Spring naar bijdragen

donderdag 30-12-2010


igor

Aanbevolen berichten

Lieve Bol {{{:heart:}}}.............
Blijf wie je bent, nu maar ook straks.
Moordwijffie.
Goed dat je alles zo bewust hebt meegemaakt, is belangrijk in de verwerking, kun je straks alles een plekje geven. Maar nu eerst bijkomen. Ook hier geldt: dag voor dag lieverd.
Heb bewondering voor je. :present:

Lieve mensen, ga nu ff bankhangen, ben moe.
Nog een goede avond en tot gauw!
:lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Je lijkt me erg bewust en voorzichtig in de weg die je bewandelt Nijn. Ik lees het weinig en het doet me goed ook die kant te zien. Het één (gecontroleerd) spreekt het ander (wanneer je er zin in hebt) een beetje tegen maar dat maakt het niet noodzakelijk een probleem. Zo voel ik het namelijk ook.
Vind het heel sterk van je

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Nijn



Alcohol drink ik nu gewoon "voor het lekker" zoals je een taartje bij de koffie eet, dat doe je ook niet elke dag, of ook geen 3 achter elkaar.



Euh..... nou ikke wel hoor. Kan nix met mate ! Daarom ga ik opzoek naar gezonde "verslavingen"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja jopie, dat geldt voor mij eigenlijk precies hetzefde. Het hoeft niet maar het kan en ik ben zelf de leidraad in mijn eigen leven. Ik merk trouwens bij mijzelf ook meer openheid en ruimte voor emoties waardoor contacten met vrienden/vriendinnen (oude en nieuwe) ook intenser worden na het stoppen/minderen met alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: jopie

niet om de dag eentje...maar gewoon af en toe. Het hoeft niet, maar het kan.....en er is dan ook niet de wens of behoefte aan meer. Alcohol is niet meer de leidraad in mijn leven, dat ben ik zelf...en dat is soms met, en soms zonder alchol (wel veel vaker zonder trouwens...heb er meestal gewoon geen behoefte aan, thuis al helemaal niet :) )


Popie :heart::sun:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even wat
Ik sta er niet zoveel bij stil want ik heb al genoeg aan mn hoofd.
Mn vriendin gaat in febr. 2 weken naar Palestina, als vrijwilligster.
Volgens Prins, die er vandaan komt, is het daar veel te gevaarlijk en loopt ze heel hoog risico om het leven gebracht te worden.
Prins gaat zelf ook terug als de pleuris uitbreekt. Hij verwacht dit jaar nog.
Nou dat is allemaal heel ernstig enzo, maar
Laatst viel er een kwartje
Dat zijn er dan 2 ineens.....2 dierbaren, en zoveel heb ik er niet (4)
Klinkt beetje egoistisch misschien, maar moet dat nou allemaal tegelijk ?
Ben net weer beetje omhoog aan het krabbelen, maar mn hart is nog aan het wenen...
Vind dit wel heel erg, ondanks dat ik ze steun en ze begrijp. Ik ben er ook nog ofzo ? Maar daar word niet over gepraat door de ernst van de situatie.....
Wil echt geen slachtoffertje spelen ofzo maar ik voel em natuurlijk wel aankomen.....ben ook maar een mens met gevoelens. Het zweet staat in mn handen als ik er aan denk.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: jopie

onmatigheid, dwangmatig, nu/alles/altijd...........

door daaraan te werken is niet alleen de drang naar alcohol weg, maar ook een groot deel van de andere problemen.....soort sneeuwbaleffect.....



ik noem het zelf 'rust in de kop', en natuurlijk 'dicht bij jezelf blijven' en 'loslaten'

Volgens mij is dat ook de beste manier om succes te hebben bij het stoppen of minderen. Bij mij was de trigger vooral: het afdempen van emoties die ik als lastig ervaar. Door het toelaten van die emoties blijken ze veel minder lastig dan ik in eerste instantie dacht en kom ik steeds dichter bij mijzelf en mijn werkelijke behoeftes. De zin in alcohol wordt daarmee ook stukken minder.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joop, ben ik nou in de war als ik me meen te herinneren dat je op de meeting vertelde dat je al een maand of 7 niet had gedronken. Maakt me verder niet uit maar ik meende me te herinneren dat jij gestopt was. En anders denk ik zaken die niet kloppen.

