Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi, ik heb superveel boeken over verslaving gelezen en ook aardig wat podcasts geluisterd. Mijn favoriete boeken zijn:

Mama is verslaafd van Judith Blok

Parttime junkie van Renee Kelder

en podcasts:

Eerlijk over alcohol van Koos van Plateringen

Sharing sobriety stories van Brad McLeod

Wat is jouw favo boek of podcast?

Geplaatst (bewerkt)

Ik lees het liefste hier eigenlijk. Veel auteurs zijn ervaringadeskundigen en die kunnen me niet zo heel lang boeien, niet een heel boek lang. Als ik 3 jaar geleden een boek had geschreven en ik schreef er vandaag weer 1, zouden ze heel verschillend zijn. En sowieso past de hele basis op een A4'tje.

1. Niet in huis halen

2. Niet opzuipen

3. Terug naar stap 1.

Wat veel belangrijker is, hoe veeg je alle motivatie op een hoopje, want anders kom je er nooit. Ook dat zie ik nu anders dan voorheen. De motivatie komt al doende. De inzichten ook. Wachten tot je gemotiveerd bent of tot je dat hele boek uit hebt is ook een valkuil. Je moet gewoon stoppen, je hebt alles zelf in de hand. Ik zeg dit mede tegen mezelf, want ik denk wel dat ik het lek boven heb maar er golft nog regelmatig water naar binnen 😜

Net als met de socials. Ik heb lang zitten emmeren met facebook en insta op de telefoon. Apps met tijdslot enz enz, niks werkte bij mij, ik zat steeds te scrollen. Ik heb ze er nu gewoon af gehaald, klaar uit. Mis het niet eens.

Meer in het algemeen mbt verslavingen, "Verslaafd aan liefde" van Jan Geurtz vond ik trouwens wel een hoop inzicht geven in hoe je ego vaak helemaal versmelt met dingen en even later het heel ver weg gooit -- ik ben ff de juiste terminologie kwijt maar ik zie het mezelf regelmatig doen.

bewerkt door bumperjim
Geplaatst
27 minuten geleden zei bumperjim:

1. Niet in huis halen

2. Niet opzuipen

3. Terug naar stap 1.

Dat is inderdaad belangrijk. Ik lees geen boeken maar ik lees wel op het internet en heb veel aan gesprekken. 

Geplaatst

Toegegeven, de gesprekken hier zijn betekenisvoller dan boeken. The real deal! En boeken zijn natuurlijk erg persoonlijk. 
En inderdaad gaat een boek het niet voor jou doen; je moet het zelf doen, dag voor dag. Wel helpt het om de verhalen van anderen te horen. De herkenning van situaties, weten dat je niet de enige bent die zo bedraad is… 

Overigens heb ik ook van Jan Geurtz een boek gelezen, De verslaving voorbij. Halverwege gestrand. Gortdroge theoretische kost vond ik het, moeilijk te volgen ook. Haha. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...