Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo. Na jarenlange toenemend drinken met verschillende stoppogingen ben ik vastbesloten cold turkey de drank voorwel te zeggen. Heeft iemand ervaring daarmee ? Groet

Geplaatst

Ja, ik ben cold turkey gestopt met alcohol, maar had er daarvoor wel met mijn huisarts over gesproken. Die zei dat het in mijn geval nog wel kon maar ik zat volgens haar tegen de grens. Als ik nog meer gewend was te drinken zou het beter zijn geweest het begeleid af te bouwen.

Hoeveel drink je nu? En hoe vaak? Als je gewend bent elke dag een fles wijn of een vergelijkbare hoeveelheid bier te drinken en je hebt een normale gezondheid dan kan het best cold turkey. Drink je veel meer dan dat of zijn er problemen met je bloeddruk of zo dan kan het verstandig zijn er eerst met een arts over te praten.

De kans op succes blijkt bij velen van ons sterk gerelateerd aan hoe je er mentaal in staat. Is het weer een nieuwe poging of heb je een besluit genomen en een plan van aanpak gemaakt? En weet je al wat je gaat doen als het niet helemaal volgens dat plan gaat, of verval je dan subiet weer in je oude gewoonten. Dit soort vragen zijn belangrijk en het helpt om het hier of ergens anders te delen of op zijn minst voor jezelf op te schrijven. 

Een aanrader is ook de lezing van Els Noorlander over verslaving op Youtube te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=pqjRCj5DIRs
Maar misschien ken je die al.

Geplaatst

Dag Bob, 

Dank voor je antwoord. Het drinken is er heel geleidelijk ingeslopen. In het begin om de rede dat ik dat "wel verdiend" had na een dag hard weten; maar is van kwaad to erger gegaan ! Tot voor kort, na dat mijn familieleden geconfronteerd werden met mijn gedrag na het drinken.....ik schaam me. Daarnaast natuurlijk het verschrikkelijke katergevoel, de misselijkheid, de hartkloppingen en het compleet down zijn de dag erna. Ik ben er klaar mee ! Ben verschillende keren zo ver geweest dat ik het wilde afbouwen; maar dat werkt voor mij niet ! Vandaar.... Drink nu zo ongeveer een fles wijn per dag of vergelijkbaar aan bier. Laatst een medische check gehad en ik was helemaal gezond ! Alles tussen de toegestane waarden in het bloedonderzoek ook.... 

Geplaatst (bewerkt)

Als ik dat zo lees kun je het lichamelijk best aan om ineens te stoppen. Het wordt dan vooral een psychisch spel met je zelf om het vol te houden. Eén van de hindernissen kan zijn dat het je een vreselijke straf lijkt om het "nooit meer" te mogen. In dat geval kun je overwegen het van dag tot dag te doen. Elke dag spreek je met jezelf af "vandaag drink ik niet" zonder afspraken te hoeven maken over de verdere toekomst. Dat is nog wel te doen en meestal ben je 's morgens juist het meest overtuigd dat dat een goed plan is. Er zijn mensen die dat al jaren zo doen of gedaan hebben voordat ze over een langere termijn gingen nadenken. Maar voor anderen werkt een definitief besluit beter omdat je dan niet steeds erover hoeft te twijfelen. In dat geval is het misschien nuttig als je "ik mag niet meer drinken" weet om te denken naar "ik wil niet meer drinken" en uiteindelijk zelfs "ik hoef dat spul echt niet meer, blij dat ik daarvan af ben".

O ja, "vandaag neem ik de eerste niet" is ook een goeie.

bewerkt door Bob
Geplaatst

Gezond advies van @Bob "vandaag drink ik niet" , heb ie dit besproken met een huisarts? Ik ben onder begeleiding gestopt, ik dronk erg veel en kreeg tranxene en vitaminen. 

Geplaatst

@Bob heeft alles samengevat 👍🏻 Ik zou er nog aan kunnen toevoegen dat, hoe verder het bij je uit de buurt is, hoe makkelijker om eraf te blijven.

Dus in geen geval alcohol in huis halen (wat er nog in huis is ofwel weggeven of door de gootsteen) en 's ochtends boodschappen doen (dwz niet tegen borreltijd). Drink vooral iets anders, goed hydrateren overdag om geen dorst te hebben 's avonds.

Geplaatst

welkom @Leenaarts
ook hier in een keer gestopt, na jaren van jojo-en.
Geen enkel probleem gehad; ik was altijd al van de alles of niets
en niets bleek veel gemakkelijker dan alles, laat staan van matig kunnen zijn.
Geen idee hoe oud je bent, maar je schrijft van gezond zijn, dus je zou het eventueel
nog met een (verslavings)arts kunnen bespreken als je zelf twijfelt.
Het levert je zoveel op, dat de motivatie groeit naarmate je meer en langer oogst van 
het helder en nuchter zijn en blijven. En op de dagdraad is er ook een dagpact waar
je je bij aan kunt sluiten. Je hoeft het hier niet alleen te doen en de afleiding en steun
is er dus ook voor jou, en ook jij kunt anderen hier steunen. toitoitoi!

Geplaatst
21 uur geleden zei Leenaarts:

Hallo. Na jarenlange toenemend drinken met verschillende stoppogingen ben ik vastbesloten cold turkey de drank voorwel te zeggen. Heeft iemand ervaring daarmee ? Groet

Hoe gaat het nu? 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...