Jan1000 Geplaatst 21 november 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Tine, :(Ik snap de triggers en vindt het rot voor je dat je gedronken hebt. Ook al is het maar "een beetje"! Als je een fles koopt ben je tegen je eigen belofte aan het ingaan en is het kwestie van tijd en gelegenheid te gaan drinken. :)Natuurlijk kan jij je hier weer melden en dat is ook fijn als het jou een steun in de rug geeft. Ik denk dat meedoen met het dagpact zowieso goed is, want dan zet je iedere dag de klokken gelijk, zogezegd! Ik ben vaak de fout ingegaan en weet voor mijzelf hoe het is. Ik heb geleerd dat het niet drinken mij niet gelukkiger maakt, wel dat ik mij niet schuldig meer voel over wat erbij kwam kijken. Soms vervelend gedrag en vaak diep in mijzelf weggezonken. Nu wel meer energie en veel meer kracht om met emoties om te gaan en te ervaren dat zonder drank de problemen waar ik tegen aanloop minder zwaar zijn dan met drank, raar maar waar! :sun:Jij hebt je eigen motivatie niet te drinken. Dus, houdt moed, nieuwe start en gaan met de banaan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tine Geplaatst 21 november 2011 Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Dank jullie wel voor de lieve reacties!!! Ik blijf er niet in hangen. Toch wil ik terug naar de jaarpact. Ik ben bang dat als ik het niet doe ik het ook minder serieus ga nemen. Ja, dat slaat nergens op ....ik moet stoppen omdat ik het wil. Zonder pact!! Alleen ik zelf moet en kan het doen!! Maar ik wil in de boot blijven. Dus ik ga knokken voor mijn plaats. 20 november 2011. Dag! Tine Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dhen Geplaatst 21 november 2011 Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Tine, geen drank in huis werkt voor mij zoals bij anderen refusal. Bij elke gedachte van drinken volgt meteen de gedachte oww er is toch niks in huis dus het kan niet. Moet er om een reden perse drank in huis zijn dan bewaart manlief op mijn verzoek de drank. Die na het bezoek acuut weer de deur uitgaat. Als mijn gedachte verder ging van, zal ik wat gaan halen dan ging ik naar het forum en gaf een gil, help, ik heb trek. Je naam niet zien staan op het forum is geen reden, help roepen werkt, er reageert altijd wel iemand. Lees het forum ver terug, niet alle onzin maar de terugvallen, meestal zijn het drama’s. Weer gedronken wakkert de trek aan en weer moet je daar van af zien te komen, een eindeloos verhaal zolang je blijft grijpen naar drank, pillen of wat dan ook en denkt dat daar een oplossing zit voor problemen. Die zit niet in een verslavend middel, weet ik nu. Nuchter kan ik nu mijn problemen beter aan en er sneller en effectiever wat mee doen. Ik laat me veel minder meesleuren in mijn onmacht van de problemen maar heb het zelf in de hand hoe ik er mee omga. Niet meer in die onmacht verzuipen maar weten dat ik er wat aan kan doen geeft me kracht. Dit heb ik moeten leren en is een belangrijke verandering in mijn verslavingsbehoefte. Als ik bleef omgaan met situaties zoals ik deed zou ik altijd verslavingsdrang houden. Dit moest ik loskoppelen, 1) drank, 2) ik en 3) een situatie zijn 3 verschillende, isoleer ze als het ware even. Drank is uitgesloten dus die valt af, blijft over de situatie en ik. De situatie moet ik niet als 1 berg zien, dan is het vaak teveel en volgt nagenoeg automatisch het gevoel ik kan het niet aan en dat geeft weer trek. Ik verdrink dan in het gevoel, ik kan het niet aan. Nuchter kijken naar wat is het probleem en wat voel ik daarbij en waarom voel ik dat. Waarom ik het op een paniekerige manier voel (ik kan dit niet aan) is vaak zo omdat ik in het verleden er op die manier mee omging. De fout die ik dan maak is dat het probleem en ik 1 zijn, wat niet klopt. Naast het probleem is er nog altijd meer ik dan het probleem. Dat is fijn want ik ben dan niet of minder het slachtoffer van het probleem, het doel, de schuldige of wat dan ook. De situatie bekijk ik zo nuchter en zo praktisch mogelijk, kan ik dit niet alleen omdat ik m’n emotie er in laat verzuipen dan ga ik met iemand praten (of mail, chat, enz) die er wel nuchter in staat, die spiegelt voor mij en kan het uitfilteren wat ben ik (de emotie) en wat is het probleem. De basis hiervan is: “schenk mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en wijsheid om tussen deze twee onderscheid te maken.” Het onderscheid kunnen maken tussen wat ik kan veranderen en wat ik niet kan veranderen, wat kan ik aan het probleem doen, automatisch me zelf laten verzuipen in het probleem is m’n niet helpende verslavingsmechanisme. Door het geheel in drieen te delen, de drank, ik en de situatie, kan ik 1) de drank laten staan, 2) mijn emoties van onmacht enz. begrijpen en accepteren 3) het probleem reduceren in delen waar kan ik wel wat aan doen en waar kan ik niks aan doen. Het leuke hiervan is dat ik heb geleerd dat ik vaak veel meer aan een situatie kan doen dan ik dacht dat ik kon, niet dat het probleem er niet is maar ik kan er anders mee omgaan. Ik ervaar nu dat ik keuzes heb, laat ik me meesleuren, er in verzuipen of laat ik dat niet toe maar zet ik mij volledig in om op te lossen wat ik kan oplossen, kies ik voor kunnen of niet kunnen, kies ik voor doen of niet doen, kies ik voor slachtoffer zijn van de omstandigheden of bepaal ik wat ik aan de omstandigheden kan doen. Het besef dat ik altijd keuzes heb is mezelf loskoppelen van de verslaving. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 21 november 2011 Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Hoi Dhen, Jeemigde peemig, daar kan ik ook nog van leren. Ik ben niet zo de man van lange verhalen. Kan het niet helpen. Mooi verwoord. De oude Grieken brengen hier hun wijsheid in een nieuw jasje. Groet en ga goed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dhen Geplaatst 21 november 2011 Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Soothe, ja vind het zelf ook belachelijk lang weet niet hoe het korter te verwoorden. maar jou korte to-the-point reacties hebben mij ook altijd mede geholpen om het droog te houden dus houden zo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 21 november 2011 Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Dhen, Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tine Geplaatst 21 november 2011 Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Lieve Dhen! Dit stukje ga ik overnemen en naast mijn bed leggen!!!! Dank je voor dit prachtig advies. Inderdaad loskoppelen! Dank je voor je tijd....heel lief!! Tine Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 21 november 2011 Rapport Share Geplaatst 21 november 2011 Tine, onder je kussen leggen. Het schijnt in je slaap allemaal opgenomen te worden. Aanp, lettertje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tine Geplaatst 22 november 2011 Rapport Share Geplaatst 22 november 2011 Goede morgen mensen! Hier alles onder controle! Ik laat mijn pact niet afnemen door 3 glazen. Om het eerlijk te houden is die begonnen op 20 november 2011. Fijne dag allemaal! Tine Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jan1000 Geplaatst 22 november 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 november 2011 Originally posted by: jan1000Jaarpact update 22-11 tweeduizendelf:present:18-10-11 Janneman:present:18-10-11 Bolletje:present:18-10-11 Kirky:present:18-10-11 Soothe:present:18-10-11 An:present:18-10-11 Desi:present:20-11-11 Tinequote> Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tine Geplaatst 28 november 2011 Rapport Share Geplaatst 28 november 2011 Hoi allemaal! Hoe gaat het met jullie? Met mij gaat het goed! Het gaat lukken! Want ik WIL NIET meer drinken. Ik ga het bewijzen Dag! Tine Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 28 november 2011 Rapport Share Geplaatst 28 november 2011 Tine Jan, ik had ook aangegeven dat ik meedoe. Mag ik ook