Spring naar bijdragen

Lorazepam afbouwen


Alpinia

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier (vrouw, 40 jaar). Ik heb dit forum gevonden toen ik meer ging lezen over afbouwen van benzos. Ik slik sinds ongeveer 4 weken lorazepam (en sinds begin december 2020 citalopram 10mg -> nu 15mg sinds 3 weken). 

De lorazepam heb ik van de huisarts gekregen omdat ik heel heftig reageerde op de verhoging van citalopram (van 10mg naar 20mg). Ik was helemaal de weg kwijt. Ik kon niet slapen, stil zitten of liggen. Ik had erge angstklachten. De citalopram heb ik gekregen om mij te helpen met de klachten die mijn fobië (angst om over te geven) veroorzaakt. 10mg was te weinig volgens de huisarts en ik moest de dosering verhogen naar 20mg. Ik werd er dus doodziek van. 

Huisarts gaf eerst zopiclon om weer te kunnen slapen (dat hielp). Daarna kreeg ik oxazepam maar door de erge bijwerkingen kon ik het niet gebruiken. Dan kreeg ik 1mg lorazepam die ik max. 2 keer per dag mocht nemen. Ik ben heel voorzichtig begonnen met deze medicatie. Eerst nam ik het maar af en toe. Omdat ik me beter ging voelen ben ik het dagelijks gaan gebruiken maar niet met echte regelmaat. Soms heb ik 1mg genomen, dan weer 0.5mg en soms 1,5mg. En dat op verschillende tijden van de dag. Ik had geen idee dat dit mijn lichaam helemaal in de war brengt. De huisarts had namelijk gezegd dat ik het moest nemen wanneer ik er behoefte aan voelde. Ik begon allerlei rare klachten te krijgen, vooral misselijkheid, buikpijn en last van mijn darmen. Ik heb twee keer geprobeerd om te stoppen (cold turkey) maar dat lukte niet. Nu ben ik langzamer aan het afbouwen. 

Ik slik nu sinds 4 dagen 0.5mg per dag en het gaat redelijk. Ik krijg wel ontwenningssymptomen tussen de pilletjes door maar ik kan het (nog) dragen. Ik vraag me af of ik met 25% naar beneden kan gaan om de volgende stap te zetten? En hoe lang moet ik wachten totdat ik die stap kan nemen. Ik wil, zoals vele anderen, van deze troep af. Mijn enige angst is dat ik heel misselijk wordt van de afbouw en dat ik het niet tegen kan door mijn fobie :(. Ik ben er echt zo vreselijk bang voor... maar ik wil lorazepam ook niet blijven gebruiken want het heeft mij best veel ellende veroorzaakt in zo’n korte tijd. Ik merk dat mijn hersenen heel langzaam werken en soms kan ik niets eens meer goed praten. Soms ben ik zo boos op mijn huisarts dat ze dit medicijn aan mij heeft voorgeschreven (via telefonisch contact). Maar ik ben ook boos op mij zelf dat ik het ging slikken. Ik had gewoon eerst meer moeten lezen over lorazepam.

bewerkt door Alpinia
Fouten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Alpinia. Welkom!

Je zegt dat je de lorazepam kreeg voorgeschreven vanwege de klachten veroorzaakt door de ophoging van de citalopram. Als deze klachten nog altijd een rol spelen, omdat de citalopram zich nog niet goed heeft ingesteld, is dit waarschijnlijk niet het juiste moment om te gaan afbouwen. Dan krijg je namelijk te maken met de klachten van de citalopram en daar bovenop nog eens de ontwenningsklachten van lorazepam.

Het is wel belangrijk zo snel mogelijk te gaan afbouwen omdat je snel gewend kunt raken aan een benzo.

Om dat het beste te kunnen doen raad ik je aan een precisieweegschaaltje (jewel scale) te kopen, daarmee kun je heel precies, en indien gewenst met heel kleine stapjes afbouwen. Ik heb zelf een weegschaaltje maar ik heb gehoord dat @Bellie een goedkoper weegschaaltje heeft dat goed beviel.

Hoe snel je moet afbouwen kan ik je niet zeggen, dat kun je het beste zelf aftasten. In het begin kun je waarschijnlijk wel iets grotere stapjes nemen. Als je dat zou kunnen zou ik het doen want omdat je nog maar zo kort gebruikt is het belangrijk de afbouw niet langer te rekken dan nodig is.

Ik raad je aan ook de Ashton Manual te lezen die informatie geeft over benzo's en hoe die af te bouwen.

