Spring naar bijdragen

Maandag 20 februari 2012


Yvonne

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Esperanza is niet de enige die worsteld met het niet drinken. Waarom lukt het mij soms 3 dagen niets te drinken en dan denken van Yes....ik kan ook zonder dus nu 'mag het wel weer'. Smorgens al beginnen met drinken dat heb ik gelukkig nog niet! Stel de eerste uit!! Ik vind mezelf ook soms heel zielig. Dat is fout!! We zijn pas zielig als we gaan drinken! En nog erger voor de kinderen..ik heb er 2 van 11+12. Soms als ik boos word zeggen ze gelijk al :Heb je weer gedronken mamma ? Ook als ik dat niet gedaan heb. Ik heb me aangemeld bij Jellinek online, je wordt echt geholpen, al moet ik nog zien of het voldoende is! Je moet niet denken :Ik heb een wijntje nu wel verdient. Dat doe ik zo vaak en dan gaat de fles leeg. En dan nog op zoek naar meer. Terwijl ik drink denk ik waar ben ik mee bezig maar toch doorgaan. Verslaafd. Wil je misschien mijn maatje zijn ezperanza?

Kunnen we samen er tegen vechten. De meesten op dit forum zijn er al vanaf en kunnen ons steunen. Streng zijn voor jezelf. Als bv "niet meer dan 2" niet lukt beter helemaal stoppen! Proberen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 253
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen allemaal,

DAGPACT

Albert

Lytse

Rosa

Erik

Kate: van harte gefeliciteerd. 2 jaar is een mooie prestatie, neemt niemand je af :present:

Aagje: wel herkenbaar, na een paar dagen denken: het mag weer, want ik heb het verdiend omdat ik een paar dagen niet heb gedronken. Ik denk dat voor velen, waaronder ikzelf, het beheerst drinken een gepasseerd station is. Zodra de eerste 'binnen' is, is het einde zoek. Dan zit er maar 1 ding op: nooit meer drinken.

Fijne dag allemaal, tot later,

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind wel dat gevoelens en trek mij overkomen, overvallen.

Het verschil met toen ik dronk is dat ik nu een keus heb wat ik ermee doe,

maar ik geloof er niet in dat ik van te voren kan bepalen,

die gevoelens of de trek krijg ik niet.

Wel wordt de trek steeds minder omdat ik heb geleerd

niet meer automatisch aan elk gevoel drank te koppelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Wat een verhalen alweer vanmorgen. Eerst Kate; van harte gefeliciteerd met je 2 jaar:present::present::present: wat goed van je zeg!!

Esperanza, zoals jij de dingen beschrijft, voel ik gewoon een beklemmend gevoel. Wát een gevangenis is dat toch waar we hier allemaal ingezeten hebben of nog inzitten.

Ik hoop ook echt dat je hulp gaat zoeken, je huisarts is geen optie schrijf je, dan kun je ook zelf de verslavingszorg bellen, lijkt mij.

Dat je geen opname wilt omdat je je daarvoor schaamt, kan ik me ook wel voorstellen maar dan toch ambulante hulp vragen, ga ervoor joh.

Trek is iets wat je ineens kan overvallen, het overkomt je wel, vind ik.

Maar zodra je dit voelt kun je twee dingen doen.....rénnen naar de winkel en inslaan die drank of denken: hee, waarom heb ik nu trek? Is dit een gewoonte omdat het een bepaald tijdstip is? Of is er iets gebeurd?

En helpt het dat ik nu ga drinken? Nee, want het wordt er alleen maar erger van.

Soms ren je dan alsnog naar de winkel en soms kun je trek weerstaan.

Dat is een langdurig proces die je soms met behulp van medicijnen moet handelen.

En soms lukt het je zelf door jezelf te analiseren en je af te vragen....wil ik nu drinken en zo ja, waarom en wat helpt het?

Hier zit ik nu, ik heb geen medicijnen en ik voel soms trek en dan praat ik hardop met mezelf. Nee, zeg ik dan, niet doen en ga of dit forum lezen of even wat anders doen.

Het gaat hier goed en ik ben er echt heel blij mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie middag later ingelogden.:)

Het is inderdaad zo, trek overvalt je maar misschien moet ik het anders uitdrukken. Vroeger had ik ook vaak het gevoel dat trek mij overviel, iets waar ik niets aan kon doen, het overkwam mij en ik gaf daar aan toe. Ik nam daarin geen eigen verantwoording omdat ik het gevoel had dat dat van buitenaf kwam. Anderen of situaties waren de oorzaak en schuld van die trek.

Nu heb ik geleerd om, als het me overvalt, er niet aan toe te geven, ik kan iets tegen die trek doen, dus in die zin neem ik het heft in eigen handen en laat me niet meeslepen door die trek. Misschien is dit wat beter geformuleerd.

Verder had ik dienst maar er is helemaal niets te doen. alleen maar heel fijn en mocht het druk worden kunnen ze me nog komen halen.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt helemaal gelijk hoor Bol.

