Spring naar bijdragen

Donderdag 26 mei 2011

snoepje

Aanbevolen berichten

Goeie morgen Nien.

Ik denk dat iedereen ongeacht wel of geen alci. moeite hebben met dingen die opgelegd worden.
De mens wordt als klein kind geleerd om zelfstandig te functioneren, zelf beslissingen nemen, en volwassen worden. Daarom, denk ik dat we zo'n moeite hebben wanneer ons iets opgelegd wordt.
Als je alleen al kijkt naar de snelheidbeperking. Hoevaak houden mensen zich er niet aan? Nou dat is denk ik met heel veel wat ons opgelegd wordt. We willen vrij zijn, maar dat kan niet, we zullen ons moeten houden aan regels, en dat geld ook voor onszelf.
We zullen mee moeten draaien met het grote geheel.

Goeie middag Ya, Jaap en Max.:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik mag drinken, wie verbiedt het me...? Niemand!
Ik wil echter niet dat mijn lichaam afhankelijk is van drank.
Omdat 1 of 2 niet meer genoeg was en het altijd meer moest zijn kan ik en wil ik
niet meer drinken.
Ik wil niet meer de hele dag bezig zijn met het feit
of ik voor die dag genoeg in huis heb.
Ik wil niet meer trillen door ontwenningsverschijnselen.
Ik wil een innerlijke rust, zelfvertrouwen en geen depressieve gevoelens meer.
Ik wil die gevoelens terug, zonder de drank, die dat altijd heeft gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar se Yala Donnetje!!!!
Leuk dat je der bent!

En ja Bol, bv. de veiligheidsgordel achterin MOET wettelijk gezien aan. Kids vinden dat niet leuk, dus om van het gegil af te zijn zegt mama ach ja laat al maar we zijn der toch zo.
Maar net op dat moment gebeurd er iets, kid vliegt met z'n hoofd door de raam en dood.
Dus die wetten en regels zijn er niet zomaar.

100 keer heb je dan geluk maar eens ooit loopt het mis.

Maar dat is dan eigenlijk nog iets anders want wat we onszelf "aandoen" met het drinken hebben we zelf in de hand (haha was dat maar waar!). Daar zijn niet echt regels voor.
Hier op het forum zijn al jaren discussies over het wel of niet van refusal of antabuse, het dwingende of net goede van AA en aanverwanten.

En toch is het wel zo dat we eigenlijk elke dag de keuze kunnen maken, drink ik wel of drink ik niet.
Alleen lijkt het mij moeilijk als deze keuze opgelegd is, dus dat je deze keuze niet uit jezelf maakt.
Het zal wel zo zijn dat in sommige omstandigheden der geen andere weg opzit maar mij lijkt dat onnatuurlijk en moeilijk om vol te houden.

Waar jij, Bol dan weer wel gelijk in hebt is dat ook de keuze om refusal tenemen of niet geheel jou eigen keuze is.

pffffffff wat een lang verhaal.

Maar goed,
wel weer es leuk om hier toch weer terug te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet bor, moeilijk...
zit nu al een tijd in een fase dat ik niet meer wil.
mss als ze me ervan konden overtuigen met heel veel
dingen dat en gewoon niet meer mag, zou ik er mss over nadenken.
Maar ben een stier en heb nogal een eigen wil, dus....
Je moet er uiteindelijk zelf voor 200% achter staan.
Moet ook het juiste moment zijn denk ik.
Iedereen weet voor zichzelf wanneer dat moment is aangebroken,
kunst of de moed, is dan om ook echt de stap te nemen en een beslissing te
maken een andere weg in te slaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sta ik niet (meer) in VM
Ben bezig sinds 27-02
terugval gehad en nu sinds 4-5 droog
Vandaag medicatie verminderd
(van 75mg naar 35mg librium en volgende week naar 25mg)
Slik ook trouw mijn antabus en heb er veel baat bij moet ik zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt helemaal gelijk Borrie, dwang kan soms helpen. In mijn geval heeft het zeker bijgedragen om nu te zeggen ik wil niet meer drinken.
Of laat ik het anders zeggen, misschien ben ik nu eerlijk, ik zou best willen drinken, iedere keer weer ff weg willen zijn van die harde werkelijkheid, die me vaak pijn heeft gedaan, want daarom dronk ik, maar als ik dat nu weer zou doen, ga ik de vernieling in, dus ik kan gewoon niet meer drinken.
Ik zou mezelf beduvelen als ik zou zeggen ik ga proberen om het bij 1-2 te houden, want dat is niet waarom ik dronk, ik dronk om laveloos zat te zijn, helemaal van de wereld.
Zelfs wil ik geen alc. vrij bier drinken gewoon omdat ik alc. niet lekker vind. Zou dat wel zo zijn zijn d'r nog zat alternatieven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dus veel gedronken dan Max?
Cool dat je het dan inzag en vond dat je er iets moest aan doen.

