Spring naar bijdragen

Vergoeding taperingstrips clonazepam


Pierre

Aanbevolen berichten

Mijn psychiater wilt d.m.v. taperingstrips Clonazepam afbouwen. Gaat om een dosis van 12,5 mg afbouwen. 

De strips worden geleverd door De Regenboogapotheek.

Nu komt het probleem: de ene verzekeraar vergoed taperingsstrips deels. Mijn verzekeraar zegt geen taperingstrips te vergoeden. 

Zijn er überhaupt zorgverzekeraars die zonder problemen taperingstrips leveren ?

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Pierre,

Dat is een goede vraag, daar heb ik helaas het antwoord niet op. Dat kan verschillend zijn per zorgverzekeraar, wellicht heeft het ook nog te maken welk pakket je afneemt van de zorgverzekeraar. Misschien zijn er forumdeelnemers die hier ervaring mee hebben?

Om hier het precieze antwoord op te krijgen kun je het wellicht vragen aan de Regenboogapotheek zelf. En anders de zorgverzekeraars benaderen hierover.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 10/12/2018 om 12:11 zei Pierre:

Mijn psychiater wilt d.m.v. taperingstrips Clonazepam afbouwen. Gaat om een dosis van 12,5 mg afbouwen. 

De strips worden geleverd door De Regenboogapotheek.

Nu komt het probleem: de ene verzekeraar vergoed taperingsstrips deels. Mijn verzekeraar zegt geen taperingstrips te vergoeden. 

Zijn er überhaupt zorgverzekeraars die zonder problemen taperingstrips leveren ?

Er is maar 1 verzekering die dit vergoed. Verder wordt het door ZIN niet als bewezen beschouwd dat het zinvol  en nodig is, en dus hebben ze het niet aangegeven naar de zorgverzekeraars dat het nodig is dit te vergoeden. Daarnaast zijn er zelfs al kamervragen over gesteld, maar ook daar word je dan niet wijzer van , want de mininster verschuilt zich vervolgens achter de uitspraken van ZIN. Vooralsnog zijn we bijna allemaal op onszelf aangewezen dit varkentje te wassen.  De volgende link gaat naar de pagina waarin de kamervragen die gesteld zijn worden beantwoord of misschien eigenlijk niet beantwoord... niet naar mijn zin in ieder geval.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20172018-1437.html 
En dit is een rapport van ZIN uit 2017: Ontwikkeling en rationaliteit taperingsstrips. https://urc.mumc.maastrichtuniversity.nl/sites/intranet.mumc.maastrichtuniversity.nl/files/urc_mumc_maastrichtuniversity_nl/20170626_groot_rapport_taperingstrips.pdf

( @moderator misschien ook goed als jullie dit soort dingen weten en lezen en ervoor gaan pleiten dat deze strips vergoed gaan worden, zodat mensen minder lijden tijdens hun afbouw? )

 

Als je mag afbouwen van de psychiater en hij ziet in dat het met taperingsstrips beter zou kunnen gaan, dan kan je ook vragen aan je apotheek om je clonazepam in een dusdanige verdunning ijn een vloeistof voor je te maken. Dit is namelijk mogelijk met de juiste compound. Dit blijft dan misschien 2 weken goed en moet je nieuwe halen. Met deze vloeistof kan je dan heel langzaam afbouwen. Moet er wel een apotheek in de buurt zijn die nog zelf bereidingen wil/kan maken. Met een beetje zoeken denk ik wel te vinden. Misschien moet je dan ook wel met een goed verhaal komen bij de apotheek om hen te overtuigen je hierbij te helpen. Maar ik weet dat het kan . Proberen is het enige wat je kan doen.
En anders moet ik eens vragen wat mijn vriendin in Amerika gebruikt, want zij bouwt ook de Clonazepam af en doet dat zelf met een vloeistof van de apotheek.  Maar in Amerika werkt het een beetje anders misschien.

 

Sterkte Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

@Pierre,

Ik schrik. Een psychiater heeft je op 12,5 mg clonazepam gezet ????

Niet negatief naar jou toe, maar wat onverantwoord ! Het equivalent van 250 mg diazepam ... het doet er wat mij betreft niet toe of je er zelf om gevraagd hebt, die man (vrouw?) had beter moeten weten.

Roche produceert zelf ook clonazepam druppels, maar niet iedereen kan goed tegen die vloeibare vorm. Het is mij niet duidelijk wat het voordeel van die strips zou zijn, zeker bij hogere doses. Je hebt immers ook tabletten van 2 en 0,5 mg. Als patiënt-slachtoffer hou je dan toch minder de regie.

bewerkt door KRC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 18-12-2018 om 17:26 zei KRC:

@Pierre,

Ik schrik. Een psychiater heeft je op 12,5 mg clonazepam gezet ????

Niet negatief naar jou toe, maar wat onverantwoord ! Het equivalent van 250 mg diazepam ... het doet er wat mij betreft niet toe of je er zelf om gevraagd hebt, die man (vrouw?) had beter moeten weten.

Roche produceert zelf ook clonazepam druppels, maar niet iedereen kan goed tegen die vloeibare vorm. Het is mij niet duidelijk wat het voordeel van die strips zou zijn, zeker bij hogere doses. Je hebt immers ook tabletten van 2 en 0,5 mg. Als patiënt-slachtoffer hou je dan toch minder de regie.

 

@KRC gaat nooit in 1 x  he die 12,5 mg. Dat wordt langzaam opgebouwd...... tolerantie komt om de hoek en dan hoppa beetje erbij. Again: Psychiaters hebben wat dat betreft geen idee wat ze doen. Maar ja... ze denken dat hun opleiding hun alles heeft geleerd en dat is helaas niet zo. Hebben zij ook niet om gevraagd om zo'n halve opleiding te krijgen-_-

De tapering strips zijn super belangrijk en helpen mensen dagelijks te minderen met bijvoorbeeld 0.002 mg per dag. Ik doe dat met vijl en weegschaal, maar een apotheker neemt je een hoop stress en wegen en nadenken uit handen. Zo kan iemand in 30 dagen 1 mg afbouwen, zonder grote stappen de een aanslag zijn voor het lichaam. Trapsgewijs afbouwen is erg heftig voor het lichaam, zeker als het keer op keer op keer gebeurd. Daarom zijn taperingstrips een uitkomst en helpen die je om heel langzaam af te glijden, zonder wekelijkse of maandelijkse sprongen naar beneden. Zeker met Clonazepam is dat super belangrijk omdat het zo potent als een malle is en in kleine tabletten komt. 1 mg tabletje is al 20 mg diazepam... zie dat maar eens goed af te bouwen zelf. Oplossingen zijn de beste methode hiermee. Pilletje oplossen of de Roche druppels nemen en die weer verdunnen met een goede compound die matcht met het medicijn, en dan met een spuitje afmeten wat je er dagelijks af kunt halen. Als je wilt kan ik je daar wat meer over vertellen, want ik kan me voorstellen dat het betalen van de strips wel lastig is ( of je moet het kunnen betalen, dan zeg ik: ga er voor en ga echt langzaam!!) Succes @Pierre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...