Spring naar bijdragen

Dinsdag 27 maart 2018


Lars

Aanbevolen berichten

Ja idd, eigen verantwoordelijkheid. Ik heb ooit een 10 tal tips ingekopieerd op jaarpact, kan ze echter niet meer vinden. 

De eerste periode had ik ook fysiek last van niet drinken, ben vergeten wat ik heb gedaan, wel toen veel hier op forum hier wat hielp.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pffff... tja Jan, ik heb ze ook niet allemaal op een rijtje ..(10 tips bedoel ik..:wacko:).
Nu ben je een beetje slachtoffer van de populariteit van je eigen gestarte jaarpactdraad..
506 pagina's doorscrollen... maar met een beetje 'nuchter verstand' kom je op de juiste tijd waarschijnlijk wel op de juiste woorden.
Maak er geen wetenschap van. Luisteren naar je 'maatje' doet je vaak intuÏtief met de vinger de juiste kant op wijzen. En dan is het weer aan
je maatje om goed naar de richting van die vinger te kijken en die te volgen.
Ik hoop op een mooie 'sponsor-sponsee' wisselwerking voor je.

Wat je zegt komt me trouwens wel bekend voor, hoor.. ik ben ook veel vergeten uit de tijd dat ik net droog stond. Niet omdat het zo ingewikkeld was
allemaal, maar juist omdat het in de kern allemaal zo simpel was en nu, na jaren, zo vanzelfsprekend lijkt te zijn geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nu ook inmiddels iemand zijn buddy naast het forum om . Weet niet of ik überhaupt wel capabel ben om dat te kunnen doen. Ben zelf nog maar net ADB en nog niet solide.  Maar het zit in mijn aard om mensen te helpen . Ik doe het graag en trek het naar me toe . 

Ik doe gewoon wat ik kan wanneer diegene een uitglijder heeft , maar omdat je die dus persoonlijk kent komt het wel dichterbij als bijvoorbeeld via het forum . Dat is soms een nadeel en soms een voordeel . 

Wanneer het niet lukt (nog nooit gelukt wanneer diegene aan het drinken was) . Probeer ik afstand te nemen anders raakt het mij persoonlijk te veel .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is het een bekende valkuil Francoise,  de ander willen helpen, en het ook naar me toe trekken.

Kon me er aardig in verliezen, wat mijn eigen herstel niet bevorderde.  Actief iemands buddy zijn, wil ik (nog) niet.  Ben me nog steeds bewust van de valkuil en wat dat voor mij kan betekenen. Heel concreet, minder goed voor mezelf zorgen omdat ik me te veel focus op de ander (en zelfs wil 'redden'). Voor mij een belangrijk en waardevol inzicht. Ik kan daardoor nu eerst en vooral op mijn eigen herstel focussen. Dat staat nog ff voorop. Of eigenlijk...als ik het zo typ...staat dat altijd voorop? Denk maar weer ff aan de zuurstof maskers in het vliegtuig...eerst zelf, dan je kind...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees goede dingen!
"We kunnen alleen behouden wat we hebben door het weg te geven.""  Zo uit het BigBook van AA.
Dat betekent dat we onze nuchterheid alleen kunnen behouden door anderen te helpen nuchterheid te bereiken. Als buddy, sponsor of wat om het even.
Dat kan zijn door op een bijeenkomst koffie te zetten, of de stoelen klaar te zetten, of door met die nieuwe binnenkomer een praatje te maken ter kennismaking, geruststelling.
Of door je telefoonnummer te geven en contact te houden met iemand die net in het programma is.
Iemand die 24 uur nuchter is kan dit al doen door iemand die net de laatste lege fles heeft weggegooid de helpende hand toe te steken. We hoeven er alleen maar te zijn, we hoeven niet iets of iemand te zijn. Niet het hele programma te kennen of doorgewerkt te hebben. Er gewoon te zijn.
Voor de geïnteresseerden: BigBook pag 1 'Het verhaal van Bill."; pag  167: 'De nachtmerrie van Dr Bob'  een van de twee oprichters.
In beide verhalen lees je dat ze alleen nuchterheid konden bereiken en behouden door met andere verslaafden te werken, soms met, soms zonder succes voor die ander, maar wel degelijk voor henzelf.

