Spring naar bijdragen

Opnieuw voorstellen: Joris


Burchill

Aanbevolen berichten

Update 21-09-2016: Een jaar droog en doorgaan!

Een jaar (bijna*) droog en nu het tweede jaar in. *Vlak voor mijn AdB datum 10 september, had ik wel last van oplopende spanningen en ben 2 dagen gezwicht en heb toen

dus wel een uitglijder gemaakt. Ik realiseer me wel dat een verslaafde altijd een verslaafde blijft, zijn/haar leven lang. Het gaat nu goed met ondersteuning van Refusal

en met vrienden op een AdB whatsapp groep. Heb een gezonde balans gevonden in werk/privé/participatie/vrijwilligerswerk. Ik neem mij wel weer voor om

de Buitenveldert praatgroepen bij te wonen en hier ook wat meer aanwezig te zijn. Niet op de 'dagdraad', maar bij wie-is-wie. 

 

Update 26-09-2014: Een ongewoon jaar en een levensgebeurtenis

 

Ik schrijf hier weer nadat ik afgelopen maandag 22-9 weer als nieuwe stopdatum heb ingesteld. Ook schrijf ik hier, omdat het als een dagboek werkt. Wat ging er aan vooraf?

Vlak voor mijn nieuwe stopdatum had ik een, voor mijn doen, een zeer lange periode van ontkennen dat het weer mis was.

Vanaf juli 2014 was ik weer geleidelijk aan weer dagelijks een fles wijn aan het wegtikken en dagelijks ook het 'organiseren' hiervan. Ik werd weer neerslachtig en mijn gewicht nam weer toe.

Eind vorig jaar, na 30 jaar werken in kantooromgevingen, ging de zoveelste baan mis. De periodes werden steeds korter. Ik kan gewoon niet meer tegen de hoge werkdruk en krijg er direct last van in de vorm van stress.

Zonder baan geen inkomen en leven in de bijstand zag ik niet zitten. Ik heb toen mijn huis verhuurd en ben vrijwilligerswerk gaan doen in zuid-Europa tegen kost en inwoning. Dit 'vluchten' werd uiteindelijk een nieuw doel in het leven om samen met familie een 'rural (eco) tourist' business op te zetten. Helaas is dit vroegtijdig misgegaan, doordat er problemen waren met mijn huurder en zakenpartner thuis in Nederland. (En ook allerlei andere dingen die ik hier niet wil benoemen...) Opnieuw verhuren bleek ook niet meer financieel mogelijk te zijn. Daarnaast kreeg ik ook heimwee naar mijn stad en cultuur. In zuid-Europa was ik in eerste instantie nog steeds een niet-drinker. Ik heb zelfs op één van deze placements 5 weken lang moeten meemaken hoe de familie elke avond 1 a 2 flessen rode wijn wegtikten, zogenaamd als zou dit bij hun 'Bourgondische' levensstijl horen. Ik wist wel beter en zag wel dat ze er afhankelijk van waren. Na het verlaten van deze plek, toen ik een break nam van een paar dagen als 'vakantie', ben ik toch overstag gegaan om mee te doen met de heersende cultuur van drinken samen met tapas. Terug naar begin juli. Ik moest dus eerder dan gepland terug naar Nederland door problemen met die huurder. Eenmaal hier had ik geen zin meer in een gestreste baan, maar wel in iets leuks doen in de buitenlucht. En dat is gelukt. Ook lijkt er iets te zijn veranderd door een levensgebeurtenis (ik laat dat even weg ivm. privacy). Ik kreeg en heb nu erg veel zin om er iets van te maken in mijn appartement en leven hier in de grote stad. Die 'buitenlucht' baan heb ik en ook een andere inkomstenbron waar ik van kan leven. En heb daardoor nu ook meer tijd om weer iets kunstzinnigs te doen. En ook weer enorm blij, ook al is het weer erg vers, om niet meer te (hoeven) drinken.

