Spring naar bijdragen

Welke Diazepam equivalent ?


Bert3

Aanbevolen berichten

Ik verwijs eerst naar de bijdrage "Mijn verhaal" op Wie is wie.

Ga u hier verder met de volgende vraag.

Is de Ashton Manuel equivalent voor Diazepam te hoog of alle andere te laag ?

Bijvoorbeeld in mijn geval met Lorazepam: vlgs. Ashton is de verhouding 1 op 10 maar de meeste andere (vaak Nederlandse) bronnen geven aan 1 op 5.

Ik zit momenteel op 0,5 mg Lorazepam en heb nog steeds last van ontwenningsverschijnselen omdat ik van 3 mg / d afkwam (dat was september).

Mijn arts adviseert nu over te stappen op 4 mg Diazepam met als reden dat ik met 5 waarschijnlijk een stap terug doe en 2,5 mg vind ze te gevaarlijk.

Wie heeft ervaring ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Bert3:

Ik verwijs eerst naar de bijdrage "Mijn verhaal" op Wie is wie.

Ga u hier verder met de volgende vraag.

Is de Ashton Manuel equivalent voor Diazepam te hoog of alle andere te laag ?

Bijvoorbeeld in mijn geval met Lorazepam: vlgs. Ashton is de verhouding 1 op 10 maar de meeste andere (vaak Nederlandse) bronnen geven aan 1 op 5.

Ik zit momenteel op 0,5 mg Lorazepam en heb nog steeds last van ontwenningsverschijnselen omdat ik van 3 mg / d afkwam (dat was september).

Mijn arts adviseert nu over te stappen op 4 mg Diazepam met als reden dat ik met 5 waarschijnlijk een stap terug doe en 2,5 mg vind ze te gevaarlijk.

Wie heeft ervaring ?

Het klopt dat de equivalent voor 1 mg Lorazepam varieert van 5 mg tot 10 mg Diazepam. Vreemd toch dat daarover in de medische wereld geen consensus is. 

Ashton houdt het op 1:10 en dat lijkt mij het veiligst. Ik begrijp ook wel dat veel artsen ergens tussenin voorschrijven. In dat licht bezien is 4 mg Diazepam voor 0,5 mg Lorazepam zo gek niet: een verhouding van 1:8. 

Ik denk dat dat een goede basis is om te beginnen op Diazepam. Je merkt vrij snel of dat voldoende is. Hulde voor jouw arts, die een goede middenweg zoekt en niet meteen maar uitgaat van de lage 1:5 verhouding. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag begonnen met 4 mg Diazepam ipv 0,5 Lorezapam om afbouwen op te starten.

Helaas het begin is slecht, mijn tinnitus is veel en veel heviger geworden, dat begon zo een half uur na inname.

Terwijl gisteren best wel goed ging met het oorsuizen.

Iemand soortgelijke ervaring ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierbij een update en een vraag.

@Doorbijter heeft inderdaad gelijk en het gaat zelfs sneller, afgelopen nacht alweer wat beter geslapen en vandaag tinnitus gedaald naar oorspronkelijk niveau.

Toch irriteert zelfs in deze vorm de tinnitus mij nog steeds enorm.

Enige remedie die het acceptabel maakte voor mij was Lorazepam maar daar wil ik vanaf.

Nu heb ik op internet veel gelezen over natuurlijke kalmeringsmiddelen, sommige die zelfs beter zouden werken dan Lorazepam.

Eén daarvan is op basis van Lavendel olie en heet silexan, ref.http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/56-2014-9-artikel-schulte.pdf

In Duitsland is dit verkrijgbaar onder de naam Lasea.

Kent iemand dit of heeft iemand er ervaring mee ?

Of misschien met andere natuurlijke middelen ?

bewerkt door Bert3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer even een update, donderdag was helaas een uitzondering, ik had de hoop dat het goed zo gaan.

Toch niet, gisteren en vandaag verschrikkelijke tijd doorgemaakt.

Vanochtend hevig trillend wakker geworden na een moeilijke nacht.

Vandaag de hele dag tinnitus gehad (die was donderdag voor 2/3 weg) en daarbovenop super depressief.

Voor de overgang naar Diazepam had ik regelmatig goede perioden (met 0,5 mg Lorazepam) .

Wat moet ik doen, doorzetten met de Diazepam ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bert3:

Hoi @Cyclad58

Hartelijk dank voor de steun.

Wat zou ik mogen verwachten ? ik heb gelezen over 1 week maar bij sommigen zelfs over 3 weken

Hoi @Bert3, ja tussen 1 en 3 weken is wel de verwachting. Ik heb toch al bij velen gelezen dat het na een week beter wordt. Het is nu denk ik ook geen optie om terug te gaan naar Lorazepam. Dat geeft wellicht op korte termijn verlichting, maar qua afbouwen is dat een stuk heftiger dan Diazepam. Zie het nu als een investering die zich later terugbetaalt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Cyclad58

Bedankt voor steun, dat heb ik wel even nodig.

Ik had niet verwacht dat het bij zo'n lage dosering zo erg zou zijn.

Terug ga ik niet meer alhoewel mijn geest er wel naar verlangt, toch maar een paar weken doorbijten.

Ik ben er wel erg aan toe, vooral heel erg rusteloos, kan geen moment stilzitten.

Zonet rondjes in de kamer gelopen, als een leeuw in een kooi.

Daarbij is mijn tinnitus weer toegenomen, of het lijkt zo, het kan ook verhoogde irritatie zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Bert3:

Hoi @Cyclad58

Bedankt voor steun, dat heb ik wel even nodig.

Ik had niet verwacht dat het bij zo'n lage dosering zo erg zou zijn.

Terug ga ik niet meer alhoewel mijn geest er wel naar verlangt, toch maar een paar weken doorbijten.

Ik ben er wel erg aan toe, vooral heel erg rusteloos, kan geen moment stilzitten.

Zonet rondjes in de kamer gelopen, als een leeuw in een kooi.

Daarbij is mijn tinnitus weer toegenomen, of het lijkt zo, het kan ook verhoogde irritatie zijn.

Waar jij last van hebt is acathisie. Dat trekt weer weg, maar is heel hinderlijk. Ben je in de nacht wel rustig en kun je redelijk goed slapen? Die onrust komt door de ontwenning, dat is wel duidelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58

Afgelopen nachten wisselend wel en niet kunnen slapen.

Ik weet overigens niet of alles wel aan de ontwenning te wijten is

Mijn grootste probleem op dit moment is mijn tinnitus, sinds een uur of 18.00 weer hels.

Ik had voor ik begon met Lorazepam ook last van tinnitus, dat was ook de reden dat ik het kreeg.

Ik hoop stilletjes dat na de ontwenning de tinnitus minder wordt, want het is geen leven zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bert3 dat van de tinnitus is een lastige. Ik ken 2 vrouwen met een benzoverleden (allebei afgebouwd van Clonazepam respectievelijk Lorazepam) en zij hadden geen tinnitus voordat ze benzo's gebruikten maar kreeg hevige tinnitus tijdens afbouwen en in de ontwenning. Ze zijn er allebei nog niet vanaf, maar het wordt wel minder. De algemene indruk lijkt dat tinnitus, ontstaan door afbouw uiteindelijk weer verdwijnt. 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 ik hoop dat het bij mij ook zo gaat

Ik heb een hele vervelende ervaring ermee, het was eind april begonnen en werd langzaam aan hinderlijker.

In juli kreeg ik er Clomipramine voor om m'n obsessie ermee te dimmen, bij 150 mg had ik de indruk dat het werkte en ik voelde me genezen voor 70%

Toen zij de arts, we kunnen naar 225 mg gaan voor het laatste restje.

Had ik dat maar niet gedaan, ik werd helemaal gek, onrustig en weerstand tegen alles 

Toen weer terug afgebouwd aar 150 mg en Lorazepam gekregen om het houdbaar te maken voor mij.

Sindsdien is de Tinnitus en mijn spanning erbij enorm verhoogd.

Voor die tijd was de Tinnitus alleen maar hinderlijk maar nu ook pijnlijk.

Mijn hoop is dat ik met afbouw van de Diazepam die ik inmiddels gebruik weer terugga naar de situatie van voor augustus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Bert3:

Vreselijke nacht gehad en vanochtend ook heel slecht.

De tinnitus is kei en keihard terug.

Wat moet ik doen, ik kan zo niet verder.

Wat ontzettend rot, @Bert3
Heel veel kun je niet doen. Ik zie 2 opties: uitzitten (want het zal echt beter gaan, ook al zie je dat nu wellicht niet) of als het echt ondraaglijk is de huisarts inseinen. Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Chloedancer:

 

Dag @Chloedancer, welkom hier! Is misselijkheid je enige bijwerking of heb je meer klachten? En ja, het kan een ontwenningsklacht zijn. Een overstap van 8 mg Lorazepam naar 4 is too much, dat moet je echt in kleinere stappen doen, bijvoorbeeld een vermindering van hoogstens 0,5 mg in 2 of 3 weken. Als je bij 1 mg Lorazepam bent aangekomen moet het nog langzamer. Lorazepam is een pittige om af te bouwen, beter is het om het om te zetten naar Diazepam. Heb je die optie al overwogen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58

Hierbij even een update gisteren tot mijn verassing een redelijke dag gehad maar het was helaas weer een 1-pitter.

Vandaag weer hopeloos, ik heb nu hevige tinnitus die wel in mij voorhoofd lijkt te zitten en zie ik het niet meer zitten.

Ik zit nu op 4 mg Diazepam en ben nog niet eens begonnen met afbouwen.

De AM is erg negatief over Tinnitus, dat je er misschien wel nooit meer van af kunt komen na te hebben afgebouwd van benzo.

En ik slik nog een heleboel andere rotzooi: clomipramine, carbamazepine, quetiapine langwerkend.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bert3 Je klachten zijn heel herkenbaar. Zelf ben na plotseling opkomende tinnitus (nu ruim een jaar geleden) mijn slaapmedicatie temazepam dagelijks gaan gebruiken. Op 30 mg ben ik met de afbouw begonnen - zit nu op iets boven 6 mg - en heb ik een antidepressivum erbij gekregen.

Naast tinnitus heb ik ook last van hyperacusis. De klachten zijn gemiddeld denk ik gelijk gebleven, ook tijdens de afbouw. De manual schrijft dat tinnitus lang kan blijven bestaan, ook na de afbouw, maar Ashton heeft het dan wel over tinnitus die is ontstaan als ontwenningsverschijnsel.

Ben je begonnen met een gewenningstherapie of anderszins om met de gehoorklachten om te leren gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...