Spring naar bijdragen

Jaarpact

Jan1000

Aanbevolen berichten

Kom hier een beetje tussenvallen :$

Hoop dat jullie het niet erg vinden maar vind dit draadje het perfecte plekje voor een kleine terugblik op mijn alcoholvrije jaar.

Here we go

Ik ben eigenlijk bijna twee jaar op dit forum. Ik herinner mijn eerste dag op het forum nog redelijk goed. Natuurlijk had ik gedronken.

Ik stampte nogal in het rond en lag wel meer dan één keer in de knoop met sommigen. Kon het niet dadelijk vinden met de ''gevestigde waarden" hier.

Anderzijds was het ook een moment waarop ik heel mooie en voor mezelf waardevolle mensen tegenkwam die heel belangrijk werden op een niet altijd even duidelijke manier en in een iets latere stadiums.

Ik kan alleen maar zeggen...koester die mensen. Zij die je energie geven. Het zal een belangrijk iets worden in je proces. Je groeit er ook weer wat uit maar je zal zien..

Ik was een minderaar, geen stopper.

Na een aantal maanden besloot ik toch een stopperiode in te lassen om zo meer controle te krijgen maar dat resulteerde vlug terug in minderen. Stoppen is niet aan mij besteed, zei deze Belg. Minderen beviel me wel en ging me aardig af.

Maar minderen is net als stoppen. Uit ervaring leer je. Hoe langer je droog bent, hoe steviger je staat. Niet dat je dan niet meer in de fout kan gaan maar je weet hoe je met je triggers moet omgaan.

Ik vloog van het forum op een bepaald moment en bij gebrek aan ervaring stond ik heel vlug terug daar waar ik was begonnen.

Terug naar het forum. Nog een tijdje gedwaald en toen op één of ander moment en ik weet zelfs niet meer goed hoe juist kwam het pact tussen Teveel en mezelf.

Twee maanden zonder alcohol. Ik deed het eerder in een vlaag van waanzin denk ik want kan me nog herinneren dat ik er ergens ook heel graag op wou terugkomen. Twee maanden??? Dat is een eeuwigheid voor iemand die op zich geen afstand wil doen van de roes. Wel wil loskomen van het probleem dat ik had met drank maar niet van de drank an sich.

Anderzijds wist ik ergens dat ik die periode droog staan nodig had wou ik meer controle krijgen over. Loskomen van die patronen. Meer inzicht krijgen in mijn triggers.

Het was niet gemakkelijk. Zeker in het begin moet je bepaalde reflexen de baas worden. Drank zit in je bloed. Je hoofd.

Soms is het puur uitzitten. Soms is het wild tekeer gaan en dit op zijn best gebruiken.Ik heb heeeeeeel wat gepoetst in de beginperiode. Zelfs tot een paar maanden verder.

Na twee maanden zou ik terug op minderen overgaan.

Toch voelde ik me niet helemaal klaar. Op één of andere manier. Nog steeds regelmatig triggers. Die reflexen..

Dus al bij al besloot ik het niet drinken aan te houden voor onbepaalde duur.

Maar nooit ben ik een stopper geweest in mijn hoofd.

Na verloop van tijd krijg je meer controle over je triggers. Je bent ook niet meer zo vlug van slag door een gebeuren van buitenaf. Ik leerde omgaan met bepaalde situaties en de bijhorende emoties maar toch liep ik al vlug tegen mezelf aan de tweede helft van het jaar. Het wordt hier wel meer gezegd. Het waren niet zozeer dingen die uit het niets kwamen. Ik treurde al heel lang. Uiteindelijk zou dus de grootste uitdaging niet het laten van de drank worden maar iets heel anders.

Het met mezelf kunnen vinden.

Daar kwamen beslissingen bij kijken, oplossingen zoeken.

Dat gaat gepaard met angst, verdriet en al het andere.

Maar wie niet waagt niet wint.

