Burchill Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Goodmorning Frummers,Even bijlezen, bakkie verkeerd erbij..Was een ietwat saaie en rustige week.. maar droog!Weer een trigger (saaiheid) de baas kunnen blijven.@fleurtje: Wanneer maak je een beslissing wat eenpositieve verandering tot gevolg kan hebben? Ik leesvaak een weifeling bij je. Je wilt geen minderaar of stopperzijn. Wat wil je dan? Blijven ontkennen dat je ook eenprobleemdrinker bent? En nu zeg je dat het "behoorlijkslecht" met je gaat. Regelmatige alcohol inname verergertdeze emotie alleen maar. :$ Denk je toch niet dat de volgordezou kunnen zijn om eerst te stoppen met drinken om zo vredete vinden met een heleboel dingen daarna?Ik bedoel het goed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rae Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Voel me ook niet thuis in een van beide categorieën, Joris. Betekent niet dat het drankprobleem niet erkend is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 miss nog even dit.... ik ga niet in op je "filosofeer" over stoppen - minderen - what ever...boeit me eigenlijk niet, is idd jou keuze en ding en je bent intelligent genoeg om ermee om te gaan en uit te maken wat voor jou het beste is. Ik voel me niet geroepen als 'redder' om jou de les, raad en advies te geven over uitglijders, zogenaamde mislukkingen, .... Schuld en mislukking is wat je terecht zegt iets dat je jezelf ettikeert.Wat me vooral opvalt bij je is dat er duidelijk iets onderliggends is waar je met momenten geen enkele kant meer opkan, ik vertaal het (permiteer me dit) te zeggen dat je hieronder verschrikkelijk lijdt - verdriet hebt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Vrede met mezelf sunshine, houden van jezelf.Vrede met dingen die zijn gebeurd en die me pijn hebben gedaan. Dingen die ik op één of andere manier niet kan loslaten of beter gezegd kan plaatsen of niet op de juiste manier interpreteer omdat het beeld van mezelf al zo verwrongen was.Met wat moeite kan ik best doen alsof. Voor even toch.Ik moet er even vandoorIets doen..je zal zien het wordt weer beter tot ik weer vanvoorafaan begin. Fleurs cirkel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 als jij écht wil dan zal je uit dat cirkeltje op de een of andere manier uitbreken....je weet eigenlijk wel wat je te doen staat... nog enkel die stap nemen om eraan te werkenen idd das een problematiek die buiten dit forum ligtdus veel succes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Lieve JorisIk denk soms dat mijn postings voor wat onduidelijkheid zorgen. Ik ben ook regelmatig heel warrig als het komt op verwoorden van. Ik heb geen beslissing genomen dat is een feit. Zoals Lytse zei..het is dag per dag. Ik noem mezelf geen stopper omdat er geen nooit bestaat in mijn hoofd. Als iemand zegt 'ik stop met drinken' dan maakt ie in mijn ogen een duidelijk besluit voor een vree lange termijn. Voor mij streeft hij naar het nooit meer drinken van. Dat is mijn streefdoel niet. Ik wil controle hebben, enkel dat. Ik ben geen minderaar gewoon om het feit dat ik niet drink.Ook al klink ik soms waarschijnlijk als een dronkaard van tijd tot tijd maar ik kan je met hand op mijn hart zeggen dat ik nog geen druppel alcohol heb genomen vanaf ik mijn pact afsloot met Teveel. Begrijp dat het nogal verwarrend is.Ik heb nooit gezegd dat ik geen probleemdrinker ben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 quote: Originally posted by: Zonnetjeals jij écht wil dan zal je uit dat cirkeltje op de een of andere manier uitbreken.... je weet eigenlijk wel wat je te doen staat... nog enkel die stap nemen om eraan te werken en idd das een problematiek die buiten dit forum ligt dus veel succes Zoals je zegt sunshineDoet me eigenlijk pijn wat je zegt maar het is zo in wezen. Geen platform hierLaters Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Goeiemorgen mensen:rose:Fleur, je bent duidelijk hoor, je schrijft zoals je denkt en misschien bent ook.Ik heb dat soort gevechten ook soms in mijn hoofd en herken het wel.Gisteren was vrijdagavond, misschien voorjeen juist een drinkavond? Bij mij wel.En dat geeft soms wat