lavendel1 Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Hihi, inderdaad Josefine: boodschappen doen en vanalles meebrengen dat je niet nodig hebt, maar om de wijn te camoufleren! Wat een knappe reactie heb jij op het conflict met je kind! Eentje om te onthouden, tx. Kalmte Moed Wijsheid, komt uit de AA literatuur Dat zweten en dergelijke, na 5 dagen is het ergste voorbij! Volhouden dus met veel water, eten en valeriaan en oxespul. Het wordt fysiek alleen maar beter! We zijn allemaal één voor één hierdoor gegaan en we zijn er nog, dus het is zeker haalbaar. Schrijf het maar lekker van je af als het moeilijk word. Zorg alvast dat je genoeg te doen hebt en geen lege momenten tegen komt de eerste dagen. Verveling zaait dikwijls twijfel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MM Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Hallo allemaal, Ik heb hier alweer een paar keer gelezen over 0,0% drankjes. Bier en cider zonder alcohol. Zelf heb ik ook wel eens wijn zonder alcohol gekocht (ging ook achter elkaar op, alsof het "gewone" wijn was). En 0,0% bier staat er altijd in huis. Dat is heel raar want ik vind bier helemaal niet zo lekker. Toen ik een jaar geleden besefte dat ik niet meer kon drinken was ik gewoon op water overgegaan. Ik dacht aan de jaren dat ik heel tevreden een avond doorbracht met een grote pot kruidenthee of een glas appelsap en niet naar alcohol taalde. Voor mijn gevoel moest (en moet) ik daar weer naar terug. Het gekke is dat mijn partner helemaal van de kaart was. Hij drinkt zelf graag wijn bij lunch en diner, altijd. Een paar dagen nadat ik zelf had ingezien en uitgelegd dat ik alcoholiste was, moesten we voor werk naar een filmfestival. 's Avonds bij het diner in het hotel zei hij een beetje verloren "en wat ga jij nou drinken?". Ik vond het toen de normaalste zaak van de wereld om gewoon water te drinken. Maar stukje bij beetje heeft hij het bier zonder alcohol geintroduceerd... En ik ben het gaan drinken. Het heeft iets van "gezellig meedoen" of zoiets. Maar eigenlijk vind ik het niet fijn. Ik vertel dit omdat ik benieuwd ben naar hoe jullie omgaan met dit soort drankjes. Zelf wil ik terug naar dat gevoel dat alcohol helemaal niet nodig is om het naar je zin te hebben of om "gezellig" te zijn. En met die "nepdrankjes" blijf je die link toch leggen, voor mij dan he? Ik wil niemand de les lezen, echt niet. Ben gewoon benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel1 Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Hoi, MM. Hier is inderdaad al meermaals gesproken over "nepdrankjes". Is voor iedereen anders. Voor sommigen een trigger, voor anderen een hulpmiddel. Wat mijzelf betreft: als ik voel dat ik het moeilijk ga hebben ( kan ik gelukkig meestal voelen aankomen!) helpt het me om wat 0% binnen te kwakken. Ik ben ook helemaal geen bierdrinker, maar toch sust het mij en de trek gaat ermee over. Dus prima hulpje voor mij. Ik moet tegelijk dan ook wel mn geest terug in de plooi krijgen want met als die niet volgt, heeft niks zin uiteraard. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MM Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Dank voor je reactie, Lavendel. Hoop er nog meer over te lezen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MM Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 trouwens... welkom Josefine! Leuk om je te lezen. Ik ben al een jaar aan het klungelen geweest: wel weten dat ik niet kan drinken, niet goed kunnen stoppen, en dan ook nog eens in combinatie met anti-depressiva. Met hulp van het forum 23 dagen droog gehouden, daarna uitglijder en nu weer op het rechte pad. Voel me dus nog steeds een absolute beginner en schud je als zodanig de hand:-) Blijf maar lekker veel hier komen. Het helpt om alles van je af te schrijven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Goedenmiddag allemaal, weer lekker uitgeslapen hier. Welkom Josefine, je zit nu in een periode waar je gevoelens echt op en neer gaan, het ene moment sta je ferm tegenover de drank, het andere moment weet je je geen raad met je trek. Als je trek krijgt is het enige wat je kan doen, uitzitten, en veel drinken, water, thee of koffie, maakt niet uit, als je maag maar vol raakt. Als je het volhoud gaat het iedere dag iets makkelijker tot het moment dat je lichamelijke verslaving overwonnen is. Daarna is het zeggen tegen dat drankduiveltje dat hij de pot op kan. Het wordt nooit echt makkelijk, maar er is heel goed mee te leven. En als je eenmaal de voordelen van de nuchterheid hebt gezien wil je niet meer terug. Heel veel succes! MM, alcoholvrije drankjes vind ik zo zinloos, het alcoholvrije bier vind ik smerig en alcoholvrije wijn kun je net zo goed druivensap voor drinken. Ik moet wel iets vinden wat ik lekker vind om te drinken, ik zit nu hele dagen aan de sprite en de sisi, en ik voel aan mijn lichaam dat die suikers niet al te best zijn, iemand daar een tip voor? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shahire Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Welkom aan de nieuwe AdB-ers onder ons MM, ik ben bewust nooit overgestapt op alcoholvrije wijn of bier dit alleen om het compleet uit mijn hoofd te laten verdwijnen voor mezelf heb ik het gevoel als ik aan alcoholvrij begin het toch in mijn systeem blijft zitten, mijn hersens doen daar toch iets mee voor de gezelligheid hoef ik het ook niet te doen want met een frisje is het net zo gezellig en zo niet dan verkeer ik vast niet in goed gezelschap denk ik dan dus voor mij geen alcoholvrije vervangers! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shahire Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Octavia gefelicteerd :musicnote: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gunn Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Hoi hoi, lieve mensen. Dag Drieëntwintig. Bienvenue en le forum d'Alcool Maîtrisée, Josefine. Ahum, tot zover m'n Frans. @MarcelK1970, Zonder drank is nu eenmaal afzien. Er valt mee te leven, zeg je. Idd, want je zult wel moeten! 'k drink enkelt water en thee. Niks aan, maar me overgeven aan zoete sodas is een substituut zoeken voor de biertjes. Aanmodderen. En elkaar steunen. Meer kunnen we niet doen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarcelK1970 Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Zonder drank leven is in mijn ogen geen afzien Gunn. Sterker, met de drank leven was voor mij afzien. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik had het meer over de trekmomenten, dat die zullen afnemen tot eigenlijk te verwaarlozen. Want dat is waar je de eerste tijd doorheen zult moeten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Josefine Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 MM en MarcelK1970 ; ik drink ook liever geen alcoholvrije drankjes. Bij vorige pogingen heb ik vaak verschillende sappen gedronken, heel wat anders en vol van vitaminen. Sodas lijken mij persoonlijk ook niet zo n goed alternatief. Kijk eens in een winkel hoeveel sappen er wel niet bestaan. MarcelK1970; bedankt voor je aanmoedingen. Nog 7 uurtjes en dan is mijn dagstrijd voorbij. Ik ben vastbesloten ze vol te houden. Gunn: hoe komt het dat jij Frans tegen me spreekt? Heb ik in een onwetend delirium soms Frans zitten praten? MM: goed zo, vallen, gewoon weer opstaan en verder gaan. Hoewel het opstaan af en toe even moeilijk kan zijn. Maar ik blijf zeker nog een hele tijd hier komen, dat staat voor mij vast. Ik kan heel veel met al deze gedeelde ervaringen, aanmoedingen en het weten dat er altijd wel iemand is die even naar je luistert. Ik verheug me over de tijd dat ik niet drink en het moment dat het me weer lukt om op te staan na een eventueel zekere valpartij in de nabije of verre toekomst. Voel me op dit moment heerlijk; heb weer eens lekker gegeten met zelfs een toetje. Zit nu aan de rooibos thee met honing, heerlijk. Vandaag ga ik het volhouden. Met dank aan het oxamiddeltje. Nee, ik word niet gesponsord, lol. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gunn Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Sorry Josefine, maar je naam bracht mij ertoe je te adresseren in 't Frans. 't is een super Franse meisjesnaam. 't betekent zoveel als God zal toenemen, oid. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Jose we hebben ook een draadje waarin je een afscheidsberichtje kunt sturen aan (vriend) alcohol. Misschien verstandig daar eens te gaan kijken of event. zelf een berichtje aan toe te voegen. Als je het dan een keer moeilijk krijgt kun je daar lezen waarom je afscheid genomen hebt. Het staat bij Thema's Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Hoi MM, ik was vnl een bierdrinker en heb in de stopfase wel 0% gedronken. Naar verloop van tijd realiseerde ik me dat ik de smaak niet echt zo lekker vond als die van zoethoutthee met gesneden gember erin of andere lekkere theesoorten, meestal met gember ook. Ik ben geen waterdrinker, dus ik mag liters thee. Zoete drankjes drink ik incidenteel, maar alcohol is omgezette loze suikers dus misschien is dat juist ook een slecht idee? Hier is ook een draadje over ergens lang geleden, ik zal eens zoeken en die boven halenb. En anders is het draadje over TIQ's ook een aanrader voor mensen die precies willen weten hoe het zit (volgens die artikelen). Ik heb nu altijd wel Bav, wit-0% in huis voor als ik eens wat anders wil, maar doe nu gerust 1/2 jaar met een 6-pack; had ik dat ook maar met mn zwaar bier zo gekund:$ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MM Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Blij dat je er bij bent, Josefine. Vandaag is een heel belangrijke dag voor je. En als je morgenochtend wakker wordt, zul je eens zien hoe blij je bent. De strijd tegen de alcohol is geenszins makkelijk maar wel zeer de moeite waard. Ik heb uit je verhaal niet goed begrepen of je professionele hulp hebt voor je verslaving. Is wel aan te raden vanuit mijn ervaring. Ik heb aan de ene kant een psychiater in de reguliere verslavingszorg en aan de andere kant ga ik naar een psychotherapeute om te werken aan de onderliggende problemen. Ze zijn voor mij alletwee even belangrijk. Maar mijn drankmisbruik de kop indrukken is