Spring naar bijdragen

Je naam aan een lijst toevoegen


Bob

Aanbevolen berichten

Met name bij alcoholdebaas vind je een dagpact, weekpact en een maandpact waar je misschien je naam bij wilt zetten. Dat doe je door de lijst eerst te kopiëren. Ik zie nogal eens dat mensen dat proberen door "Citeren" aan te klikken. Dat werkt niet goed, en zeker niet als je een citaat van een ander probeert te citeren.

Kopiëren doe je NIET met citeren. Citeren is bedoeld om een opmerking bij een (stukje) tekst van een ander te kunnen schrijven.

Mijn advies: Copy-paste of kopiëren en plakken opzoeken in de handleiding van je apparaat of op het internet. En dan oefenen tot het makkelijk wordt.

Tegenwoordig hoort dat toch echt tot je basis-vaardigheden, nietwaar? :P

Het begint met het selecteren van de tekst die je over wilt nemen om daarna aan te vullen.

Op de meeste apparaten met scherm-aanraakbediening begin je ermee door je vinger een tijdje op een stukje van de gewenste tekst gedrukt te houden, tot er een tekstdeel blauw oplicht. Dan kun je loslaten, en vervolgens het oplichtende gebied vergroten of verkleinen door vanaf de rand met je vinger naar binnen of naar buiten te vegen. Als het goed is verschijnt er ook ergens een menu waaruit je kunt kiezen uit kopiëren en nog wat andere dingen die je met de geselecteerde tekst kunt doen. Kies dan dus "kopiëren" (Engels: copy).

Als je de gewenste tekst gekopiëerd hebt kun je hem in je nieuwe bericht invoegen. Dat begint weer door je vinger een tijdje op het scherm gedrukt te houden op de plaats waar je de gekopiëerde tekst in wilt voegen. Er verschijnt weer een menu waaruit je "plakken" of "invoegen" kiest (Engels: paste).

Bij Apple iPhones en iPads werkt het misschien iets anders. Die ken ik niet.

Enneh... bij het ADB jaarpact hoef je je naam niet zelf toe te voegen. Je hoeft alleen te vermelden dat je graag op de lijst wilt en daarbij je startdatum aan te geven.

[later toegevoegd]
Mocht het je ondanks deze aanwijzingen toch niet lukken, vraag dan gerust of iemand anders je naam erbij wil zetten. Of type zelf de vorige namen met de hand over. Hoe eerder je bent, hoe minder dat er zijn. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dankjewel Bob. Op mijn tel. kan het zo, op mijn chromebook niet helaas.
Op mijn laptop kan ik alles wel, ook plaatjes kopieren en plakken, maar
omdat ik vooral met mn chromebook werk nu (soort van ipad maar dan met toetsenbord
zou ik die ook beter willen leren gebruiken. Jammergenoeg krijg je nergens meer een
goede gebruiksaanwijzing bij. Ik zou graag een lijstje uitprinten van handige weetjes, maar ja
ik krijg dit ding dus ook niet aangesloten op mijn printer. En googlen helpt me ook nog niet.
Misschien zit ik in zo'n anti digitale fase, en komt het wel weer, maar bovengenoemd stukje heeft me al weer
verder geholpen.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja dat doe ik ook zo
een omwegje gaat sneller bij mij
dan de frustraties om het juist te doen op aanwijzingen digitaal
vroeger zei de wiskundeleraar dat al op de MULO, mijn weg was altijd
een omweg, maar ik kwam er wel
Ik zie dat de printer verbonden moet zijn met de wifi, waarschijnlijk via een enxtra snoer bij de modem(?)
voor mijn laptop hoeft dat blijkbaar niet. Dus ik blijf de omweg maar gebruiken;)
thnx

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, op een mobiel zit geen shift-enter, dus wat mij betreft kun je die witregel gewoon laten staan, @nancy

Het kan wel, als er in de lijst al een regelovergang voorkomt zonder witregel ertussen. Dan kun je die regelovergang namelijk meekopiëren, maar dat is wel iets voor gevorderden.

Voorbeeld:

aap
noot

selecteer het gebied tussen < en > en kies "kopiëren".

aap<
noot>

Zet je cursor achteraan de laatste regel (bij >) en plak de geklopiëerde tekst erachter, inclusief regelovergang.

aap
noot<
noot>

Verander de tekst van de nieuw toegevoegde regel

aap
noot
mies

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Een opsomminglijst (zo een met puntjes aan het begin van de regel) is een goed alternatief voor een lijst met enkele of dubbele regelafstand. Je kunt er een aanmaken met het "puntjes" symbool dat boven de in te typen tekst staat.

  • aap
  • noot
  • mies

Als er al een opsomminglijst staat kun je je naam toevoegen door de cursor achter de laatste regel van een gekopiëerde lijst te zetten, op Enter te drukken en je naam in te typen. Er komt vanzelf een nieuw puntje voor. Het maakt daarbij niet uit of je op een PC of een mobiel bezig bent.

  • aap
  • noot
  • mies
  • teun

Maar kun je op een mobiel ook een nieuwe opsomminglijst aanmaken? Het is mij tot nu toe nog niet gelukt. Misschien heeft iemand tips?

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

als ik wil kopieren, maakt mijn chromebook wel de letters, maar niet de puntjes blauw
en dus lukt het ook niet die te plakken. Maar het gaat uiteindelijk om de namen, dus waarom dat dagpact
zo moeilijk maken voor anderen? soort van controledwang? knap frustrerend dit. @Roberto waarom?

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

als ik wil kopieren, maakt mijn chromebook wel de letters, maar niet de puntjes blauw
en dus lukt het ook niet die te plakken. Maar het gaat uiteindelijk om de namen, dus waarom dat dagpact
zo moeilijk maken voor anderen? soort van controledwang? knap frustrerend dit. @Roberto waarom?

Komen de puntjes op je chromebook dan ook niet terug na het plakken? Dat verbaast me.

Ik denk trouwens dat Roberto het ons juist makkelijk wil maken met die puntjes. Want het probleem van de dubbele regelafstand verdwijnt ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bob,
Van alles geprobeerd, niets werkt.
Ik krijg geen blauwe tekst als ik het bericht ingedrukt houd op mijn telefoon.
Op mijn vaste computer probeer ik het dan met mijn rechtermuisknop ook, word niet blauw, worden dan wel verschillende opties geboden, maar staat geen copieren of plakken bij.
Wordt er een beetje ziek van en geef het op.
Ben het echt zat nu :(
Maar wel dank voor je behulpzaamheid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei rapilos:

Op mijn vaste computer probeer ik het dan met mijn rechtermuisknop

Dat zou de linkermuisknop moeten zijn.

Ken je iemand die redelijk met computer en telefoon overweg kan en je misschien wil helpen het op jouw apparaten onder de knie te krijgen? Dat werkt vaak ook goed.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei rapilos:

Ik krijg geen blauwe tekst als ik het bericht ingedrukt houd op mijn telefoon.

2 of 3x snel achterelkaar aantikken misschien? Zo werk het bij een iPhone lees ik in de tekst waarheen hierboven gelinkt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Bob:

Komen de puntjes op je chromebook dan ook niet terug na het plakken? Dat verbaast me.

Ik denk trouwens dat Roberto het ons juist makkelijk wil maken met die puntjes. Want het probleem van de dubbele regelafstand verdwijnt ermee.

ik kom er niet eens uit hoe te plakken, na het blauw maken lukt er niets meer. Als ik iets belangrijk vind, start ik mijn oude kapotte laptop op en daar kan ik alles mee.
Maar ik leef voor het gemak en ben absoluut niet gemotiveerd om de puntjes op de i te zetten. En het dagpact gebruik ik al jaren niet meer, maar het doet me wel wat als ik bijv. Raps zie tobben en als Lonster haar helpt Roberto haar van moedwillig saboteren beschuldigt. Allemaal omdat hij die puntjes zo belangrijk vindt? Kom op zeg. Het dagpact (ooit door mij en Witte bedacht en gebruikt hier) gaat enkel en alleen om de intentie niet te drinken en dat samen per dag elkaar te beloven, als extra stok achter de deur. En hoe het er uit ziet en of daar dubbele regelafstand, geciteerde extraatjes, of juist iets wegvalt? Dat maakt mij niet uit. Zo gauw je je op een pact zet, maak je extra statement, eerst en vooral voor jezelf uiteraard. En ik stop nu wel met dit groter maken dat het hoeft te zijn hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee @lady jane. Raps loopt al vast bij het kopiëren, jij bij het plakken. Daarbij maakt het niet uit of er wel of geen puntjes gebruikt zijn. Als iemand het vanuit een puntjesversie kan kopiëren en dan terug plakt zonder puntjes heeft volgens mij niemand daar een probleem mee. Je doet nu net alsof die puntjes een hoop problemen veroorzaken, maar dat is volgens mij een verkeerde conclusie. Het probleem zit hem voornamelijk in de vaardigheid van het kopiëren en plakken die niet iedereen even goed beheerst. Laten we elkaar daarbij helpen, niet afkatten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Bob:

Oefenlijst voor iedereen die het wil proberen. Versie zonder puntjes. Deze mag ook.
Maak een kopie van de lijst (zonder te citeren) en zet je eigen naam er bij.

aap
noot
mies
Bob
 

Dit is met citeren gedaan. Dat werkt ook, maar slechts één keer. Probeer maar eens van hieruit met citeren lijst te krijgen met een extra regel erbij. Dat gaat je niet lukken.

Maar als het je zo wel lukt en zonder citeren niet, doe het dan toch maar zo. Dan is er altijd wel iemand die het met kopiëren en plakken weer overneemt in een niet geciteerde lijst. Het gaat er inderdaad in eerste instantie om dat je een statement kunt maken over niet drinken.

 

[later togevoegd]

Correctie. Het kan toch vanuit een geciteerde lijst met opnieuw citeren verder te gaan. Maar dan moet je de lijst selecteren en dan kiezen voor "Citeer dit". Dus niet het hele bericht citeren.

bewerkt door Bob
Het lukte toch! Weer wat geleerd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Bob:

aap
noot
mies
Bob
Nog iemand

Het kan toch wel, een citaat van een citaat, als je de geciteerde lijst selecteert en dan kiest voor "Citeer dit". Niet de fraaiste oplossing, vind ik, maar het werkt.

Waarom niet de fraaiste oplossing?

1. Bij lange citaten zie je in eerste instantie alleen de het bovenste deel. Iemand die niet doorheeft dat je op "expand" moet klikken om het hele citaat zichtbaar te maken zal dus namen gaan missen.

2. Je moet de toevoeging binnen in het citaatvak zelf erbij schrijven. Ik zie wel eens iemand onder het citaat verder gaan met de namenlijst. Dan maak je het wel erg moeilijk voor de volgende.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...