Spring naar bijdragen

wie is ook minderaar


mariam

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

Mariam, 46 jaar. drink al vanaf mijn 14de denk ik.

Op vrijdagmiddag(soms zelfs donderdag) begon het weekend en dat betekende liters bier. Vaak zat ik ook samen met mijn moeder en haar vriendinnen beugels grolsch te drinken toen ik 15/16 was. kun je je nu niet meer voorstellen. roken deed ik er ook nog bij, heb ik 24 jaar gedaan. dit jaar 10 jaar gestopt.

en nu de alcohol. Nadat mijn man mij regelmatig de les las over mijn alcoholgebruik, dagelijks en dan 5-7 blikken bier, ben ik toch begonnen met minderen. namelijk door de week niet. verder durf ik nog niet na te denken.

De eerst week ging het op woensdag mis. mijn man drinkt ook wel, alleen minder vaak en mindere hoeveelheid en die vroeg mij om toch samen 1 biertje te drinken. ik was er niet tegen bestand en dronk mee. daarna toch de donderdag niet gedronken.

het weekend was eigenlijk moeilijk, want voelde mij schuldig bij elk flesje bier (ben van blik op flesje overgestapt). toch wil ik het even zo houden,

Deze week is goed begonnen en ook ben ik begonnen met start to run, was lekker gevoel gisteren.

graag hoor ik van anderen die minderen hoe dat gegaan is.

mariam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mariam,

Ja, ik ben ook een minderaar. Ik ben echter ook een alcoholist. Zelfs toen ik wist dat ik alcoholist ben, wilde ik toch nog minderen. Dat betekende dat ik steeds aan het onderhandelen was met mezelf en mijn omgeving. Elke keer dat mijn omgeving vond dat ik teveel had gedronken (zelf vond ik dat meestal wel meevallen over het algemeen) beloofde ik het wat rustiger aan te doen. Dat lukte vaak wel tijdelijk, maar steeds weer zocht ik de grens op van wat nog geaccepteerd werd door mijn omgeving, want zelf vond ik de limiet altijd wat aan de lage kant. En steeds weer ging ik over die grenzen die mijn omgeving aan me stelde, heen.. tja.. niet willen en toch doen. Of eigenlijk: wél willen, en hopen dat het niet op zou vallen..

Op een gegeven moment ben ik geminderd naar nul. Voor mijn omgeving én voor mezelf wel zo duidelijk. Onderhandelen werd er een stuk eenvoudiger door. Mijn omgeving vond de nul-lijn wel prima, hoewel het even wennen was, en ik zelf wist precies wanneer ik mijn grens zou overschrijden, namelijk bij die eerste slok.

Ik heb geleerd om dingen eenvoudig te maken. Dat lost een hoop onzekerheid voor me op. Het lost geen moeilijkheden op, sterker nog, het werd eigenlijk alleen maar moeilijker. Maar zelfs als ik het moeilijk heb is de oplossing héél eenvoudig: die eerste niet nemen. Daarmee heb ik mijn verslaving in elk geval een halt kunnen toeroepen, het wordt niet meer erger. En dat is wat ik zocht toen ik mij voor het eerst bij verslavingszorg meldde en ook toen ik me hier op het forum meldde. Ik zocht als alcoholist gemoedsrust. Voor mij geldt: alcohol lost niets op, behalve mijn gemoedsrust!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje kohtje voor je bericht.

Ik begrijp dat het wellicht moeilijker is om te minderen dan helemaal te stoppen. dit is echter wat mij nu helpt om te ervaren hoe het is om niet elke dag te drinken en lekker fris naar je werk te gaan. Veel verder wil ik nog niet nadenken. dat is ook vaak het advies hier, denk niet te ver vooruit.

Ik weet dat er meer minderaars moeten zijn op het forum en zou graag met jullie in contact komen om ervaringen uit te wisselen.

mariam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hoi Mariam,

Ik ben ook minderaar, al jaren. Mijn ervaring is dat het wel te doen is, maar dat de neiging om toch weer teveel/te vaak te drinken altijd daar is, en je jezelf dus continu in de gaten moet houden.

