Spring naar bijdragen

maandag 28-1-2013


Hanneke

Aanbevolen berichten

Wanneer is iets een probleem, is dat de omgeving, de samenleving, het gezin of jezelf die zal bepalen of het drinken van mij als een probleem word beschouwd, of het zelfs is….

Voor mij lag die grens lange tijd op het gegeven, als er geen gekke dingen gebeurden of geen gevaarlijke situaties ontstaan, is het drinken geen al te groot probleem….

De grens ligt volgens mij voornamelijk op drankgebruik of drankmisbruik…

Maar waar ligt die grens dan?

En wie bepaald dat dan?

In de hulpverlening word als eerste onderzocht of je “alcohol afhankelijk” bent.

Gelukkig door die test kwam ik heen.

Dat ben ik niet..

Verleidelijk is dan meteen om te denken dat het wel meevalt met mij.

Maar hierin word voornamelijk bekeken of mijn lijf afhankelijk is,…

het bekende trillen als het lijf schreeuwt om stoffen die je tot je moet nemen.

Maar mijn hoofd is een ander verhaal!

Mijn hoofd denkt er voortdurend aan…

Hetzij met de nare gevolgen, of het altijd terugkerende schuldgevoel. Maar als grootste aspect het afwegen, verlangen en toeleven naar het moment.

Die worsteling is iets om doodmoe van te worden.

Maar hoe kan je gedachten stoppen? Hoe kan je je hoofd vertellen dat het een andere richting op moet denken?

Het is vreemd en onnatuurlijk. Net zoals ik vroeger als kind probeerde om met mijn denken te denken dat ik nergens aan moest denken… Dat lukt niet.. Want je denkt op dat moment dat je nergens aan wilde denken. En daarmee doe je het toch alsnog?

Vaak voelde ik mij “De hond van Pavlov” het bekende verhaal.

Na de eerste opwelling om drinken te plannen, sla ik alles over… de afweging, het verstandig kijken naar de actie op zich, en de wetenschap dat ik het beter niet kan doen.

Zinloos… de hond zal kwijlend reageren op de bel!

Kan ik het frisse, fruitige en actieve gevoel van de ochtenden dat ik niets heb gedronken niet onthouden?

De avonden dat ik geniet van TV, of een heerlijk boek,.. En voldaan en fris op de bank zit met een kopje koffie zijn ook lekker!

Buiten het lichamelijke comfortabele gevoel, voel ik mij ook sterk, en voldaan.

Ik ben op de goede weg…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 244
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@Spike,

Denk dat je een levenskunstenares bent,..

je leeft heel intens en béleeft heel intens..

heb ik zo het idee...

dat is mooi, ook oog voor de kleine dingen, detaills..

maar het is ook lastig..

er komt veel bij je binnen,

soms teveel..

al heb ik ook het idee dat je altijd zal proberen je voordeel te doen, en openstaat voor anderen.

hoe ze er ook uitzien, waar ze ook staan..

prachteigenschap!

koester het :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sommige moordenaars en verkrachters zien er heel gewoon uit,

dan heb ik liever te maken met een zompige zwerver, over het algemeen zeer interessante mensen die veel hebben meegemaakt, en zeer veel waardevols hebben te vertellen...

als je maar wil luisteren, of het wil horen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd djoen,

wat betreft alcohol, ken ik dat ook niet.

Dat trillen, en echt fysiek afhankelijk zijn.

Heb het wel gezien en dat wil je liever niet nee....

Maar dan wat je zegt he, de kop, en dat is idd vnl cognitief/pavlov gedoe.

Maar daaarom niet minder moeilijk.

Integendeel.

Als je zo ziek bent van de afkick van wat dan ook, wel dan hoef je echt niks meer voorlopig.

Maar zoals bevallen , die pijn dat vergeet je ook. Dus ja de tweede komt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: haddock
Originally posted by: Vlaamsmeisje


Da bedoel ik dus..................


quote>

Had de stokouwe om 21.53 uur ook al gezegd, hoor.
Ga nou 's naar die opticien!
quote>


jaja ik ga al slapen k weet t t is tijd.

Slaap lekker allen

en een extra kussssssss voor Hadddd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Dune
sommige moordenaars en verkrachters zien er heel gewoon uit,
dan heb ik liever te maken met een zompige zwerver, over het algemeen zeer interessante mensen die veel hebben meegemaakt, en zeer veel waardevols hebben te vertellen...

als je maar wil luisteren, of het wil horen...quote>


Er is 'n hele mooie foto ergens op 't web, recent, van Rutten, 'n hoge oliebaas, de Oekraiense president en nog 'n hotemetoot die alkaar gebroederlijk bij de vuist hebben over 'n afgesloten deal om gas en olie te winnen.
Met recht 'n herenakkoord. Zonder hoofdletter.
Ik vreet ervan.

De Januskop
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Serieus.... zijn degenen die vallen over het woord junk wel eens in de stad geweest? Nogmaals het is een woord en nergens wordt het degenererend gebruikt volgens mij. Heb eerder het idee dat jullie vallen over het woord en niet snappen wat een ander er mee bedoeld. Er wordt daarnaast niets gezegd dat de hulpverlening fout is en dat verantwoordelijkheden van jezelf bij een ander worden neergelegd. Er wordt enkel gesproken over ervaringen voor de hulp die voor jou persoonlijk van toepassing is. Praat eens met een 'junk' die het gelukt is te stoppen en je zult verbleken... de spijt, de pijn, voor wat ze anderen hebben aangedaan en zichzelf...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gezegd June. je vertelt ook mijn verhaal. Het is de hond van Pavlof, zodra iets voordoet direct naar drank snakken.

Vandaag derde dag zonder alcohol afgerond. In de avond uren even trek gehad maar heb het uitgezeten. De trek kwam met name door schulgevoel en de pijn daaromtrent willen onderdrukken, maar goed nuchter ga ik beter om met de schuldgevoelens.

Ik ga slapen. Welterusten allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Rickert
Serieus.... zijn degenen die vallen over het woord junk wel eens in de stad geweest? Nogmaals het is een woord en nergens wordt het degenererend gebruikt volgens mij. Heb eerder het idee dat jullie vallen over het woord en niet snappen wat een ander er mee bedoeld. Er wordt daarnaast niets gezegd dat de hulpverlening fout is en dat verantwoordelijkheden van jezelf bij een ander worden neergelegd. Er wordt enkel gesproken over ervaringen voor de hulp die voor jou persoonlijk van toepassing is. Praat eens met een 'junk' die het gelukt is te stoppen en je zult verbleken... de spijt, de pijn, voor wat ze anderen hebben aangedaan en zichzelf...quote>


Rick ik was al uitgelogd, maar kon het niet laten om toch weer in te loggen, jaja sorry Had..


Stad? De welke Dorp Amsterdam? Kleine havenstad Rotterdam?
Over dewelke heb je het.
Tja ik ben uiteindelijk maar een Kempens boere meisje he. Ik ken da niet zo, de Grote stad....
Je zou je es moeten informeren rick, hoeveek mensen zich hebben bevrijd van een of andere opiate!opioide verslaving. En ik bedoel dan na bebruik vna 20 jaar of meer, met of zonder medewerking van het geld opbrengende systeem van pijn medicatie in de vorm van oxy s , roxy, s met; bupe etc..
Hoeveel mensen dat toch wel doen. En ik kan je verzekeren dat zo maar es stoppen met het drinken van een liter of vier bier;of een fles vodca per dag, geen vergelijk is met wat men moet afzien om daar van af te komen.

En toch zijn er duizenden en duizenden die dat doen ja...

Nee niet in een dorp als a dam nee dat is waar.

MAAR wees toch maar voorzichtig met wat je daar allemaal zegt....

Het zou zomaar es heel klein burgerlijk en niet waar kunnen zijn.

En nu ga ik wel echt slapen

Sloppel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slaap lekker, djuuin!

Originally posted by: Rickert

Serieus.... zijn degenen die vallen over het woord junk wel eens in de stad geweest? .quote>

Waarde R., hier nog zo'n plattelander, die in de 80er jaren in Rotown op de hoek Henegouwenlaan/Kruiskade woonde, en 'n paar jaar geleden nog 'n jaartje in A'dam Z.O..

Z.O. was nog prima te doen, vergeleken met Rotown toen, toch heb ik daar 'n paar jaar met veel plezier gewoond.

Geweldige kroegen (de kleine witte op de kruiskade!), junks all over the place, maar erg ons.

Ook de keerzijde: twee broers die elkaar met klewangs te lijf gingen, eentje twee armen eraf, leek Monty Python wel, maar dan echt, gruwelijk.

Nooit onveilig gevoeld, toen nog wel fit en vaardig, natuurlijk.

Als ouwe sok zou ik het nu niet weten in de tijden van toen, maar als ouwe witte sok in Z.O. ook geen enkel probleem, vaak zelfs veel plezier.

De dorpeling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm... hoopte eigenlijk een beetje in een gesprek te vallen, maar het is erg rustig op het forum

Ga dus maar gewoon mijn eigen ding tussendoor typen :)

Ben (alweer) gevallen vanavond, niet hard, en ook niet 'erg', maar ik heb gedronken en ik begrijp er helemaal niets van.

Afgelopen weekend toch wel erge trek gehad en niets genomen, alhoewel dat moeite kostte.

Nu vanavond, niets aan de hand, krijg gezellig telefoontje en ik grijp zo, zonder eigenlijk na te denken, naar de alcohol.

En nu, na het telefoontje, vraag ik me af waarom ik die alcohol nou nodig had,

en ik kan het antwoord eigenlijk niet bedenken.

Vind het 'niet-drinken' op deze manier wel een onmogelijke opgave worden

Herken ik de triggers nou niet? Dacht het in beeld te hebben, maar niet dus

Toch maar hulp zoeken? Tjee.. ik vind het maar lastig hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Rickert
Praat eens met een 'junk' die het gelukt is te stoppen en je zult verbleken... de spijt, de pijn, voor wat ze anderen hebben aangedaan en zichzelf...quote>



Voor 'n ware zuiper niet anders, Rick.
Ik kan nu zeggen dat ik al 'n hele tijd niet dronken geweest ben, en alle filmen nog heb.
Da's wel 's anders geweest.
En dat verbleken, hah, alles ist gift und nichts ist gift der unterschied besteht in der dosierung.
Het heeft ook veel met karakter van doen.

Borderwijkniet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok..... laatste poging (ja vm ik weet dat afkicken van benzo een hel moet zijn.... benzo niet van dichtbij, alleen uit boeken, wel ghb... de beste man had het zelfs zo slecht dat hij via via ghb in de detox smokkelen met een od en ambulance tot gevolg)

Ik denk niet dat er veel zijn die hebben geleefd als 'junk'. Ik lees hier ook veel ellende maar ik denk niet dat er mensen zijn hier die jaren hebben geleefd onder de brug, in een slooppand, tent, portiek en zich enkel staande konden houden door diefstal, prostitutie, geweld... zover heen waren en geen hulp meer durfden of wilden aanvaarden.... 'vrienden' hebben zien sterven aan od... aids... Heeft iemand wel eens een sjaggie gedraaid van peuken op straat?

Maargoed... bedoel vooral dat het nogal flauw en onzinnig is als iemand een ervaring wil delen en er gevallen wordt over 1 woord. Eigenlijk ook stom dat ik me verantwoordelijk voel om er op te reageren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...