Voegt een glas zo nu en dan iets toe? Is het dan echt voor de lekkerte?
Ik weet dat ik het niet kan, dus laat ik daar nou na vier jaar ook maar niet aan beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sara, mooi bericht van je, in vertrouwen verder gaan.

Op je vraag van vanochtend, ja ik mis nl wel eens, maar andersom zou ik gr ook missen.
Ik kom ook wel voor vragen te staan wat wil ik nu eigenlijk nl/gr en wat is praktisch haalbaar.
Maar wil het me niet echt afvragen, het is te ver weg, ik kan niet in de toekomst kijken.
Het stoppen met drinken heeft veel meer impact op me dan ik ooit had verwacht.
Ik kan alleen maar stap voor stap verder en moet dus echt geen zevenmijlslaarzen
aantrekken want dan loop ik mezelf voorbij en dat heb ik nou net veels te lang gedaan,
aan mezelf voorbij gaan. Dus kalm aan, voor mij, niet te ruige plannen of doelen,
rustig verder lopen zoals het nu gaat en idd, zoals je zegt, in een vertrouwen dat het zo goed is.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik ga heus niet drinken omdat jij er nu over schrijft Joop. Heb dat persoonlijk altijd een beetje een drogreden gevonden. Ik denk niet dat jij hier nu het drinken aan het promoten bent dus waarom zou je er niet over kunnen/mogen schrijven. Het is een site voor minderaars en stoppers dus.
Ik vraag me altijd af waarom iemand besluit om toch weer een drankje te nemen. Het beviel goed om niet te drinken, wat is dan de toegevoede waarde?
Maar goed, daarbij kan ik alleen van mezelf uitgaan. Ik dronk heus wel es een biertje voor de lekkerte maar ik kon het daar niet bij laten. Eigenlijk nooit. Dus ik weet dat ik dat niet kan.

En het beangstigt me enigzins. Ik heb het hier nou al zo vaak zien gebeuren. Mensen die besluiten er eentje te nemen, of alleen tijdens hun vakantie omdat ze nu alcohol de baas zijn of omdat het soms zo gezellig is, wat dan ook. En de meesten zie ik hier niet terugkomen. Dat wil niet altijd zeggen dat ze weer hervallen zijn maar heel vaak toch wel.
Persoonlijk geloof ik daar niet zo in maar een ieder gaat zijn/haar eigen weg. Zo is het.

Heb het zelf maar een jaartje of 24 geprobeerd en geloof me, vanaf mijn eerste x drinken kon ik niet matigen en ik bleef het maar proberen en maar proberen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
BamBam



Heb het zelf maar een jaartje of 24 geprobeerd en geloof me, vanaf mijn eerste x drinken kon ik niet matigen en ik bleef het maar proberen en maar proberen...



BamBam,
Ik begrijp dat het jou beangstigt als iemand na een stopperiode weer besluit om matig te gaan drinken, zekr als het bij jouzelf na heel veel pogingen niet gelukt is. Ik heb datzelfde gevoel met roken. Ik ben 20 jaar geleden gestopt na 25 jaar 1 pakje per dag gerookt te hebben. Ik weet van mezelf dat ik niet moet proberen om matig te roken, want dat gaat mij niet lukken. Bovendien heb ik er geen absoluut geen behoefte meer aan en ben ik blij dat ik met roken gestopt ben.
Met alcohol ligt het in mijn geval anders. Ik heb lange tijd wel matig kunnen drinken en ik denk dat ik naar die situatie terug kan als ik de oorzaak van de ontsporing de baas word. Ik wil mezelf de kans geven om af en toe eenn glas wijn te kunnen drinken gewoon omdat ik het lekker vind.
Ik vind het wel eens jammer als minderaars op dit forum gezien worden als mensen die nog niet gestopt zijn maar die er vanzelf wel achter komen dat stoppen de beste manier is. Ik zeg niet dat jij dat doet want ik geloof dat jouw bezorgdheid echt is en gebaseerd op eigen ervaring. Maar ik geloof zelf dat minderen een reeele mogelijkheid is. Misschien niet voor iedereen maar ik wil mezelf een kans geven.

Goed nummer trouwens: Go your own way van Fleetwood Mac

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...