Dat vind ik nogal vermoeiend, maar desondanks blijf ik het wel proberen. De gedachte om op vrijdag/zaterdag toch dat wijntje te mogen, of toch een keer helemaal los te mogen gaan met veel drank, is het voor mij wel waard om de rest van de week mezelf te beteugelen.

Maandag tot en met woensdag heb ik doorgaans geen probleem. Als ik op vrijdag niet werk, dan moet ik donderdag wel even met mezelf onderhandelen om niet dan al een wijntje te nemen. Veelal lukt de donderdag echter ook nog wel.

Dan de vrijdag en zaterdag: op die dagen "mag" het dus, maar probeer ik wel te beteugelen qua hoeveelheid. Dat is vele malen lastiger dan van maandag - donderdag in het geheel niet drinken. Op vrijdag gaat het nu re-de-lijk, omdat ik een aantal x met een flinke kater wakker ben geworden op zaterdag en ik dat niet meer wil, omdat dan mijn halve weekend verpest is. Met redelijk bedoel ik dan dat ik 3 tot 4 drankjes op heb. Mijn manco is dat ik heel snel drink (en trouwens ook eet). Niet alleen met alcohol, maar met alles. Dus als ik het heb, moet het gelijk op ook. Als je dan voor jezelf een max van 3 of 4 hebt gesteld, dan zit je daar zo aan; ik kan gerust in een uur 3 drankjes drinken.

Wat ik wel geleerd heb inmiddels is om de laatste niet meer te nemen. Op dit forum lees ik steeds "ik neem de eerste niet", en dat motto hanteer ik ook, op dagen dat ik niet drink. Op dagen dat ik wél drink, neem ik echter de laatste niet. Zou ik na een avond stappen eigenlijk nog een afzakkertje willen nemen, dan neem ik in plaats daarvan een kop thee, om vervolgens te beseffen dat ik ook eigenlijk dronken genoeg was en die thee eigenlijk alleen maar lekker is. Hierdoor kan ik per sessie toch de aantallen nog redelijk beperken.

Dan de zondag: dan zou ik eigenlijk niet willen drinken, omdat ik 's maandags weer moet werken. Dit lukt lang niet altijd. Wat ik op die dagen wél doe, is vroeg beginnen en vroeg stoppen, ook met in totaal 3 of 4.

Dit patroon kan weken goed gaan, maar afgelopen pasen heb ik bv wel weer van donderdag tot en met maandag gedronken. Niet op alle dagen heel veel, soms hooguit 2 (zondag) bijvoorbeeld, maar toch weer 5 dagen achter elkaar. Daarom sta ik nu weer 2 dagen droog en "moet" dat in elk geval tot en met donderdag volhouden.

Af en toe zit er nog een dag bij dat ik vanaf de eerste slok door MOET drinken. Dat is die bepaalde knop in je hersenen, in het beloningscentrum, waar dan ff iets niet goed gaat. Hoe vaker ik dat moment heb, hoe vaker het ook blijft komen. Dan stop ik weer eventjes helemaal, en kan ik er daarna wel weer heel aardig gedoseerd mee omgaan.

Ik heb het volgende hierover gezien in de film/documentaire "what the bleep the rabbithole": als je blootgesteld wordt aan een verslavende stof of een slechte emotie (wordt als hetzelfde gezien), worden de neuronen die in de cellen deze stof "ontvangen" (de receptoren geloof ik) overgeprikkeld en daardoor ongevoelig voor de stof. Bij het delen van de cellen ontstaan dan cellen met extra neuronen/receptoren. Daardoor wordt je er weer extra ontvankelijk voor. Het schijnt zo te werken met bv negatieve gedachten die je steeds hebt; dat wordt dan steeds erger. Ik herkende er ook wel wat in qua verslaving, maar ben er van overtuigd dat dit te doorbreken is, waardoor minderen mogelijk is. Echter, als je afglijdt moet je wel weer helemaal opnieuw beginnen.

