Spring naar bijdragen

Is Setraline een Benzo en Ervaringen


Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb  een aantal maand oxazepam gebruikt en omdat ik steeds meer moest gebruiken moest ik afbouwen en volgens de Psychiater beginnen met Setraline.. de eerste week met 25mg en daarna 50mg.

Nu is mijn vraag.   Is Setraline ook een Benzo?  En hoor graag ervaringen..

Mvg Lesly Bosch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lesly,

Sertraline is GEEN benzodiazepine maar een antidepressivum (SSRI) met een geheel andere werking. Sertraline kent een inwerkperiode van enkele maanden voordat het beoogde effect is bereikt. Voor uitgebreide informatie kun je terecht op: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/

Met vriendelijke groet, de moderator

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 4-2-2020 om 15:19 zei Bankrover:

Hallo

Ik heb  een aantal maand oxazepam gebruikt en omdat ik steeds meer moest gebruiken moest ik afbouwen en volgens de Psychiater beginnen met Setraline.. de eerste week met 25mg en daarna 50mg.

Nu is mijn vraag.   Is Setraline ook een Benzo?  En hoor graag ervaringen..

Mvg Lesly Bosch

Hallo lesly

ik slik ook maanden lorazapam psychiater zei dat ik moest afbouwen en sertraline 50 Mg beginnen 

het is geen benzo wel antidepressiva 

hoe voel je met deze medicatie ik slik bijna anderhalf week

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-2-2020 om 14:42 zei moderator:

Dag Lesly,

Sertraline is GEEN benzodiazepine maar een antidepressivum (SSRI) met een geheel andere werking. Sertraline kent een inwerkperiode van enkele maanden voordat het beoogde effect is bereikt. Voor uitgebreide informatie kun je terecht op: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/

Met vriendelijke groet, de moderator

 

hallo moderator  ik slik nu ruim 2 jaar 75mg sertraline en wil graag gaan afbouwen  op een veilige manier  kunt u mij  hier goede raad voor geven? ik neem de pillen  s..avonds tussen 11en 12 uur  maar ik ben daar s.morgens  nogal suf van . kan ik ze beter bij het ontbijt nemen ?ik heb oxzazepam  langzaam afgebouwd  nu 4 maanden vrij .en heb nu veel last van hyperventilatie  wat kan ik daar nog voor doen ik heb ademoefeningen maar dat helpt niet veel graag goede raad van u  alvast bedankt  gr gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Gerda,

Sertraline wordt doorgaans als antidepressivum voorgeschreven. Als je dit medicijn afbouwt kunnen je klachten - soms in sterkere mate - terugkomen.
Ik raad je ten stelligste aan om niet zelf zomaar te stoppen maar dit in overleg en onder begeleiding van je voorschrijvend arts te doen. Goed dat je zelf oxazepam hebt afgebouwd!

Hyperventilatie wordt niet in verband gebracht met benzodiazepinen-ontwenning, zeker niet na vier maanden. Het kan allerlei andere oorzaken hebben, zowel psychisch (stress) of somatisch (lichamelijk). Als je hier veel last van ervaart kun je dit ook met je huisarts of praktijkondersteuner bespreken.

 

Sterkte!

Vriendelijke groet, de moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei gerda:

hallo moderator  ik slik nu ruim 2 jaar 75mg sertraline en wil graag gaan afbouwen  op een veilige manier  kunt u mij  hier goede raad voor geven? ik neem de pillen  s..avonds tussen 11en 12 uur  maar ik ben daar s.morgens  nogal suf van . kan ik ze beter bij het ontbijt nemen ?ik heb oxzazepam  langzaam afgebouwd  nu 4 maanden vrij .en heb nu veel last van hyperventilatie  wat kan ik daar nog voor doen ik heb ademoefeningen maar dat helpt niet veel graag goede raad van u  alvast bedankt  gr gerda

Gerda... Ademhalings problemen horen zeker weten bij ontwenning. Het hoeft niet zozeer hyperventilatie te zijn, maar het gevoel dat je te weinig lucht krijgt of juist teveel. In het Engels air hunger genoemd oftewel lucht honger. Zelf heb ik er ook last van gehad en heel soms nog steeds. Dit is allemaal ontstaan na het stoppen vd oxazepam en dat roep ik echt niet zelf op. Want het kan ook zo ineens weg zijn. Ik heb wel therapie gehad in de vorm van ontspanning en ademhaling, dit vond en vind ik nog steeds erg fijn. Daarnaast toch proberen om niet teveel met je ademhaling bezig te zijn. Het gaat echt over :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@moderator 

Als ervaringsdeskundige wil ik hier toch even tegenin gaan. Hyperventilatie is zeker een veel genoemde ontwenningsklacht. Ook kunnen ontwenningsklachten soms verlaat optreden, bijvoorbeeld pas na 2 maanden. Wat hiervan de reden is weten we niet. Ik heb het ook al meerdere keren gehoord bij ontwennen van een anti depressiva. Ik weet zeker dat een heleboel mensen van het forum het ermee eens zullen zijn dat hyperventilatie een veelgenoemde afbouw klacht is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benzo-ontwenning en Ad-ontwenning  lokt en activeert zeker hyperventilatie uit. Zelfs idd na 4 maanden.

Zelf een jaar last gehad na het stoppen ervan.

Sertraline is idd geen benzo, is een antidepressivum. Maar wordt wel voorgeschreven bij ook angst- paniekstoornissen bv. Ook mensen die heel veel stress ervaren en daardoor gaan hyperventileren. Het funeste aan dit is dat als je ermee gaat stoppen, je klachten waarvoor je het nam in nog ergere mate kan terug keren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...