Spring naar bijdragen

Ik ben smart


smart

Aanbevolen berichten

Maar niet zó smart. Ik drink nog steeds teveel op sommige dagen!

Ik probeer al een hele tijd te minderen en soms stop ik een tijdje met drinken; enkele dagen, maar de laatste tijd wordt het niet makkelijker. Ben nog erg ambivalent. Toch worden de katers ook vervelender en mijn gevoel van eigenwaarde lijdt eronder. Zal allemaal wel bekend voorkomen!

Ben wel op diverse manieren met eigenwaarde aan de slag. Ik geloof namelijk heilig dat het ergens daarmee te maken moet hebben...? : mediteren, véél beter om mezelf denken (niet steeds met anderen bezigzijn en mezelf opzijzetten voor de buitenwereld) en werken geeft veel afleiding en zingeving.

Ben afgelopen jaren erg teleurgesteld in de liefde. Nu moet ik het alleen maar eens een poos zien te rooien. Een goed voornemen: ben mijn eenzaam voelen daar ook al behoorlijk in tegen gekomen. Hoort erbij. Ik wil alles leren zien zoals het is.

Ik heb een poos meegelezen, onregelmatig. Ik moet het zélf doen... ik weet het.

Maar... wie weet valt het kwartje eens, in het proces dat ik nu ben aangegaan.

(ik doe ook andere online hulpverlening)

Ben een vrouw van 58.

Komend jaar ga ik nachtdiensten doen per week en hoop dat dat een opzetje kan zijn naar adb?

Ik kijk uit naar een periode waarin ik wat meer mijn rust zal vinden, met minimaal (?) of geen alcohol.

Wie weet tot later....

smart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Smart,

de stap om hier naar buiten te komen

en je probleem met alcohol neer te schrijven is wel smart,

en elke smarte stap is er één he.

Succes hier onder soortgenoten, en hopelijk zullen we je vaker

zien hier. Je moet het wel zelf doen, maar het hoeft dus niet persé alleen.

En dat kwartje gaat vallen hoor, beslist!! veel succes!:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen Smart en van harte welkom,

Ja het jezelf helemaal wegcijferen ken ik maar al te goed, het zit toch een beetje in de aard van het beestje. Mij heeft het altijd toch een heel fijn gevoel gegeven. Maar ik kwam tot de ontdekking dat ik mijn eigenwaarde en zelfwaardering koppelde aan het wegcijferen. Daarmee kwam ik zelf heel veel tekort. Ik ben 11 jaar lang mantelzorger geweest voor mijn manneke.

Door dat wegcijferen werd ik regelmatig erg depressief. Op dat moment kon ik niet anders maar nu, nu mijn manneke er niet meer is, heb ik echt de keuze gemaakt om meer aan mezelf te gaan denken.

Mede door dit geweldig forum en toch ook een keuze die ik gemaakt heb, te proberen mijn leven zonder alc. verder te leven ben ik nu zo ver dat ik kan genieten zonder dat ik zoveel moet doen voor anderen. Ik leef intens en kan genieten van de kleine dingen die ik doe.

Ik wens je heel erg veel suc6 naar je zoektocht en hoop echt dat het je gaat lukken om adb. te worden.

Denk wel dat het het belangrijk is dat je weet wat je precies wilt, alc. vrij of minderen. Dan kun je daar achter gaan staan.

Voor mij is minderen geen optie omdat ik wanneer ik één glas op heb, ik doorsla.

Nogmaals veel suc6.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Smart!

Wat bedoel je precies met dat je eigenwaarde eronder lijdt? Dat je jezelf als alcoholist bent gaan zien?

Bij mij gebeurde dat op en duur wel inderdaad, maar toen ik er nog grip op had was dat niet zo en genoot ik er voornamelijk van (mijn valkuil).

Toen ik de grip kwijt aan het raken was zag ik mezelf 's ochtends al weer met spanning naar de winkel lopen om bier te halen... eindelijk weer lekker thuis was het natuurlijk weer lekker ontspannen.

