Spring naar bijdragen

Hoe willen jullie zien dat het forum draait?


bolletje

Aanbevolen berichten

Ik merk al een hele tijd dat sommigen onder ons wat ergenissen hebben over het draaien van het forum.
Soms hoor ik dat het moeilijk is voor nieuwelingen om er tussen te kunnen komen.
Schrijf hier op, wat jouw ergenissen zijn en hoe we moeten veranderen om het voor velen wat prettiger te maken om hier te zijn.
Wil je dat er wat dieper op de problemen ingegaan wordt of juist niet. Wil je wat meer aandacht voor jouw probleem.
Soms lees ik dan mensen bang zijn om te zeggen dat ze gedronken hebben. Niet meer met een pact willen mee doen. Dat is niet goed. Men moet juist het gevoel hebben, dat hier wel te kunnen, we zijn tenslotte een a.d.b. forum. Hoe zou jij dat willen veranderen. Het zou toch te gek voor woorden zijn als we de mentaliteit over nemen van mensen in R.l. Het moet juist een veilig gevoel geven dat we het hier wel kwijt kunnen. Bekritiseerd zijn we ons hele leven al omdat we verslaafd zijn.
Schrijf hier wat je graag zou willen veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat mij betreft verandert er niets. Toen ik hier vijf jaar geleden nieuw binnenkwam stond ik ook doodsangsten uit. Het hele fenomeen forum was nieuw voor me, communiceren via een computer vond ik raar en griezelig, sowieso vond ik communiceren iets wat niet bij mij hoorde. Maar door me in het "gewoel" te begeven, alleen omdat me (in een kliniek) geleerd was dat "praten over" een manier was om m'n problemen te herkennen, ben ik deel gaan uitmaken van de groep mensen die toen erg actief was, hier. Ik ben deel gaan uitmaken van een groep mensen door me over te geven. Alleen omdat ik dat zelf wilde. Niemand kon mij hiertoe dwingen.

Ook kwam ik hier regelmatig in conflicten terecht, daar was ik soms wel overstuur van, maar ik heb er ook veel van geleerd. En dat is nu precies waar dit forum me mee geholpen heeft: veel over mezelf en mijn eigen tekortkomingen leren, mijn eigen tekortkomingen onder ogen durven zien. Daar is uiteindelijk dit forum alleen niet genoeg voor geweest, ik heb ook hulp gezocht en gevonden buiten dit forum, in Real Life, zoals dat dan heet.

Drie en een half jaar geleden ben ik opnieuw aan een behandeling begonnen, ditmaal volgens het Minesotamodel, dus m.b.v. de 12 stappen zoals die door AA zijn opgezet. Eén van de sterke punten hier was voor mij de zelfhulpgroepen die wereldwijd volgens deze zelfde 12 stappen werken. Drie en een half jaar lang bezoek ik nu wekelijks meerdere meetings (aanvankelijk AA, nu voornamelijk nog NA) waar ik d.m.v. ervaringen van anderen en het doorgeven van mijn eigen ervaringen een leven aan het opbouwen ben waarin ik "verslaafd gedrag" leer herkenen en neutraliseren.

Dit forum heeft nog steeds een fuctie voor me. In bijna alles wat ik hier lees herken ik (delen van) mezelf. Onzekerheid, angst voor het onbekende is me niet vreemd. Herkennen en me afvragen waarom ik dan onzeker en bang ben helpt me. De Stappen zijn hierin een leidraad voor me. Het forum helpt me om mijn eigen knooppunten te lokaliseren, de stappen helpen me om er wat aan te doen.

Eén van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is dat als ik deel wil uitmaken van het leven, ik deel zal moeten nemen aan het leven met al z'n gerieflijke maar ook pijnlijke momenten, zal moeten investeren in het leven door mijn verantwoordelijkheid voor mezelf te nemen. Zonder een lot te kopen zal ik geen kans maken op een prijs.

Ik heb me lang genoeg door anderen door het leven laten slepen, m'n verantwoordelijkheden bij anderen gelegd, mijn gevoel van welbevinden afhankelijk gemaakt van de gebeurtenissen en mensen om me heen. Met als resultaat dat alles zinloos werd en ik eigenlijk alleen nog maar voor eeuwig in slaap wilde vallen. Nu is elke dag weer een soort van avontuur, een cadeautje waar ik elke avond weer dankbaar voor ben.