Een levensles voor mij is dat elk besluit in het leven in principe goed is; Eerst denk je van niet, maar achteraf is het toch goed geweest. Althans, zo werkt het wel voor mij. Langzaam voel ik mij weer gelukkig worden. Maar het is niet allemaal zonneschijn. In deze parttime baan ervaar ik ook wel eens stress, maar in de buitenlucht mijn yoga-ademhalingen doen lost veel op ;)  En soms ervaar ik verveling. Hier werk ik aan door hier een zinvolle invulling voor te gaan vinden.

Dank voor het lezen, reageren hoeft niet. Joris.

 

Update 09-06-2012: Na lange terugval toch een 'niet-drinker' willen zijn
Na een klein jaar moet ik toch weer constateren dat mijn acceptatie van toch wel sociaal kunnen drinken niet gaat werken. Maandenlang ging het redelijk goed. Van af en toe eens een glaasje wijn tot weer hele flessen drinken thuis. Eerst met een huisgenoot en sinds kort weer alleen. Voor mij een teken dat het weer fout is. De trek is weer in alle hevigheid aanwezig. Ik heb mijn Noodplan weer uit de kast gehaald, een nieuw en fris besluit genomen, en vanaf vandaag ben ik weer die niet-drinker waar ik zo trots op was. En mijn nieuwe doel is om 8 kilo af te vallen voor 31-12-2012.

Bovenstaande is wel weer beschamend om te schrijven, als ik mijn recente geschiedenis hier lees... Het zweet staat op m'n voorhoofd. Maar ik weet ook wel dat er hier op het AdB Forum geen taboes zijn voor wat dat betreft.

Pfff: het blijft toch een levenslange strijd van onze Wil tegen onze nu éénmaal verslaafde neurotransmitters / receptoren...


Update 29-06-2011: Nieuw besluit om terugvallen te voorkomen.
In principe is mijn AdB redelijk tot goed verlopen in de afgelopen 14 maanden. Echter het lijkt erop of ik in een nieuw patroon ben beland van regelmatig terugvallen met periodes die zo'n 4 maanden duren. Binnen veel settings (goede vrienden en familie) is mijn probleem bekend en ga ik als niet-drinker door het leven. Dat was voor mij de beste keuze of enige optie. Maar, en dan vooral tijdens een vakantie, dan ga ik voor de bijl en dan is het hek weer van de dam. Niet dat ik overmatig veel drink, maar het sluipt er weer in van een klein flesje mee naar huis nemen tot een grote fles wijn. En het weer alleen drinken weer gedogen. Mezelf ellendig en schuldig voelen de volgende dag maar ook de lange termijn positieve opbouw weer langzaam zie aftakelen. Ik heb nu twee grote terugvallen gehad: vorig jaar zomer tijdens een vakantie naar Barcelona, en begin dit jaar (februari) met een wintersport in Zwitserland. Ik update expres mijn statement hier, omdat ik een nieuw besluit met woorden (naast daden) wil neerzetten in een omgeving die mij al eens eerder goed ondersteunde. Ik neem mij ook weer voor om regelmatig hier terug te keren, al hoewel ik geen 'huiskamer Forummer' ben, maar wel graag nieuwelingen op weg wil helpen met mijn eigen ervaringen. Mijn laatste fles wijn was geloof ik afgelopen zondag en ik loop dan ook iets voorop op mijn eigen doelstelling:

GESTOPT MET TERUGVALLEN PER 01-JULI-2011!!

Allereerst wil ik weer door de eerste 2 weken doorkomen. Daarna wordt het makkelijker. Alleen zal ik mij beter moeten weren tegen de situatie dat ik op vakantie ga en kennelijk in een feeststemming van mijn pad afdwaal. Terwijl ik zoveel gelukkiger, helderder en me beter voel zonder drinken. Ik wilde dit met jullie delen.

Warme groet, "Joris"

PS: Ik zou ervaringen van andere "terugvallers" enorm kunnen waarderen en hoe je definitief dit patroon kunt doorbreken.


Mijn originele posting:
Hallo, ik noem mijzelf hier 'Joris' en ben een man van 45 jaar oud.

Ik heb mij vanmorgen aangemeld voor de Internetbehandeling via 'Alcoholdebaas.nl'. Al jaren weet ik dat ik teveel drink en ben dan ook weer enorm geschrokken van mijn Drinktest. Ik heb wel een behandel geschiedenis via de reguliere hulpverlening. In 2003 of 2004 heb ik meegedaan aan een Leefstijltraining in groepsverband, en in 2007 en 2009 een individueel traject gevolgd. De laatste, dus vorig jaar, heb ik vroegtijdig beëindigd, omdat het niet klikte met de hulpverlener en de aanpak mij min of meer frustreerde.

Het veelvuldig drinken is er langzaam ingeslopen. Vroeger, toen ik nog samenwoonde, zeiden we tegen elkaar dat we geen wijn zouden drinken doordeweeks, maar alleen in het weekend. Het werd dus steeds vroeger in de week weekend... Tegenwoordig is het elke dag raak. Tot zo'n 2 a 3 maanden geleden was het nog driekwart fles wijn per avond. De laatste tijd was een hele fles ook niet meer voldoende, en was een tweede open gegaan als ik deze in huis had gehaald.

Sinds de uitzending op tv, loop ik met de gedachte om mij aan te melden voor deze vorm van behandeling. Ik denk dat anonimiteit en het in eigen omgeving volgen van de behandeling wel bij mij zal passen. Eergisteren eigenlijk al het besluit genomen om flink te minderen, dat ik gisteren geen druppel heb genuttigd en vrijdag 1 glas wijn heb gehad. Voor de feestdagen heb ik niets (expres) in huis gehaald.

Ik ben ook een thuisdrinker en woon alleen. Ik weet dat ik hiermee het 'alleen zijn' en de dagelijkse stress van werk probeer te vergeten. Maar ben hierdoor wel in een negatieve spiraal terecht gekomen. Fysiek ben ik aangekomen (8 a 9 kilo in het afgelopen jaar) en mijn maag en buikstreek is zichtbaar dikker geworden. Waar ik ook behoorlijk van walg en wat ook als niet prettig aanvoelt. Vorige week heb ik mijn kledingkast opgeruimd en kon ook 4 overhemden (hopelijk tijdelijk) naar de zolder verbannen, omdat deze niet meer passen.

Ik heb vaak ook een gebrek aan energie, en soms lijkt mijn geheugen ook veel slechter of ik heb van die kleine blackouts. Dan weet ik het gewoon niet meer. Mijn seksdrive is ook op een dramatisch dieptepunt. Mijn trek, wat zo rond vier uur 's middags begint, weerhoudt mij vaak van activiteiten in de avond. Ik zit bijvoorbeeld op een sport, die je eigenlijk wekelijks moet bijhouden. Ik merk ook dat ik geen progressie meer maak, maar dat er meer sprake is van stilstand en regressie.

Al met al reden genoeg om hier een krachtig besluit te nemen en met kleine stapjes dit vergif in mijn leven om te zetten in medicijn. Ik hoop hier veel steun en advies te kunnen ontvangen maar ook te geven.

