Spring naar bijdragen

Oxazepam afbouwen: klachten "normaal"?


Dion

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen,

Kunnen jullie nog even reageren of mijn manier van afbouwen goed is? 

Voor 05-03 heb ik 1 week lang 5-5-7.5 (17.5 totaal) gebruikt. De week daarvoor afgebouwd van 40 naar 17.5 (dit was te snel! Maar ben wel op 17.5 gebleven nadat ik door de ontwenning heen was). 

Houdt er rekening mee dat ik niet verslaafd ben of ben geweest, en er volledig achter sta om te stoppen. Gebrhuik de medicatie pas 2 maanden. Ben benieuwd dus of de manier van afbouwen zoals onderstaand dan juist is. Momenteel zitten we dus op 11-03; de 2e dag dat ik de ochtendosering weg laat. 

05-03)  5  5  7.5
06-03)  5  0  7.5
07-03)  5  0  7.5
08-03)  5  0  7.5
09-03)  5  0  7.5
10-03)  0  0  7.5
11-03)  0  0  7.5
12-03)  0  0  7.5
13-03)  0  0  7.5
14-03)  0  0  5
15-03)  0  0  5
16-03)  0  0  5
17-03)  0  0  5
18-03)  0  0  2.5
19-03)  0  0  2.5
20-03)  0  0  2.5
21-03)  0  0  2.5
22-03)  0  0  0

Op 10-3-2018 om 09:20 zei Dion:

Dag Kannietmeer, 

Bedankt voor je reactie. Wellicht dat ik ondertussen inderdaad een beetje "gewend" ben geraakt aan de afkickverschijnselen omdat ik de afgelopen weken al een keer de fout heb gemaakt om te snel te minderen. 

Nadat ik nu 1 week op 5-5-7.5 heb gezeten ben ik op advies van de psychiater de middagdosering weg gaan laten. Ik heb 4 dagen 5-0-7.5 gebruikt, dit ging goed, op 1 angstmoment in de bioscoop na. Vanaf vandaag ga ik de ochtenddosering weg laten en zit ik dus op 0-0-7.5.  Ik ben benieuwd wat dit gaat doen met me qua slaap. 

Ik vraag me nog wel af hoe ik daarna verder ga met afbouwen. Klinkt het logisch om iedere 3 dagen nog 2.5 mg af te bouwen, zodat ik na 9 dagen ook de avonddosering weg kan laten? Dit lijkt me geleidelijk en langzaam genoeg plus die rebound (als ie komt) moet toch komen, en daar ben ik klaar voor, dus kom maar op! Of zouden de stappen nog kleiner dan 2.5 mg moeten? Of juist langer dan 3 dagen per stap... Ik bedoel, gebruik het pas 2 maanden, dus hoe erg kan het worden?.. 

 

bewerkt door Dion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Dion:

Goedemorgen allen,

Kunnen jullie nog even reageren of mijn manier van afbouwen goed is? 

Voor 05-03 heb ik 1 week lang 5-5-7.5 (17.5 totaal) gebruikt. De week daarvoor afgebouwd van 40 naar 17.5 (dit was te snel! Maar ben wel op 17.5 gebleven nadat ik door de ontwenning heen was). 

Houdt er rekening mee dat ik niet verslaafd ben of ben geweest, en er volledig achter sta om te stoppen. Gebrhuik de medicatie pas 2 maanden. Ben benieuwd dus of de manier van afbouwen zoals onderstaand dan juist is. Momenteel zitten we dus op 11-03; de 2e dag dat ik de ochtendosering weg laat. 

05-03)  5  5  7.5
06-03)  5  0  7.5
07-03)  5  0  7.5
08-03)  5  0  7.5
09-03)  5  0  7.5
10-03)  0  0  7.5
11-03)  0  0  7.5
12-03)  0  0  7.5
13-03)  0  0  7.5
14-03)  0  0  5
15-03)  0  0  5
16-03)  0  0  5
17-03)  0  0  5
18-03)  0  0  2.5
19-03)  0  0  2.5
20-03)  0  0  2.5
21-03)  0  0  2.5
22-03)  0  0  0

 

Ik was ook nooit verslaafd. Nooit geweest, en heb ook nog nooit de behoefte of verleiding gehad een benzo te nemen of mijn dosis weer te verhogen, hoe ziek ik ook was. Maar vergis je niet. Afhankelijkheid en verslaving zijn verschillende termen, maar raken er elkaar qua inhoud helaas wel. Je lichaam is aangepast aan de dosis. Bij benzo's kan dit al gebeuren na 2 weken. @Jeshen en @Cyclad58 gebruikten nog korter dan jij. 2 maanden is voor benzo gebruik meer dan genoeg om lichamelijke afhankelijkheid op te bouwen. Precies de reden waarom deze medicatie me woedend maakt en zeker de manier waarop artsen deze voorschrijven en vervolgens doen alsof jou strijd na 2 maanden gebruik, of 4 weken gebruik, eigenlijk tussen je oren zit. Dat is geheel niet waar en de aanpassing die je benzo in je lichaam heeft veroorzaakt is veel lastiger terug te draaien voor veel mensen, dan artsen denken.