Ashton geeft verschillende afbouwschema's en ze raadt ook aan over te stappen op diazepam omdat dit over het algemeen makkelijker is af te bouwen. 

Je zegt dat je citalopram kreeg voorgeschreven vanwege je fobie. Misschien kan een therapie je hierbij ook helpen. Er zijn ook online therapieën.

Misschien is het ook een idee de Bach Remedie Mimulus eens te proberen. Die kan helpen bij angsten met een bekende reden. Ik gebruik zelf ook een Bach remedie en die zou ik niet graag missen.

https://www.benzo.org.uk/manual/

https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

 

 

bewerkt door karel12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hi TS,

Heel herkenbaar verhaal. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken dus laat je niet ontmoedigen door het verhaal. 

Ook ik heb citalopram tegen angst en paniek gekregen. Tot 10 mg ging het redelijk goed, maar vanaf 20 ben ik volledig de weg kwijt geraakt. Zelfs tot aan een opname aan toe. Dat wil niet zeggen dat het voor jou niet kan werken, maar ik herken wel een hoop in je verhaal. Ben inmiddels weer afgebouwd naar 0.25 mg p dag alvorens te stoppen. Bespreek het goed met je arts. Hoelang slik je het al? 

Wat betreft de benzos. Kijk daar inderdaad mee uit. Ik ben op 30/40 mg diazepam per dag gezet vanwege de psychotische gedachtes door de citalopram en dat ben ik nu ook aan het afbouwen en dat is echt heel pittig. Ook al heb ik alles bij elkaar maar 10 weken geslikt. 

Nogmaals, laat je niet ontmoedigen maar eer voor gij begint ofzo is de uitspraak geloof ik. 

Ik denk wel dat het kan werken voor sommige mensen, maar voor mij was het de verkeerde afslag. 

Wat voor angsten en paniek heb je als ik vragen mag? In ieder geval succes en onthou er is altijd een weg terug of vooruit. Is maar hoe je het ziet. 

Gr

Kleine aanvulling. Als je veel last krijgt van ontwenningsverschijnselen zou ik het om laten zetten in diazepam en dan afbouwen met stappen tussen de 10-25% al naar gelang je kan handelen. Jij bent in control. In principe per 1-2 weken, wederom wat jij kan handelen. Het is niet erg even een pauze in te lassen om bij te komen. 

Verder kun je het best de laatste 5-10 mg met 1 mg per periode doen (1-2 weken) tot je weer gestabiliseerd bent. Het is een lange weg, maar op die manier wel draaglijker. Ik merk het direct als ik te snel ga. Na ,4 dagen merk ik de verlaging en voel ik 6/7 dagen heel beroerd. Alvorens weer opnieuw te verlagen dus het is een constante battle. Maar er is licht aan het einde van de tunnel. 

Artsen hebben geen idee wat ze voorschrijven. Vooral huisartsen niet. Dus boosheid is terecht maar je hebt al je energie nodig voor je herstel.

Succes!

 

 

 

bewerkt door Y1410
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de lieve reacties Karel12 en Y1410 :)

Ik ging de lorazepam met stapjes van 25% per week af te bouwen. Eerst van 0.5mg naar 0.375mg (met hulp van een precisieweegschaal - bedankt voor de tip!), dan naar 0.250mg en uiteindelijk naar 0.125mg. Het was af en toe best pittig maar mijn klachten bleven redelijk draagbaar. Dus ik durfde gewoon door te gaan. Nu ben ik 80 uur zonder lorazepam (ja, ik tel de uren ☺️). Het is niet makkelijk geweest maar ook niet heel erg. Tot nu toe heb ik last gehad van slapeloosheid, onrust, misselijkheid, hartkloppingen, buikpijn, spier trekkingen en zere tanden (zo bizar!). De symptomen lijken het ergst te zijn in de vroege ochtend, daarna zakken ze langzaam weer een beetje en krijg ik meer energie. Ik heb geen idee hoe lang dit nog doorgaat maar als de symptomen zo mild blijven als ze momenteel zijn dan denk ik dat ik dit ga redden. Ik wil zo graag van de lorazepam af!

Wat betreft de citalopram, ik slik het nog steeds (15mg per dag maar mijn huisarts wilt dat ik 20mg ga slikken). Ik heb dit medicijn ook in het verleden bijna 3 jaar lang geslikt (eerst 20mg dan 10mg). Toen heeft het mij goed geholpen en ik had er weinig last van. Ik heb het zonder problemen kunnen afbouwen 1 jaar geleden. Ik was dus best verrast dat ik deze keer zo heftig reageerde op dit medicijn. Ik had het niet verwacht. Ik moet het nog zien hoe de citalopram nu werkt als ik van de lorazepam helemaal af ben. 