En je schrijft dat je soms enkele dagen niet kan drinken. Hoeveel dagen is dat?

Heel veel succes en sterkte gewenst!

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om een welkom te krijgen!

Platypus.... ik denk dat de oorsprong van alle verslavingen o.a. ligt in een gebrek aan zelfwaardering, plus het niet onder ogen durven komen van angstige dingen en moeilijke dingen van het leven. (De demping veroorzaakt tijdelijke 'lucht' en tevredenheid)

Volgens mij komt dat bij de vroegste jeugd vandaan en hoe je vaardigheden ontwikkelde - of niet- om met moeilijkheden om te leren gaan. Boodschappen en nare ervaringen uit de vroegste jeugd kunnen een behoorlijke belemmering zijn in 'gezondzijn' /worden.

Natuurlijk lijdt mijn gevoel van eigenwaarde ook door de katers... zéker! IK, die het altijd zo goed wilde doen (dingen van vroeger wilde overwinnen/kindpijn etc) moet nu erkennen een reuzeprobleem erbij te hebben!! Pff, niet leuk!

Ja, jarenlang gaat het ongemerkt... dat drinken (en genieten) en ook ander verslavingsgedrag hoeft niet per se gelijk al nare effecten te hebben, maar op termijn zal elke dwanghandeling en de onvrijheid ervan gevolgen hebben. Zo kijk ik er naar.

Bezigzijn met mijn eigenwaarde impliceert op dit moment dat ik oude pijn aan het opruimen ben, een proces van janken, rouw, alleenvoelen en tijdelijke fijne groeimomenten, die er ook zijn.

Ik drink vaak 1 a 2 avonden per week niets, maar de keren dat ik wél wat drink is het steeds lastiger om het netjes bij 2 glazen te houden; schiet ik soms door naar 4 tot 6 of 7 glazen. Ik denk steeds vaker dat minderen niet mogelijk is voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Smart,

Okay dank, heel duidelijk en op bepaalde punten zeker erg herkenbaar.

Ik vroeg me af of je vermindering van eigenwaarde een gevolg was van de drank of ook een oorzaak voor het gebruik.

Maar goed, dergelijke dingen grijpen natuurlijk vaak in elkaar, dat is ook zo.

Nogmaals veel succes!

Groeten,

Platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smart,

Welkom hier. Interessante gedachten over de gevoelens van eigenwaarde en zelfwaardering. Ik herken daar veel in.

Ik wens je veel succes hier en met je online behandeling. Ik heb die van Tactive gevolgd en er veel aan gehad. Natuurlijk moet je het uiteindelijk zelf doen, maar een steuntje in de rug is wel zo prettig.

Hier kennen bovendien alle mensen het klappen van de zweep. Je hoeft je nergens voor te schamen, vertel gewoon hoe het zit.

Tot ziens op het forum. We zitten op ditjes en datjes, onze virtuele huiskamer.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik herken zoveel in jou.

IK weet wat het is, geen maat kunnen houden.

Ik denk ook niet dat minderen iets voor mij is. Heb het al zo vaak geprobeerd,

Na het eerste glas is de rem er af en kan het niet meer op. we denken van wel. maar het lukt niet. Het is of alles of niks. En dat moet je beseffen. Maar hoor wie het zegt. Ik kan het nog niet. Er Zijn zoveel dingen die ik moet afsluiten en opnieuw beginnen.

Zal voor menigeen hetzelfde zijn. Maar we blijven vol houden. en ik hoop jij ook

Liefs Jootje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de online behandeling langer geleden al eens gedaan. Dat hielp maar tijdelijk... ik ga het wel weer eens nalezen.

Pasgeleden las ik ergens iets over de pijn en narigheid die een verslaving oplevert, en dat eigenlijk het STOPproces ook pijn en narigheid oplevert, maarre: het is maar net waar je je energie op richt. :) Ik dacht dat is wel een goeie om te onthouden.

