Spring naar bijdragen

dromen...


Vie

Aanbevolen berichten

Nou, hier een dromentopic.
Ik heb al jarenlang een steeds terugkerende droom dat ik mijn katten kwijt ben.
Ze zijn ontsnapt, zwerven in het rond door drukke straten, ik kan niet genoeg vervoerhokjes bij elkaar krijgen om ze weer te vangen, en heb ik de éne beet, gaat de andere er weer vandoor.
En dan te bedenken dat ik in werkelijkheid nog maar 1 kat heb.
Het zal wel iets te maken hebben met niet kunnen loslaten.
Ga jullie gang, wie weet zit er een goede droom-uitlegger onder ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk idee Vie!

Heb jarenlang een steeds terugkerende droom gehad dat ik heel hoog aan het schommelen was tussen glazen platen. Werd altijd wakker omdat het mis ging omdat ik door het glas was gegaan natuurlijk. Sinds mijn man is overleden heb ik daar nooit meer over gedroomd. Heb toen nog een keer een nachtmerrie gehad dat we moesten vluchten een helicopter in maar die touwladder vloog in de fik en hij haalde het niet...................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik droom de laatste dagen weer heel helder. (Blijkt van niet meer drinken te komen.) Waar ik mij over verbaas dat ik in mijn dromen merk dat er iets in mijn droom met mij gebeurt wat ik zelf (in mijn droom) niet kon weten of wist.

Een voorbeeld. In mijn droom loop ik naast mij fiets. Ik vraag mezelf af waarom ik loop. Dan kijk ik naar mijn achterband en die is leeg. In mijn onbewuste moet zich dus een verhaal opbouwen waar ik zelfs niet in mijn droom van weet. En ik dacht dat als je slaapt je al op je diepste niveau zit. Maar er lijkt nog een niveau onder te zitten.

Zijn er vergelijkbare ervaringen?

Groet, Uiltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou het niet met een soort gevoel van onmacht te maken hebben Uiltje?
Je vraagt je ineens af waarom je naast je fiets loopt terwijl je in het echt best kan fietsen.
Maar dan is er die lekke band. Er ontbreekt dus iets om te doen wat je wel kan.

Drup ik droom ook regelmatig dat ik hoog in de lucht vlieg, maar helaas weer crash.
Voor mij kan het iets te maken hebben met te hoog opgestelde verwachtingen die aan me gesteld zijn.

De fijnste dromen vind ik, als ik zelf vlieg. Het is als zwemmen hoog in de lucht, en je kan als een dolfijn in het water, maar dan in de lucht, duikelen en opspringen.

Ik droom ook heel vaak ook nog over mijn ouders. Niet ernstigs, gewoon dat we aan het ontbijt zitten ofzo.

Maar goed, het droom-topic was niet mijn idee, heb het alleen maar geopend. Ben wel benieuwd naar jullie eigen droom-uitleggingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie, wat betekent je kat voor je? Is het een zorg, een wezentje waar je graag je aandacht aan geeft? Je droom klinkt als te veel 'zorgjes' of 'verantwoordelijkheden' tegelijkertijd. Het ontglipt je. Ze raken zelfs weg in drukte, en je hebt de middelen niet om ze allemaal tegelijk weer op te pakken.
Kan dat er in je daagse leven ook zo uitzien? Dat je te veel bordjes tegelijk in de lucht probeert te houden (ik weet niet wat je allemaal doet) en dat je voelt dat je dat niet helemaal aankunt?

Ik vat je droom zo op, omdat dat voor mij de uitleg zou zijn. Wel willen, voor al die katten zorgen, maar merken dat het niet te doen is..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie katten staan voor het vrouwelijke in je. De angst om de controle te verliezen over het vrouwelijke in je. Vandaar dat je probeerd de katten te vangen maar raakt ze vaak weer kwijt. Katten kunnen ook te maken hebben met sexualeteit.
Vliegdromen schijne heerlijk te zijn. Los komen van de dagelijkse zorgen. Zelf een keer zo'n vliegdroom gehad maar vond dit niet fijn. Wel dromen over schaatsen. ik kwam dan in een soort kadans. Heerlijk.

Druppeltje Schommelen tussen glazen platen zou kunnen betekeken dat je angst hebt om de realiteit onder ogen te zien en er dan ineens tegenaan knalt. Je kunt de realiteit wel zien (glas) maar durft er nog niet helemaal te accepteren.

Uitlje alle vervoersmiddelen kunnen te maken hebben met persoonlijke groei. Een reis. Een nieuwe start.
Slappe band kan betekenen dat de start moeizaam gaat. Maar de wil er is om te groeien.
Je komt moeilijk vooruit maar bent wel gestart.

Ben ook maar een leek hoor dus hoop dat de uitleg iets kan betekenen voor jullie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De droom van een Oliebol.
Liep langs de Intertoys en zag een hoop dozen staan met daarin vloetjes en oud brood. At van het brood maar het was bedorven dus dacht "Das voor mijn kippeltjes.
Vloetjes daar kan ik wel wat mee. toen zag de eigenaar van de winkel dat ik die doos pakte en ik ging er als een hazewindhond van door.
Stond ik in eens in een winkelstraat en daar stond een agent (diezelfde die mij ooit eens een bon gegeven heeft) Hij zei "je hebt gestolen dus je gaat op de bon"Ik zei "Goh jij nog steeds aan het bonnen uitschrijven. Wat heb jij het ver geschopt bij de politie want dat doe je nu al drie jaar. Heb je daar nu zolang voor moeten studeren?"
Eigen uitleg. Een pesthekel aan die vent:devil:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, dat is een mooie aardse uitleg van je eigen droom Bolletje.
En dank voor de uitleg van mijn droom, en jij ook Birthe. Interessant om over na te denken.