De afbouw die je beschrijft kan voor je werken, maar kan ook veel te snel zijn, afhankelijk van hoe ver de  aanpassing in je lichaam is gevorderd. Zolang het goed gaat, zou ik doorgaan in het tempo dat jij voelt dat je aankan. Gaat het niet, dan kan je altijd aanpassen. Dat is mijn motto: proberen en aanpassen waar nodig, maar nooit terug omhoog. Precies daarom zou ik stappen niet te groot maken, zodat omhoog gaan nooit nodig is. Omhoog gaan kan namelijk werken, maar kan ook contra werken en dat is iets wat ik je graag bespaar.

Heel veel succes!

 

ps: voor jou idee :ik heb 6 maanden gedaan over 5 mg diazepam afbouwen en dat was de max die mijn lichaam kon verdragen. Vandaar mijn voorzichtigheid uit eigen ervaring. Ook veel mensen die ik gesproken heb zouden jouw tempo niet aankunnen. Maar zoals ik zei: iedereen is anders. Luister naar je eigen lichaam, maar wees niet te ongerust als het niet helemaal zo goed gaat als je zou willen.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-3-2018 om 19:13 zei Kannietmeer:

Ik was ook nooit verslaafd. Nooit geweest, en heb ook nog nooit de behoefte of verleiding gehad een benzo te nemen of mijn dosis weer te verhogen, hoe ziek ik ook was. Maar vergis je niet. Afhankelijkheid en verslaving zijn verschillende termen, maar raken er elkaar qua inhoud helaas wel. Je lichaam is aangepast aan de dosis. Bij benzo's kan dit al gebeuren na 2 weken. @Jeshen en @Cyclad58 gebruikten nog korter dan jij. 2 maanden is voor benzo gebruik meer dan genoeg om lichamelijke afhankelijkheid op te bouwen. Precies de reden waarom deze medicatie me woedend maakt en zeker de manier waarop artsen deze voorschrijven en vervolgens doen alsof jou strijd na 2 maanden gebruik, of 4 weken gebruik, eigenlijk tussen je oren zit. Dat is geheel niet waar en de aanpassing die je benzo in je lichaam heeft veroorzaakt is veel lastiger terug te draaien voor veel mensen, dan artsen denken.

De afbouw die je beschrijft kan voor je werken, maar kan ook veel te snel zijn, afhankelijk van hoe ver de  aanpassing in je lichaam is gevorderd. Zolang het goed gaat, zou ik doorgaan in het tempo dat jij voelt dat je aankan. Gaat het niet, dan kan je altijd aanpassen. Dat is mijn motto: proberen en aanpassen waar nodig, maar nooit terug omhoog. Precies daarom zou ik stappen niet te groot maken, zodat omhoog gaan nooit nodig is. Omhoog gaan kan namelijk werken, maar kan ook contra werken en dat is iets wat ik je graag bespaar.

Heel veel succes!

 

ps: voor jou idee :ik heb 6 maanden gedaan over 5 mg diazepam afbouwen en dat was de max die mijn lichaam kon verdragen. Vandaar mijn voorzichtigheid uit eigen ervaring. Ook veel mensen die ik gesproken heb zouden jouw tempo niet aankunnen. Maar zoals ik zei: iedereen is anders. Luister naar je eigen lichaam, maar wees niet te ongerust als het niet helemaal zo goed gaat als je zou willen.

Dag Kannietmeer,

Dat klopt, ik ben het met je eens. Gewoon proberen en aanzien! Je kunt er allerlei schema's op los laten, maar uiteindelijk moet je luisteren naar je eigen lichaam. 

Tot nu toe heb ik geen last van het afbouwen en is de dosis overdag er morgen ruim een week uit. 

Vanaf morgen ga ik de avonddosering afbouwen, ben benieuwd hoe dat zal gaan. 2.5 mg per 4 dagen: 21 maart mijn eerste "medicijn-vrij" dag sinds 2 maanden. De komende dagen extra op mijn voeding en beweging letten.

Moet goed komen!:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels de hele dagdosering op 0, op een enkel angstmomentje na heb ik weinig last gehad van het afbouwen van de dagdosering. De geleerde technieken (cognitieve gedragstherapie en ademhalingstechnieken) ingezet op de angstmomentjes en ze daarmee onder controle weten te krijgen.

De nachtdosering heb ik sinds 2 dagen afgebouwd van 7.5 naar 5 mg. Ik slaap wat onrustiger en wordt wakker met een groter kater gevoel dan toen ik 7.5 mg nam, maar verder niets zorgwekkends. Gewoon 2x 7 uur geslapen de afgelopen dagen. 

Over 2 dagen ga ik volgens plan afbouwen van 5 naar 2.5 mg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update.

Inmiddels 4 dagen volledig zonder medicatie.

Inslapen is wat lastiger, 2 van de 4 nachten tot 2u snachts wakker gelegen en de andere 2 nachten wel vrijwel direct in kunnen slapen. Ik slaap wel door, word niet wakker in de nacht. Verder droom ik meer en word ik nog steeds met een katergevoel wakker. 