Je kan een probleem een tijd uit de weg gaan...maar bijna altijd geld de regel 'you can run ,but you can't hide'.

Nog steeds zeg ik niet...nooit.

Ondanks het risico dat het kan inhouden

:sun:

Zo ging het ongeveer...in het kort dan

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Fleurtje,

Dank je voor het delen van jou proces in ons gevecht rondom en met alc.!

Ook ik was een minderaar, wilde wel van mijn probleem met drank af maar'

niet van de drank zelf hmmmmm.............

Heel waar en herkenbaar is jou uitspraak;

Uiteindelijk zou dus de grootste uitdaging niet het laten van de drank worden

maar iets heel anders.

Het met mezelf kunnen vinden.

Ga zo door! :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fleur, dit is inderdaad een mooie plek om een terugblik te beschrijven. Ik weet het nog goed dat je 2 maanden ging stoppen samen met Teveel. Ik was ook een minderaar toen en dacht ook met zekerheid dat dat me ging lukken. Wat ik nu ben weet ik niet. In die zin vind ik het ook heel treffend dat je zegt te moeten leren omgaan met triggers, situaties en jezelf. Daar gaat het om en niet over simpelweg alleen maar de drank laten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: jan1000
JAARPACT:clock: Zondag 4 maart 2012
4 Jaar...:) 25-11-2007 Soothe
3 Jaar...:) 05-02-2009 Meiske
3 Jaar...:) 24-02-2009 Dhen
2 Jaar...:) 25-12-2009 Bolletje
2 Jaar...:) 20-02-2010 Kate
1 Jaar...:) 18-10-2010 Desi
1 Jaar...:) 10-01-2011 Snoepje
1 Jaar...:) 09-02-2011 Mirjam7
10 mnd :) 16-04-2011 Jan1000
08 mnd :) 15-06-2011 MarQ
04 mnd :) 18-10-2011 An
03 mnd :) 14-11-2011 Shahire
02 mnd :) 31-12-2011 Susana twee maanden:present:
00 mnd :) 29-01-2012 Tine

quote>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JAARPACT:clock: Maandag 5 maart 2012

3 Jaar...:) 05-02-2009 Meiske 37 maanden:present:

02 mnd :) 31-12-2011 Susana

01 mnd :) 29-01-2012 Tine

quote>

quote>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tjee Jan 1000

Wat alert van je :D

Vaak sta ik er zelf niet zo bij stil Thanks

maar nu ik het zo zie staan jaja een hele tijd

En voor al die anderen een :present::present::present:

want of je nu een dag week maand of jaren droogstaat

een hele prestatie toch???????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan????

Ik bedoel ermee,

als je eenmaal het besluit hebt genomen ,

van het is nu genoeg geweest,

en men doet er daadwerkelijk wat mee,

is dat een hele prestatie toch???

en de ene is nu eenmaal vastberadender dan de ander

en nee bij mij is het ook niet vanzelf gegaan

heb er hard voor moeten knokken

nu heb ik het wel geaccepteerd,

maar de triggers heb ik ook nog wel

hoor alleen kan ze beter handelen,

en als ik het er te moeilijk mee krijg dan klop ik gewoon hier aan de deur

er is altijd wel een luisterend oor :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meiske, ja het is een prestatie, zekers!

De triggers blijven, maar leiden niet meer tot een drinkplan bij mij!

Wel soms ook bij meevallers de behoefte het te vieren zeg maar.

Maar merk nu wel dat ik de gedachte aan alcohol sneller kan wegwuiven dan eerder.

En als je het er moeilijk meekrijgt dan inderdaad naar het forum, dat helpt voor mij.

Naast hoe mensen omgaan met drinken, niet drinken, minderen lees ik ook in

welke situatie ze zitten en hoe ze ermee omgaan en wat anderen adviseren.

De reacties zijn herkenbaar vaak en helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een jaar nuchter, het zit er op. Of eigenlijk, het gaat gewoon door.

