Spring naar bijdragen

Even voorstellen, wel zo netjes :)


Von

Aanbevolen berichten

Hi iedereen,

Aangezien ik al een poosje meelees met het wel en wee van sommigen hier op dit forum, toch maar even voorstellen, wel zo netjes.

Ik ben een vrouw van begin 50 met thuiswonende pubers / jongvolwassenen, ik heb een leuke, voldoende betalende, parttime baan, een parttime vriend, een paar zeer goede vrienden/vriendinnen, een prettige woning en ik heb dus eigenlijk niks te klagen. Tot zover de gegevens álá contactadvertentie-achtige intro.... Wat ik ook heb is een zeer verslavingsgevoelig karakter, ik rook en ik drink, en allebei veel te veel. Terwijl allebei me tegenstaan inmiddels, dus waarom stop ik er niet mee dan? Waar ik op werkgebied of bij een studie een bijna ijzeren discipline heb, faalt deze jammerlijk bij die 2 onderdelen, iets wat me vreselijk irriteert. Grappige is, allebei mijn ouders deden hetzelfde (what's new) en ik had er een hekel aan. Roken begon ik toch rond m'n 20ste, te veel drinken deed ik niet tot een jaar of 10 geleden want ik was altijd bang voor de afhankelijkheid die ik vroeger had gezien thuis. Kan ik wel redenen verzinnen natuurlijk, maar het is gewoon ongelooflijk stom geweest dat ik toch in die valkuil gestapt ben. Roken kan ik niet verbergen, de alcoholhoeveelheden en het effect daarvan lukt nu nog redelijk aangezien ik pas behoorlijk laat in de avond drink (begon met wijn of een biertje, nu pak ik iets van sterke drank, zo laat mogelijk want ik weet dat ik toch echt een keer naar bed moet wat vaak toch te laat wordt). Ik heb echt nooit koppijn en ben niet misselijk, ben wel constant moe en het heeft invloed op mijn mentale staat. Nergens meer zin in, alles kost moeite, ik doe het allemaal wel nog maar als ik weg kon komen met grootste gedeelte van de dag in m'n bed hangen dan zou ik daar meer zin in hebben zeg maar. Soms totale desinteresse in alles en iedereen, in mijn hoofd alleen met mezelf bezig. Bah! Wat me de laatste tijd heeft laten schrikken zijn met name de fysieke bijwerkingen. Dweilend in bed wakker worden 's nachts, ook niet goed kunnen slapen terwijl er 4 of 5 stevige rum-cola's inzitten, beetje shaky tot het middaguur, af en toe hartkloppingen, moeite met concentreren (liters koffie helpt nog wel), vocht vasthouden (ringen strak in de ochtend, wallen etc) en aankomen als ik normaal tot weinig eet. Kortom, gatverdegatverdegatverdamme! Dussssss, this is me, in een notendop, en ik ga vanaf vandaag proberen uit die kutvalkuil te komen. Alcohol staat als eerste op het eliminatielijstje want stoppen met roken terwijl ik me volgiet is volkomen onhaalbaar natuurlijk. En nu huishoudelijk werk, zou leuk geweest zijn als ik daar een verslaving voor had ontwikkeld, maar helaas :). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Je hebt dus een ijzeren discipline voor t drinken :D Dat kan altijd van pas komen bij t stoppen. Maar een ijzeren discipline alleen is misschien niet genoeg. Het is wel een hard drug hè, het kan best even lastig zijn om ermee te stoppen, bereid je maar voor :) 

Ik heb ooit eens een stappenplan bedacht wat voor mij heel goed werkte:

1. Het spul niet in huis halen

2. Het spul niet opdrinken

3. Terug naar 1.

Probeer maar ;) Vind jezelf niet oerstom en erger je niet aan jezelf als het niet direkt lukt of als je een terugval hebt. En ook niet als het leven zonder alcohol minder geweldig is als je dacht want het is niet altijd leuk, kan ook niet hoeft ook niet.

Er zijn bijna altijd meerdere pogingen nodig voordat het lukt om te stoppen, want alle wilskracht moet op een hoop, maar het kan. Het beste moment om te beginnen is nu.

Are you ready?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig stappenplan! Klikt full proof! :D En ik geloof je met de meerdere pogingen, heb aantal keren gerantsoeneerd, dat werkte toen best een hele poos. Ook wel dingen als 'drukke week, nu even niet' en dan trok ik die week best lang door. Maar toen dronk ik sowieso al minder, vond ik 3/4 fles wijn op een avond al veel dus ik heb het donkerbruine vermoeden dat dat systeem deze keer niet gaat werken... Me ready :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Von:

Geweldig stappenplan! Klikt full proof! :D En ik geloof je met de meerdere pogingen, heb aantal keren gerantsoeneerd, dat werkte toen best een hele poos. Ook wel dingen als 'drukke week, nu even niet' en dan trok ik die week best lang door. Maar toen dronk ik sowieso al minder, vond ik 3/4 fles wijn op een avond al veel dus ik heb het donkerbruine vermoeden dat dat systeem deze keer niet gaat werken... Me ready :) 

Met minderen/rantsoeneren raak je niet vd verslaving af. Dan moet je echt heel geruime tijd de stekker eruit trekken. Echt vh spul af, lichamelijk gaat snel genoeg maar geestelijk is een proces. Nieuwe, gezondere gewoontes ontwikkelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim Had in een flits 'bumperlijm' gelezen, vroeg me al af waarom iemand een 'synoniem' voor bumperklever als naam gekozen had :D. Maar je hebt helemaal gelijk, ik was alleen zo suf om te denken dat resultaten uit het verleden ook een garantie voor de toekomst waren. Gaan we nu dus ff anders aanpakken! De associatie met 'even ontspannen' moet er bij mij af, geldt voor zowel alcohol als sigaretten overigens! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim Heel eerlijk gezegd heb ik echt een gruwelhekel aan zo goed als alle soorten sport.... zowel om te doen als om naar te kijken, ik ben wel consequent zeg maar. Uitzonderingen zijn wandelen en dansen, maar dat laatste staat stil door de lockdown en in m'n eentje in de woonkamer is het nou net niet helemaal :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Von:

@bumperjim Heel eerlijk gezegd heb ik echt een gruwelhekel aan zo goed als alle soorten sport.... zowel om te doen als om naar te kijken, ik ben wel consequent zeg maar. Uitzonderingen zijn wandelen en dansen, maar dat laatste staat stil door de lockdown en in m'n eentje in de woonkamer is het nou net niet helemaal :) 

Wandelen is heul goed voor je :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, ik ben ook nieuw hier.   Ik ben Severine, maar de meesten noemen me gewoon Filou.  Ik ben eind 40 jaar,en pas de afgelopen 5 jaar is mijn alcholverbruik uit de hand gelopen tot erger..   Ik vond het in mei dit laar welletjes, en ben onmiddellijk gestopt met drinken van alcohol, zonder enig probleem.  In dec 2020 ben ik terug hevallen desondanks dat ik me zo gelukkig voelde om van de alcohol vanaf te zijn.  Van eentje, kwam een tweede, tot meer.  Nu ben ik ik terug gestopt sinds 21 dec 2020 met drinken.  Ik ben er zeer blij mee, maar ik heb het gevoel dat  het moelijker is dan de eerste keer.  Toch wil ik het wel blijven volhouden, alhoeweli ik me ook een geweldige loser vind of vond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

De "loser" positie is een valkuil. Als je jezelf een loser gaat vinden, maakt niet uit om welke reden, dan leidt dat meestal weer naar alcohol. 1 van de belangrijkste elementen in het stop-proces is dat je moet leren om OK met jezelf te zijn (ik schrijf nu alsof mij dat al gelukt is, don't get me wrong). Ook als je een terugval hebt. Knietjes afvegen, kroontje recht en door -- zoals men dat hier zegt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Von welkom en @FILOU ook welkom, goed dat jullie iets aan het alcoholprobleem gaan doen. Stoppen met drinken ( in ieder geval geruime tijd) is een noodzakelijke

voorwaarde.

