Spring naar bijdragen

Eet - Draadje !!!


Otje

Aanbevolen berichten

J'adore postelein!!!

En tegenwoordig ook veel gestoofde sla met een beetje soya (zoals verse spinazie ongeveer).

Verders, veel te vette, over van de BBQ, in de pan gebakken, gemarineerde speklappen.

Met witte rijst voor de frisheid.

Wat hebben jullie toch met smoothies??? Geef mij maar allerlei, ook koude thee. Houd niet van"dikke" dranken! Zelf sinaas sap zeef ik!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 396
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ben best creatief in de keuken, maar met postelein hou ik me aan grootmoeders recept. :)

Ingrediënten voor 4 personen
2 kilogram postelein
zout
ongeveer 20 gram aardappelmeel
boter
aroma
azijn
nootmuskaat

Voorbereiding
Was de groente enige malen in ruim water, totdat dit geheel helder is.
Snijd de stelen enige malen door en kook de postelein met het aanhangende water en zout gaar in 10 à 15 minuten

Bereidingswijze
Meng het aardappelmeel met water tot een dun papje. Giet een gedeelte van het kookvocht af, schuif de groente opzij en bind het vocht met het aardappelmeelpapje.
Voeg boter, azijn, nootmuskaat en aroma naar smaak toe, vlak voor het opdienen.

Lekker met gekookte nieuwe aardappelen en een gehaktbal of blinde vink!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja ik zal hier maar mee proberen te schrijven.
Niet omdat of om wat ik kook maar meer om mezelf te dwingen te koken en daar dan ook enige regelmaat in te krijgen.
Gisteren met Bol daarover op de DD gepraat, de zinloosheid die koken en eten heeft gekregen nadat mijn man was overleden plus de toch nog wel resterende handicap van een anorectisch verleden.
Wil me hier ook melden als ik het er moeilijk mee heb want juist het koken was voor mij een trigger om te gaan drinken. Daarom ben ik aan het uitproberen hoe ik mezelf weer richting kan geven.
Zoals nu: heb net een verse fruitsalade gemaakt van ananas, meloen, appel, kiwi en nectarines.
Lekker, nu in de koelkast, vanavond lekker fris klaar.
Aardbeien.............zou ik graag willen eten/erdoor doen maar........daar heb ik té mooie herinneringen aan, wordt 1 rote jankpartij.
En ook als ik wèl heb gekookt: hoe vaak heb ik het dan in de koelkast laten staan tot het niet meer goed was? Of direct weggesodemieterd, komt ook voor. Maar dat schijnt in rouwfases vaker voor te komen.
En nu..........praat ik mezelf moed in om de courgettes klaar te gaan maken. Ook beladen met herinneringen. Merk wel dat ik op dit tijdstip van de dag totaal geen trek in alco krijg, dus die trigger is er niet, da's mooi. Nu ren ik zo nu en dan naar buiten om een sigaretje te roken en even terug te komen in de realiteit, wanneer ik dreig weg te zakken in het verleden.
Oké, ik ga er voor. Maar dit zou nog wel eens moeilijker voor mij kunnen zijn dan niet drinken.
Willen jullie mij daar bij helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sara, ja dat wil ik zeker.
Had idd al van je gelezen dat dit een zeer beladen iets is.
Het is goed dat je het in de ochtend klaarmaakt, dat doe ik ook vaak.
Maar er zitten voor jou zoveel herrinneringen aan eten, zowel positief alls negatief begrijp ik.
Heb je nog steed anorectische neigingen, of eet je i.p.v. warm avondeten dan iets anders, wat ook voedzaam is?
Wat ga je doen met de courgettes?
Nou nu je dit wat meer hebt uitgelegd, hou ik je hier in de gaten.
Op een positieve manier bedoel ik dat he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Saar met die courgettes kun je heerlijke soep maken
wat creme fraiche, bouillonblokjes, knoflook, verse koreander,
melk en fetakaas erdoor en in porties invriezen. met een psitoletje en wat
rauwkost steeds een lichtverteerbaar zomermaaltje. succes meis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Saar allereerst wil ik je een groot compliment geven omdat je in de korte tijd dat je nu op het frum bent, al zo goed en hard wil werken aan jezelf. En natuurlijk helpen we je hierbij. Er is voor mij niets mooiers dan iemand te zien die er echt voor wil gaan meid.
Zat net te denken hé? Misschien zou je eens kunnen proberen om hele nieuwe recepten te gaan proberen. Hele andere ingrediënten gebruiken die je misschien helpen om minder aan vroeger, de tijd dat je voor je man kookte, te denken. Dan gaat het koken en het eten misschien wat makkelijker.:heart::sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sara,
Ik wil ook graag weer meedoen,
heb ook moeite met voor mijzelf te koken
en dacht door op dit draadje te schrijven
een stok achter de deur te hebben.
Las het net weer even terug en zag
dat dat alweer twee weken geleden is.
Ik heb het toen twee dagen volgehouden,
om, hoe simpel ook, voor mezelf te koken.
Bij mij heeft dat weer andere oorzaken,
waar ik nu eigenlijk niet over wil schrijven.
Eerst maar weer eens proberen.
Jij bent me trouwens al een stapje voor:
Bij mij verdwijnen vaak de ingredienten die ik had wíllen gebruiken
vanuit de koelkast in de afvalbak......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve, lieve meiden :heart:
lees met tranen in mijn ogen jullie reacties
DANK!!! :sun:

Leuke tips ook, de courgettesoep ga ik zeker uitproberen en de spinazieflapjes kende ik op een wat andere manier uit Griekenland (spinakopitta), daar wel met fèta en simpeler maar ook lekker.

En ja: vers is altijd lekkerder. Erger: omdat ik vaak langere tijd in Italie ben geweest het verschil tussen in de zon en in de kas gekweekte producten, ach......... hadden we de groenten en fruit maar zoals daar (heimwee....). Telkens als ik daar bij mijn schoonfamilie ben smul ik me helemaal rond :D.

Kore: fijn dat je mee doet!!!
Tuurlijk hoef je er niet over te praten, we gaan gewoon voor de praktijk, of niet dan?
Bij mij strandden eerdere pogingen al na 1 dag; dan stond alles in de koelkast, had ik dus wat op voorraad, hoefde dus niet te koken en jawel......uiteindelijk wegkieperen. Zonde hè?

Wat ga je vandaag eten Kore?
Ik ben dapper geweest: heb een deel van de courgettes (sorry als ik soms zucchini zeg) gebruikt voor een ratatouille met, hou je vast: aardappel, ui, wortel, selderie (stengel en blad), verse tomaatjes, verse kappers in zeezout, zwarte olijven, 1 blik gepelde tomaten, 2 teentjes knoflook, olijfolie, peper en zout. Dat staat nu te wachten om gekookt te worden.
Dan heb ik de grotere courgettes in plakjes gesneden en uitgebakken (gefrituurd) in zonnebloemolie, pfffff dat was warm werk met dit weer. Die liggen nu tussen keukenpapier ook in de parkeer stand want daar ga ik vanmiddag een "melenzane alla parmeggiano" van maken maar dan dus met zucchini i.p.v. aubergines (melenzane). Daartoe moet ik wel eerst een basis-tomatensaus maken. Een vers stuk grana padano (dat wat hier als Parmesan verkocht wordt) en een bolletje mozzarella heb ik nog in de koelkast.
Maar nu ga ik eerst met de honden weg voor er weer slecht weer komt ( hoewel buienradar dat pas eind vd middag voorspelt).
Ben benieuwd naar jullie menu's vandaag.
Enneh......... ben heel blij met jullie :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor Sara, courgettes gestoofd, of zelfs eerder gebakken met een beetje miso bij zijn ook heel lekker!!
Eet ze Sara!!!!

Dar,laat jij zuiver (vers gemalen) lams gehakt eerst niet wat afkoken wegens te vet???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag koude schotel a la Bolleke.

