Spring naar bijdragen

Stigma


Rob00

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij vertellen waarom er zo’n stigma heerst omtrent (ex) alcohol verslaving?

ik ben ooit gestopt met roken en kreeg van iedereen komplimenten en dingen als wat goed. Ik rook helaas weer sinds jaren (terzijde) maar ik ben gestopt met drinken. Toch hou ik dit voor me uit een soort angst voor vooroordelen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hangt er vanaf tegen wie je het zegt.  Er zijn mensen die het zien als een teken van mentale zwakte dat je niet 'normaal' kunt drinken.  Of het hebben van veel overwicht bijv.  Voor die mensen, schat ik,  is aan de buitenwereld laten zien dat je de boel niet onder controle hebt een no go.   Zolang ze zelf in de illusie verkeren dat alleen anderen zwak zijn en af te keuren, en zij op alle fronten sterk,  kun je niet veel begrip verwachten.  

De meesten, is mijn ervaring, reageren gewoon oké.  Boeit het verder niet of zouden zelf ook wel eens een tijdje enz....

Bij sommige mensen schaam ik me een beetje om het te zeggen dat ik niet drink.  Omdat ik bang ben dat ze zullen zeggen: 'ja goed idee, ik dacht nog vorig jaar op dat feest...." Maar hoe bevrijdend is het om dan te zeggen: ja inderdaad, daar heb ik dus geen zin meer in. Zonder de schaamte. Schaamteloos. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat laatste is heel herkenbaar Etty. Trouwens,  merk wel dat er meer bewustwording is wb alcohol vanwege dry january enzo. De grens tussen problematisch drinken en  'gewoon eens wat gezonder doen' vervaagt daardoor, dus valt t minder op. Ik hoor eigenlijk meestal dingen als: wat goed, dat zou ik niet kunnen. Of: misschien moet ik dat ook eens doen. (Al weet je niet wat mensen echt denken natuurlijk ;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft een schimmig iets. Voor mezelf heb ik het heel helder. Stoppen met drinken heeft mijn leven 100% positief veranderd. Nooit meer ziek of Labiel door drank. Alles aan mij functioneert gewoon beter. Maar ik heb het bv. Mijn werkgever niet verteld. Mensen geven elkaar gewoon snel een stempel. Maar het maakt me ook niet uit. Uiteindelijk doe ik het voor mezelf en niet voor wat de mensheid er van vindt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Awareness creëren. Alcohol verslaving is een zwaar onderschat probleem (mijn mening) de een drinkt om de gezelligheid en sociale factor. De ander drinkt zich dood. Het feit dat het consumeren van alcohol de normaalste zaak van de wereld is in onze maatschappij terwijl het een drug  is vind ik opmerkelijk. Maar ja, ik sta er anders in als ex drinker hé 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heb ik ook @Cleo66, die grappig bedoelde leuzen over wijn vind ik helemaal niet meer leuk, toen ik nog dronk wel. Ik denk dat veel meer mensen een  drankprobleem hebben dan ze zelf denken. Onder jongeren is het zo normaal om te drinken,  daarmee begint het al. Ik zie dat nu bij mijn oudste zoon, er wordt altijd wel gedronken / geblowd als ze met vrienden afspreken (wel in het weekend maar toch) Ik ben daar niet bij dus heb er geen zicht op, maar maak me af en toe wel zorgen of hij niet teveel drinkt. Hij is bijna 19. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roseepraat er over met hem. Mijn zoon is 18 en drinkt ook af en toe. Hij weet gelukkig wel hoe het niet moet. Dat heb ik hem helaas laten zien. Ik ben er heel open over naar hem. Ik heb er ook echt geen probleem mee dat hij een biertje drinkt. Maar weet wat het met je kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rob00ja, ik probeer het er af en toe met hem over te hebben. Maar ja, hij vindt zelf dat hij helemaal niet veel drinkt en dat het allemaal onzin is dat ik me zorgen maak. Maar ik ben er alert op. Ik heb hem ook uitgelegd waarom ik zelf (amper) nog drink en hij heeft me vroeger ook een paar keer de mist in zien gaan. Maar hij vindt zijn alcohol gebruik normaal en 'iedereen doet het.' Al die waarschuwingen over hersenen die op zijn leeftijd  nog niet zijn volgroeid en de gevaren van alcohol helpen bij hem in ieder geval niet merk ik. Erg jammer dat alcohol zo is ingeburgerd in de maatschappij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin 2020 heeft Tactus een onderzoek gedaan naar Stigma en Verslaving de Baas.
Een kwalitatief onderzoek naar het ervaren van destigmatisering en empowerment bij deelname aan dit online lotgenotenforum door mensen met een verslavingsprobleem.

Zeven forumleden hebben deelgenomen aan dit onderzoek, waaronder ikzelf.
Misschien is het hele verslag / artikel (14 blz.) nog bij Tactus op te vragen, voor als iemand hier geïnteresseerd is.
Onderstaand de samenvatting.

 

 

Stigma.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...