Wat een lang verhaal zeg, mennnn..... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo simpel Bor?

om 18.13postte je dat je gedronken hebt.

Bella; ik heb de jaren dat ik dronk

gedronken zoals jij hierboven beschrijft.

Ik had nog nooit van de term minderaar gehoord,

maar zou mezelf nooit zo genoemd hebben, ook nu niet.

Minderaar ben je als je aantal per week niet boven de 10 uitkomt.

Wat ik bij jou lees is nog steeds een grote worsteling. het woord minderaar is een rekbaar begrip en voor velerlei uitleg vatbaar blijkbaar.

Ik gun je de rust die een stopper ervaart, ook niet gemakkelijk hoor maar lees jezelf even terug.

sterkte Bella.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: jane4
Zo simpel Bor?
om 18.13postte je dat je gedronken hebt.

Bella; ik heb de jaren dat ik dronk
gedronken zoals jij hierboven beschrijft.
Ik had nog nooit van de term minderaar gehoord,
maar zou mezelf nooit zo genoemd hebben, ook nu niet.
Minderaar ben je als je aantal per week niet boven de 10 uitkomt.
Wat ik bij jou lees is nog steeds een grote worsteling. het woord minderaar is een rekbaar begrip en voor velerlei uitleg vatbaar blijkbaar.
Ik gun je de rust die een stopper ervaart, ook niet gemakkelijk hoor maar lees jezelf even terug.
sterkte Bella.quote>


Hoi jane,
Wie bepaalt dat de definitie van "minderaar" is dat je per week niet boven de 10 uitkomt? Ik heb zelf hele perioden dat ik per week niet boven de 10 uit kom, maar als het een keertje 12 is, val je dan gelijk buiten de definitie van minderaar? De ene week is het bv 8, de andere week 12; gemiddeld 10. Uit welke Bijbel heb je het getal 10 getrokken? ;-) Ik bedoel het overigens niet hard of aanvallend he, maar dit soort getallen en definities zegt mij weinig.
Mijn definitie van minderaar is, dat je (aanmerkelijk) minder drinkt dan je voorheen deed. Als je eerst 2 flessen wijn per dag dronk en daarna nog "slechts" 1 fles, dan ben je feitelijk ook een minderaar.
Alleen ben je er dan nog niet, natuurlijk. Dan moet je nog meer minderen. Net zo lang tot je binnen aanvaardbare grenzen komt, waarmee je geen gezondheidsrisico (meer) loopt. De één zegt dat dat maximaal 7 is voor een vrouw, de ander 14. Ik hou voor mezelf ook altijd 10 aan, omdat dat nu eenmaal tussen 7 en 14 in zit, maar dat is nergens zo geformuleerd.
Wat wél geformuleerd is, is dat je er in principe niet meer dan 2 per gelegenheid zou moeten drinken. Dus beter elke dag 2, dan in één keer 14. In dat opzicht ben ik zelf ook al behoorlijk geminderd.
Je moet jezelf uiteraard niet voor de gek houden. Minderen betekent: steeds minderen. Niet van zeer ongezond naar half ongezond. Maar toch, iemand met morbide obesitas die 10 kg afvalt, dan kun je ook zeggen "10 kg is een druppel op de gloeiende plaat", maar het is beter dan niets.

liefs Bella
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn woordkeus is misschien niet helemaal juist Bella,

ik heb van de site van Alcohol de baas gelezen (bij stoppen,minderen)

dat dat de normen zijn voor vrouwen. Zit je darboven dan ben je een probleemdrinker.

Het maakt mij verder niet uit, maar zoals jij zegt dat je van 2 naar 1 fles gaat, dan drink je nog steeds veel te veel ook al drink je minder. Dat jij dat een minderaar zijn wilt noemen, dat mag. Ik hoef het daar natuurlijk niet mee eens te zijn. Het gaat erom dat je alcohol de baas wordt, er niet meer van afhankelijk bent en het je niet zo meer in de ban heeft. dan ga je waarschijnlijk vanzelf je beter voelen en gezonder leven. Ieder doet het op zijn/haar eigen wijze. En niemand dan jij bepaalt wat voor jou helpend is daarbij.succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Bella, je minderen is precies hoe ik het ook zou willen.