En als iemand denkt: daar ben ik te ongeduldig voor:  dat is precies wat je daardoor kunt leren en verbeteren. Wat weer bijdraagt aan je eigen herstel. Want jachtigheid en chaos vormden hele bestanddelen van onze actieve verslaving. Althans bij mij wel. Het heet niet voor niets het gebed  'om kalmte'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik voor het eerst gevraagd werd iemands sponsor te zijn (zo heet dat dan binnen NA) heb ik dat eerst met m'n eigen sponsor overlegd.
Natuurlijk was ik gevleid dat iemand mij dat vroeg, louter op wat hij me hoorde sharen in de meetings. Ik stond toen, denk ik, een maand of
negen droog. M'n sponsor raadde het me af. Ik was zelf nog te veel aan het zoeken en ontdekken. Ik heb het toen ook niet gedaan en heb daarna
nog een paar mensen nee moeten 'verkopen'.
Toen ik zo'n anderhalf jaar droog stond en flink met m'n stappenwerk bezig was geweest heb ik voor het eerst een sponsee (zo heet dat binnen NA)
onder m'n hoede genomen. Maar het viel me niet mee. Ik wilde net zo doen als mijn sponsor met mij deed, de stappen op gezette tijden mondeling
in gespreksvorm dus, doorwerken volgens het 'stappenwerkboek' dat toen net in het Nederlands was verschenen. Maar daar kwam niet veel van terecht.
Ook belden ze me niet als ze het moeilijk hadden maar verdwenen vaak in het anonieme als ze waren teruggevallen. Ik hield me aan de afspraak die ik
met elke sponsee maakte dat zij altijd mij moesten bellen, en ik niet hun. Zo deed mijn sponsor ook met mij en dat beviel me goed... niet dat
in-de-nek-gehijg van een sponsor. Verschillende sponsees heb ik gezegd dat ze beter een andere sponsor konden zoeken, één waar ze wél aan de
bel zouden trekken als het nodig was of die ze wel steeds op de hielen zat.
Op een gegeven moment heb ik gezegd dat ik geen sponsor meer wilde zijn. Mijn eigen herstel begon te zeer af te wijken van het 'gebruikelijke' en ik
vond dat ik anderen daar niet mee mocht 'besmetten'. Wat niet betekende dat niemand mij wat mocht vragen... ik was (en ben) nog steeds bereid om
iemand die vragen heeft te woord te staan. Maar een steun en toeverlaat in voor- en tegenspoed kan ik niet meer zijn. Wel lange cleantijd, maar te 'wispelturig'..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een echt, bladerbaar boek tegen de ongelofelijke prijs van €12:

http://www.aa-nederland.nl/literatuur/winkel/boeken/anonieme-alcoholisten-big-book/

Waar vind je nu een nieuw leven voor maar 12 euri?!

 

(Er zijn zelfs stemmen dat je het bij de grote online webwinkels zou kunnen kopen, de bolle, bijvoorbeeld. Niet gecheckt.)

(Toch even gedaan en ik ben ontsteld: https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/AA%2Bbig%2Bbook/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html )

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond op RTL 4 om half 10: Beau five days inside....gaat over een bejaardenopvang voor nog gebruikende verslaafden....ik heb voorstukjes gezien en zo wil ik echt niet eindigen...best triest vind ik en dat zeg ik zonder te oordelen want het kan ons allemaal gebeuren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is een PDF. Ik ben weliswaar ex-ICT-er, maar dit was niet mijn vakgebied. Hoe knip je een PDF betrouwbaar in tweeën en plak je het naderhand weer aan elkaar?

Ik zou het in een cloud kunnen delen voor diegenen die daar expliciet belangstellen voor hebben (per PB). Dat is ook iets meer mijn stijl en moderner...

@Bob die site is een afgeschermde pagina, dat kan dus niet, maar ik kan het in mijn eigen cloud wel aanbieden. Herdistributie is namelijk niet verboden, alhoewel er auteursrecht op rust.

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben jowan, verslaafd en bijgevolg gezegend met een redelijke gemakzucht. Bovendien helpt de kwaliteit van de inhoud van mijnn grijze bovenkamer ook niet echt mee om domme  dingen te doen omdat ze dom zijn in 2018.
Dus bedankt lieve @Kohtje voor jou en iedereen die er interesse in heeft mag me een PB sturen, dan stuur ik je een link waar je de PDF kunt vinden en downloaden
Omdat ik zeker van mijn zaak wil zijn (controle freak...) graag van iemand een wens die ik meteen kan honoreren om te zien of  en dat het werkt.

 

Ojee, iedereen zit naar de tv te kijken....

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...