Coco, ik heb niets met tanden, maar heb wel lastig haar, dat ik nooit lang heb kunnen laten groeien, wat ik wel graag wilde.
Soms droom ik dat ik een prachtige dikke bos haar heb, tot op mijn kont, dat om me heen wappert zoals in de reclame voor shampoos. En alles lijkt dan goed te gaan, alles lukt, maar toch blijf ik in de droom het gevoel hebben: dit is niet echt, dit is een masker.
Heb zelf het idee dat dit gaat om een gevoel van volwaardig zijn dat ik af en toe een beetje mis.
Dat ik verlang om mezelf zoals ik ben meer te accepteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Aha, sinds mijn man is overleden ben ik niet meer naar de kapper geweest dus ze zijn al best lang. Dat betekend dat ik tussen glazen platen ga schommelen met lange haren. Wordt wat zeg als dat bloed er uit moet.

Vind het erg leuk de uitleg van jullie en de gedachten er over. Gezellig draadje en eens wat heel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Vanmorgen 5 uur werd ik al typend wakker
en stond er op mijn netvlies:
i.k. m.o.e.t. e.r. n.i.e.t. a.a.n. d.e.n.k.e.n. d.a.t......
Kan me niet voorstellen dat er betekenis aan kan worden ontleend
andes dan: is frummen niet toch erger dan drinken?
en hoe kom ik er ooit achter hoe de zin geeindigd zou zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb me laten vertellen dat als je over water droomt je bezig bent met verwerking van iets uit je onderbewustzijn. Dat is bij mij veel het geval. Heb een hele tijd droog gestaan tijdens een opname en begon mijn hele leven van klein kind tot heden door te nemen. Gezichten van vroeger die er al jaren niet meer zijn en alle details van vroeger. S morgens was ik doodmoe alsof ik echt alles opnieuw beleefd had. Het rare was dat het echt in volgorde van leeftijd ging. Iedere nacht een stapje verder naar het heden. In tijden dat ik depressief ben doe ik niks anders als rennen, te laat komen treinen missen ed. Voor mij zijn dromen geen bedrof tot nu toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook dat het dromen een proces is in je onderbewustzijn. Volgens mij is het ook een soort van test hoever je bent in je ontwikkeling van bewustwording van jezelf en je omgeving, dus het menselijk leven. Ik vermoed dat als je steeds een zich herhalende droom krijgt dat je nog niet klaar bent voor een volgende stap.

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Van de week een zeer vreemde droom gehad.
De stad waarin ik leefde werd in brand gestoken en vernietigd.
Achter de stad herrees een nieuw strak vormgegeven ander (begin van-) een stad.
Zag er wat koud en onbewoond uit.
Er was een opzet in het spel. De man die erachter zat had een sieradenwinkel.
Net als alle anderen was ik alleen op de vlucht.
Ik voelde echter geen haast of angst of ontzetting. Het leek alsof ik op i.d. gewacht had.
Ik ontmoette een man waarmee ik op verkenning uitging.
We hoorden van andere vluchtenden dat ook het platteland incl bruggen en watertjes waren vernield; overal was rook zichtbaar en soms viel er een gebouw aan brokstukken.

Er was geen echt einde aan de droom, het was alleen wel vol intensiteit.
Er was nieuwsgierigheid naar het nieuwe deel van de stad, maar het was ook nog onbegaanbaar, zeg maar. Er was niemand, ja er liepen handlangers van wie dit op zijn geweten had.
Er was geen vrees. Typisch toch?

Wie o wie knoopt hier een touw aan vast?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vaak gaat het om de symbolen
erachter
is moeilijk invullen door jezelf
want niet subjestief
Bol kan misschien behulpzaam zijn.
En er is een theorie dat alle
mensen een deel van je eigen persoonlijkheid symboliseren
dus als je naar hun gedrag kijkt, wat zegt dat dan over jou?
Moet jij dat stuk nog (extra) ontwikkelen
of juist wat naar de achtergrond laten gaan
om ruimte te maken voor endere mensen/symbolen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Op aanraden vanuit de dagdraad dit topic weer even Up. Wat ik van mijn dromen leer is hoe ik in het nu sta. Soms los ik na jaren dezelfde droom het probleem, in een droom op. Wat ik belangrijk van een droom vind is hoe ik me er in voel, welke emoties spelen op, hoe is m'n verhouding met mensen en hoe ga ik met moeilijke situaties om. Wat veel voorkomt is dat een reis naar 1 van 'm'n huizen' bijna altijd goed begint maar beroerd afloopt omdat er teveel mensen komen en ik me laat wegdrukken. De leukste reis is naar New York maar ik moet wel altijd zorgen dat ik 's avonds om kwart voor 10 de trein terug naar London haal. Ook het bezoeken van altijd dezelfde markt in New York blijft lastig omdat ik de route ernaartoe vergeten ben en zo'n haast heb alles te doen wat ik van plan ben.

Heel veel dromen, uit m'n vroege jeugd herinner ik me nog. Heb vele dromen opgeschreven toen ik in therapie was.

Heb ook weleens een voorspellende droom gehad. Volgende dag gebeld en alles gebeurde precies zoals ik het had gedroomd.

De allermooiste dromen zijn m'n 'kunst dromen'. Dan loop ik rond in de mooiste architectonische gebouwen. Helaas zijn die zelden.

Dromen over verdronken mensen en vooral baby's komen ook geregeld voor. Die begrijp ik niet helemaal maar misschien heeft dat te maken met m'n leeftijd en het niet meer kunnen krijgen van kinderen. Niet dat ik dat wil maar het is een afsluiting van een lange fase.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...