een eerste vereiste om verder te kunnen kijken naar wat beter kan in je leven. Het is prioriteit nº 1: NUCHTERHEID voorop. En ookal doe je het helemaal voor jezelf en met jezelf... het hebben van kinderen is wel een extra motivatie. Ik heb er zelf ook 2 en ik weet dat zij precies wisten wanneer ik gedronken had. Dan voelden ze zich ook minder veilig bij mij (heb ik trouwens wel het geluk dat mijn ex ervan weet en inspringt als het nodig is, onbetaalbaar!). Dat vind ik echt zo erg. Maar goed, daar ga ik nu verder niet over jammeren. Stug doorgaan en volhouden is het enige wat ik kan doen. Wat ik trouwens wel heel fijn vind is dat ik het thema alcohol (isme) bespreekbaar heb gemaakt met mijn kinderen. Ze zijn 13 en 9 jaar oud, snappen natuurlijk lang niet alles, maar mijn oudste is op een leeftijd dat hij al wel een keer drank heeft aangeboden gekregen. Dat we daarover kunnen praten is een hele geruststelling voor mij. En wat ze aan gevolgen van mijn verslaving hebben gezien is helaas (of gelukkig?) genoeg om ze er voorlopig ver vandaan te houden. Johan Cruijf's filosofie: "ieder nadeel heb (sic) z'n voordeel":-) Enfin, genoeg over mijzelf. Ik wens je heel veel sterkte en alle goeds! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gunn Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 DAGPACT: Hanneke mark Erik Gaby Wijnand Albert Lytse Josefine Truitje Gunn Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MM Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Hi Jane, Dank voor je reactie (en aan alle anderen ook he!). Ja, ik vind het eigenlijk ook helemaal niet lekker en voel me veel beter als ik aan een geurige kruidenthee zit... Zoethout met gember, heerlijk! Voor mij is het totaal-gevoel belangrijk, dat je gewoon goed voor jezelf zorgt. In ons geval hoort alcohol daar niet bij. En met een nepdrankje is het net alsof je mee moet doen met de rest. En dat terwijl ik heel lang niet gedronken heb terwijl mijn leeftijdsgenoten dat wél deden! Mijn partner vindt het gewoon heel moeilijk, en dat snap ik ook wel, maar ik ga echt tegen hem zeggen dat hij geen nepdrankjes meer voor mij in huis moet halen. Ik denk dat dat de laatste stap is op weg naar werkelijk erkenning van mijn probleem. In mijn geval dan, he... ik ben de laatste om erover te oordelen wat goed is voor een ander. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Josefine Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Lavendel1, thanx! Morgen ga ik eindelijk eens wat aan mijn huishouden doen, genoeg te doen. Vandaag alleen het hoogstnodige gedaan: niet drinken, eten en met de kids bezig zijn. Wie heeft er nog wat leuke tips voor boeken of films vandaag? A3: ik heb laatst eens gelezen dat alcoholisten die van zoetigheid houden een pluspuntje zouden kunnen hebben, omdat suiker inderdaad een vervangmiddel is. Weet jij precies hoe dat zit? Ik zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Bij tips heb ik de draad van Caroline omhooggehaald over relatie drank/suiker Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MM Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Days of wine and roses (1962) van Blake Edwards, als je een goeie film over alcoholisme wilt zien. Boeken... Arnon Grunberg, Anna Enquist, een lekker thriller van Nicci French, sommige boeken van Murakami ("Kafka on the shore" is prachtig, "19Q4" ook, maar erg dik)... poef, er is te veel om op te noemen... er is ook een heel mooi boek (geen roman) van Matthieu Ricard, een man die als veelbelovend wetenschapper bij het Institut Pasteur er voor koos om Boedhistisch monnik te worden in Tibet. Hij heeft meerdere boeken maar het mooiste vind ik "Happiness". Je kunt ook lezingen van hem opzoeken op Google... word je gelijk gelukkig van:-) Straks schiet me nog wel meer te binnen en dan kom ik weer even terug. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 er zijn al boekendraadjes bij thema's/tips en ook wat links naar filmpjes alcohol gerelateerd. misschien een andere voor bijzondere films aanmaken mm? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Das jammer dan Sofie want chocolade is een van de lekkerste dingen, vind ik. Ik vreet het. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
truitje Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Dag medestrijders. Ben weer terug van de opening en heb alleen Spa rood gehad Hieperdepiep Een maand geleden zou ik zo snel mogelijk een glas wijn gegraaid hebben en daarna nog zo vaak mogelijk. Wat heerlijk dat de vijand geen macht meer over me heeft. Ik wens iedereen dat ook toe. Alcohol help niet!!!! verdoofd alleen. is een vijand die je wil verslaan Stop er allemaal mee Liefs truitje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Hahaha Sofie ik heb m'n hele koelkast al vol liggen met dat heerlijk spul. heb je al gekeken naar Skyrim? heb jij ook een spelcompjoeter? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Avond, bedankt iedereen gisteren om mij te helpen om mijn kalmte, redelijk, te bewaren. Sorry voor de onrust, hou ik ook niet van. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden