Spring naar bijdragen

Uiteindelijk de stap genomen


Stan13

Aanbevolen berichten

om te stoppen.

Even voorstellen. Ik ben Stan, 46, gescheiden en twee kinderen en zeker al 20 jaar alcoholist. Hoewel ik een aantal serieuze pogingen heb gedaan om te stoppen met drinken (huisarts/verslavingszorg/etc...) was het tot nu toe wel te behappen. Ik functioneerde en deed de dingen die van mij verwacht werden. Ik zie nu echter dat als ik zo doorga ik alles zal verliezen. Relatie met mijn vriendin, contact met kinderen en mijn sociale leven.

Ik heb me nu hier net aangemeld om dat te doorbreken, maar dat is uiteraard niet het enige wat ik moet gaan doen. Binnenkort wil ik ook (weer) aan AA meetings gaan deelnemen. Ik vind die verschrikkelijk, maar ik zie geen andere manier om mezelf op het "rechte" pad te houden.

Tips zijn uiteraard welkom :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier. Goed besluit en goed dat je dit forum gevonden hebt. 
Er zijn verschillende AA en NA groepen en van wat ik hier lees kan de sfeer per locatie behoorlijk verschillen. Misschien is het een goed plan er eens een paar in de buurt te proberen als die er zijn waar jij woont, of on-line sessies bij te wonen.

Het kan ook zonder AA trouwens. Zelf heb ik veel gehad aan een on-line cursus van Petra Moes. Er zijn nog meer van dat soort alternatieven die misschien beter bij jou passen.

Belangrijk punt in mijn ervaring is om niet alleen maar om te kijken naar wat er in het verleden fout ging en wat je voortaan "moet zien te vermijden" maar ook en vooral een positieve blik naar de toekomst te richten. Benoem wat je in het verleden door al dat gezuip gemist heb en nu wilt gaan inhalen. En geniet daarvan.

bewerkt door Bob
typefout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Stan, wat goed dat je deze stap genomen hebt! Je schrijft dat je als je nu niet gaat stoppen alles zal verliezen. Kan jij je vriendin betrekken in jouw stopproces? Zodat zij weet dat je er alles aan gaat doen? En wat zijn jouw moeilijke momenten? Wanneer wil je echt die borrel (die echt nooit bij eentje blijft)? Als je weet waar jouw moeilijke momenten zitten kun je je daar alvast op voorbereiden. 
Misschien is het voor jou prettig om ondersteuning in de vorm van medicatie te krijgen? In dat geval op naar je huisarts. 
Schrijf hier vooral van je af, je bent niet alleen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Stan, wat goed dat je je hier meldt!

Het klinkt alsof je de bekende 'rock bottom' hebt bereikt en daarmee het besluit 'nu of nooit'. Hier inchecken is een mooie start en AA bezoeken (al bespeur ik met frisse tegenzin) is ook zeker een goede start.

Ik sluit me aan bij de suggestie van Nienes. Heb je wel eens medicatie overwogen? Ikzelf ben 42 en net als jij 20 jaar lopen aanrommelen met m'n alcoholgebruik. Een jaar geleden 'weer' gestopt en aversiemedicatie (antabus/refusal) de eerste maanden ter ondersteuning en als stok achter de deur. Het was voor mij een regelrechte eye-opener. Ik had de 20 jaar daarvoor die optie nooit overwogen, het klonk als iets voor de 'echte' probleemgevallen.....Naïef van me natuurlijk. Ik had nooit durven dromen dat het bij mij zo goed zou aanslaan. Een half jaar lang braaf de medicatie geslikt en daarmee kan een basis worden gelegd om de gewoonte uit te bannen of te laten slijten. Het zal per persoon verschillen hoe lang zoiets duurt, maar ik heb sindsdien letterlijk geen seconde meer een craving gehad. Ik weet dat ik op m'n hoede moet blijven, dus ik bezoek nog een praatgroep en heb een online-clubje, maar die basis is gelegd door de medicatie.

Zomaar een suggestie.

Succes! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Stan, je schrijft nu nog over moeten,
wat zou het fijn zijn als dat een "mogen" wordt.
En niet meer hoeven te drinken.
Kinderen waren ooit ook mijn aanleidingsmotivatie om te stoppen.
Inmiddels is dat 100% voor mezelf geworden en dat ik nu een goed
voorbeeld ben is bijkomende winst. Iedereen profiteert mee!
Naast AA/NA zijn er veel trainingen via Jellinek, Tactus en andere 
verslavings instellingen. Neus rond tot je vindt wat bij jou past.
Meer tegenzin iets opstarten zal niet snel een succes worden. 
Ga er helemaal voor, en ga oogsten!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...