Spring naar bijdragen

TIQ's op herhaling


Houtje

Aanbevolen berichten

TIQ en gen bij alcoholisme
-------
Waarom kan een alcoholverslaafde nooit meer 'sociaal' drinken?

Er bestaan vele theorieën over - en zienswijzen op - alcoholisme als
verslavingsziekte. Soms is men geneigd te veronderstellen dat er evenveel
meningen over bestaan, als er hulporganisaties zijn. En dat zijn er helaas
nog steeds niet weinigen.

Het is daarom begrijpelijk, dat vele alcoholpatiënten door de bomen het bos
niet meer zien en blijven hopen op het nooit komende 'later' of op de
'grote medische uitvinding', die hun die genezing zal bieden. Intussen hopen
zij dan de nodige kracht en karaktervastheid te kunnen opbrengen om net als
hun medepatiënten, het glas te laten staan en zo nieuwe alcohol-ellende te
voorkomen.

Alcoholisme heeft echter niets te maken met eigenschappen als 'karakter' of
'wil'. Het is in de eerste plaats een lichamelijke ziekte, die voorkomt uit
een van de meest essentiële symptomen van deze kwaal: het controleverlies.
Dit controleverlies is het 'niet meer kunnen stoppen' met drinken, nadat men
zich heeft voorgenomen niet meer dan een bepaald aantal glazen, in een
bepaald tijdsbestek, te drinken. Na 1 of 2 borrels/pilsjes (of andere
alcoholhoudende dranken), heeft het lichaam een enorme drang naar meer
alcohol, waardoor er meestal van alle goede voornemens niets terechtkomt.
Dit 'controleverlies' heeft te maken met veranderingen, die plaats vinden in
de hersenen.

Wat is namelijk het geval? Door langdurig of excessief alcoholmisbruik, dat
verslaving tot gevolg had, vormden zich in de hersenen bepaalde stoffen die
daar niet meer weg gaan, ook als met geruime tijd geen alcohol nuttigt. Deze
stoffen heten 'Tetra-hydro-iso-quinolines', kortweg TIQ's genaamd. Die TIQ's
ontstaan uit acethaldehyde, een afbraakproduct van alcohol. Het zijn deze
stoffen, die aan het alcoholisme haar verslavend karakter geven. Dat wil
zeggen: wanneer men ook maar 1 enkel borreltje /of dergelijke drinkt, deze
stoffen weer werkzaam worden en het lichaam zodanig ontregelen, dat het om
meer alcohol gaat vragen.

Het kan zelfs zodanig zijn, dat de meest sterke 'geest' het moet afleggen
tegen de lichamelijke 'zucht' naar datgene, wat in het verleden ook tot
opheffing van die ontregeling diende, de alcohol. Bij een alcoholverslaafde
of iemand die de verslaving tot dan toe onder controle had, gebeurt in wezen
het volgende:

1. De alcohol komt via de mond, slokdarm en maag direct in de
bloedbaan. Het wordt door het bloed opgenomen.
2. Dit bloed stroomt op de normale wijze (ook) naar de hersenen.
3. Behalve de onmisbare - en tot alle functies dienende - hersencellen,
worden ook de TIQ's door het bloed gevoed.
4. De hersenen geven, via de zenuwbanen, signalen door aan de rest van het
lichaam.
5. Het lichaam reageert op de 'van boven' gegeven commando's en zal om meer
alcohol gaan 'vragen'.
6. De 'vraag' (zucht) naar alcohol is vaak te sterk om te weigeren en
7. Alle opgebouwde psychische weerstand wordt onderdrukt en de ellende kan
opnieuw toeslaan.

Er zijn gevallen bekend, waarin tijdens het drinken het bewustzijn van de
gevolgen terdege aanwezig was, doch de lichamelijke reacties sterker bleken,
dan de verstandelijke redeneringen. Dit geeft aan, dat verslaving een sterke
lichamelijke kant heeft en dat lichaam en geest niet altijd in balans zijn.

Het proces (de verandering) welke in de hersenen is ontstaan, blijft daar
altijd aanwezig. Voor wie niet meer drinkt, zal het nooit meer kwalijke
gevolgen kunnen hebben, in de vorm van 'verslavingsverschijnselen'. Maar
'het eerste glas' kan de kettingreactie in gang zetten en de gevolgen
daarvan mogen bekend zijn.

Natuurlijk reageert iedereen verschillend en individueel op het 'eerste
glas'.
De één zal direct 'doorzakken', hetgeen betekent dat de TIQ's bij hem
bijzonder snel werken. Terwijl een ander soms wel weken of langer 1 of
enkele glazen per dag kan gebruiken voor de TIQ's werkzaam worden. Maar ook
mensen inde laatste categorie zullen onherroepelijk terugvallen.

TIQ's stellen dus altijd de verslavende processen weer in werking en vandaar
is 'sociaal drinken' voor een verslaafde of als je wilt ex-verslaafde nooit
mogelijk.
Wie het tegendeel 'bewijst', bewijst alleen maar, dat zich bij hem of haar
geen TIQ's gevormd hebben en er dus nooit van een echte verslaving sprake is
geweest. Echter de meeste mensen hebben dit herhaaldelijk uitgeprobeerd en
erkennen dat ze wel degelijk verslaafd zijn aan de alcohol.

(Deze gegevens zijn ontleend aan een stencil, uitgegeven door het Bureau
voor Alcoholverslaving, Zeestraat te Den Haag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Het is geen ANGST die me ervan weerhoudt om te drinken. Het is de WETENSCHAP (in de betekenis van iets WETEN), na 16 jaar ervaring met drinken en niet meer kunnen stoppen, dat ik niet matig KAN drinken. En ik vond onmatig drinken vreselijk! Zeker 15 van de 16 jaar vond ik het ronduit VRESELIJK om zoveel te drinken en maar niet te kunnen stoppen. Dan dronk ik een dag niet, of probeerde ik mijn gebruik te beperken, maar dat lukte niet. Is nooit gelukt.

Bovendien, en dit wil ik heel erg benadrukken, is mijn leven veel en veel beter geworden door te stoppen met drinken. Ik HOEF niet meer. Ik heb genoeg gedronken voor een heel leven. Er is geen krampachtigheid in het niet drinken. Het is een bewuste keuze voor een bewust leven, met alles wat daarbij hoort. En één glaasje -- vooropgesteld dat ik het zou KUNNEN -- heeft voor mij geen toegevoegde waarde meer. Ik amuseer me best zonder en heb mijn leven eindelijk weer in eigen handen. Ik vind het FIJN om niet te drinken.

Dus of TIQ's nu bestaan of niet, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de beschrijving hierboven opgaat voor MIJ. En er zijn duizenden zoniet miljoenen voorbeelden van mensen voor wie het net zo werkt als voor mij. Dat is voor mij bewijs genoeg dat er IETS aan de hand is, wat dan ook, waardoor verslaafden steeds opnieuw gebruiken terwijl ze dat eigenlijk, diep in hun hart, niet willen. En dat onthouding uiteindelijk RUST brengt voor de mens die NIET matig kan drinken of gebruiken.

Sommige mensen kunnen het wel, minderen en matigen. Iedereen moet voor zichzelf ontdekken wat werkt en wat niet.

Ik denk dat wat in de tekst beschreven staat veel mensen bekend zal voorkomen. En zeker mensen die lang droogstonden en toch weer een glaasje probeerden en weer in de problemen kwamen. Daar zijn genoeg voorbeelden van hier op het forum. En daar waren voorbeelden van in de groep waar ik naartoe ging in het begin dat ik stopte (SOS Nuchterheid). En daar zijn tig voorbeelden van bij de AA.

Maar nogmaals: wie matig kan en wil drinken, moet dat vooral doen! Wie ervaart dat hij of zij het niet kan, kan rust krijgen door gewoon nooit meer die eerste te nemen.