onrust. maar hier schrijf je het toch van je af, dat ruimt hopelijk wat opin jezelf. En per dag is het beste wat je doen kunt.Vandaag maken we er dus weer het beste van:heart:en nu ff bijlezen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dewaanzinnige Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Allereerst een heel goede morgen! Heb lekker uitgeslapen in een heus bed! Dank jullie wel voor lieve reacties. Natuurlijk heb ik even getwijfeld om terug te komen, maar ik heb jullie domweg nodig! Nu gaat het goed, maar ik huiver voor het ritme als de vakantie voorbij is. Lieve Fleur... Je kunt jezelf niet veranderen. Jij bent nog immer jij! Enige waar je aan kunt werken zijn de positieve kanten naar boven halen. Als ik jou lees zorg je vaak voor een lach! Dat is positief! Ik moestelke dag de positieve dingen opschrijven. En echt Fleur.... die zijn er! Ook op grauwe dagen. Ik denkdat het anders gaan denken een proces is die je niet in één dag kunt bereiken. Het zal langzaam gaan.Ik ben mevrouwtje ongeduld, wil alles gelijk over een andere boeg gooien.... dat is gewoon onmogelijk! Dus we pakken de dag, en probeer elke dag één klein dingetje te veranderen.... en neej dat lukt niet elke dag! Enige wetenschap waar ik mee leef is dat gisteren gisteren was, en dat ik daar nimmer wat aan kan veranderen! Klaar! Nu is nu, en nu pak ik "iets" beet. Ik hoop dat de strekking een bietje duidelijk is? Voor wat het waard is..... ik lees je graag! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 @Fleur, oké. Kan het als leek vaak niet meer volgen als eronderwerpen zijn die beter in een andere (veilige)omgeving besproken kunnen worden.Goed dat je een pact hebt gesloten. Heb zelf ookmoeite met woorden als "nooit", "altijd" of "Jij!";Deze zijn meestal aanjagers voor communicatiemisvattingen. En het woordje Nooit heeft hiereen bananenschil uitwerking: We houden het lieverrealistisch en overzichtelijk met "vandaag drink ikniet". En morgen is het ook weer 'vandaag'. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zuske Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Laat maar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Misschien moet jij Joris en anderen mij een lijstje meegeven met onderwerpen die het best hier of net niet kunnen/mogen besproken worden. Als ik het over mijn schildpad of dochter of een akkefietje heb is het best ok. Als ik het over mijn kijk op drank heb wordt het redelijk vlug onder de loep genomen want ik bots blijkbaar op sommige redelijk eenzijdige ideeën. Ik dacht misschien iemand tegen te komen hier die ervaring heeft met het oplossen van bepaalde veel diepere problemen ook al stelde ik de vraag niet onmiddellijk. Al dienen anderen blabla is me nu al wel duidelijk. Nu heb ik enkel het gevoel dat ik doordram, blijf haken en een schopje onder mijn reet krijg van 'dame, hier zijn wij niet echt voor hoor'. Het is anders niet ingewikkeld en volgens mij lopen er wel meer alcoholisten met hetzelfde onderliggend iets in min of meerdere mate.Voor velen is dat de kern van het probleem. Ik ben in mijn gat gebeten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Beste Fleurtje,Eerlijk gezegd kan ik niet helemaal volgen wat je op dit moment nu precies verwacht.Uit je berichten van vandaag lees ik de intentie om weer te gaan drinken,en dat vind ik jammer, want ik heb je sinds je niet drinkt zien veranderen hiervan een vrouw die enorm boos en verongelijkt kon zijn,en dan stevig naar anderen uithaalde,naar iemand die zinvolle berichten schreef en nadacht over de dingen.Nu zie ik weer een beetje de oude, verongelijkte Fleurtje terugkomen.Je vindt dat je te weinig aandacht krijgt,of dat er hier niet gepraat kan worden over dieper liggende zaken.Toch hebben we het een paar dagen geleden over paniekaanvallen gehad,en wat dat voor iemand kan betekenen,en ook wat voor rol de drank daar al of niet in speelde.Ik vond dat een zinvol onderwerp, en het ging zeker over dieper gelegen problemen.Als jij wil praten over diepere problemen, die mogelijk gerelateerd zijn aan jouw alcoholgebruik,geef dat dan gewoon aan. Mijn ervaring is dat er altijd wel mensen zijn die jouw