Nou: voor wie dr wat aan heeft!

Mijn doel op dit moment: niet meer dan 2 glazen per dag of niets te drinken. Dat gaat al een paar dagen goed. Ik moet wel alert blijven. Vanavond nachtdienst, dus morgenavond weer een riskante avond... pf, tis wat :huh:

Ik weet niet of ik de tijd heb voor de huiskamer. Om daar langer dan 2 minuten te zijn bedoel ik. Ik lees wel eens wat maar ik zoek nog naar de manier om hier steun te vinden.

Jullie ook veel succes gewenst!

Smart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smart je kan ook op je eigen draadje blijven schrijven hoor dan komen we wel hier naar toe, als dat wat makkelijker voor je is. Je mist dan wel heel veel interactie maar als het niet anders kan dan zo dan plaats je je berichtjes hier.

Belangrijk is dat jij adb. wordt.

Ikzelf kan niet met mate drinken, bij mij liep het altijd uit de hand. Bij de eerste slok was de rem er af an ging ik door tot ik er bij neerviel, dus heb ik voor mijzelf besloten om helemaal te stoppen. Dat is voor mij veel makkelijker dan te minderen. Ik zou mezelf ontzettend kwellen met maar 2 biertjes.

Zoiets als een kind een reep chocolade geven en dan zeggen je mag er maar een stukje van hebben en verder mag je er niet meer aankomen.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Smart,

Mensen die verslaafd zijn willen zich net als ieder ander alleen maar beter voelen. En de drank zorgt daar op de korte termijn voor. Na een paar glaasjes voel je je al beter.

Na een paar glaasjes voel je je eindelijk zoals je je wilt voelen en ieder mens heeft uiteraard het recht om zich goed te voelen.

Het verraderlijke zit hem erin dat je je op den duur zonder drank niet meer goed kan voelen, dat is de ziekte. Dan heb je het nodig om je nog goed te kunnen voelen en je hebt er steeds meer van nodig. Een spiraal naar beneden dus.

Uiteraard levert stoppen ook pijn op. Het is afscheid nemen en in mijn geval leverde dat letterlijk drie weekjes pijn en ongemak op. Zeker niet ernstig of ondragelijk zeg ik er meteen bij. Alleszins dragelijke pijntjes eigenlijk.

Het mooie is dat je lichaam daarna leert om zich ook zonder alcohol weer goed te voelen. Ik voel me de laatste anderhalve week uitstekend!

Dus zet hem op, het is echt de pijntjes waard!

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms denk ik: misschien helpt het als ik het hier (forum) als een biechtstoel kan zien.

Opbiechten wat ik drink... dat later nalezen.

Thuis liggen wel van die kladpapiertjes en die raken zoek of ik verscheur ze na een misser.

Overzicht en controle is er niet echt.

Ik weet niet of het zoden aan de dijk zet.

Het is geenszins mijn bedoeling er mee te triggeren. (ik hoor wel of dit geen goede manier is)

Nah (glazen wijn): de afgelopen dagen:

0-2-4-0-6-7-7-7-7-5-0-0-0-0-4

Nieuw jaar: 0-2-0-0-0-5-3-3-3-0-0-0-0-2-4-2-2-1-0-0-0-4-4-0-0-0-5-3-2-3-

feb: 0-1-3-5-1-0-0-0-4-2-1-0-0-0-4-1-2-1-0-0-0-0-2-3-1-0-0-0

mrt 1-2-0-2-0-0-0-2-3-3-0-0-0-0-2-2-0-1-0-0-3-3-

Ik kom hier nog op terug.

Groetjes, smart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smart, goedemorgen,

Gister 6 glazen.

Ga er maar even van uit dat je de glazen schenkt zo als ik het doe, de horeca zou er failliet aan gaan...

Das aardig wat meisje, je doet mijn naam eer aan.

Ben trouwens een man, van jouw leeftijd.

En drink ook meer dan mij, en mijn W lief is.

