Spring naar bijdragen

Dinsdag 22 mei 2012


Rae

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 204
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by: Jootje
Originally posted by: jane4
Madelief
als je die Spanakopita maakt
mag je mij ook meetellen
op je adb meeting in juni:)quote>


wat is spanakopita precies?? ben benieuwd.

Goedenavond overigens allemaalquote>


Een Griekse spinazietaart in fillodeeg.
Ik zal het recept op het daarvoor bestemde draadje zetten.
Is echt heerlijk en je kunt hem een dag tevoren al maken en bakken,
de volgende dag is ie nog lekkerder, dan wel even opwarmen in de oven.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bol,

Heb je mijn veranderde onderschrift gezien?

Zondag uit de bocht gevlogen en voor morgen een afspraak gemaakt om aan de huisarts Refusal te vragen. Door de weeks gaat het goed, niet te drinken, maar die weekenden..., dan voorzie ik moeilijkheden.

Mijn man drinkt wel en is niet van plan te stoppen. Het is tenslotte ook mijn probleem.

Binnenkort gaan we ook nog op vakantie naar Beieren! Gelukkig hebben ze daar tegenwoordig ook alc.vrij bier, dus dat zal het wel worden.

Ik moet alleen naar een vreemde huisarts, omdat de mijne ziek is. Toch doorgezet, want anders smoes ik mezelf misschien tot uitstel. Of hij/zij dan ook bereid is die pillen voor te schrijven? Ik zal zo nodig, een beetje extra druk uitoefenen.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och Lytse wat rot voor je zeg. Ja het lijkt me zo ontzettend moeilijk als mensen gaan minderen. Je moet volgens mij zo allert blijven, en konstant proberen om de rem erop te houden.

Maar heel goed dat je probeert om het met Refu te proberen.

meis ik wens je echt heel veel kracht toe. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bol,

Bedankt, ik zal het nodig hebben. :heart:

Madelief,

Heb jij nog tips voor het koken zonder drank? Nu bijv. scheutje whisky in de eigengemaakte garnalencocktail; geflambeerde bananen met Pisang Ambon (iets met chocolade dan); madeira bij de ossenstaartsoep (dat kan ik gewoon weglaten).

Stoofvlees in rode wijn???

Ik realiseer me nu pas hoe vaak ik alcohol toepas in het eten.

Als dit voor jullie te confronterend is haal ik het weg. Dan moeten jullie het even zeggen.

Voor mij is het nadenken over, de voorbereiding op het gesprek met de huisarts en het begin van het nieuwe leven.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rickert,

Bij tips en adviezen staat het nu bovenaan.

Ik heb het erop gezet hoor.

Lytse,

In het begin liep ik daar ook tegenaan.

Je kunt in veel gevallen idd bouillon gebruiken.

Maar ik gebruik bijv. soms ook een scheutje wijnazijn.

Daar gebruik ik niet veel van hoor.

En als je een stoofpotje hebt, bij mij staat dat altijd uren te pruttelen,

dan is de alcohol verdampt.

Maar ik heb dat tot nu toe nog niet gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Madelief,

Dat zat ik me dus ook af te vragen, of het wel allemaal verdampt enz. Dit is voor mij een nieuw terrein! Bij mij staat een stoofpot ook uren op een laag pitje. De zomer komt er nu aan en dan eet ik dat soort dingen minder. Zal in ieder geval mijn ogen en oren openhouden. Mocht je nog andere goede tips hebben, dan houd ik me aanbevolen!

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat;

Alcohol in het eten

'Ik ben gestopt met drinken maar in veel recepten gebruik ik wel wijn. Klopt het dat die wijn verdampt door het koken?'

Voor het gedeeltelijk verdampen van alcohol is het belangrijk dat het gerecht een kookpunt bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Hieronder treft u verdampingspercentages aan in combinatie met de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Om u een indruk te geven van de verdamppercentages: als u een gerecht even laat koken is 15% van de alcohol verdampt. Bij flamberen verdampt 25%. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Daarnaast verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.

Als u wilt stoppen met drinken of als u kookt voor kinderen is het dus raadzaam om attent te zijn op alcohol in gerechten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Johan, ik geloof dat je een beetje ten onder bent gegaan in een stoofpot :P

Maar ik begrijp heel goed dat je een 'confronterende' dag hebt gehad.

Aan de ene kant jouw gesprek met die Harry, zo belangrijk voor jou op dat moment en daarna het moment bij het monument...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: akeleiGoedenavond allemaal,
Hé Madelief, je bent me voor, over het koken met alcohol. Er blijft altijd iets van alcohol in het gerecht over. Bij een ander heb ik er geen last van, maar zelf doe ik het niet meer.
Want koken met wijn hield voor mij in een scheutje in de pan en een scheutje in mijn glas. Zelfde fles. Nog een glas, klein scheutje uit mijn glas in de suas, etc.
Dat maakt het dubbel moeilijk Lytse.
Juist leuk om hele andere dingen te bedenken? ;)quote>

Ik denk dat dat, als je inderdaad niet meer wilt drinken, de enige oplossing is Aak.
Jij trouwens ook een heel goedenavond... vroeg me al af waar je was, oftewel, ik miste je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...