Het forum is in die vijf jaar niet zo erg veranderd en dat is ook niet zo gek. Het enige dat ik veranderen kan ben ikzelf.

Met dank aan het ADB forum, toen en nu..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk niet dat je het echt kan veranderen...want iedereen reageert altijd anders
en dat moet zo blijven anders wordt het een opgelegde reactie

waar ik zelf wel moeite mee heb dat als iemand gedronken heb er zo zoetsappig mee om wordt gegaan,
van het is niet zo erg hoor
niet iedereen reageert zo maar een hoop wel

iemand die echt wil stoppen met drank ,daar is het juist wel erg voor, vind ik


je moet je hier op het forum wel staande kunnen houden..anders wordt er denk ik wel over je heen gewalst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
snoepje

ik denk niet dat je het echt kan veranderen...want iedereen reageert altijd anders


en dat moet zo blijven anders wordt het een opgelegde reactie




waar ik zelf wel moeite mee heb dat als iemand gedronken heb er zo zoetsappig mee om wordt gegaan,


van het is niet zo erg hoor





Hoe zou jij het dan willen zien Snoep?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen moeten gewoon in hun waarde gelaten worden krom of niet krom recht of niet recht.

Als je eens een borreltje hebt gepakt moet dat niet erg zijn.

Mensen hebben de intensie altijd al iemand af te willen kraken en dat maakt het heel moeilijk.

Merkte zelf ook dat je wel de waarheid moet kunnen zeggen met respect maar dat niet altijd kan jammer.

Je hoeft dan niet gelijk een ban te krijgen.

Eerlijk je mening geven moet ook kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

morningstar

ik vind het ook niet erg dat iemand een borreltje pak als die gene er zelf ook niet mee zit
maar als die gene het zelf wel heel erg vind...moet die niet veroordeeld worden
maar ook niet van..oh is niet erg joh ..gewoon weer stoppen en opnieuw beginnen
denk niet dat ik dat zou willen horen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
snoepje

morningstar




ik vind het ook niet erg dat iemand een borreltje pak als die gene er zelf ook niet mee zit


maar als die gene het zelf wel heel erg vind...moet die niet veroordeeld worden


maar ook niet van..oh is niet erg joh ..gewoon weer stoppen en opnieuw beginnen


denk niet dat ik dat zou willen horen



Ja kijk dat is nu juist de moeilijkheid. Hoe moet je reageren op iemand die gedronken heeft.
Sommigen doen er zelf een beetje luchtig over, zo van Ach ik heb gedronken maar ik ga er weer flink tegen aan.
ik denk dat die persoon van ons dat ook een niet al te confronterende reactie verwacht. Maar wat moet je dan doen als je jezelf misschien wel ergerd aan iemand die toch regelmatig een terugval heeft? Mee gaan in zijn vraag of toch je eigen ergenis uiten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
bolletje

quote:


Originally posted by:
snoepje


morningstar








ik vind het ook niet erg dat iemand een borreltje pak als die gene er zelf ook niet mee zit




maar als die gene het zelf wel heel erg vind...moet die niet veroordeeld worden




maar ook niet van..oh is niet erg joh ..gewoon weer stoppen en opnieuw beginnen




denk niet dat ik dat zou willen horen





Ja kijk dat is nu juist de moeilijkheid. Hoe moet je reageren op iemand die gedronken heeft.


Sommigen doen er zelf een beetje luchtig over, zo van Ach ik heb gedronken maar ik ga er weer flink tegen aan.


ik denk dat die persoon van ons dat ook een niet al te confronterende reactie verwacht. Maar wat moet je dan doen als je jezelf misschien wel ergerd aan iemand die toch regelmatig een terugval heeft? Mee gaan in zijn vraag of toch je eigen ergenis uiten?



eerlijk zijn hoe jij erover denk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een vraag voor Tactive Snoep en Bol

Op Vraag het de hulpverlener

Denk dat de hulpverlener ook niet zit te snauwen ofzo

T,his al erg genoeg maar bovenlal heel dapper,
als mensen zeggen dat ze in de fout zijn gegaan

En als ze dan gaan snauwen tja dan blijven ze eerder weg

Maar is helemaal mijn mening:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, het forum is het forum.
Een komen en gaan van mensen,
de één blijft jaren en de ander een dag.