op het lijstje? Het was een mooi moment toen ik een jaar helder was. De 2 jaar ga ik ook volmaken. Maar ik tel wel vanaf mijn stopdatum, niet vanaf de aanmelddatum op dit draadje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jan1000 Geplaatst 28 november 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 november 2011 Originally posted by: jan1000 Originally posted by: jan1000Jaarpact update 22-11 tweeduizendelf:present:18-10-11 Janneman:present:18-10-11 Bolletje:present:18-10-11 Kirky:present:18-10-11 Soothe:present:18-10-11 An:present:18-10-11 Desi:present:18-10-11 Kate:present:20-11-11 Tinequote> quote> Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dhen Geplaatst 1 december 2011 Rapport Share Geplaatst 1 december 2011 Hoe gaat het hier bij de jaarpacters ? Tine, hou vol he Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tine Geplaatst 1 december 2011 Rapport Share Geplaatst 1 december 2011 Hoi Dhen! Ja, het gaat weer goed met mij!!! Wordt allemaal steeds duidelijker! Fijn!! Liefs Tine Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tine Geplaatst 5 december 2011 Rapport Share Geplaatst 5 december 2011 Hoi allemaal! Fijne Sinterklaas! Verder hier geen druppel!! Mooi!! Liefs Tine Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jan1000 Geplaatst 5 december 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 december 2011 Mooi Tine, beetje je eigen sinterklaaskado gekozen dit jaar Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 5 december 2011 Rapport Share Geplaatst 5 december 2011 Hoi beste jaarpacters. Laat je er niet onder krijgen hè. Lekker doorpeddelen hoor. Soms is de stroom te sterk en moet men al z'n energie erin gooien. En dan komt men weer in rustiger vaarwater. Dus...Energiedrankjes onder handbereik en er tegenaan. Sterkte allen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 13 december 2011 Rapport Share Geplaatst 13 december 2011 Pacters, lijkt het zo of is het hier angstvallig stil? Hoe gaat het met jullie? Ben benieuwd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 13 december 2011 Rapport Share Geplaatst 13 december 2011 Albertina hoi, Ik ben op de achtergrond aanwezig. Tine is erg stil en Jan mis ik. Mensen vertel. Geen toestanden hoop ik. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 13 december 2011 Rapport Share Geplaatst 13 december 2011 Hoi, ik kijk hier ook regelmatig, het is zóóóó stil. Joehoeeee!!!!! Hoe gaan jullie??? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tine Geplaatst 13 december 2011 Rapport Share Geplaatst 13 december 2011 Ha lieve mede-strijders! Het gaat goed met mij. Geen trek, als het de kop op steekt, meteen wegduwen! Ik wil die rommel niet meer in mijn lijf!!!! Ik wil groeien, geen slachtoffer zijn, volwassen worden! Geen schuldgevoel, iedereen en mezelf voorop recht aan kijken. HEERLIJK!! lekker slapen allemaal! Liefs Tine Soothe en Tina bedankt voor jullie belangstelling. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 13 december 2011 Rapport Share Geplaatst 13 december 2011 fijn te lezen Tine adda girl:heart: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dhen Geplaatst 14 december 2011 Rapport Share Geplaatst 14 december 2011 Originally posted by: TineHet gaat goed met mij.Geen trek, als het de kop op steekt, meteen wegduwen!Ik wil die rommel niet meer in mijn lijf!!!!Ik wil groeien, geen slachtoffer zijn, volwassen worden!Geen schuldgevoel, iedereen en mezelf voorop recht aan kijken.HEERLIJK!!quote> Deze quote ik ff, houden zo, gaat goed Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 14 december 2011 Rapport Share Geplaatst 14 december 2011 Fijn te lezen Tine, ik vroeg me al af hoe het met je ging Ik mis Jan. Hoe gaat het met je Jan? Zelf ga ik gewoon goed. Zie ook niet tegen de feestdagen op. Lekker vakantie aan het eind van het jaar en het allemaal fijn helder meemaken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden