Spring naar bijdragen

Drankprobleem, hoe nu verder


PedroP

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

ik ben 36 jaar, getrouwd en vader van 4 kinderen. Ik heb eigenlijk al sinds m’n 15e een drankprobleem en soms gebruik ik ook drugs. Rond mijn 20e heb ik 2 1/2 jaar niet gedronken, maar toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen dacht ik wel weer te kunnen drinken.

inmiddels heb ik al van alles geprobeerd om mijn probleem in toom te houden, maar het gaat altijd weer fout. Ik zit in een soort cirkel waarbij ik een aantal weken tot maanden niet drink, dan weer begin tot er weer iets fout gaat. Bijvoorbeeld laveloos in een sloot terecht gekomen of achter het stuur kruipen. Het rare is dat het ook altijd weer net “goed” gaat. Ik wordt niet gepakt als ik dronken rij en loop nooit serieuze blessures op. De dagen na zo’n gebeurtenis besef ik me altijd wel dat het veel lelijker had kunnen aflopen. 
 

het punt is nu gekomen dat mijn vrouw het weekend weg is gegaan, omdat ze het zo zat is. Ik heb een leven met een prachtig gezin en woon op een hele mooie plek, maar toch blijft het alcoholduiveltje me verleiden.

ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven om het nu eindelijk vol te houden, want mijn geluk is een keer op. Straks gaat mijn vrouw definitief weg of ik ga dood door een laveloze actie.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en voor iedereen die ook met deze dingen worstelt, sterkte en hou je sterk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of je rijdt iemand anders dood

wat heeft een mens toch harde lessen nodig soms he
Gelukkig ben je hier beland en kun je aan medeforummers
zien dat het kan, niet meer drinken.
Maar dan moet je wel daden verbinden aan je inzichten van hierboven.
Een drankduiveltje bestaat niet, jijzelf geeft aan de verleidingen toe,
en die kennen we hier allemaal wel, het lijkt de kortste makkelijkste weg
maar blijkt je juist weg te houden van een nuchter en fijn leven.
Niet meer drinken is niet makkelijk, want je moet leren om je leven een wending
te geven waardoor drank geen verleiding meer betekent. Problemen aangaan,
verantwoording nemen, respect aan je partner, gezin, jezelf vooral, het kan, maar
de knop moet om. Het zou zo maar kunnen dat je professionele hulp erbij nodig hebt,
dat het forum alleen niet genoeg blijkt. En dat zal lonen, mits jij het voortouw neemt verder.
succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie. Die 1e zin laat me gelijk realiseren dat mijn betoog nogal egoistisch is en vooral gaat over wat er voor mij fout kan gaan. Schandalig eigenlijk, want ik ben zelf de dader en andere mensen zijn een potentieel slachtoffer.

Ik verschuil me meestal achter de drank als ik iets doms doe, maar je hebt gelijk. Ik kies er zelf nuchter voor om die 1e te pakken.

Ik moet zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in de reguliere ggz en hoop dat dit forum mij kan helpen. 
 

Ik zal inderdaad mijn problemen onder ogen moeten komen. Maar dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een stukje onzekerheid icm mijn verleden. Inmiddels bijna 10 jaar geen contact met mijn vader en dat is wel een groot probleem. Ik dacht dat ik het geaccepteerd had, maar een aantal weken geleden ben ik in huilen uitgebarsten. 
 

ik ga in ieder geval mijn best doen. Dat lukt eigenlijk altijd wel tot de herinnering aan de laatste negatieve ervaring gaat vervagen en de “tijdbom” in mij weer gaat tikken. Ik hoop dat dit forum mij helpt om de motivatie vast te houden en gevaren uit te sluiten voor mezelf en voor anderen.

bewerkt door PedroP
Typfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat was ook precies wat mijn verslaving me leerde, hoe egocentrisch ik ervan werd.
en je best doen is niet genoeg, sorry dat ik zo hard jou een welkom heet, maar ik zou
je het liefst behoeden voor een nog langer proces van alcohol de baas worden.
Maar er is geen short-cut. Het kan hard werken zijn voor een verslaafde, we willen
alles en het wordt vaak niks. Maar juist leren middelen is zo belangrijk. En om dat te leren
is een hele lange tijd op de 0 bijna een voorwaarde. Er zijn maar zo weinig mensen, die hier
schrijven, die matig drinken/zijn aan kunnen leren. Een hard iets misschien, maar helaas
realiteit. Ik zou zeggen, lees maar veel verhalen van anderen hier, kom mee schrijven op de dagdraad
(virtuele huiskamer), er is bijna altijd wel iemand om je aan te horen, mee te denken of tips te geven.
Je moet het zelf doen, maar niet alleen, is een van onze gezegdes hier,
En daarnaast, schroom niet om valse schaamte te overwinnen, en toch eens een gesprek aan te gaan
met een hulpverlener, AA, ervaringsdeskundige, en gun jezelf ook goede ervaringen en vertrouwen weer.
We horen vaak neg. verhalen en die komen meer binnen dan de positieve, en postitieve worden helaas
veel minder verteld ook. Maar er zijn er wel veel. En jij kunt er daar aan toevoegen ooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei PedroP:

Ik zal inderdaad mijn problemen onder ogen moeten komen. Maar dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Welkom!

