Spring naar bijdragen

53 en verslavingsgevoelig.


Rik68

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Graag stel ik mezelf even voor:
Ik ben Rik, 53 en verslavingsgevoelig. 
Al 25 jaar rook, blow en drink ik dagelijks. Zo een 10 glazen per dag met weekend uitschieters naar 15 glazen.
De laatste tijd heb ik steeds meer last van het alcoholgebruik. Ik merk dat mijn hersencellen afsterven, mijn lever voelt vergroot, soms steken. 
Ik verwaarloos mijn huis en mijzelf. Sociale contacten verpest ik door in het weekend 's ochtends al te gaan drinken en daardoor met niemand iets kan afspreken.
Het meeste last heb ik van slecht slapen, om 5 uur wakker, en het merendeel van de tijd angst gevoelens. 
Angst gevoelens heb ik mijn hele volwassen leven al. Dat is misschien ook de reden dat ik mezelf wil verdoven met bv alcohol. Maar nu werkt het averechts. 
Hoe meer ik drink, hoe angstiger ik me de dagen erna voel.
Gisteren een nieuw diepte puntje: Ik zat om 9 uur al aan de jenever en heb daarom een bezoek van mijn zoon afgezegd.
Ik baalde van mijzelf en de situatie waar ik in zit. Daardoor was mijn rem weggevallen en dronk ik 15 glazen jenever, met alle gevolgen van dien.
Net als velen van ons zou ik een beter en gelukkiger leven willen en dat ik geen slaaf meer van de alcohol ben.
Volgens mij is het alweer een jaar of 10 geleden dat ik het forum alcohol de baas voor het laatst heb gebruikt.
Hopelijk kan het me helpen mijn alcohol inname te verminderen. 
De grootste reis begint met de eerste kleine stap, dit is de mijne.

 

bewerkt door Rik68
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Rik68 changed the title to 53 en verslavingsgevoelig.

Dank jullie wel voor alle welkom meldingen. Doet me goed.
Ik heb nog geen strak plan hoe ik het moet aanpakken.
Ik denk dat minderen de beste optie is. Ben ook bang zo ineens te stoppen van de ene op de andere dag. 
Bang voor ontwenningsverschijnselen, maar ook het idee om er helemaal mee te stoppen is eng.
Ik denk dat ik me een beperking op ga leggen: Max x drankjes per dag.
Heeft wel 1 nadeel weet ik uit ervaring. Wanneer ik 2 of 3 dagen minder drink voel ik me zoveel beter dat ik denk dat ik wel weer meer kan drinken. 
Dikke valkuil dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies. Plus je houdt de illusie in stand dat je drank nodig hebt. Plus je houdt de verslaving in stand. Zoek op youtube eens naar Els Noorlander. Dzn zie je haar lezing, 30 min. En snap je het beter. Meer keren kijken op twijfelmomenten hrlpt ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Minderen is beter dan niets doen"
Dat vind ik ook. Tuurlijk is stoppen het aller beste. Maar minderen op een goede 2e plaats.
Het ligt er ook aan wat je precies wilt.
Ik plaatste dit bericht op het moment dat ik dacht: Dit wil/kan ik niet meer.
Kon niet normaal meer slapen. Had de hele dag angst gevoelens. 
Ik las hier ergens dat de reden voor deze angst Cortisol kan zijn. Je stopt vergif in je lichaam. Deze reageert met stress reactie en maakt Cortisol aan. 
De laatste 3 dagen heb ik mijn alcohol inname bijna gehalveerd. Meteen een wereld van verschil. Kan beter slapen. Angst/stress is stukken minder.
Dit probeer ik zolang mogelijk vol te houden en hopelijk kan ik het verdere naar beneden brengen.
Je tip om af en toe een dag over te slaan wordt mijn nieuwe uitdaging. Het is jaren geleden dat ik een dag niets gedronken heb. Dus dat zal een hele grote overwinning voor me zijn. Ik geloof ook dat ik dat kan. Het dichtst bij dat ik ooit ben gekomen was 1 glas. Moet haalbaar zijn dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Rik68:

De laatste 3 dagen heb ik mijn alcohol inname bijna gehalveerd. Meteen een wereld van verschil. Kan beter slapen. Angst/stress is stukken minder.

Mooi! Dat geeft een goede motivatie om door te zetten.

Tot mijn eigen verbazing merkte ik een tijd geleden toen ik ook wilde minderen dat helemaal stoppen voor een bepaalde tijd me domweg makkelijker afging dan proberen minder te drinken. Het gezeur aan mijn kop over "zal ik nu wel of niet" verdween en dat maakte het veel eenvoudiger. Alleen om ineens "voor altijd" te stoppen was me toen te heftig. Al doende verdween echter ook die vrees en ik drink inmiddels al bijna 6 jaar geen alcohol meer. Ik moet zeggen: het bevalt me prima. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...