probleem herkennen,en er op de een of andere manier ook ervaringen mee hebben.Maar we kunnen niet gaan gissen wat er in jou omgaat,of waar je het graag over zou willen hebben.Ik schrijf hier al meer dan vijf jaar, het laatste jaar weliswaar nog maar mondjesmaat,maar mijn ervaring is dat zo ongeveer alles hier bespreekbaar is.Mits je maar niet gaat zitten schelden of anderen voor het hoofd stoot.Allerlei mogelijke problemen zijn immers gerelateerd aan het alcoholgebruik van de mensen die hier schrijven.Ik proef uit je berichten dat je graag hulp zou willen.Nu weet ik niet of de mensen op dit forum degenen zijn die jou kunnen helpen,maar je kunt hier allicht wel herkenning en misschien wel tips vinden.Dat je je niet gehoord voelt vind ik geen excuus om te gaan drinken.Maar ik weet ook dat als je je al hebt voorgenomen dat te gaan doen,noch ik, noch iemand anders hier je kan tegenhouden.Ik hoop alleen dat je het niet doet, want de Fleurtje van de afgelopen paar wekenvind ik veel aardiger dan de Fleurtje die ik in het begin hier las.Sterkte meisje!We leven heus wel mee, al heb je misschien het gevoel van niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Maar ook dat blijft redelijk in het kader van drinken fruitvlieg en is daarom blijkbaar acceptabeler of herkenbaarder omdat het hier gaat over triggers. Daar heb je dadelijk iets dat bindt. Wie ik ben en waar ik wil naartoe gaan heeft in wezen niets te maken met het al dan niet drinken. Het feit dat ik het bos tussen de bomen niet zie en voor mezelf niet weet waar ik naartoe moet is minder bespreekbaar. Anderzijds heeft dat net het drinken wel mee in stand gehouden.Zo lees ik het bij anderen ook tussen de lijntjes door. Maar daar houdt het forum op. Begrijpelijk maar moeilijkMisschien moet ik mijn 'stop'datum toch in mijn onderschrift vermelden. Op één of andere manier voel ik me niet altijd even serieus genomen van het moment men twijfelt aan mijn al dan niet drankgebruik.Het zou te gemakkelijk zijn het daar aan te wijten.Maar misschien doe ik dat ook weer niet dus..Ik ga nog maar een keer lucht maaien Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dewaanzinnige Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 quote: Originally posted by: fleurtjeMisschien moet jij Joris en anderen mij een lijstje meegeven met onderwerpen die het best hier of net niet kunnen/mogen besproken worden. Als ik het over mijn schildpad of dochter of een akkefietje heb is het best ok. Als ik het over mijn kijk op drank heb wordt het redelijk vlug onder de loep genomen want ik bots blijkbaar op sommige redelijk eenzijdige ideeën. Ik dacht misschien iemand tegen te komen hier die ervaring heeft met het oplossen van bepaalde veel diepere problemen ook al stelde ik de vraag niet onmiddellijk. Al dienen anderen blabla is me nu al wel duidelijk. Nu heb ik enkel het gevoel dat ik doordram, blijf haken en een schopje onder mijn reet krijg van 'dame, hier zijn wij niet echt voor hoor'. Het is anders niet ingewikkeld en volgens mij lopen er wel meer alcoholisten met hetzelfde onderliggend iets in min of meerdere mate. Voor velen is dat de kern van het probleem. Ik ben in mijn gat gebeten. Lieve Fleur. Ik denk dat je het er wel degelijk over mag hebben. Immers het is onderdeel van het geheel! Zo niet de letterlijke HOOFDoorzaak. Ik heb vorig jaar hulp gehad van een therapeut. Het verdriet heeft een plekje gevonden, ben doorgelicht... zelfs ADHD en ADD test gehad, daar mijn hoofd ook altijd een plek van inwendige discussies is! (ik heb het overigens niet... ik ben gewoon druk!) Het gekke is... ook al heb ik veel gehad aan de therapie... ik loop ook tegen struikelblokken aan. En wel die zich in mijn hoofd plaatsvinden. Vanaf het stopmoment ben ik weer dagelijks gaan schrijven. Gewoon wat er in mijn hoofd zich afspeeld.... Soms slaat het werkelijk nergens op! Maar hey... het zijn mijn gedachten..... soms lees ik terug, en dan kan ik het meer relativeren... krijg ik ook helderheid m.b.t. sommige zaken. Het werkt voor mij prima. Wellicht werkt het bij jou ook? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Ik denk Fleur wel te begrijpen, omdat ik een stuk herken in mijzelf.Mij moeten ze ook niets opleggen, ik ben vrij om zelf te bepalen wat ik doe, ik zal me ook niet voornemen nooit meer te drinken, ik drink gewoon vandaag niet. Gewoon omdat ik dat zelf bepaal.Ik ben altijd een rebels iemand geweest en herken dat in Fleurie ook wel. Ik bepaal en niemand legt mij iets op.Vroeger, jaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden had ik het gevoel dat, als ik niet bezig was met mezelf en mijn groeiproces, dus stil stond, ik dood zou gaan. Het is een natuurlijke drang om te komen tot een soort volmaaktheid.Nu ben ik meer verzadigd zeg maar, ik hoef niet zo veel meer te groeien. Maar kan me voorstellen dat die behoefte er bij de wat jongeren wel in zit.Maar het gevoel vrij gelaten te worden, en niemand die mij (de les) leest, herken ik wel, maar ik kan er natuurlijk ook weer naast zitten hé? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Anna..ik ga je stukje later lezen als je het niet erg vindt.Ik wou dat ik het beter uitleggen kon..Er is geen intentie tot drinken op het moment Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Fleur, je had van de week op het droomdraadje een droom geschreven die je gehad had.Daarin geef je toch nog heel duidelijk aan dat je het overlijden van je broer (nog) niet geaccepteerd hebt.Hoe ga je daar mee om, is dat wat je vaak bezig houdt? Ook een klein berichtje dat je vaak erg eenzaam bent.Zijn dat dan de dingen die je hier wat meer zou willen bespreken? Zijn dat de diepere dingen waar je het net over had? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 quote: Originally posted by: AnnaDat je je niet gehoord voelt vind ik geen excuus om te gaan drinken. Maar ik weet ook dat als je je al hebt voorgenomen dat te gaan doen, noch ik, noch iemand anders hier je kan tegenhouden. Ik hoop alleen dat je het niet doet, want de Fleurtje van de afgelopen paar weken vind ik veel aardiger dan de Fleurtje die ik in het begin hier las. Sterkte meisje! We leven heus wel mee, al heb je misschien het gevoel van niet. Je hebt helemaal gelijk op bepaalde vlakken Anna. Er zit heel wat waarheid in de meeste van je postings.Alleen ga je in dit deeltje uit van iets dat niet correct is. Ik heb nooit aangegeven dat ik zou drinken omdat ik me niet gehoord voel. Gisteren gaf ik aan de overweging te maken. Vandaag ben ik gewoon tegen de muur geknald. Bolletje, fruitvlieg en Dewa Ik neem jullie berichten heel ff mee naar de winkel.Oh ja...voor nen verfborstel btw...niet voor drank.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dewaanzinnige Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 quote: Originally posted by: fleurtjequote: Originally posted by: AnnaDat je je niet gehoord voelt vind ik geen excuus om te gaan drinken. Maar ik weet ook dat als je je al hebt voorgenomen dat te gaan doen, noch ik, noch iemand anders hier je kan tegenhouden. Ik hoop alleen dat je het niet doet, want de Fleurtje van de afgelopen paar weken vind ik veel aardiger dan de Fleurtje die ik in het begin hier las. Sterkte meisje! We leven heus wel mee, al heb je misschien het gevoel van niet. Je hebt helemaal gelijk op bepaalde vlakken Anna. Er zit heel wat waarheid in de meeste van je postings.Alleen ga je in dit deeltje uit van iets dat niet correct is. Ik heb nooit aangegeven dat ik zou drinken omdat ik me niet gehoord voel. Gisteren gaf ik aan de overweging te maken. Vandaag ben ik gewoon tegen de muur geknald. Bolletje, fruitvlieg en Dewa Ik neem jullie berichten heel ff mee naar de winkel.Oh ja...voor nen verfborstel btw...niet voor drank.. Ik doe lekker met je mee! Ik ga ook kwasten! Fijne dag allemaal. Ik meld me laters weer! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 quote: Originally posted by: bolletjeFleur, je had van de week op het droomdraadje een droom geschreven die je gehad had. Daarin geef je toch nog heel duidelijk aan dat je het overlijden van je broer (nog) niet geaccepteerd hebt. Hoe ga je daar mee om, is dat wat je vaak bezig houdt? Ook een klein berichtje dat je vaak erg eenzaam bent. Zijn dat dan de dingen die je hier wat meer zou willen bespreken? Zijn dat de diepere dingen waar je het net over had? Ik ga er niet mee om bolletje . Ik stop het in een kastje en hoop dat het verdwijnt..net als alle andere rommel. Ik moet echt in therapie echt weg nu..gaat wel weer beter straks. Moest ff pppppffffffffffffffffff...je weet wel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Fleurie maar als je die dingen juist weg stopt, krijg je op een gegeven moment daar toch knap last van, ook een kast raakt vol en wordt een rotzooi als je er maar in blijft stoppen. Ik hoop juist dat je daar dadelijk op terug komt als je terug bent van het boodschappen doen.Je had het over de dieperliggende dingen waar je graag wat meer over zou willen schrijven, dit is een van de dieperliggende dingen. Het rouwproces dat je in een kastje stopt;) misschien je verlaten voelen door je broer, misschien het gevoel dat hij je in de steek gelaten heeft, misschien het gevoel van eenzaamheid dat je nu hebt, misschien ben je wel heel boos op hem?Fleurie is dit waar je het over wilt hebben hier? Ja ik schrijf het misschien wel keihard op nu maar dat is voor mij in ieder geval de enigste manier om er achter te komen waarom Fleur zo is zoals ze nu is.Ja en verder, als het inderdaad erg moeilijk voor je is om dat te verwerken, zou een therpapheut inderdaad goed voor je zijn. Die kunnen je begeleiden om het rouwproces op een goeie manier af te ronden. Maar jij voelt zelf het beste aan wat je wilt en waar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Max72 Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Goedemiddag allemaal.Denk dat je zelf het antwoord net hebt gegeven fleur:Ik ga er niet mee om bolletje . Ik stop het in een kastje en hoop dat het verdwijnt..net als alle andere rommel.Ik moet echt in therapieSterkte in ieder geval.Ik kan je niet helpen, ben zelf somsin staat om te gaan drinken, gewoon een paar, om te ontspannen.....Doe het niet, (antabus weerhoudt me) maar heb het er moeilijkmee de laatste dagen:( Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dewaanzinnige Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Fleur, ik stopte het verlies ook weg. Heb in zeer korte tijd ouders, vriendin, lieve tante en (ongeboren) kindje verloren. Daarnaast nog een traumatische ervaring gehad... et voila! Ik heb vorig jaar therapie gekregen! Het heeft mij enorm geholpen. Je kunt via je huisarts doorverwijzing vragen. Vraag hem/haar ook eens naar EMDR therapie, dat is er ook voor rouwverwerking. Ben wederom foetsie! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dhen Geplaatst 6 augustus 2011 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2011 Fleur, iedereen loopt na een verslaving tegen muurtjes of muren, simpel omdat we het veiliger vonden, maar dat hele gevangen gevoel wat er nooit uit mocht, zoekt een uitweg, verslaving lijkt dan een aardige ontsnapping, weg van ons eigen gevangen gevoel. Dat we daarmee alleen maar weglopen en het nog eens extra diep wegstoppen, hebben we niet zo in de gaten of willen we niet weten. Nuchter komt het gevangenisje terug, dat valt even tegen want we dachten dat de drank de gevangenis was en na bevrijding van de drank zouden we toch vrij moeten zijn? Niet dus, daarna komt het echte verstoppertje werk, ons verstopte vrije ikje wordt wakker en meestal zijn we niet zo blij met dat verstopte vrije ikje, die is maar eng. Er wel blij mee worden is mogelijk, vind ik, maar vergt een lange weg van zelfinzicht.In tegenstelling tot mijn meeste berichten heb ik deze niet in de ik-vorm geschreven omdat ik vind dat bijna iedereen hier wel probeert te werken aan de onvrede in ons zelf of de onvrede met ons bestaan. Ook vind ik dat mensen hier best wel proberen er over te schrijven. Om te zeggen dat er niet over geschreven is vind ik nogal wat mensen tekort doen, je walst er dan straal over heen, wat mensen wel hebben geschreven, wel delen en zelf voelen of ervaren en waarom driekwart hier naar meer hulp grijpt. Kortom hoe intensief mensen daar wel degelijk aan werken en echt niet alleen maar blijven hangen in niet drinken. Niet drinken wordt echter, terecht vind ik, als noodzakelijk gezien. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden