Spring naar bijdragen

Zondag 18 November

mark

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allen,

Gisterenavond op het feestje heb ik helemaal geen trek in alcohol gehad, terwijl ik de enige was die het niet dronk. Fijn om te merken. Verder niets teruggelezen, want het wordt me niet in dank afgenomen als ik later nog op iedereen reageer.

Vandaag komt er iemand de opbrengst van zijn collectebus tellen. Gisteren ook twee. Ik heb zelf 219,... opgehaald, met zeven uur lopen!

Tot vanavond allemaal.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 271
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kirk, ik snapte hem. Stom dat ik hem niet gelijk doorhad.

Vroeger ging ik op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag naar de kroeg. Heb weleens gekscherend gezegd dat ik de nieuwe auto van de kroegbaas heb betaald. Donderdag heb ik eraf gegooid, toen ik op een vrijdag eens met een zak kroepoek naar het werk ging, omdat ik anders bang was de dag niet te kunnen volbrengen. Zondag gooide ik eraf, toen ik maandag wederom met een zak vettigheid naar het werk ging. Ach, en zo kwam ik op een gegeven moment amper nog bij de kroeg. Want als ik op vrijdag of zaterdag naar de kroeg ga, dan ben ik twee dagen erna nog kapot. Ik word oud. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom!!"

Waarom????

Verslaving aan roken, alcohol, snoep???

Allemaal dingen waar onze lichamen en onze geest ziek van worden.

Dus slechte dingen leiden tot verslaving

Waarom leiden goede dingen niet tot verslaving

Waarom stoppen we telkens weer met gezonde bewegingen?

Met groente en fruit eten

Met liefdevol zijn

Met je naaste liefhebben als jezelf?

Lfs truitje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alf, fijn te lezen dat je goed gaat.

Ik ga goed ondanks de mindere dagen. Ik drink niet, weet nog steeds heel goed waarom niet. En ja, soms kijk ik naar mensen die wel drinken, veel drinken en zie de verandering. Soms voel ik walging. Dan bedenk ik me beschaamd hoe ik erbij gelopen heb, mozes kriebel.

Soms moet ik lachen. Laats zag ik een jongeman, heeeeel erg z'n best doen, om recht te lopen. Hahaha. Dan kan ik met mildheid terugkijken op mezelf.

Na het doen van mn vierde stap van het AA programma en de rest van de stappen kijk ik sowieso met mildheid naar mezelf. En heel soms beschaamd, toch ook nog wel es.

Het stoppen met drinken was mijn stap 1.

Daarna moest ik leren leven leek het wel. Maar goed, depressie, burn-out, sterfgevallen van mij zeer dierbare mensen, het heeft me niet van mijn pad gebracht.

Het leven is het leven met alles wat erbij hoort. Gevoelig voor depressie helaas ook maar het weten maakt het al iets lichter.

Trui, je vraagt je af waarom we zo gemakkelijk vervallen in zaken die niet zo goed voor ons zijn. Dat heb ik me ook dikwijls afgevraagd. Ik denk dat dit ook te maken heeft met de onmiddellijke bevrediging.

Als je iets drinkt voel je vrijwel meteen het effect.

Als je iets zoets eet ook. Of vette bagger, noem maar op.

Maar met gezon eten, niet drinken, niet roken, wel sporten duurt het meestal iets langer, of heel lang, voor het effect voelbaar is.

Daarnaast geloof iki werkelijk dat mensen die gevoelig zijn voor verslaving een bepaald iets missen. Er is aL veel wetenschappelijk onderzoek naar verslaving gedaan en bij ons mist het stopsignaal. Ik geloof dat zoiets aangeboren is. Dat wil niet zeggen dat iedereen die gevoelig is verslaafd wordt maar velen toch wel.

En ook mensen die niet verslavingsgevoelig zijn hebben het moeilijk. Hoeveel mensen zijn er niet te dik. Er zijn teveel verleidingen in deze wereld. En we weten allemaal wel wat goed voor ons zou zijn maar het ook doen...dat valt niet mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bidden kan geen kwaad Trui, dat doe ik ook.

Ik denk echter wel dat een mens op de bodem moet zitten alvorens men bereid is echt te stoppen.

Veel alkies zijn gelovig én verslaafd. Maar ik denk zeker dat het geloof in God of in een Hogere Macht tot steun kan zijn.

Mij wel.

Het besef dat ik zo nietig ben, wel van waarde maar nietig in deze hele grote wereld maakt me nederig. En nederig is voor mij me openstellen voor anderen, willen leren van anderen die ervaring hebben in gestopt zijn. En bereid te zijn te doen wat zij gedaan hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsssssssssss. ik SCHREEUW niet...hahahaha.

Stomme capslock.

Ik zou wensen dat ik mijn verslagen en artikelen zo kon schrijven als dat ik hier op het forum kan posten. Dat komt recht uit mn hart en rammel ik er zo uit.

Oke, nu RH en dan weer aant werk.

Had de Sint ook kadootjes bij zich Jopie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wilde eigenlijk terug in "zondag middag, regenachtige dag- kinderfilms kijken modus" maar las net nog wat jopie zei.

Bij mij werkt het zo dat ik kan door en door en doorgaan, maar als "het" dan stopt...

Tja wat dan...

Best moeilijk , heb dan de neiging om in mijn bed te gaan liggen en dan maar helemaal niks meer te doen.

Hoofd stoppen noem ik dat.

Maar met kids gaat dat natuurlijk niet dus dan moet je dan ook nog weer doorgaan. op een andere manier en dan is het (voor mij dan) soms moeilijk om de nodige energie te vergaren.

Pffff kan daar nog een heel lang verhaal aan vast plakken maar ja ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een aanvulling,

heb daarom al es gedacht dat ik misschien toch beter een 9/5 job zou gaan doen.

Is miss op lange termijn beter voor de gezondheid.

Ma neeeeeee dan zou ik helemaal gek in de kop worden wie weet...

En Joop, had die goed heilig man ook kadookes bij voor de Belse vriendjes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jopie

Ja de zon schijnt

dus maar eens een frisse neus halen

goed plan

ik doe mee

Ik houd overigens niet van de herfst

het stomste jaargetijde van de vier

dood, verderf, donker, regen, wind..

maar ja heb ook een depressieve aanleg

geef mij de lente maar

fris, nieuw leven, zonnetje, geuren

maar ja, zonder dood geen nieuw leven

zonder herfst geen lente

wat als alle dagen hetzelfde zouden zijn?

en ach, als de zon schijnt valt het wel weer mee

dus snel naar buiten nu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: jopie

herkenbaar.
ik doe het wel nu: 'hoofd stoppen' door te gaan slapen
je mag het ook mediteren noemen
maar het is in ieder geval even volledig afsluiten van alle prikkels
desnoods in etappes.
maar wel volledig afsluiten, niet half, dat is (voor mij) zinloos.quote>

Nee idd half wekt maar half...

En daar moet ik nog ff door toch.. met kleine kids.

(en voor de duidelijkheid, niet voor jou hoor joop maar algemeen, met hoofd stoppen bedoel ik niet me laveloos drinken/roken en in bed gaan liggen, nee idd meer soorst van meditatie, de ki laten flowen (pff wat een gezwemel) maar meen het wel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag,

Nog niet alles gelezen hier. Maar ik las over Gods hulp bij het stoppen met drinken. En ik denk ook dat het zo is dat we het zelf moeten doen. Maar wel dat er hulp is als er van onze kant een oprechte, eerlijke inspanning is. Maar wel inspanning en ook eerlijke bereidheid te veranderen, het anders te gaan doen, je om te keren of zo je wilt met een "ouderwets"woord je te bekeren. En dan...dan vallen we weer en we weeklagen niet en staan weer op. We kloppen het stof van onze kleren en nemen ons voor vandaag niet te drinken. Of het komende uur niet te drinken.

Ik merk dat een gevaar als gelovige is dat ik me afhankelijk van God opstel. Daar waar actie van mijn kant vereist is. Dan voel ik me zielig en schuldig. O zo gevaarlijk. Ik weet ik ben van alles afhankelijk van God. Maar Hij heeft mij ook de vrijheid gegeven te kiezen. Wat kies ik? Welke weg kies ik?

Paulus zegt ook dat toen hij een kind was handelde en deed als een kind. Maar toen hij "man" (dat is volwassen), was geworden handelde hij als een man. Nam de verantwoordelijkheid voor zijn leven op zich.

Zo moet ik dat doen dag voor dag. En bij dat "man" zijn hoort dat ik opsta als ik gevallen ben. Het betekent niet dat ik zonder fouten ben, dat ik volmaakt ben. Dat te willen is hoogmoed.

Zo, mijn zondagmiddagpreek :rose:

Iets anders is dat mijn koelkast het heeft begeven en ik net een nieuwe heb moeten bestellen. Deze was al 12 jaar oud. Nu heb ik een energiezuinige besteld. Dat doe ik ook op zondag :)

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...