bewerkt door Burchill
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie middag Joris,
Wat goed van je dat je je aangemeld hebt. En wat fijn dat je er mee aan de slag wilt. Hopelijk ga je je thuis voelen bij "ditjes en datjes"en kun je wat kwijt aan ons waardoor het leven wat gemakkelijker voor je gaat worden. Je ben van harte welkom hoor. We gaan er voor. Samen met jou:present:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Joris voor je verhaal
en welkom hier op ons forum.
Het is een eenzame strijd he, zo door de loop der jaren heen geworden?
Heel herkenbaar voor mij.
Dus ik denk dat je hier wel goed zit.
Met de behandelaar hoeft het hier niet te klikken, maar ikm denk dat het meevalt.
iedereen is onder de indruk van het meendenken zonder oordeel en de info die
je krijgt is heel bruikbaar. Ik ben er na jaaaren en jaaaren eindelijk door geslaagd
niet meer te drinken en vier vandaag toevallig 8 maanden droog, dat is een unicum.
Kom maar snel naar de dagdraad om mee te lezen en schrijven als je daar aan toe bent,
dan voel je je het snelste thuis en begin je daadwerkelijk aan een omkering van dit drinkproces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane, Allereerst gefeliciteerd met het 8 maanden droog staan! Het is inderdaad een eenzame strijd geweest, maar ik ervaar nu al de warmte en support van anderen... en mijn behandeling moet nog beginnen!
Ik zal de dagraad snel gaan bezoeken.
groet, Joris

ps: Jane, jouw stopdatum onderaan jouw berichten, heb je dat zelf ergens ingesteld of wordt deze pas geplaatst als je een doelstelling in het behandelplan hebt vastgesteld? en dus een systeemmelding is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Joris,

Ook wat mij betreft welkom hier. Ik wens je veel succes! En sterkte. Bekijk het per dag. Vandaag drink ik niet. En morgen zie je dan wel weer. En dan wordt morgen ook weer vandaag. Zo heb ik het geleerd bij de AA. En het is me gelukt!

Blij nuchtere groet van Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag, Joris, welkom.
Goh, bijna alsof ik het verhaal over mezelf gelezen heb.
Alleen ben ik dan een vrouw en 61 jaar, maar verder.....

Heel goed dat je deze stap genomen heb. Ik ben nu biijna 3 weken bezig met deze behandeling, ga dinsdag de 2e fase in, dus de daadwerkelijke aanpak. Maar het heeft me nu al zoveel inzichten opgeleverd! Ik ga ook voor minderen tot een aanvaardbare hoeveelheid en ben al aardig op weg, gehalveerd inmiddels.

Dit forum helpt enorm, nu, na 3 weken begin ik aardig wat mensen beter te kennen. Het is een warm bad, soms heftig, soms hilarisch, het enige gevaar is dat je hieraan verslaafd kan raken ;).

Doe lekker mee, we helpen elkaar hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

hoi joris

komt mij bekend voor.
ik zit nu op dag144 zonder alcohol, maar als ik niet oplet ga ik voor de bijl.
ik denk ook, als ik met vakantie ga, neem ik er 1 of 2, maar dat gaat nie.
voor dat ik het weet zit ik weer zo op een halve liter per dag.
dus drink ik helemaal niet, hoef ik er ook niet op te letten, en het is beter voor mijn huwelijk, ook niet onbelangrijk.
het leven is zoveel makkelijker zonder drank.
ik mis nog wel de roes af en toe, maar dat gaat ook wel weer over.

veel succes jongen en ik lees je wel weer.
groeten
walbo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Walbo. Wat goed dat je al 144 dagen zonder alcohol bent. En inderdaad, 1 of 2 is toch
weer funest. Eénmaal weer alcohol in je aderen en hersenen is er weer een trigger om
door te drinken. Ik weet het wel, maar was de laatste tijd niet meer zo scherp en
gefocust. Ik heb er wel weer vertrouwen in.

@Jane4. Heb vanaf maandag ook niet meer gedronken en was het deze laatste dagen
ook niet van plan. Heb niets in huis gehaald en ben mij ook weer bewust van de terugkerende
trek die ik weer even te lijf moet gaan. 1 Juli is meer een mooie datum om te onthouden, aangezien
juli mijn geboortemaand is. En jij viert binnenkort 2 jaar zonder?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb mij vanmiddag aangemeld op deze site:

Ik ben een man van 37 jaar oud en woon alleen (gescheiden 3 jaar met kinderen).
Ik heb een alcoholprobleem en zit 2 jaar bij de verslavingszorg.
Momenteel heb ik terugvalacties van na 10 tot 20 dagen weer 4 a 5 dagen gemiddeld te drinken en veel (ongeveer omgerekend in bierstandaarden 2/3 krat per dag; ik drink bier en sterke drank door elkaar).
Na die 4 a 5 dagen stop ik er acuut mee en gooi ik de restanten weg.
Ik heb mij hier aangemeld om hopelijk hulp te krijgen voor die terugvalacties. Ik wordt daar gek van !!
Gisteren heb ik de laatste drank weer gehad en wil niet meer terugvallen.
De terugval van Joris herken ik zeer zeker, alleen bij hem is de periode langer van geen gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha gabber, welkom hier.
Je zit op Joris zijn voorsteldraadje, dus ik hoop dat
mensen je weten te vinden hier. Het klinkt alsof je een binge-drinker bent.
Moeilijk lijkt me dat. Ik had vroeger ook wel van die dagen dan "moest" ik doorzakken,
maar dat is toch anders denk ik. En sinds ik dit forum heb ontdekt en de ADB training hier gedaan heb bij Tactive heb ik eigenlijk nooit meer echte trek gehad. Ik denk dat ik mijn vallen en opstaan in de jaren daarvoor heb gedaan en dat mijn lijf zo blij is dat het er niet meer naar taalt.
En ik realiseer me dat ook ik zo terug kan vallen hoor als ik weer zou starten. Dus ik wil niet, ik hoef niet en ik durf niet. Alle goeie dingen gaan in drieen he.
Ik hoop voor jou dat je hier ook veel aan zult hebben.
Drink je 2/3e deel van een krat of 2 a'3 kratjes, dat is wel een groot verschil. Ik hoop het eerste natuurlijk, anders ben je van de wereld op die dagen. 37 is jong genoeg om nog een heel leven
gezonder te gaan leven gabber, wacht er niet, net als ik mee tot je 55 bent, zo zonde! Succes! je hebt de dagdraad al gevonden zag ik, dus blijf lekker meedoen en vraag steun als je die nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie stopdatum dan Joris en ga ervoor hè:present: Binnenkort ga ik zelf op vakantie en dat wordt mijn 1ste vakantie in deze stopperiode. Heb wel eens eerder niet gedronken tijdens een vakantie in een andere stopperiode, dus weet dat ik dat kan. Hopelijk lukt me dat nu ook;)

Jij succes:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Lieve mensen,

Ik ben 'weer' terug en zie mijn update van 09-06-2012. Ik heb mijn hele I-behandeling dossier weer binnen

handbereik en gisteren heb ik in Excel een eigen dagboek / momentopname registratie opgestart. Ik ga voornamelijk

na een tijdje weer de fout in, als ik er niet bewust mee bezig ben. Ben zo vaak op de goede en lange weg geweest,

en ben inmiddels wel getraind van hoe of wat. Ik zal weer actief meedoen en mijn bijdrage leveren.

De artikelen 'de Cirkels van Van Dijk' en 'TIQ's op herhaling' waren weer een goede reminder van hoe het ook al

weer allemaal lichamelijk en psychisch/sociaal in elkaar steekt.

'Uitglijders' zijn niet meer acceptabel en elke dag moet het zo zijn dat ik die eerste niet neem.

Want dan begint weer geleidelijk die vreselijke en hevige trek weer dagelijks om de hoek kijken met alle

onrust van dien (het moeten drinken en organiseren van drank in huis, etc.)

groetjes, J.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo dag Joris,

Van mij ook een hartelijk welkom op ons forum.

Je kent het klappen van de zweep al van vroeger

dus veel nieuwe dingen kan ik jou niet vertellen.

Ik heb er veel steun aan

en jij waarschijnlijk ook als je maar genoeg naar hier komt.

Hoop je nog veel te lezen.

Groetjes, succes en sterkte. Frodo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...