Zo, mijn 2 cents. Ik heb mijn rust gevonden en wil alleen maar mijn blijdschap daarover delen. Ik neem aan dat jij, Pietjeparel, hetzelfde wilt doen met jouw eigen manier om met drank om te gaan. Maar ik hoop dat je ook beseft dat je tot een kleine minderheid behoort, en dat de grote meerderheid dit niet kan. En net aan die mensen wil ik laten zien dat de angst voor NIET meer drinken niet nodig is! Dat een drankloos leven FIJN is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf geloof ik niet in TIQ's, alleen maar in mensen die het niet bij eentje kunnen houden en mensen die dat wél kunnen.

Als er wél TIQ's bestaan, dan heb ik helaas een NicotineTIQ. Het lukt me gewoon niet om één sigaret te roken per dag of bijvoorbeeld 10 per week. Daar baal ik van als een stekker. :$

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Bambam,

Ja meis, ik weet het pfff. mijn nicotine verslaving lijkt hardnekkiger dan mijn alcohol verslaving.

Maar goed, first things first.

Mijn minder-poging houdt nog altijd stand. Ik ben nog steeds onder behandeling en doe nog alle opdrachten en houdt braaf mijn alcohol schrift bij. De maand februari droogstaan is perfect verlopen zonder één uitglijder waar ik heel blij mee ben.

Inmiddels zit ik op een schema van wederom 9 glazen per week en twee stopdagen. Ik kan je blij melden dat dit nu al goed gaat sinds de start van de ADB behandeling. (28-12-2009) Dus het minderen wat ik wil gaat nu al dik twee en een halve maand goed, ook weer zonder één uitglijder. Ik concentreer me op alle positieve dingen die ik nu ervaar nu ik op een normale ( voor zover alcohol inname normaal wordt ervaren natuurlijk ) Mijn uiterlijk verbeterd, humeur, nooit meer een kater, geheugen, energie, 8 kilo gewichtsverlies en super complimenten van dierbaren die ik op de hoogte stelde van mijn behandeling.

Ik begrijp uit het vele lezen dat ik doe op dit forum dat er heel veel mensen zijn die onmogelijk één glas alcohol kunnen drinken omdat er dan een knop bij ze omgaat en de boel uit de hand loopt. Daar was ik ook enorm bang voor en blijf hier ook erg alert op. Verslaafd blijf je voor de rest van je leven. Met nicotine is dat niet anders. Ook daar zal je een eeuwige verslaafde van blijven denk ik.

Natuurlijk blijf ik dapper doorgaan met deze minder-poging en als het mis gaat zal ook ik de drank moeten gaan laten staan. Dan is het over en sluiten. Zo wil ik mezelf een jaar aankijken en in 2011 overweeg ik om te gaan stoppen met roken. Een positief ding: Sinds ik minder drink, rook ik ook aanzienlijk minder!

En jij Bambam? Rook jij nog? Laat me even weten en heel erg bedankt voor je interesse!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bakkom, mooi dat het zo goed gaat.
Zit je ook te tellen als je drinkt? Of ben je in je hoofd ook steeds bezig met wanneer je je drankjes mag drinken. Ben ik wel benieuwd naar. En hoe vergaat het je op je alcovrije dagen?

Weet je, ik denk dat er verschil zit tussen probleemdrinkers en alcoholisten. En wellicht kun jij wel zo nu en dan een glas drinken. Hou ons op de hoogte.

Ik zit in rookvrije week 4 en dat is fijn. Soms errug veel zin om te roken maar tot nu toe er niet aan toegegeven. Ik weet dat het moment weer voorbij gaat. Niet makkelijk maar het is te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Bam en Cathy!

Bedankt voor jullie goede complimentjes! En voor jou Bam: Wat goed van je!!! :present: Hou het vol!!! Focus op de voordelen welke je ondervind door het NIET roken, maar dat wist je al........

Zelf ben ik vorig jaar een keer 3 maanden gestopt, maar dat was met zo een Supersmoker. Je weet wel, de elektronische sigaret. Mijn man deed het cold turkey en ik met de supersmoker. Helaas ging mijn man al vrij snel weer roken (na twee maanden) en ik heb het toen nog een maand langer uit kunnen zingen met mijn elektronisch ding maar ging uiteindelijk toch weer mee roken. :$

Stoppen met roken doe je het best samen. Ik ben dan ook blij dat mijn drink-probleem, een persoonlijk probleem is, mijn man drinkt namelijk niet. Op een feestje wel eens maar dat was het. Ik ben dus zéér bevoorrecht, om alle aandacht aan mijzelf te kunnen besteden met deze eerste (en hopelijk enige) minder-poging.