Het forum kan je goed helpen om de motivatie op peil te houden, zeker als je het op eigen houtje wil doen.

Als de motivatie op enig moment wat minder is lees ik snel wat in de rubriek ''negatieve ervaringen met alcohol' ,

gisteren voorzien van een indrukwekkende uitbreiding door @Indre wat weer veel herkenning op leverde. :ph34r:

@Von over het dansen, daarvan weet ik zeker dat ik altijd wel heel wat drank op moest hebben voor ik me daar aan waagde, 

In het feestgedruis leverde de drank  moed , maar  ook een verminderde balans,  je lacht het weg, maar wat gênant als je dan opgeraapt moest worden.

Succes jullie beiden..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@FILOU Eerlijk gezegd vind ik dat je het voor een eerste poging ongelooflijk goed gedaan hebt! Ik lees hier dat het voor velen vallen en opstaan is/blijft en als jij het na een terugval meteen in diezelfde maand weer opgebracht hebt om een streep te trekken dan zeg ik You go Girl! Niks loser dus, doorzetter zul je bedoelen!:)

@brazer Hele rubriek 'negatieve ervaringen met alcohol' gelezen, shocking en idd een eye-opener voor mij want zo heel erg fout kan het dus gaan. Ongelooflijk dapper dat mensen dit willen delen om zichzelf en anderen te willen behoeden voor dezelfde ellende. Voor mij voelt het meer als een hele grote waarschuwing godzijdank, want ik ben nog nooit in dergelijke extreme situaties terechtgekomen. Geen groot 'vangnet' hier dus grappen als te veel drinken zonder dat er iemand anders is om in noodsituaties te handelen gebeurt niet. Buiten de deur drinken, no way, nooit, niet bij eten, niet bij uitgaan, ik zit aan de cola want ik wil de controle over wanneer ik kom en ga, ik rij niet met alcohol en ik wil al helemaal niet in een situatie komen dat ik zaken heb uitgehaald met heren waar ik later spijt van krijg (dat las ik ook bij ervaringen, wat een nachtmerrie :( ). Met dansen bedoelde ik, naast uitgaan, ook bij een dansgroep trouwens, daar wordt het niet op prijs gesteld als je daar helemaal toet-toet de boel aan het ophouden bent denk ik :D. Dit alles neemt echter niet weg dat ik thuis, als het 'kan' dus blijkbaar niet in staat ben om mezelf een halt toe te roepen, en woedend op mezelf worden en tegen mezelf zeggen dat ik het de volgende dag bij eentje houd is een dead end street. Dusssss...... Dag 1 zit er op, en vandaag drink ik ook niet! (dag voor dag toch?) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed @Von Knop omzetten en je voorbereiden op de momenten dat het moeilijk is. Al merk ik dat de 'trek' vaak snel weer weg is. Het is voor mij meer de gedachte om te drinken die ik moet weerstaan. En de gewoontes van familie, vrienden en andere verslaafden. Een werkborrel bijvoorbeeld. Allemaal aan het bier en altijd weer een paar die doordrinken. Dan ben ik heel snel weg of ik ga sowieso niet. 

Sterkte vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Johan54Ja erg he... mind playing tricks... Geen drinkende familie of vrienden hier gelukkig en werkborrels heb ik (nu) niet. Dus eigenlijk mag ik niet klagen zeg maar, lijkt me lastig om overal om je heen te zien en weten dat je gewoonlijk meedeed. Jij ook sterkte/succes! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei brazer:

@Von welkom en @FILOU ook welkom, goed dat jullie iets aan het alcoholprobleem gaan doen. Stoppen met drinken ( in ieder geval geruime tijd) is een noodzakelijke

voorwaarde.

Het forum kan je goed helpen om de motivatie op peil te houden, zeker als je het op eigen houtje wil doen.

Als de motivatie op enig moment wat minder is lees ik snel wat in de rubriek ''negatieve ervaringen met alcohol' ,

gisteren voorzien van een indrukwekkende uitbreiding door @Indre wat weer veel herkenning op leverde. :ph34r:

@Von over het dansen, daarvan weet ik zeker dat ik altijd wel heel wat drank op moest hebben voor ik me daar aan waagde, 

In het feestgedruis leverde de drank  moed , maar  ook een verminderde balans,  je lacht het weg, maar wat gênant als je dan opgeraapt moest worden.

Succes jullie beiden..

Enkel

Ik ben toch al bij al de dag terug nuchter doorgekomen.  Ik kan er ook niet echt aan.ik’zit namelijk in de gips met mijn enkel sinds 28 dec 2020.  Ook mede daardoor beslist op te stoppen met drinken op 21 dec 2020, zodat ik op 28 dec zeker nuchter zou zijn voor de operatie. De 3rde al op rij en altijd maar aan dezelfde enkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@FILOU Oei... dat is zwaar bagger zeg! Hopen dat het dit keer het gewenste resultaat heeft gehad dan maar.... Overdag is voor mij nooit een probleem, taal er niet naar, komt gewoon niet in me op, lekker geconditioneerd dus ;) . Merkte wel iets anders op. Ben al aantal uren bezig om zolder schoon te krijgen en oude wasmachine te verschuiven (gatver wat zich daarachter verzameld had) en los te koppelen aangezien morgen een nieuwe komt.  Dat loskoppelen blijkt dus een drama, ik krijg die &^$#%&*(&^^%%$ plastic ring met geen mogelijkheid losgedraaid *&%$^*^%$%! Moet er nog uit zo, maar ik dacht gut..... zou wel lekker zijn als ik straks zit en hulp heb geregeld voor morgenochtend, dat ik dan even lekker...... :wacko: ..... Ik ga het niet doen, maar mennnnnn....... groetjes van stofnest/smeerkees die even pauze zit te houden hier achter de laptop :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Von:

@FILOU Oei... dat is zwaar bagger zeg! Hopen dat het dit keer het gewenste resultaat heeft gehad dan maar.... Overdag is voor mij nooit een probleem, taal er niet naar, komt gewoon niet in me op, lekker geconditioneerd dus ;) . Merkte wel iets anders op. Ben al aantal uren bezig om zolder schoon te krijgen en oude wasmachine te verschuiven (gatver wat zich daarachter verzameld had) en los te koppelen aangezien morgen een nieuwe komt.  Dat loskoppelen blijkt dus een drama, ik krijg die &^$#%&*(&^^%%$ plastic ring met geen mogelijkheid losgedraaid *&%$^*^%$%! Moet er nog uit zo, maar ik dacht gut..... zou wel lekker zijn als ik straks zit en hulp heb geregeld voor morgenochtend, dat ik dan even lekker...... :wacko: ..... Ik ga het niet doen, maar mennnnnn....... groetjes van stofnest/smeerkees die even pauze zit te houden hier achter de laptop :D

En hou het vooral droog daar.  Anders kan je nog de hele avond poetsen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Etty Lijkt me heerlijk om schoonmaken lekker te vinden! En @bumperjim ... Yep, onmiddellijk :D. Aan de andere kant, in dit geval, als de dochter van Etty geweldig kan koken dan valt er wat te regelen natuurlijk! Bij mij zou het echt omgekeerd zijn denk ik. Niet erg om iedere dag (uitgebreid) te koken, dat vind ik ontspannend, maar schoonmaken enzo....... :(

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...