Ik ben hier bijna 2 jaar en struikel van stopperiodes naar minder drinken en weer terug.

Valt allemaal niet mee maar ik wil beslist geen oud bezopen mannetje worden.

Ik weet van mezelf dat ik best wel trots ben en serieus wil worden genomen, dat lukt niet zo best als ik 's morgens niet weet wat ik de avond ervoor heb verteld.

Werk aan de winkel dus...

Sterkte en succes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schiet me net te binnen.

In de industrie waar ik werk, petrochemie, wordt de uitdrukking Smart veel gebruikt.

Als we iets opzetten, een project, een beleidsplan enz. proberen we dat Smart te maken.

Het betekent: Specifiek; Meetbaar; Acceptabel; Realistisch; Tijdgebonden.

Misschien kunnen we er hier ook iets mee, in ons project naar een nuchter, of in elk geval niet bezopen, leven?

Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smart,

Ik voel geen trigger door die lijstjes hoor. :-)

En ik zie toch twee dagen 0 en één dag 2.

Vind ik helemaal niet slecht, maar goed je bent zelf waarschijnlijk niet tevreden....

Op de site van Jellinek heb je een tool waarmee je je gebruik en trek per dag kan bijhouden, plus een dagboekje.

Of ze dat hier bij ADB hebben weet ik niet.

Nou sterkte!

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Leuk als er gereageerd wordt! Bedankt allen. En ja SMART, ik ken dat ook van mijn werk.

Ik hou niet zo van voornemens rond oud/nieuw, maar voor mij is het dit keer het goede moment. Specifiek, meetbaar,acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Ik ga er de komende 30 dagen in stappen mee aan de slag. 1 feb. maar eens kijken wat ik heb bereikt en een schriftje erbij als hulpmiddel.

Realistisch is het voor mij om geen te hoge doelen te stellen, - valkuil is perfectionisme - maar ik wil geen destructie meer en doorwerken aan mijn gevoel van eigenwaarde. Zelfcompassie is er een mooi woord voor. Stap voor stap, een lange weg te gaan nog.

Ik heb zinvolle dagen achter me. Goed voor mezelf gezorgd in de brede zin.

Platy, ben benieuwd hoe jou het nu afgaat? Hoe waren de feestdagen zo?

groetjes van smart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Smart,

Mijn eerste Oud en Nieuw sinds mensenheugenis zonder een druppel drank!

Ik heb een groot feest gemeden dat moet ik eerlijk bekennen en heb rustig bij mijn ouders gezeten.

Want een feest durfde ik toch niet helemaal aan.

Dit is dus ook mijn eerste Nieuwjaarsdag die ik heb meegemaakt.... voorheen pitte ik totdat het alweer donker was.....

En dan kreeg ik 2 januari de kater nog te eens te verwerken....

Ach, ik lever iets in, maar het voelt toch veel beter zo.

De beste wensen en go for it.

Groeten, platy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees je graag Platy. Goed dat je doorzet.

Mij lukt het nog niet (nog niet).

Als ik werk is het okay om droog te blijven (ook wel lastig) maar thuis is het patroon er weer.

Ben benieuwd wanneer ik daar uitstap. Heb er last van. Schuldgevoel vooral.

Groetjes, Smart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Smart,

Jammer om te lezen dat het je nog niet zo lukt.

Schuldgevoel en schaamte zijn zeeeeeer complexe emoties.

Bij schuldgevoel denk ik altijd in termen van schuld en boete, een beetje in juridische termen misschien;

Ten opzichte van wie of wat ben ik schuldig?

Heb ik de regels overtreden?

Wat zijn de regels eigenlijk?

Wie heeft mij aangeklaagd (wie is de aanklager)?

Wie is de instantie (de rechter) die mij schuldig heeft verklaard?

Moet ik boete doen, verdien ik straf?

Heb ik ook nog recht op een advocaat?

Wij mensen hebben soms alle instanties in ons hoofd; we stellen de regels op, we zijn de aanklager, de rechter, de advocaat en de aangeklaagde tegelijk.

Eigenlijk kan dat niet werken.

Het gaat natuurlijk veel te ver om je hierin te adviseren of de therapeut te gaan uithangen, dat kan ik niet doen.

Maar persoonlijk heb ik er weleens iets aan om mezelf de bovenstaande vragen te stellen. En dan besef ik me dat ik bezig was mezelf op de kop te geven en te straffen. En daar ga je je niet beter door voelen (ik praat puur voor mezelf).

Als je 1 ding maar niet doet en dat is je schuldig voelen tov. van mij.

Ik ben geen aanklager of rechter of politieagent :-)

Hé zet hem op!

Groeten, platypus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het is aan onszelf.

En het jezelf veel te makkelijk te maken is niet goed, maar het jezelf veel te moeilijk te maken dmv. zware straffen is ook niet goed.

Een 'saaie' middenweg is meestal wel aan te raden. :-)

Het gaat om vrijheid en verantwoordelijkheid denk ik en om een feitelijk realistische analyse van wat er aan de hand is.

In mijn geval deed ik misschien wel het eerste, lekker losgaan zonder al teveel schuldgevoelens.

Dat mag ik toch doen als vrij mens? Ja dat mocht ik doen van mezelf.

Echter gaat dat wel botsen met allerlei verantwoordelijkheden die ik ook heb.

Zo maakt ieder mens zijn eigen afwegingen denk ik.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het gaat goed met mij! Pril, maar toch.

Zo heel langzaam maar zeker verandert er iets: heerlijk. Ik moet er hard voor werken dat is zeker, maar het loont!

Drinken is dan niet het enige issue, maar mijn totaalplaatje aan verslavingsgevoeligheden is het waaraan ik werk. (ook met andere hulp erbij) Dwangmatigheden...

Dat levert me op dat ik beter accepteer wat er is, de minnen en de plussen: niet dramatiseer of te eufoor geraak... en beter kan zien wat er vóór me ligt: ik stond erbij en ik keek ernaar? Mindfulness helpt! En diep in jezelf durven kijken. Ik had een laatste rest schaamte... dat lijkt nu voorbij, het is klaar! Ik kan het, ook als het leven saai is en vol verdriet. Er is nog zoveel over.... zóveel! Ik wist dat een poosje niet.

Ik tel: de dagen die ik niet drink, de peukjes die ik steeds minder rook, de stappen die ik qua beweging zet. Ik ben een teller en perfectionist - in zekere zin - en haal daar nu de bevrediging meer uit dan aan de vroegere diffuse of woeste roes. Het is goed zo. Ik tel, en tel en dat mág!

Zo ben ik een 365 dagen boekje aan het bijhouden, just for fun. Met foto's uit het NU. Leuk voor later. Ik geniet, van mijn werk en mijn immer trouwe vrienden. En vergeven. Dat was ook een belangrijk issue. Was en is!

Ik ben hard bezig mijn ex aan het vergeven. Dat piekt en daalt soms nog. En ik weet wat liefde is al blijf ik ook vragen houden over LIEFDE. Ik droom veel en verwerk. Ik houd van mensen, van hem en van vrienden die ik uit het oog verloor. Die mij niet meer nodig hadden op hun weg; dat kan.

Ik kan enkel mijn eigen hart volgen en willen! weten dat ik het goed doe> mijn wijze, ik ben ik. Ik sta open en onderzoek.

Een mooi proces.

Voor wie me nog kennen: ik ben Cathy56 van een tijdje terug (ongeveer 2010). Ik ben klaar met stiekem gedoe. Smart ben ik nu, smarter, hoop ik.

Vaak heb ik heel veel aan dit forum gehad, al ben ik ook verstrikt geweest in rare ruis hier.

Ook dát hoorde en hoort erbij.

Maar ik heb niets te verbergen.

Alle liefs voor alle knokkers hier: van Smart

:present:

aanpassing: vergeven was en is een issue!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...