Bij mij gaat het om de controle. Ik wil gewoon controle hebben over wat ik doe.

In mijn geval heb ik nooit echt zelfcontrole gekend en was ik altijd grenzeloos.

Nu wil ik zelf bepalen wat ik drink en hoeveel ik drink, ipv dat beloningscentrum.

Ik hoor van anderen die gestopt zijn dat dat niet gaat werken en dat stoppen de enige manier is.

Maar ik geloof dat ik me dan weer ruggegraatloos zou voelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: sieraad
Bella, je minderen is precies hoe ik het ook zou willen.
Bij mij gaat het om de controle. Ik wil gewoon controle hebben over wat ik doe.
In mijn geval heb ik nooit echt zelfcontrole gekend en was ik altijd grenzeloos.
Nu wil ik zelf bepalen wat ik drink en hoeveel ik drink, ipv dat beloningscentrum.
Ik hoor van anderen die gestopt zijn dat dat niet gaat werken en dat stoppen de enige manier is.
Maar ik geloof dat ik me dan weer ruggegraatloos zou voelen...
quote>


Hoi Ries,

Ik hoor wel regelmatig dat mensen stoppen idd makkelijker vinden dan minderen. Omdat je er dan helemaal niet meer aan hoeft te denken. Je zou het kunnen omschrijven als weglopen voor het probleem, hoewel ik dat heel erg tekort vind doen aan de voordelen die stoppen oplevert. Daarom vind ik stoppen helemaal prima, en een heel goede optie. Wellicht doe ik het zelf ook nog wel eens.

Die controle kun je, is mijn ervaring, wel langzaam maar zeker krijgen, maar het is, zoals Bor en Jane ook over mijn lange verhaal schreven: wel een worsteling en veel gedoe. Je moet constant je aandacht erbij houden, want anders glijdt het van je weg.
Voor mij helpt het door de aantallen te noteren en zoveel mogelijk dagen per week te nullen. Ik werk zelf met een weekmaximum, en hoe minder dagen je drinkt, des te makkelijker wordt het om binnen dat maximum te blijven. Daarnaast werk ik eraan om, zoals ik elders ook schreef, de laatste niet te nemen. Wel de eerste, maar niet de laatste. Dus tijdig stoppen. Dat gaat inmiddels heel goed, maar dat komt vooral ook doordat ik een partner heb aan wie ik een voorbeeld kan nemen. Als we genoeg gedronken hebben zet hij bv thee, en hij drinkt heel langzaam, waardoor ik uit fatsoen ook iets rustiger probeer te drinken. Daarmee heb ik nog niet bereikt dat ik het bij 1 drankje kan laten, of altijd maximaal 2, maar wel: regelmatig maximaal 2 en doorgaans niet meer dan 4. Dat klinkt toch al heel anders dan in het verleden minimaal 6.

Dus ja, in mijn ogen is het mogelijk die controle te krijgen, maar ik zag net een heel mooi antwoord van Tactive op de vraag van Bolletje in het "Vraag het de hulpverlener" onderdeel. Wanneer je de meeste kans hebt om succesvol te minderen. Je zou voor je zelf de succesfactoren die Tactive daar noemt, eens kunnen langslopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hanneke... relax... die opmerking geldt alleen in mijn geval.

In het geval van anderen denk ik zeker dat het een kwestie van een sterke ruggegraat.

Ik zal erover na denken, hoe ik eens op een goede manier duidelijk kan maken wat ik precies bedoel...

@Bella... Knap dat het je lukt op de manier die je beschrijft. Ik ben benieuwd of het mij ook gaat lukken...

Ik zal het antwoord van Tactive eens gaan lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...