Het eerste is de drank laten staan dan kom je vanzelf wel tegen wat je probeerde te verdoven. Rustig aan, je hoeft echt niet al je problemen opgelost te hebben voordat je nuchter en gelukkig kunt leven.

Hier dagelijks lezen en schrijven helpt veel mensen om de motivatie op peil te houden. Misschien kan het je ook helpen om een lijst te maken met alle stomme dingen die je gedaan hebt als je drinkt en die te lezen als je er weer aan denkt een glas te nemen.

Wat je ook doet, het helpt om serieus bezig te zijn met je verslaving (hier schrijven, boeken lezen, introspectie, naar de huisarts of wat dan ook). Dat klinkt misschien zwaar maar zo ervaar ik het niet, het is ook een kans om jezelf beter te leren kennen. Sommige mensen hebben diabetes en moeten daar dagelijks mee bezig zijn, wij hebben een verslaving. Allemaal niet onoverkomelijk gewoon 'a fact of life'.

Hoe ervaarde je trouwens die tweeënhalf jaar droog?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane ja alcohol maakt je tot een persoon die je niet wilt zijn, maar toch blijf je dat verlangen. Wat een naar klotespul is het toch. “We willen alles en het wordt niks”. Deze is heel herkenbaar voor mij. Het is alles of niets, of het nou alcohol, sporten, klussen of wat dan ook is.

mijn eerste indruk is van dit forum is heel goed en dit gaat me volgens mij erg helpen bij het bij de les te blijven.

ik heb zelf in de ggz gewerkt en ook wat trajecten doorlopen. Door deze ervaringen is mijn vertrouwen daarin geschaad. Ik ga wel 12 April naar de praktijkondersteuner van de huisarts om er laagdrempelig over te praten en niet direct een heel traject in te gaan.

bedankt voor je reacties, dit is erg fijn.

@Yana

Bedankt voor je tips. Zo’n lijst maken zal heel confronterend zijn, maar lijkt me een heel goed idee!

ik ga zeker dagelijks hiermee bezig zijn. Ik moet voorkomen dat alles naar de achtergrond gaat en ik wel weer een biertje kan drinken.

Ik heb mijn droge tijd op zich als positief ervaren, maar ook als saai. Er ging nooit wat fout, maar er gebeurde ook nooit zo veel. Het lijkt alsof ik het nodig heb om zelfdestructief te zijn af en toe. Waarschijnlijk heeft het ook wel te maken met zelfacceptatie en moeilijke situaties uit de weg te gaan.

de laatste keer dat ik een paar weken droog stond voelde ik me echt top eigenlijk. Maar dan komt toch het moment dat ik er weer 1 ( en daarna vele) pak…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je blijft de dans niet ontlopen 
 

hoever wil je het laten komen?

rijbewijs kwijt

vrouw weg

Je kinderen tekort doen omdat je of dronken of ziek bent van de drank. 
 

ik dacht ook wel dat ik het met een slok op allemaal wel in de hand kon houden. 
 

Rijbewijs 12 jaar kwijtgeweest.

huis kwijtgeraakt.

Meermaals werk kwijt.

ziekenhuisopnamens.

gescheiden omdat me vrouw en dochter een kut leven met me hadden. 

een dochter die het me kwalijk neem dat ik er niet voor haar was in haar jeugd,nu is ze volwassen en heeft ze haar vader niet meer nodig. 

die tijd krijgen we nooit meer terug en dat is misschien nog wel de hoogste prijs die ik ervoor heb moeten betalen. 

wees niet zo als mij en stop!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Pedro.  Ja echt saai hè wanneer je niet meer met een enorme kater je zondag moet doorbrengen en niet de vader kunt zijn die je kinderen nodig hebben . Maar ik begrijp je wel hoor . Been there done that , got the T-shirt. 

Denk bij het stoppen ook aan je HALT triggers .  Hungry , Angry , Lonely en Tired .  

Op de dagdraad is een dagpact waar je aan kan deelnemen en waar je beloofd die dag geen alcohol te nuttigen.  1 dag is te overzien . En zo dag voor dag .

Succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Zbb, bedankt voor je reactie. Heftig wat je allemaal hebt meegemaakt. Gelukkig voor mij heb ik alles nog en als ik het nu omdraai komt dat goed.

ik hoop voor je dat het nu goed met je gaat en vooral dat je dochter op een punt komt dat ze toch weer contact met je wil en je de kans krijgt om het goed te maken.

