Spring naar bijdragen

Maandag 20 februari 2012


Yvonne

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 253
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi piepeloi,

even tussen de bedrijven door

weer in mn oude huis inloggen.

Lukt het allemaal een beetje nu Madelief?

Ik kan me zo voorstellen dat je nu eindelijk rust krijgt,

na 6 jaar eindelijk de knop om.

Ik hoop dat je snel weer trots op jezelf gaat worden.

Ik herinner me nog dat er bij mij heel veel moeheid kwam,

eindelijk het gevecht loslaten en me overgeven aan wat voor emoties

ook kwamen. Vooral de sombere vielen me zwaar. maar door elke dag

op het forum te lezen en schrijven, ging ook dat eindelijk voorbij.

Ik voel me nu weer zoals ik me 10 jaar geleden voelde qua lichamelijk fit zijn,

de somberte is weg en ik ben aan een nieuwe start begonnen.

Hoop dat jij dit ook gaat ervaren:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé 12 stappen volgers, vraag me toch iets af....

Ik ben ook bij de AA geweest en moest van mezelf op zijn minst de 12 stappen meemaken.

Uiteindelijk heb ik het met een gevoel afgesloten dat je je als alcoholist voor eeuwig schuldig moet voelen en daar wilde ik niet aan voldoen. Want bij het bespreken van die stappen, lag daar in de groep waar ik zat behoorlijk de nadruk op.

Nu bij het lezen van jullie berichten, denk ik ineens volgens mij lag het toch een beetje aan de instelling van mijn groep waar ik toen inzat. Die hadden een gezin etc waar ze de nodige mensen gekwetst hebben. Toen ik bij AA ging en dat vrolijk aan iedereen verteldde, vroegen ze zich af waarom? Ze hadden nooit problemen met mij gehad.

Als ik nu als jonkie een groep gehad had bij AA, die niet zo verweven was geweest met een streng geloof, dan denk ik dat ik er niet zo een angstig gevoel aan over gehad zou hebben. Ik ben geen mens, die zonder pardon neergeschreven regels aanneemt voor waar. Op zijn minst heb ik de behoefte om er open over te praten, waarom ik me niet kan neerleggen bij een bepaalde regel. Ik denk, dat ik dan veel meer uit de AA beleving had kunnen halen, dan ik nu deed.

De bijbel ben ik me bewust van, dat deze keer op keer opnieuw beschreven is, met de interpretatie van de herschrijver. Zo denk ik ook over de AA.

Ooit hebben mensen super goede dingen geschreven, waardoor mensen geholpen werden. Maar de tijd en ontwikkeling staat niet stil en dat mis ik een beetje in het geloof maar ook in dergelijke eeuwen ouden, hulpverlenings elementen.

Ik ben niet voor AA maar ben er ook niet tegen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Spud,

het klopt wat je schrijft; de tijd en ontwikkelingen staan niet stil.

En ook al is het AA boek in 1936(ongeveer) geschreven, ik denk dat de

twaalf stappen altijd en voor van alles en nog wat toegepast kunnen worden.

Ja, het klinkt wat gedateerd en sommige mensen hebben veel moeite met het

woord God. Maar je Hogere Macht is aan jou om uit te vinden hoe dat het beste voor je werkt.

Je kunt God ook zien als group of drunks, hihi.

Voor veel mensen is de groep hun HM. Ik denk niet dat je je HM kunt overslaan, ik vraag me dan af of het programma helemaal werkt maar dat weet ik ook niet.

Dat schuldig voelen. Wellicht heb je die mensen niet goed begrepen?

Of hadden zij het niet goed begrepen.

De bedoeling van stap 4 en vijf is juist dat je het verleden achter je laat.

'Je verleden zal je niet spijten en vergeten zul je het ook niet'Je zult een nieuwe gemoedsrust en een vrijheid leren kennen....enzovoort. Dit stukje is onderdeel van De Beloften, dat lezen wij altijd aan het eind van de meeting. Mooi man.

Stap 4 is dat je je inventaris maakt en alles opschrijft, alles.

Daarna deel je dat met je Hogere Macht en je sponsor of iemand anders die je vertrouwt.

Ik heb Stap vijf echt als een bevrijding ervaren. Ik kon het eerst niet geloven maar zo werkte het wel voor mij. Dat schrijven daarvan heb ik peentjes gezweet. Haai toch.

Maar voor mij werkte het.

En ja, ik kan me goed begrijpen dat je wilt praten over de stappen. Hoe werkt het, waarom, hoe dan etc. Ik heb dat heel veel gedaan met mn sponsor en mensen uit mn AA groep.

Zo, my 2 cents weer. Mazzel daaaaaag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks Bambam! Ga erover nadenken en ook eens de stappen weer teruglezen, want ik zit er niet zo goed in als jou. Is ookal minstens 5 jaar geleden, dat ik ze volgde. ;)

Maar bewaard heb ik ze wel en dat zegt denk ik wel genoeg. ;)

Smakelijk eten iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma en anderen,

Dank je. ik voel me ietsje beter. Heb wat knopen doorgehakt vorige week en dat luchtte me erg op. Ik merk dat ik erg moeilijk om hulp vraag. Ikke selluf doen.

En dat keert zich uiteindelijk toch altijd tegen me.

Langzaam aan, hoe gaat tie ook alweer. 1 zwaluw maakt nog geen zomer?

Ik heb een leuk weekend gehad met vriendinnen, ff d'ruit, zinnen verzetten.

Dat was fijn. Thuis zijn is ook weer fijn.

Ik ben weer weg, spreek jullie later. Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

o ja, de berichtjes vandaag van Kohtje deden me goed. Merk toch dat ik me daar veel prettiger bij voel. Ik hoef me niet te verontschuldigen voor mijn berichtjes, en wordt er toch ontspannen van. Kreeg zelfs weer een prettig gevoel, dat daarvoor toch wat weg was.

Ga me meer richten op deze berichtjes want daar kan ik wat mee.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...