Het praten over trek is het verschil in deze discussie, denk ik.

verslaafde mensen zitten vaak in een slachtofferrol, ik heb daar ook lang in gezeten hoor.

En dan krijgt iedereen de schuld behalve jijzelf. En dan is trek iets wat van buitenaf komt en geeft men eraan toe omdat : 'we er niets aan kunnen doen".

Je had het al goed gezegd hoor maar nu nog beter denk ik.

Dus een onverwacht dagje vrij? Is ook lekker!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag alweer frummers

Wat heb je dat mooi gezegd Dhen "leren om niet meer automatisch elk gevoel aan drank te koppelen". Want er zijn er nogal wat, is mijn ervaring. Blijdschap, verdriet, boosheid, frustratie. Misschien zelfs wel alle gevoelens.

Ik had gisteren mijn eerste echte moeilijke moment. Ten eerste iets moeten doen wat ik erg moeilijk vond, er tegenop zien, uitstellen, dan toch aangaan en dan het verdriet, de leegte. Maar ik het het doorstaan. En voel me nu goed, blij en ik merk ook dat door mijn actie van gisteren, andere dingen weer gaan stromen. Er is weer ruimte.

Esperanza, wat een wanhoop. Ik kan het me zo voorstellen, december en januari waren voor mij ook zulke maanden waar ik alleen maar wanhoop voelde en dacht 'ik kom hier nooit meer uit', stoppen met alcohol lost ook niets op. Ik ben gewoon een depressief, zwaarmoedig iemand en het komt nooit meer goed met mij. En de alcohol versterkte dat.

Maar het kan echt anders, ook ik heb hulp gezocht en dat heeft me net het laatste duwtje gegeven en ondertussen ga ik alweer richting maand! Ik wens het jou ook zo:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer even niet geweest hier;) Met mij alles ok overigens! Ik kom even lezen, tijd zat: kids hebben vakantie en ik dus ook een beetje...

Drink nog steeds niet en kan eigenlijk wel zeggen dat de drank ver uit mijn systeem is.

Ik ben erg blij dat ik heb doorgezet indertijd. Ik vond het erg moeilijk om definitief te stoppen, met als gevolg dat ik steeds opnieuw door die voor mij moeilijke 4 maanden grens moest. Maar al dat doorbijten had resultaat. Voel me nu zoveel beter! Relaxter ook. Zal echt niet zeggen dat een alcoholvrij leven zaligmakend is. Ook nu heb je mindere dagen, een echt leven dus;)

Zo...en nu even lezen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind (=persoonlijk) dat er hier, door sommige, nogal makkelijk over "trek" gesproken wordt.

Wandel er maar over heen en gaat gaat zo over, duurt maar even.

Maar als je trek dan overslaat in paniek (craving) ? Dan praat je wel even anders !

Met gebruik van refusal/antabus kweek je dan een levens bedreigende situatie !

Mij is dit dus overkomen, craving > drank/refusal en eindigde in het ziekenhuis op de IC. afdeling.

Refusal/antabus beschermt je niet tegen "trek" namelijk. Het is een "dwangmatig" middel om niet te kunnen drinken.

Dus dames, onderschat het niet, elke alcoholist ervaart z'n "trek" anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eks, ja dat is inderdaad een hele tijd geleden zeg. Maar wat ontzettend fijn dat het zo goed gaat, wat een doorzetter.:present:

Wijfie jammer dat je niet eerder terecht kunt bij je h.a. maar fijn dat je een dubbele afspraak hebt kunnen maken.

Ik hoop dat je dadelijk het gevoel krijgt dat er een hoop mensen achter je staan en je mee helpen zodat je het meer alleen hoeft te doen. Misschien kunnen hulpverleners een hoop van je overnemen zodat het een stuk rustiger wordt voor je.:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag Frummers!

zo het ochtendwerk zit er weer op, ik heb straks een sollicitatie, toch altijd een beetje spannend

Kate van harte Gefeliciteerd met je 2 jaar droog .Klasse :musicnote:

Ik heb volgende week vakantie, dus best veel vrij, merk dat ik dat heel graag zou willen invullen met drinken, ben daar erg mee bezig, alsof ik nu met al die tegenslagen het wel verdiend heb :$ ,beetje raar ,want wat wil ik dan, ik wil dus, in mijn eentje met de gordijnen dicht me een stuk in mijn kraag drinken, en wat helpt dat? NIETS!!!!

maar die gedachten blijven maar bij me opkomen, heel vervelend, is dus ''oud gedrag'' waar ik nog niets tegenover heb gezet, ik heb nog niet iets anders ontdekt om te doen, met lange eenzame dagen

:huh:

daar moet ik toch eens iets op vinden...

die twee gesprekken in mijn hoofd zijn doodvermoeiend.... maar het lijkt wel of ik ze momenteel niet kan stoppen, en het begint al bij het wakker worden, mijn eerste gedachten zijn ''biertje''

Als ik dan Esperanza lees, dan leer ik daar juist van, zo van, nee, dat is niet meer wat ik wil, zo herkenbaar, ik wil het niet, maar iets in mij.....

AAARGHHH...............:angry::angry::(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje:

Bedankt, maar voel me niet zo'n doorzetter..Niet dat ik niet blij ben of trots op mezelf hoor. Maar de doorbijter was ik in de begintijd. Toen ik iedere keer stopte en opnieuw begon en dan weer stopte...Dat steeds vallen en opstaan, dat kostte zoveel energie!

Maar nu glijdt de tijd voorbij. Ik tel de dagen niet meer, de alcohol zit niet meer dagelijks in mijn hoofd...Nu hoef ik niet meer door te bijten, tenminste zo voelt dat.

Kate:

Ik herken dat:) Bij trek las ik boeken van mensen die schreven over hun extreme alcoholgebruik. Dan dacht ik: daar wil ik nooit (meer) heen en dan kon ik beter met mijn trek omgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey gaby

klink heel raar wat ik zeg..maar het lijkt mijn ook wel eens heerlijk

lekker een weekend drinken en nergens heen moeten

maar we schieten er niks mee op...want we worden er alleen maar ziek van ...en een hoop spijt

maak gewoon een dag indeling voor jezelf

slaap lekker uit en ga dan de dingen doen die op je lijstje staan

maar blijf gewoon lekker bezig

gaat je lukken:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

B.B. Mijn persoonlijke ervaring is dat, wanneer ik refu. slik mijn trek inderdaad niet zo lang duurt. Vaak heb ik mijn ervaringen opgeschreven hier over refu. in combinatie met alc.

Verder denk ik ook dat het de taak van de arts is om duidelijkheid te geven over het gebruik van Refu. en alc.

En natuurlijk ervaart iedereen de trek anders, maar de ervaringen met refu en alcohol zijn allemaal hetzelfde, je gaat door een hel.

Zo ik ga maar weer eens even pleite.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag frummers.

Lang niets geschreven en ook niet meer bijgelezen, toch ben ik jullie niet vergeten hoor!

Hier gaat het goed. Werk weer en dat geeft me weer energie.Ik ben blij dat ik (nu al 16 mnd) niet meer drinken en rookvrij ben.(9 mnd) Toch moet ik eerlijk zeggen dat bij nabetaalde gelegenheden zoals optredens van mijn man en nu carnaval het me nog steeds dwars kan zitten dat ik niet mee kan drinken. Het gaat vaak weer snel over, maar toch.....

Ernstige gebeurtenissen triggeren me niet meer. Zoals enkele weken geleden dat mijn moeder een TIA heeft gehad. 86 jaar en al de 4e keer en ze trekt zich er weer doorheen, alhoewel ze weer meer hulp nodig heeft. Ik ben dan blij dat ik haar dat nog kan geven en niet hoef af te zeggen omdat ik weer eens gedronken heb.Een beetje trots ben ik toch wel dan op mezelf dat ze zich nu geen zorgen meer over mij hoeft te maken.

Ik lees dat het met jou Eks ook goed gaat. Fijn zo. Moeilijk zullen we het toch nog wel vaker hebben maar het gaat zich erom dat we iedere keer toch die drank kunnen weerstaan.

@ Gaby, als je deze vakantie doorstaat dan weet je dat je andere lege dagen ook zult weerstaan. Doorzetten dus hoe moeilijk het is, eens lukt het zeker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: bolletje
.....vind ik het altijd toch gevaarlijk dat men een verslaving, een ziekte noemt. Een mens is dan gauw geneigd om te deken, ik ben ziek dus kan er zelf niets aan doen.quote>


Zo dacht ik ook toen ik net te horen had gekregen dat ik lijd aan de ziekte verslaving.. mooier "excuus" kon ik zelf niet bedenken. Maar in de behandeling waar ik dit te horen kreeg, kreeg ik er meteen achteraan te horen dat er wel een mogelijkheid was om de progressie van die ziekte (lees: zelfvernietiging) tot staan te brengen. Vanaf het moment dat ik besloot dat ik machteloos was tegenover mijn ziekte en me commiteerde aan het herstelprogramma (m'n "medicijn"), had ik géén excuus meer om te gebruiken. Want ik ben niet verantwoordelijk voor mijn ziekte, maar wél voor mijn herstel.

Verslaving is geen morele tekortkoming, het niet werken aan mijn herstel is dat wel.

Ik mag nog steeds fouten maken, kan zelfs terugvallen, maar ik weet dat een terugval te wijten is aan het niet optimaal werken aan mijn herstel. Het vroeger op dit forum veelal gebruikte: opstaan, knietjes kuisen en verderlopen.. is mijn verantwoordelijkheid, het vallen wat daaraan voorafgaat is mijn ziekte.

Op deze manier hoef ik mij dus niet te schamen dat ik een verslaafde ben, maar moet ik mij wel schamen als ik daar niets aan (wil) doe(n).
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...