@Francoise bedankt voor je begrip. Zoals je het omschrijft slaat het ook nergens op. Het is de hoogste tijd om er volledig te zijn voor mijn gezin.

die halttriggers kende ik nog niet, daar zal ik eens naar kijken.

thanks voor de tips en jullie support!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je lijkt er licht over te denken; als ik het nu omdraai komt het goed.
Helaas kun je het niet goedmaken achteraf; je kunt wel leren van je
fouten en dat tonen. En dan hopen dat het nog niet te laat is.
Soms blijkt veel en veel later pas wat de littekens zijn die we met drank
hebben veroorzaakt. Kinderen krijgen alles mee en lijken flexibel genoeg
om er mee om te gaan. Tot het er later uit komt (voor de goede observator)
Iedereen kan hier sterker uitkomen. Maar dan is er wel werk aan de winkel.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik snap dat het lijkt of ik er licht over denk, maar dat is echt niet zo. Ik weet van mezelf dat het altijd lukt de 1e weken tot maanden, maar ben ook doodsbang dat er weer een moment komt dat ik de verleiding niet kan weerstaan. Ik probeer realistisch te zijn, maar ook optimistisch. 
 

Ik hoop dat de littekens die ik veroorzaakt heb nog niet te groot zijn. Mijn grootste angst is mijn eigen vader achterna te gaan. Hij heeft me in de steek gelaten en eigenlijk doe ik heel hard mijn best om er niet voor mijn kinderen te zijn door mijn drankgebruik. Dus straks is mijn grootste angst werkelijkheid en beschadig ik mijn kinderen voor de rest van hun leven zoals mijn vader ook heeft gedaan.

De stap naar dit forum lijkt een kleine, maar is voor mij een hele grote. Ik ben heel bang voor wat er komen gaat, maar probeer de kracht te vinden om het vol te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat nu ook echt een verschil maakt is dat mijn vrouw echt een grens heeft getrokken door het hele weekend weg te gaan.

Ze was heel erg vergevingsgezind en eigenlijk te lief voor me. Binnen no time alles weer koek en ei en daar heb ik mooi misbruik van gemaakt.

Ik weet nog niet hoe ze vandaag terug komt en of ze me uberhaupt een kans wil geven…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei PedroP:

Trouwens heel fijn dat er duidelijke taal wordt gesproken. Medeleven is fijn, maar als mensen je als slachtoffer behandelen kom je geen steek verder.

dus bedankt daarvoor!

daar ben ik het mee eens, maar dit geldt niet voor iedereen hier.
Voor mij liep het anders af; ik kon pas na 1 jaar na vertrek van exgenoot
mijn knop omkrijgen. Nl. op de dag dat ik adb ontdekte, de online training
van Tactus ging doen en door hen op dit forum werd gewezen.
De stap hiernaartoe was ook moeilijk, maar werd mijn reddingsboei.
Ik klampte me vast aan hen die het lukte niet meer te drinken, en leerde
veel van hen die dat niet lukte. En nog steeds.
Ik weet dat ik niemand kan behoeden, iedereen heeft zijn/haar eigen pad te gaan.
Maar hoop stiekem toch dat het forum voor velen echt het verschil kan maken.
Naast eigen inzichten, acties en hulp leren vragen en aanvaarden.
Zelf doen, maar niet alleen♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Pedro,

” Hoe erg moet de pijn worden voordat je iets gaat veranderen”

Hulde aan je vrouw dat ze probeert niet meer mee te gaan in het verleggen van de grens. Daar is moed voor nodig en zo’n stap zetten zal haar ook veel pijn en verdriet doen. Maar ze kan niet anders, zolang jij je verslaving niet onder controle krijgt is ze samen met de kinderen medeslachtoffer van jouw progressieve ziekte.

Zelf dit ook meegemaakt, dacht dat het wel meeviel en dat ik ermee weg kon komen. Mijn vrouw had uiteindelijk  een schuur vol met excuses en vruchteloze beloftes maar was er niets mee opgeschoten.

Mijn advies, zoek hulp, laat zien door daden dat je het serieus neemt en dat je alles aangrijpt om het onder controle te krijgen.
Zolang je het probleem blijft bagatelliseren zal je brein dit ook (blijven) doen als je zucht ervaart. 
Ik heb uiteindelijk  gekozen voor een opname en een zelfhulpgroep en ben mijn hulpverleners en lotgenoten heel dankbaar geweest voor de spiegel en de nieuwe inzichten.

Succes met je zoektocht  naar de grote droogte, hier lopen er genoeg met je mee.

 

 

 

bewerkt door Maverick
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...