Iedereen is verschillend en iedereen
reageert op zijn of haar manier.

In het degalijks leven ben je het ook
niet met een ieder eens en heeft
een ieder zo zijn eigen ideeen.

Laat het forum zijn zoals het is,
met verschillende mensen, verschillende
ideeen en opvattingen en een discussie
op zijn tijd.

Iedereen is uniek,
dat is juist mooi.

Daardoor blijft er leven in de brouwerij
en de discussie levendig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is het probleem dat in de dagdraad er een soort vriendenclubje is van ons-kent-ons, waar ik als 'nieuweling' moeilijk tussen kan komen. En dat merk ik ook bij anderen. Ik heb de neiging om nu te typen "Jullie hebben het zo gezellig met elkaar", maar er zou natuurlijk geen "jullie" en "wij" moeten zijn. Maar het voelt wel zo.

Wat moet ik op zo'n dagdraad? Als ik commentaar ga geven op iemand, dan voelt dat heel raar omdat de anderen hem/haar door en door kennen, en ik als onbekende zomaar commentaar ga geven op iemand die ik niet ken. Dat voelt niet goed, en als ik het een keer doe dan wordt het ook niet heel geweldig ontvangen. De andere partij vindt het ook raar.
Van de andere kant: als ik er iets over mezelf op zet (b.v. dat ik het vandaag moeilijk heb) dan krijg ik één iemand die zegt 'kop op meid' en daarna gaat de discussie weer gewoon verder. Wat wat moeten die oude bekenden ook met een boodschapje van iemand zoals ik, die ze niet eens kennen.

Dit is de reden dat ik weinig of niets kan met de dagdraad. En ik weet zeker dat dit niet alleen voor mij geldt.
Wel ben ik via dit forum in contact gekomen met een heeel lief maatje, waar ik heel blij mee ben. Dat moet ik er zeker ook bij vermelden. En het is goed dat het forum er is.
Maar ik vind het jammer dat de dagdraad niet voor iedereen toegankelijk voelt. Maar hoe dit op te lossen is, weet ik ook niet. Misschien is het al voldoende als men zich er een beetje van bewust is.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je gelijk in Chodron,

het is niet makkelijk voor nieuwelingen om contact te maken met anderen.
Denk dat je bij jezelf moet blijven en wel posten op de dagdraad.
Ook al denk je niet gelezen te worden er is er altijd wel eentje die je wel leest.
Alleen lezen is ook al een mooi iets over anderen die er weer anders in staan dan jij.
Leer daar wel weer van.
Maar iedereen moet maar eens denken hoe het was toen ze voor het eerst hier kwamen hoe er met je om is gegaan,dan besef je pas dat het voor iedreen gelijk is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chodron, iedereen, maar dan ook iedereen is ooit als nieuweling op de dagdraad begonnen.
En ik denk dat iedereen dat gevoel van jou wel herkent.
Sommigen haken al na een paar dagen af, anderen wachten af en blijven uiteindelijk jaren komen....
Het is eigenlijk net als in het echte leven als je ergens nieuw komt wonen of werken of wat ook: je komt tussen mensen terecht die elkaar al langer kennen.
In het begin zal dat heel onwennig en ook niet altijd even leuk zijn.
Je weet niet precies waar sommigen het over hebben.. je voelt je niet echt gehoord omdat de anderen nog niet gefocust zijn op jouw berichten.
Maar langzaam maar zeker ga je je meer thuis voelen en komt er meer contact.
Het is gewoon niet te vermijden dat nieuwe mensen zich heel onwennig voelen in een huiskamer die al jaren bestaat.
Maar geef het de tijd, lees mee, praat af en toe ook mee, en als je niet gehoord wordt... gewoon even aangeven DAT je gehoord wilt worden, dan krijg je absoluut een luisterend oor.
Soms is het er gewoon heel druk en lukt het mensen niet om alle berichten geconcentreerd te lezen.. dan ga je selectiever lezen, met als gevolg dat je over bepaalde berichten heen leest.. ook dat overkomt iedereen wel hoor.
Ik hoop dat je toch wilt proberen je plekkie op de dagdraad te vinden... let maar op , dat gaat eigenlijk vaak makkelijker en sneller dan je van te voren zou hebben gedacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Chodron


Van de andere kant: als ik er iets over mezelf op zet (b.v. dat ik het vandaag moeilijk heb) dan krijg ik één iemand die zegt 'kop op meid' en daarna gaat de discussie weer gewoon verder.