Verder ben ik begonnen met therapie. Ik ben al eerder een paar jaar lang naar een psycholoog geweest en nu zie ik dezelfde psycholoog weer. Het klikt erg goed tussen ons dus daar ben ik heel blij mee. Ik hoop dat de therapie gaat aanslaan en dat ik zonder pammetjes door mijn leven kan gaan. Ik wil zo graag weer terug naar mijn werk en dingen kunnen doen wat ik nu maanden lang heb moeten missen. Angst is geen pretje maar het is mogelijk om er mee te leren leven. Het vraagt wel heel veel werk heb ik geleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Alpinia:

Bedankt voor de lieve reacties Karel12 en Y1410 :)

Ik ging de lorazepam met stapjes van 25% per week af te bouwen. Eerst van 0.5mg naar 0.375mg (met hulp van een precisieweegschaal - bedankt voor de tip!), dan naar 0.250mg en uiteindelijk naar 0.125mg. Het was af en toe best pittig maar mijn klachten bleven redelijk draagbaar. Dus ik durfde gewoon door te gaan. Nu ben ik 80 uur zonder lorazepam (ja, ik tel de uren ☺️). Het is niet makkelijk geweest maar ook niet heel erg. Tot nu toe heb ik last gehad van slapeloosheid, onrust, misselijkheid, hartkloppingen, buikpijn, spier trekkingen en zere tanden (zo bizar!). De symptomen lijken het ergst te zijn in de vroege ochtend, daarna zakken ze langzaam weer een beetje en krijg ik meer energie. Ik heb geen idee hoe lang dit nog doorgaat maar als de symptomen zo mild blijven als ze momenteel zijn dan denk ik dat ik dit ga redden. Ik wil zo graag van de lorazepam af!

Wat betreft de citalopram, ik slik het nog steeds (15mg per dag maar mijn huisarts wilt dat ik 20mg ga slikken). Ik heb dit medicijn ook in het verleden bijna 3 jaar lang geslikt (eerst 20mg dan 10mg). Toen heeft het mij goed geholpen en ik had er weinig last van. Ik heb het zonder problemen kunnen afbouwen 1 jaar geleden. Ik was dus best verrast dat ik deze keer zo heftig reageerde op dit medicijn. Ik had het niet verwacht. Ik moet het nog zien hoe de citalopram nu werkt als ik van de lorazepam helemaal af ben. 

Verder ben ik begonnen met therapie. Ik ben al eerder een paar jaar lang naar een psycholoog geweest en nu zie ik dezelfde psycholoog weer. Het klikt erg goed tussen ons dus daar ben ik heel blij mee. Ik hoop dat de therapie gaat aanslaan en dat ik zonder pammetjes door mijn leven kan gaan. Ik wil zo graag weer terug naar mijn werk en dingen kunnen doen wat ik nu maanden lang heb moeten missen. Angst is geen pretje maar het is mogelijk om er mee te leren leven. Het vraagt wel heel veel werk heb ik geleerd.

Nou dat zijn al een aantal stappen de juiste richting in denk ik! Goed gedaan! Hou je symptomen goed in de gaten, ik hoop voor je dat ze snel minder worden. Zelf heb ik geen ervaring met lorazepam anders dan een enkel gebruik bij slapeloosheid. 

Het belangrijkste is dat je een goed gevoel hebt bij de psych en de medicatie dat is de helft van het werk. 

Het kan wel zo zijn dat een oude dosis antidepressiva niet meer of onvoldoende werkt. In ieder kan dit zo werken met benzos. Het zogenoemde kindling effect. Bij antidepressiva heet het geloof ik "poop out effect", maar ik dacht dat dat pas kwam na jaren gebruik achtereen. 

Zal wel even afwachten dan, misschien kun je oh even kijken hoe het gaat op 15 zonder te verhogen om te kijken hoe het gaat zonder de lora. Om nu weer iets toe te voegen lijkt me miss niet  handig 

Maar die vooral wat goed voelt in overleg met je arts. 

En oh ja 's ochtends zijn de klachten 99% van de gevallen erger. Heeft te maken met het verloop van de cortisol spiegel. Weleens interessant om over te leven. Ik merk het letterlijk in m'n lichaam rond 14 uur (nu dus) dat het omslagpunt komt van cortisol verlaging maar melatonine verhoging. 

Gr

bewerkt door Y1410
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...