Sara, zit in hetzelfde schuitje en dwing mezelf elke dag vers te koken. Ja meestal teveel dus maar dan vries ik een portie in. Makkelijk als ik eens ziek ben of erg verdrietig en dan geen zin heb om te koken. Die nare lege plek aan tafel heb ik opgelost door een bord op schoot te nemen voor de tv of pak er een boek bij zodat ik die lege stoel niet zie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Dar, ik laat ze niet weken, maar de laatste die ik kocht
waren van de Ldl dus misschien die bij TRKPLR wel droger, ik moet er zelf ook
nog achterheen.

Wat eten jullie uitgebreid zeg, met dit warme weer.
Ik heb gyrosvlees gebakken met prei en geel en rode paprika,
pitabroodjes met sla en knoflooksaus (wel zelfgemaakt) en kruidenboter(met koriander) met stokbroodje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom ff melden dat het me gelukt is vandaag en niet allen het koken: ik heb het ook opgegeten.
D.w.z. de ratatouille met pasta erbij, was lekker.
Wonder dat ik het zomaar kon opeten, 2 borden zelfs! En dat terwijl er vanmiddag wat nare akkevietjes waren met hondenclub en stiefdochter waardoor ik erg verdrietig werd.
Heb zelfs de ovenschotel klaar gemaakt, met aandacht en geduld, laagje om laagje en die staat nu in de koelkaast kan morgen zo de oven in.
Zo, nu ga ik afsluiten want ben doodop.
Dank en tot gauw!
:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolleke heb het mergpijpje weggelaten want als ik eens vlees eet moet het biologisch zijn en dat is die niet. Was erg lekker geweest en leuk te ervaren om koudeschotel anders te eten. Naja eet het wel eens anders maar zo had ik het nog niet gegeten dus.

Sara :heart:

Vandaag groentenballetjes in pittige verse tomatensaus met spaghettinie en geraspte oude kaas er over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haver-burgers.

Kippe-lams gehakt gemengd, eitje der bij, zout peper, haver.

Mengen en in de plaats van chapelure beetje haver bij om aan elkaar te blijven zonder plakken.

Dan jasje van weer haver (opletten want je weet wat teveel haver met paarden doet! Dempig, hevig).

Bakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Drup! Je toetje brengt me helemaal in verwarring :huh:
eet jij dat echt als toetje? Het doet mij denken aan tzatziki!
Die ben ik overigens weer aan het voorbereiden, nl. de boerenyoghurt in een doek in t vergiet, nu maar wachten tot t hangop is (morgenochtend pas echt naar mn zin). Dan de komkommers raspen en met wat zout uit laten lekken in een zeef tot ze goed droog zijn en dan kan alles samen met olijfolie, uitgeperste knoflookteentjes, zout en peper. Klaar! Stinken maar :D (maar o zo lekker).

Vandaag hou ik een pauzedag. Heb brood met kaas en met komkommer gegeten, 2 bekers karnemelk erbij. Vanavond vers fruitsalade. Ook goed, toch?

Ben wel benieuwd hoe het jou vergaat in de keuken, Kore?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sara, je bent goed bezig. Maar niet elke dag een rust dag he? zo nu en dan is er niets mis mee. Ik krijg al helemaal zin in tzatziki. Zal ik volgende week eens gaan maken. ik ga ook mee doen met jou en Kore. Bij mij is het eten en koken ook niet echt zo ik het zou willen. Tja, eten en alco gaan niet zo goed samen. Sinds ik gestopt ben met alco is het eten eigenlijk slecht gebleven.
Heb vanavond zoet/zuur gesmoorde worteltjes op. Worteltjes raspen en in stukken snijden, een ui schoon maken en in stukken snijden. 5 minuten bakken in pan. Laatste minuut wat knoflookpoeder mee bakken. Citroensap, 1 el honing, wat water en peper en zout bij worteltjes doen. 15 minuten laten smoren. Met rozemarijn/tijm/knoflook aardappeltjes uit te oven erbij en een hamburger erbij gebakken. Had ook nog slagroomvla als toetje gehaald, maar ik zat vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...