Dit is de reden dat ik weinig of niets kan met de dagdraad. En ik weet zeker dat dit niet alleen voor mij geldt.

.....



Precies Chodron, dat is eigenlijk waar ik een beetje naar toe wil. Hoe kunnen we mensen die zeggen het moeilijk te hebben, helpen.
Ikzelf probeer toch altijd een beetje door te vragen, en denk dat ik dat nog meer moet gaan doen, zodat die ander wat meer kan schrijven over wat hem dwars zit of waarom die trek er is. Dan krijgen mensen het gevoel dat ze er niet alleen voor staan, en zo raken ze misschien wat dingen kwijt.
Ikzelf heb ook heel vaak de regel geschreven "erg voor je maar ga er weer tegenaan". Ik denk dat ik meer aandacht moet geven.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het deels met Chodron eens. Ik heb dat gevoel ook
gehad in het begin. Je voelt je als indringer. En ja, sommigen
kennen elkaar natuurlijk ook iets beter en hebben elkaar misschien
ook ontmoet in real life. Maar door zelf regelmatig openhartig te zijn,
schrijven over je eigen leven en wat je aan uitdagingen mee maakt,
heeft het voor mij wel geholpen dat ik mij iets meer welkom voel.
En ik ben de warme ondersteuning van de 'oudgedienden' ook meer
gaan voelen. Er is oprechtheid. Maar er zijn zeker ook egoïsten en
lieden die er een wat agressieve houding op na houden. Die kan
ik zelf alleen met wijsheid, compassie en moed benaderen. Zelf
kan ik ook meer met iemand die eerlijk vermeldt dat hij of zij op
dat moment aan het drinken is. Die stiekemerds, verraden zichzelf
wel door hun afwijkende postings op dat moment.

Ik vind dit overigens geen vage metacommunicatie. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier mijn reactie over het forum.

Ik kom op diverse forums, maar in deze kan ik me in bepaalde opzichten wel vinden.

Waar ik me niet in kan vinden zijn de dagdraadjes waar iedereen per dag iets kan schrijven. Ik zie liever ergens terug op het forum persoonlijke draadjes (dagboeken). Deze geven voor de forumbezoekers een beter beeld hoe een persoon zijn leven op orde probeert te maken en wat hij/zij onderneemt.

Nieuwe aanmelders kunnen zo andere "dagboeken" inzien en teruglezen en hier hun motivatie uithalen.

Nu zie ik ook dat er pacs gesloten worden, maar weet niet wat dit inhoud. Ik ben geen dagelijkse forum bezoeker en er naar vragen of teruglezen kost te veel tijd.

Ik hoop dat mijn gedachten en mijn mening mee zal tellen mocht het forum anders ingedeeld gaan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luzac, bedoel je dan dat de mensen alleeen een dagboek bij houden. Kunnen anderen daar dan wel op reageren? Anders verliezen we toch een groot stuk contact met elkaar. Ik vind juist dat dat zo belangrijk is.
Maar wat je wel kan doen is een nieuw draadje openen waarin je mensen uit kan nodigen een dagboek bij te houden. Als het niet lukt dan wil ik het wel voor je doen hoor. Geef maar aan hoe jij daar over denkt.:)

Een pact sluit je af met anderen en beloof daarin dat je die dag, week of maand, gaat proberen om niet te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
fleurtje

quote:


Originally posted by:
Joris


Maar er zijn zeker ook egoïsten en


lieden die er een wat agressieve houding op na houden. Die stiekemerds, verraden zichzelf


wel door hun afwijkende postings op dat moment.






:o
:o




De herrieschopper.





:o :o




De oproerkraaier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...