Spring naar bijdragen

Clorazepam


Frankmelk

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Frankmelk:

Ik gebruik het voor gespannen spieren.

Kun je dit nader toelichten?
Om welke reden heb je dit voorgeschreven gekregen?
En welke werking verliest dit?
Wat gaat er gebeuren als je afbouwt / stopt?

Clonazepam is een anti-epilepticum; een medicijn dat de verschijnselen van epilepsie onderdrukt. Het wordt ook voorgeschreven bij paniekstoornissen, slapeloosheid en neurologische aandoeningen zoals polyneuropathieën.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Roberto,

Ik heb gespannen bekkenbodemspieren die weer zenuwen beknellen. Ik had daar altijd diazepam voor en dat werkte goed als ik het ongeveer 2 x per week gebruikte.

Nu heeft de arts clorazepam voorgeschreven en dat werkte in het begin best goed , alleen na een maand niet meer . Ik durf het niet aan om te verhogen omdat ik zo veel horror verhalen lees.

Gr Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei KRC:

 

Ik ken natuurlijk de onderliggende problematiek niet, maar ik ben geneigd om langdurig gebruik af te raden.

Dat is een niet al te stevige open deur intrappen...

Clonazepam is een benzo en dan ook nog 1 van de meest potente. En ja, langdurig gebruik van alle benzo's is af te raden! 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Frankmelk, @Cyclad58 ,

Ik had geloof ik het eerste bericht over het hoofd gezien ...

Tips voor het afbouwen ... dat is nogal persoonlijk !

Even aangenomen dat je geen `voorgeschiedenis´ hebt met alcohol, en niet te maken hebt gehad met het herhaaldelijk stoppen en starten van benzos ...

Na die twee maanden zou het niet zo moeilijk moeten zijn. Zeker als je geen historie van angst- of slaapproblemen hebt. Het begint zijn werking te verliezen, dus tolerantie begint op te treden maar is zeker nog niet volledig en volledige fysieke afhankelijkheid zal er ook wel niet zijn. Even aangenomen dat je niet af en toe een dag hebt overgeslagen ....

Misschien zou het in één keer kunnen. Je zou er zeker wat van merken. Je zou b.v. 3 weken 0.25 mg kunnen slikken, gevolgd door 3 weken 0.125 mg. Of 3 weken 0.25 mg en dan stoppen als je er verder niet veel van merkt. Langzamer kan natuurlijk ook b.v. twee weken 0,375 mg , twee weken 0,25 mg etc. Of wat klassieker: de dosis met 1/8 reduceren per week, gedurende 8 weken. Langduriger afbouwen dan je het hebt geslikt zou ik niet aanraden. Het is gewoon heel erg individueel.

Oh, ik kijk nog even terug en zie dat je ook diazepam hebt gebruikt ... ik weet dus niet wat die historie is, bij bovenstaande reactie ben ik uitgegaan van geen voorgeschiedenis. 1/8 reduceren gedurende 8 weken lijkt veilig.

Geen alcohol en geen koffie, jezelf niet overbelasten gedurende het afbouwen is aan te raden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Frankmelk:

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Heb de afgelopen jaar wel een paar maanden amytritiline  lyrica (prebagaline) gebruik en oxycodon tegen de pijn.

Dus wel al medicijnen gebruikt.

Ben nu aan het halveren en merk wel dat mijn spierspanning toeneemt

Groetjes Frank

halveren is dus ook mogelijk wel een grote stap. 

Misschien een goed idee om een weegschaaltje te kopen die 0.001 op de de teller kan lezen en de rest iets langzamer af te bouwen door echt zeker te weten hoeveel je eraf haalt. ( met een vijltje erbij heb ik het gedaan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benzo's remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor  verliezen aan vitaminen en mineralen, waaronder Q10, vitamine B en magnesium. Anti-epileptica zorgen voor verliezen aan vooral diverse B-vitamines, vitamine D en K. Tricyclische antidepressiva zorgen voor tekorten aan onder meer Q10 en vitamine B. Een heleboel ontregelingen bij elkaar dus.

Bij een hoge spierspanning zou ik, naast emotionele factoren, ook denken aan tekorten, waaronder magnesium. Ook allerlei neurotransmitters kunnen uit balans zijn. Zoals gaba. https://groenevrouw.nl/gaba-rust-ritme-prikkelverwerking/ Ik zou wel advies vragen aan bijvoorbeeld een orthomoleculair therapeut. Verder zou je nog kunnen denken aan osteopathie of yoga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...