Drinken was voor mij eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen hobby geworden. Ontstaan uit het sociaal drinken, of gezelligheidsdrinken. Twee wat dubieuze termen voor de alcoholist. Het is natuurlijk zo dat een beetje alcohol vaak de sociale contacten wat smeert. Vandaar dat het zo populair is. Ik zag het echter al snel als noodzaak om sociaal te zijn. Als ik nuchter was, was ik stil. Eenmaal wat op praatte een stuk makkelijker.

En als dat zo is, waarom zou je dan niet voor een etentje, feestje of cafébezoek al niet wat gaan drinken. Dan is het gelijk gezellig. Dit gedrag is al op de middelbare school ontstaan. Toen ik 16 jaar was. Toen ik op mijn 18e uit huis ging was het al snel elke avond feest, dus elke dag drinken. Ik merkte wel dat er een keerzijde aan zat, de kater, maar verder zag ik er niet veel kwaad in. En na een paar uurtjes was dat ook wel weer over. Een jong lijf kan heel wat hebben, en de voordelen wogen gewoon veel zwaarder.

Ook begon ik al snel alleen te drinken. Als ik niets had afgesproken. Omdat ik het in mijn eentje een beetje saai vond. Het werkte. En als ik saais moest doen, nam ik er ook vaak bier bij. Ik kon mij een treinreis zonder blik niet voorstellen. Ik had er altijd wel een paar in mijn tas. Ik ervoer mijn leven met de alcohol als heel bevredigend. Vente het ook wel eens een beetje uit. En iedereen wist, als je een biertje wil drinken kan je bij Jaap terecht.

Zo’n tien jaar geleden ontdekte ik de eerste echte haarscheurtjes in dit systeem. Merkte dat mijn werk en ook mijn relatie er meer last van hadden dan ik eerst dacht. Oei! Ik nam me regelmatig voor het wat rustiger aan te doen. En een paar dagen, weken soms, ging dat wel goed. Maar al snel verslapte de aandacht en ging het weer op oude voet verder. Ik werd er dus op gewezen, maar zag zelf nog niet de noodzaak. Of anders gezegd. Ik wilde gewoon af en toe dronken worden, dat vond ik fijn.

In de zomer van 2010 overleed mijn moeder. Na een aantal moeilijke jaren. Het gevoel was heel dubbel. Natuurlijk gemis, maar ook opluchting. Het lijden van de laatste maanden was voorbij. Ik heb gelukkig toen de tijd genomen om dat een plekje te geven. Eigenlijk de hele zomer. Mijn tijd stond even stil en in de herfst kwam ik terug. Ik merkte dat dingen nu echt niet meer gingen. Dronk meer dan ooit. Kwam tot niets. En waar ik van schrok, ik vond mezelf een waardeloze zak worden.

Dat is het keerpunt geweest. Ik was er nu van overtuigd dat er iets moest gebeuren. Ik haalde boeken en deed een teleac cursus “minder drinken” en hield het bij in mijn alcoholschrift. Helemaal stoppen vond ik nog wel eng klinken. Wat ik had ontdenkt was dat ik een paar dagen niet drinken makkelijker vond dan matig drinken. Als ik na een paar dagen droog weer wat dronk, ging ik vaak gelijk los.

In dit stadium kwam ik hier op het forum. En dat was wel een soort openbaring. Ik las heel herkenbare dingen. Het belangrijkste is denk ik:

Achter elk alcoholprobleem schuilt een ander probleem.

Niet dat dat hier letterlijk stond geschreven. Maar tussen de regels door gelezen staat het er wel degelijk. En als je het niet geloofd: Stop met drinken, dan kom je er vanzelf achter.

Voor mij kwam er dus op aan te leren sociaal te zijn alcohol. (Als ik dat zou kunnen zou ik weer kunnen drinken, maar dan hoeft het niet meer. Probleem opgelost.)

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik kon me er geen voorstelling van maken. Een feestje, en niet drinken! Maar eerst maar eens een paar weken volhouden. Dus niet een paar dagen, want dat waren altijd dagen zonder noemenswaardige sociale contacten.

Waar ik ook erg mee zat was wat andere mensen er van zouden vinden. Stoppen met drinken betekende voor mij erkennen dat ik een alcoholist ben. En ik dacht, dan ziet dus gelijk iedereen dat ik een verslaafde ben. Ik kreeg wel vragen, maar veroordeeld ben ik nooit. Of, wat ongezellig. Maar ik ben natuurlijk ook gewoon heel leuk. (Alleen wist ik dat niet.)

Maar goed, je moet het dan toch maar gaan doen, sociaal zijn en niet drinken. Beetje geestelijke voorbereiding, hier melden. En een voornemen wat mij erg hielp: Als het niet meer leuk is ga ik naar huis. In plaats van te gaan drinken. Dat gaf rust.

Nu gaat het me over het algemeen goed af. Een enkele keer niet, maar dat ligt niet eens per se aan de alcohol. Soms is het gewoon niet leuk. Pech. Volgende keer beter. Er zijn ook dingen die ik niet of veel minder doe. Naar het café, doorzakken tot diep in de nacht zonder alcohol is niet aan mij besteed. Ik mis het ook niet.

Wat ik ook merk, in ieder geval bewuster, is dat over sommige dingen anders ga denken. Beetje volwassener zeg maar. Ik durf bijvoorbeeld na te denken over een huis kopen. Vroeger wuifde ik dat weg met het argument dat dat voor ouwe mensen is.

Al met al ben ik heel blij met mijn beslissing om te stoppen met zuipen. Ik heb veel gehad aan de verhalen waarin ik, als het om alcohol gaat bijna altijd wel een herkenning vind. Dat vind je niet gemakkelijk in je eigen omgeving. Mensen ontkennen vaak hun afhankelijkheid. Heb ik ook jaren gedaan. Dus is het niet vreemd. Dus forum, dank voor het delen.

Op naar jaar 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo nu durf ik wel

JAARPACT:clock: Maandag 6 maart 2012

3 Jaar...:) 05-02-2009 Meiske 37 maanden:present:

1 Jaar...:) 06-03-2011 Jaap

01 mnd :) 03-02-2012 Nancy

Datum aangepast, net op tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan, bedankt dat je me erbij hebt gezet!!!!!

Jaap, wat een indrukwekkend verhaal, door wat een proces ben jij

heengegaan. Ik kan er alleen maar alle bewondering voor hebben

en zie de kracht in je. Je hebt die weten aan te boren.

En ik geloof echt dat men mag geloven in de kracht die

ieder van ons in ons heeft. Moeilijk is het wel, maar niet onmogelijk.

In ieder geval kunnen wij veel

leren van jouw verhaal, bedankt dat je dat met ons deelt!

En idd, óp naar jaar 2! :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan verkeren Jaap.

Drank doet vreemde dingen.

In ieder geval heb je aan zelfvertrouwen gewonnen.

Drank ondermijnt alles.

Men voelt zich inderdaad een zak hooi.

Dus de wereld kan weer recht in de ogen worden gekeken.

Weg met schaamte en schuld.

Hoop dat je nog een tijdje zo doorgaat.

Dank voor het relaas.

Voutje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JAARPACT:clock: Dinsdag 6 maart 2012

3 Jaar...:) 05-02-2009 Meiske

1 Jaar...:) 06-03-2011 Jaap 1 jaar :present:

01 mnd :) 03-02-2012 Nancy :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gedaan Jaap, ik bewonder je eenvoud je humor en kritische blik die steeds weer doorklinkt in je berichten.

1Jaar niet gedronken, chapeau.

Ik wens je veel Geluk Moed en Wijsheid in het nieuwe 2de jaar.

:present::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...