook succes verder!

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jane4,

Dank voor je reactie.

Op dit forum ben ik sinds vandaag. Heb een beetje gelezen, maar nog niet veel. Ik zat sinds een maand op het Jellinek forum, maar daar gebeurt mi. te weinig. Daar heb ik al wel het eea. gelezen en gepost, vandaar dat ik hier meteen maar in het diepe spring.

Daar zeg je wat.... anderen triggeren... ik merkte vandaag bij mezelf al dat ik niet teveel moet lezen anders krijg ik zin.... Overigens ligt dat per se niet aan de anderen, ik moet me er niet teveel op focussen en dan wat anders gaan doen.

Op Jellinek heb ik een hele lijst ingevuld met positieve dingen en negatieve dingen van het stoppen.

En van waarom ik van jongs af aan drink heb ik ook wel wat nagedacht; Ik denk zelf als zelfhulpmedicijn tegen een enorme verlegenheid... met drank kon ik helemaal los gaan en gek doen en heel veel lachen. Vrienden van me toen hadden nog wel een soort rem omdat ze opeens vol zaten..... dat heb ik nooit gehad.

En voor de rest heb je ook gelijk. Vroeger sportte ik veel, nu niet meer. Ik zal andere bezigheden moeten gaan zoeken.

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Platypus,

Kijk ik eens even niet op "wie is wie" en blijken er weer allemaal nieuwelingen te zijn. Van harte welkom hier.

Dat van het ontbreken van het gevoel vol te zijn, dat had ik ook. "Ineens" was ik lam. Bij mij gebeurde dat omdat ik niet goed naar mijn lichaam luisterde, ook psychisch, want ik drukte ook mijn gevoel weg. Ik ben dat nu aan het leren.

Lastig hè dat je je leven eigenlijk opnieuw moet inrichten met andere gewoontes en bezigheden. Bekijk het maar dag voor dag en als je steun nodig hebt kan je altijd op het forum komen.

Succes,

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Lytse,

Dank je!

Inderdaad, ik kon maar door en door drinken. Het licht ging op den duur wel uit natuurlijk, maar dan was ik de volgende dag nog dronken.

Bah aan dat gevoel moet ik even niet meer denken....

Ik sta nu zo'n dikke twee week droog. En wat je zegt dat opnieuw een ritme vinden is lastig. Ik ben erg moe en van het oppakken van nieuwe dingen komt dus nog niet zoveel.

Maar ik laat in ieder geval al minder lopen en kom ook weer vaker buiten, dus ben er weer meer bij. Daar ben ik al blij om.

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk gewoon hoe dringend iets is

of hoe zwaar Platypus; voor minder zwaar

id de dagdraad prima, daar is bijna altijd wel iemand.

Voor technische vragen rondom drank enz is er een draadje

vraag het de hulpverleners en anders kun je idd altijd een apart draadje

aanmaken. je kunt het eigenlijk niet fout doen hier:)

en hier op je eigen draadje kan ook nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 weken droog!

Afgezien van moeheid geen lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en misselijkheid meer. Ik slaap ook beter volgens mij, althans ik droom minder heftig.

Trek heb ik ook niet vaak meer. 's Ochtends was dat al een tijd weg, maar nu ook 's avonds of in het weekend. Af en toe natuurlijk gedachten aan drank, maar dat duurt nooit erg lang. In de winkel loop ik gewoon langs de schappen nota bene.

Kortom ik ben er blij mee en voel me stukken beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even een status-update voor mezelf en voor wie het lezen wil:

Meer dan een maand zonder en ik voel me uitstekend de laatste anderhalve week.

Nog 1 dag met een zeurderige hoofdpijn gehad, maar verder niets!

Goed humeur, meer activiteit, geen halve dagen meer in bed, geen katers meer, niet meer naar winkel sluipen voor nog meer bier.

En als ik me als eens wat minder voel, dan is het niets in vergelijking met die katers die ik had dat ik me halfdood voelde.

Worstel nog wel een beetje met moeheid. Ik slaap 's nachts korter en ben er vroeg uit (ik herken mezelf niet). 's Middags krijg ik nog wel bijna elke dag een dip(je). Meestal geef ik daaraan toe en slaap ik nog wat. Eigenlijk hield ik altijd al van middagdutjes, dus dat is niet nieuw :-)

Verder heb ik geen trek meer in alcohol. Toch denk ik er elke dag aan moet ik eerlijk zeggen; De gedachte "o ja ik drink niet meer" heb ik elke dag wel een paar keer. Dat zal op den duur ook wel minderen verwacht ik.

Goed, ik heb er dus geen seconde spijt van en kan het iedereen aanraden. Oud en Nieuw wordt wel een uitdaging voor me, zin om naar een groot feest te gaan, waar ik me normaliter vol liet lopen, heb ik niet zo...... Kan ik feesten zonder alcohol? Geen idee, echt nooit gedaan in mijn leven.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Platypus, het klinkt goed zoals je het beschrijft,

je kunt duidelijk het leven aan zonder drank.

en ik denk ook de feestdagen, zolang je je er bewust van bent

dat je doel is dan niet de drinken. Je kunt je euforisch gaan voelen en dat

gaan gebruiken om te bewijzen dat een paar wel kan; ervaring leert dat daar meestal

spijt op volgt. Je bent net door alles heen en wilt vast niet opnieuw moeten beginnen.

Die moeheid had ik ook lang. De alcohol is vrij snel uit je bloed, maar op celniveau kan het veel langer duren. En je lichaam moet weer resetten he, dat kost ook energie.

Als dutjes doen helpt; dutjes doen. wees mild, je hebt jaren roofbouw gepleegd en je lichaam herstelt toch, prachtig toch? geef het rust en gezonder eten/leven en je wordt weer een nederig en dankbaar mens. Zo ervaar ik het wel, kan er soms echt sentimenteel van worden. Wat heb ik mezelf tekortgedaan al die jaren. Dat wil ik nooit meer dus.

Fijn feesten, nuchter en met een goed humeur dus, echt goed en niet uit de fles. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jane en Smart,

Dank voor jullie reacties, dat voelt goed!

Euforisch is bijna het woord dat ik wilde gebruiken, dat is inderdaad hoe ik me voel op sommige momenten. En die gedachte van 'ik kan het wel weer proberen' ken ik ook al... dat is een linke... Maar ik wil dat niet inderdaad en ik doe het niet. Dus misschien een groot O&N feest maar een keer niet doen denk ik nu.

Jane, goed te lezen dat jij die moeheid herkent. Af en toe begon ik al te denken dat er een onderliggende problematiek was met mijn gezondheid. Zoals jij het beschrijft klinkt het echter zeer logisch en aannemelijk.

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Platy,

Allereerst alsnof een slinger voor je maand ADB: :musicnote::heart::sun::present::):rose::musicnote::heart::sun::present::):rose:

Geweldig dat het zo goed gaat! Volgens mij kwamen wij zo'n beetje tegelijk aan hier op het forum. Morgen is het voor mij precies een maand ADB. Als ik jou update lees dan herken ik veel. Vermoeidheid, denken aan (niet) drinken, dutjes doen (ben sowieso siesta-fan!). En wat is het toch HEERLIJK om zonder kater wakker te worden!

Volgens mij gaan we hartstikke goed!

En we gaan zo door in 2012, toch!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...