Hoe zie je het dan verder nu?
Want met zaken zoals librium enzo moet je natuurlijk ook opletten (maar dat weet je vast) dat het geen tweede verslaving wordt.

En ja, anta buse lijkt idd voor velen te helpen, rust te geven.

Ik denk dat jij op jou manier goed bezig bent Bor.
Ik ben niet iemand die iets gaat zeggen over oei je hebt gedronken of whoaw je bent al drie dragen droog (of 65 jaar droog).
Versta me niet verkeerd, maar iedereen op zijn/haar manier.
Maar ik snap ook wel dat er hier een aantal mensen, mensen die erg met je meeleven, ge desillusioneerd waaren. Dat zegt natuurlijk evenveel over hunzelf dan over jou. (goede zin slechte zin).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Bor en lotgenoten.
Bor je schrijft het volgende in een stukje wat me aansprak: Was dat maar waar Bollie.
Ik zou wel willen dat ik me niet zoveel zou laten opdringen.
Dat is nou net mijn probleem, ik kan daar niet mee omgaan.
Ik moet namelijk niks, van niemand behalve van mezelf.
Zodra er wat van mij verwacht wordt ga ik in de aanval.
Dan vertik ik het, bekijk het maar, denk ik dan.
Met als gevolg, zoveel weerstand, zoveel ongenoegen dat ik juist aan
de zuip ga..
Omdat me gezegd is dat dat niet mag.
Nou, dat zullen we dan weleens zien, wie dat bepaald he?

En ondertussen doe ik precies wat er van me verwacht wordt..
Maar kom niet aan me drinken, want als ik het wil doe ik het toch..

Ik denk dat wij moeite hebben met autoritair gedrag.
Een en ander heeft ook met vertrouwen en NEE durven zeggen te maken.

Kom ik weer terug op vroeger.
Bol zegt dat wij als kind altijd zelf beslissingen moesten nemen, zelfstandig functioneren, volwassen worden.
En daarom vul ik maar aan, nu geen inmenging dulden.

Nou is precies het tegen overgestelde met mij gebeurt dan Bol aangeeft.
Voor mij werd vroeger alles gedaan.
Ook gedacht werd voor mij, er was geen overleg.
Mijn scholing, vak, alles werd me min of meer opgedrongen.
Zonder ik erom had gevraagd.
In die situatie heb ik nooit zelfstandig leren beslissingen nemen.
Ik werd afhankelijk van mijn opvoeders en kreeg op mijn kop als ik protesteerde.
NEE zeggen betekende buiten gesloten worden, straf krijgen, ondankbaar zijn.
Ik ben gestopt met protesteren, maar binnenin was de rebel latent aanwezig.
Hij uitte zich niet, maar was er wel.
Ik voedde mijn kwaadheid omdat ik tegen mijn zin alles deed wat de ander van mij verlangde.
Ik durfde immers niet NEE te zeggen.
Ook in mijn later leven bleef ik met een onaangenaam gevoel zitten als mij dingen werden opgedragen door een ander.
Onmiddellijk in opstand, vechten.
Ik zei JA, maar bedoelde NEE.
Ik moest linksaf maar eenmaal uit zicht ging ik rechtsaf.

Ik wist niet wat ik wilde, wat wel of niet goed voor me was, kon niet kiezen en geen beslissingen nemen.
Men was mij altijd een stap voor en ik stond daar met lege handen.
Deze levensstijl was pijnlijk en verdrietig en om die emoties niet altijd te hoeven voelen dronk ik meer dan goed voor me was.

Ik ben in de periode dat ik ben gestopt met drinken NEE gaan zeggen en tot mijn verbazing werd niet iedereen kwaad op mij.
Diep in mijn hart was ik bang voor de oude situatie maar eenmaal mijn NEE positief was ontvangen verdween mijn angst.
Ik hoefde mij ineens niet meer in allerlei bochten te wringen om aan mijn trekken te komen.
Geleidelijk aan leerde ik wat goed en minder goed voor mij was, dat ik recht had om te kiezen, ten alle tijden recht had van spreken, en tot mijn verbazing werden mensen niet kwaad op mij of verdwenen uit mijn leven, omdat ik voor mijzelf opkwam.
Ik leerde beslissingen nemen,er achter blijven staan, maar ook dat je op een genomen besluit mag terug komen, verantwoordelijkheid nemen voor mijzelf.
Een verademing kan ik je zeggen en door nu met deze situaties te kunnen omgaan is de zucht naar drank verdwenen.
Ik heb zelf de touwtjes in handen genomen, er is veel overleg, duidelijkheid en dat heeft het leven voor mij een stuk aangenamer gemaakt.
Vrijheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag,
val er even tussen, denk ik, met goed nieuws. Mladic is gearresteerd en onderweg naar Den Haag! Veel te laat, maar als hij van ouderdom was gestorven was het nog veel anders geweest voor de nabestaanden.
Ik ben veel in Bosnië geweest en had daar vrienden en vriendinnen. Het jaar voor de oorlog heb ik wel eens met ze gesproken over de onvermijdelijkheid van een burgeroorlog, maar zij zeiden: wat kunnen we doen, mijn moeder komt uit Bosnië, mijn vader uit Macedonië en ik woon in Kroatië, wij kunnen niet terug naar waar we vandaan komen.
Maar dat het zo erg zou worden, hier een dag rijden vandaan, dat had ik nooit kunnen geloven. Zelfs nu nog verbaasd mij dat. Ik sprak ook de taal redelijk en heb me aangemeld bij Vluchtelingenwerk om de vluchtelingen de weg in onze maatschappij te helpen vinden. De meesten spraken alleen hun eigen taal, dus kon k mij nuttig maken. Het is verbazend hoe ze de schouders eronder ztten, velen hebben een eigen bedrijfje in de bouw opgezet. Met een paar gezinnen heb ik nog contact en zo hoor ik ook wel iets van anderen die ik begeleid heb. Het trieste is dat na meer dan 10 jaar de trauma's toch naar boven kwamen, vooral bij mannen die in de kampen honger hadden geleden. Zowel lichamelijk als geestelijk ging het heel slecht met hun. Met behulp van therapie klimmen ze er weer bovenop. Eigenlijk willen ze terug, sommigen hebben zelfs een huis daar gebouwd, maar de kinderen zijn een struikelblok.
Het spijt mij als ik iets heb verstoord, maar dit wilde ik graag met jullie delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lidia begrijp ik dat je nu in Bosnië zit of lees ik verkeerd.
Ja Mladic is opgepakt en ik hoop niet dat hij de doodstraf krijgt want dat zou te gemakkelijk zijn. Ik hoop dat hij gaat inzien dat hij zoveel doden op z'n naam heeft staan, en wat je ook aan een haat hebt tegen anderen die niet zo lopen zoals jij dat doet, je mag niet doden.
Krijg jij nu ook wat meer rust?
Het lijkt me vreselijk om te leven in een land met zoveel onrust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pfoe..net terug van de boodschappen...maar man man wat een wind is er op komen zetten zeg?
ik ben blij dat ik de deur niet meer uit hoef want het begint nu ook te spetteren.

ik heb een nieuwe verslaving.....rozenbottel limonade...mmmmmm lekker hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...