Om je vraag te beantwoorden: Ja, ik tel ieder drankje dat ik drink en houd deze bij in mijn alcohol-schrift. De alcoholvrije dagen verlopen heel erg goed, eigenlijk hetzelfde als op een dag dat ik één glaasje mag drinken. Ik heb al twee keer bemerkt dat ik er pas laat achter kom dat ik op een "ja het mag dag" ik een glaasje wijn mag nemen. Ik vind dit super gaaf en zie het als een positieve ontwikkeling. Wat voor de komende maanden van belang is, is dat ik me blijf focussen op de 9 glazen per week, en het gaan schipperen daarin. Geen vast schema meer dus maar wisseling in de "ja het mag" dagen en de alcohol vrije dagen.

Het doel is, je brein voor de gek te houden en je gewoonten nog verder te doorbreken. Het schipperen MAG echter nooit de 9 (officieel 10) glazen overschrijden. Minder mag natuurlijk altijd.

Tot zo ver mijn plan en goede ontwikkelingen. Ik heb nog een lange weg te gaan maar de eerste stap is gezet en voet één staat nu stevig aan de grond. Stap twee komt eraan.................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Tiq's of niet, het maakt me niet uit. Ik heb ontdekt dat ik niet normaal kan drinken. De theorie of wetenschap daarom heen, ach het zal wel maar helpt me niet echt. Ik moet gewoon het eerste glas laten staan. Die wetenschap voldoet.

Blij nuchtere groet van Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Ja Nijn, ik weet ook niet wat ik ervan moet denken.
Ze schrijven ook dat ze de mythe in stand houden omdat
alcoholisten hun alcoholisme dan toch beter kunnen accepteren
en er beter mee om kunnen gaan. maar dan blijven ze dus ook
dingen buiten hun eigen verantwoordelijkheid plaatsen.
Zelf heb ik bedacht dat ik meer psychisch dan fysiek verslaafd ben.
Maar ik heb meer invloed op mijn fysieke gezondheid dan de psychische
lijkt het en ook daarmee kan ik een deel buiten mezelf houden en de schuld geven.
Het blijft een feit dat wij alleen zelf kunnen bepalen hoe we met alles omgaan,
zowel de alcohol zelf als wat we erover lezen en schrijven, denken en doen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jane en Alf,
Wat hier maar weer bevestigd wordt is dat je zelf kritisch moet blijven denken en niks voor zoete koek slikken.
Op de site van ADB staan criteria die helpen voorspellen hoe groot de kans van slagen is om matig te drinken Letterlijke tekst van de ADB site:

Matig drinken: kans van slagen
Uit verschillende studies is gebleken dat de kans op succesvol matig drinken groter is wanneer:

u jonger bent dan 40 jaar
in uw familie geen 'alcoholisme' voorkomt
u geen last van ontwenningsverschijnselen heeft en dit vroeger ook nooit heeft gehad
u een vrouw bent
u minder dan 10 jaar een probleem met drinken heeft
u op andere gebieden géén grote problemen heeft, zoals bijvoorbeeld in uw werk, op financieel gebied, in uw gezinsleven, uw liefdesleven, met huisvesting
u vroeger matig gedronken heeft
Hoe meer van de bovengenoemde punten op u van toepassing zijn, des te groter is de kans van slagen.

Einde citaat.

Je kunt zelf bepalen aan welke kant van streep je zit en dan nog heb je geen garantie.
Ik begrijp heel goed dat het voor mensen die langdurig verslaafd zijn geweest beter is om volledig te stoppen of dat nu wel of niet met TIQ's te maken heeft. Ik heb ook heel veel respect voor mensen bij wie dit lukt. Ik weet zelf nog niet aan welke kant van de streep ik zit. Ik schat het op dit moment nog positief in maar dat kan nog tegenvallen. Ik wil in elk geval mijn beslissing baseren op feiten en niet op ongecontroleerde verhalen.

Sterkte in de strijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...