Spring naar bijdragen

Paas Zaterdag, 31 maart 2018

jowan

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Sandro:

En dat zie je nooit bij mensen die gestopt zijn? Misschien eens uit je bubble stappen dan.

Mensen die alleen met het innemen van hun middel stoppen, maar het alcoholische brein gewoon intact laten, verbeteren uiteraard hun leven niet. Die gaan niet beter leven.
Die horen echter ook tot het contingent van gestopten die als dat "lang zat geduurd heeft" het op hun ego weer eens gaan proberen en dan genadeloos terugvallen. Helaas voorbeelden te over alleen al hier op dit forum.
Naar mijn mening is alcoholisme een geestelijke ziekte waar middels spirituele zaken wat aan te doen valt. Daarmee leer je sober en nuchter denken en daarmee is een terugval nog steeds niet helemaal uitgesloten, maar toch vele malen onwaarschijnlijker geworden.
Bij AA/NA zegt men wel: je hoeft maar één ding te veranderen: álles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei jowan:

Mensen die alleen met het innemen van hun middel stoppen, maar het alcoholische brein gewoon intact laten, verbeteren uiteraard hun leven niet. Die gaan niet beter leven.
Die horen echter ook tot het contingent van gestopten die als dat "lang zat geduurd heeft" het op hun ego weer eens gaan proberen en dan genadeloos terugvallen. Helaas voorbeelden te over alleen al hier op dit forum.
Naar mijn mening is alcoholisme een geestelijke ziekte waar middels spirituele zaken wat aan te doen valt. Daarmee leer je sober en nuchter denken en daarmee is een terugval nog steeds niet helemaal uitgesloten, maar toch vele malen onwaarschijnlijker geworden.
Bij AA/NA zegt men wel: je hoeft maar één ding te veranderen: álles.

Ego? Wasda?

Debepaaldnietegoloze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Lars:

Je houd van discussie reageert hier ook op discussie en als je dan een vraag gesteld word is het ik heb een eigen draadje 

Zo bedoel ik het helemaal niet. Ik bedoel dat ik daar schrijf hoe ik erover denk. Dus lees dat eens. En dan helemaal prima om er hier verder over te praten hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil overigens niet discussiëren over welke methode dan ook die ook maar één verslaafde/alcoholist duurzaam nuchter krijgt.
Discussiëren betekent verschillen zoeken, gelijk proberen te krijgen. Ik denk dat er in de wereld van verslaving en herstel geen een gelijk is. We zijn allemaal individuen die lijden aan dezelfde ziekte, of last hebben van gelijksoortige onhebbelijkheden.
Dat zijn namelijk onze overeenkomsten en die verbinden, die leiden tot heling en verbetering.

Ik ben dus zeer geïnteresseerd in de manieren die anderen gebruiken om AdB te worden. Deze huiskamer lijkt me daar een uitermate geschikte plek voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Sandro:

Zo bedoel ik het helemaal niet. Ik bedoel dat ik daar schrijf hoe ik erover denk. Dus lees dat eens. En dan helemaal prima om er hier verder over te praten hoor.

Oke maar niet iedereen leest daar alles mee. Is soms bijna onbegonnen werk.  Ik stop er mee voor vandaag en meld me droog af. @jowan een :rose: voor jou. Ben het ook niet altijd met je eens maar heb wel respect voor je hoe je hier op het forum bent en niet je kop gek laat maken 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei Kohtje:

Ik draai momenteel een beetje door. Voel me hier op dit forum niet erg op m'n gemak momenteel.
Ik kan er niet bij dat er hier wordt verkondigt dat alcohol best prettig kan zijn, je kan hélpen, zelfs een beter mens van je kan maken.
Terwijl er op hetzelfde moment op ditzelfde forum mensen bezig zijn dood te gaan aan hun onvermogen om hun alcoholconsumptie te stoppen.
Ook ben ik het ineens zo moe om mensen hun manier van stoppen te moeten zien verdedigen. Eigenlijk te triest voor woorden dat succes hier
niet enthousiast gedeeld kan worden zonder daar verantwoording voor te moeten afleggen. Dat je dan tot een kliek, een clan behoort, een groupie bent.
Ik voel hier steeds minder eenheid en steeds grotere verdeeldheid.
Ik ga mezelf weer eens bij elkaar proberen te rapen. En wellicht kalmeer ik weer wat en dan zijn jullie dus nóg niet van me af. Jammer dan...

He, Ko, ik zeg het maar op z'n Brits: takes all sorts.
Er is geen rigoreus antwoord, er is geen zekere weg die naar het doel leidt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Adri:

Voor het overige zie ik bij de nog-al-dan-niet-stevig-drinkenden naast cynisme ook wel vaak wantrouwen, achterdocht, lichtgeraaktheid en stemmingswisselingen opspelen.

En dat zou allemaal ophouden na het niet meer innemen van de drank?
Denkutnie.

Deplatenwisselaar

bewerkt door haddock
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei jowan:

Ik wil overigens niet discussiëren over welke methode dan ook die ook maar één verslaafde/alcoholist duurzaam nuchter krijgt.
Discussiëren betekent verschillen zoeken, gelijk proberen te krijgen. Ik denk dat er in de wereld van verslaving en herstel geen een gelijk is. We zijn allemaal individuen die lijden aan dezelfde ziekte, of last hebben van gelijksoortige onhebbelijkheden.
Dat zijn namelijk onze overeenkomsten en die verbinden, die leiden tot heling en verbetering.

Ik ben dus zeer geïnteresseerd in de manieren die anderen gebruiken om AdB te worden. Deze huiskamer lijkt me daar een uitermate geschikte plek voor.

En dan vragen waar ik bang voor ben. Meneer viel even uit z'n rol van zenmaster :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Adri:

Nee, wat Yvonne betreft in ieder geval niet, maar ik heb van haar ook het stellige idee dat haar consumptie relatief light was, en zeker is.

Voor het overige zie ik bij de nog-al-dan-niet-stevig-drinkenden naast cynisme ook wel vaak wantrouwen, achterdocht, lichtgeraaktheid en stemmingswisselingen opspelen.

Dat geeft niet, maar het maakt de nog-drinker soms wel vrij gemakkelijk herkenbaar.

Op wie doel je dan juist? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tyfus, wat een gesprek zo. Kan er weinig touwen meer aan vastknopen, dus ga het ook niet proberen. Over mezelf, ja, ik drink. Nog steeds. En ja, ik wil het graag zonder ook kunnen, echt waar. Maar het komt er op neer dat ik niet zonder durf. Sneu genoeg, maar ja, zo is het nu dus. Stel, stel dat ik niet drink, dat het probleem alcohol is getackeld, maar er is verder niets veranderd. Dan ben ik nog steeds dezelfde onaangename, onaardige kerel en kan ik de schuld niet eens bij de drank leggen. Angst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kohtje:

Ik kan er niet bij dat er hier wordt verkondigt dat alcohol best prettig kan zijn, je kan hélpen, zelfs een beter mens van je kan maken.
Terwijl er op hetzelfde moment op ditzelfde forum mensen bezig zijn dood te gaan aan hun onvermogen om hun alcoholconsumptie te stoppen.
Ook ben ik het ineens zo moe om mensen hun manier van stoppen te moeten zien verdedigen. Eigenlijk te triest voor woorden dat succes hier
niet enthousiast gedeeld kan worden zonder daar verantwoording voor te moeten afleggen. Dat je dan tot een kliek, een clan behoort, een groupie bent.
Ik voel hier steeds minder eenheid en steeds grotere verdeeldheid.

Ik heb zelf niet het gevoel dat ieder die schreef dat alcohol in een bepaalde fase van hun leven ook iets positiefs bracht, de negatieve en verwoestende impact die t op termijn had minimaliseert. 

Ik heb er dan weer genoeg van dat adb ers die occasioneel drinken worden gecategoriseerd als zijnde een stel in dromeland functionerende naïevelingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...