Ik ga er vanuit dat het slapen met de tijd verbeterd.

Overdag -op een enkel angstmomentje na- verder geen nadelen ervaren. 

Mijn ergieniveau is wat lager en ik ben wat sneller moe, maar ik was er van op de hoogte dat dit zou gaan gebeuren.

Mezelf goed inlezen over de te verwachten klachten en hierdoor goed voorbereid zijn helpt in mijn ogen nog steeds het beste. Dit in combinatie met gezonde, verse voeding en veel beweging. 

bewerkt door Dion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds gisteren zijn de "echte ontwenningsverschijnselen" begonnen denk ik. Kan iemand me vertellen of het "normaal" is wat ik nu onderga:

Ik heb het vaak koud, maar tegelijkertijd toch wat last van transpiratie / klamme handen. Daarnaast heb ik een constante sensatie in mijn lijf, een soort van zenuwachtigheid of constante paraatheid, ben een beetje "on edge" en gespannen, onplezierig gevoel. Ook heb ik enorm last van spanningshoofdpijn en zie ik hierdoor wat wazig soms. Verder al diverse angstaanvallen gehad de afgelopen dagen waarbij ik soms echt het idee heb de controle te verliezen, ik gedraag me dan heel verward. 

Ik zet de toegepaste technieken (cognitieve gedragstherapie, wandelen, ademhaling, massage) in en kan mezelf dan gelukkig weer onder controle krijgen, hoewel dat gisteren en vandaag behoorlijk wat meer moeite kostte dan voorheen. 

Zie jullie reactie graag tegemoet! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dion 

Yep je lichaam is bezig met opruimen! En álles wat je nu voelt is volkomen 'normaal ' ... er zullen sensaties verdwijnen en andere in de plaats komen...of niet, elk lichaam reageert anders. Wazig zien, angstig, paniek, hoofdpijn ...het voelt vreselijk maar het is normaal...en het gaat ook weer over, ....wanneer is onmogelijk te zeggen, iedereen hier heeft zijn eigen ritme en anatomie.

Als de angst of/En het ongemak té groot wordt, probeer jezelf dan af te leiden, in het begin erg moeilijk maar het helpt wel.

Nog een belangrijke: probeer te aanvaarden waar je nu bent, wat je voelt en wéét dat je aan het genezen bent!  

Drink véél véél water, je systeem zal he dankbaar zijn.

Heb je ook 'waves ' ? 

Liefs en moed 

Krisje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Yules:

@Dion 

Yep je lichaam is bezig met opruimen! En álles wat je nu voelt is volkomen 'normaal ' ... er zullen sensaties verdwijnen en andere in de plaats komen...of niet, elk lichaam reageert anders. Wazig zien, angstig, paniek, hoofdpijn ...het voelt vreselijk maar het is normaal...en het gaat ook weer over, ....wanneer is onmogelijk te zeggen, iedereen hier heeft zijn eigen ritme en anatomie.

Als de angst of/En het ongemak té groot wordt, probeer jezelf dan af te leiden, in het begin erg moeilijk maar het helpt wel.

Nog een belangrijke: probeer te aanvaarden waar je nu bent, wat je voelt en wéét dat je aan het genezen bent!  

Drink véél véél water, je systeem zal he dankbaar zijn.

Heb je ook 'waves ' ? 

Liefs en moed 

Krisje

Dag Krisje,

Jazeker, en ik kan dan ook moeilijk onderscheiden of het om een paniekaanval gaat of om ontwenningsverschijnselen van de medicatie.

Vanochtend werd ik zeer gespannen wakker met een tintelende sensatie door mijn hele lichaam, ik had het koud maar had toch klamme handen. De tintelingen zijn de hele dag nog aanwezig gebleven tot nu toe. 

Verder veel spanning in mijn nek en schouders. Het is niet persee hoofdpijn die ik daardoor krijg maar vooral een soort van vaag en afwezig gevoel, moeilijk te omschrijven. Alsof ik een soort van afwezig ben met vlagen. Ik ben verder scherp enzo, geen spraakproblemen en cognitief in orde, zie verder ook niet dubbel etc, knijp wel wat met mijn ogen, wat voor mij eigenlijk wel bevestigd dat het spanningshoofdpijn moet zijn, maar toch heb ik zo'n vaag afwezig gevoel soms waar ik me wat zorgen om maak.. 

Nu met spierbalsem in mijn nek is het wat beter uit te houden.

De huisarts zojuist telefonisch gesproken, deze gaf aan dat ik het een aantal dagen aan moet kijken nog, en anders even langs mag komen.

En inderdaad, veel water, veel verse groenten en fruit en iedere dag een wandeling. 

bewerkt door Dion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey @Dion

Mja,  je zit in een wave ... dat is hetgeen je omschrijft als een vaag afwezig gevoel... ik snap erg goed dat je je daar zorgen over maakt...héél eng gevoel, alsof er een mist hangt in je hersenen...(brainfog) . Je hersenen produceren die 'mist ' bewust, dat doen ze om je te beschermen terwijl 'de werken aan de gang zijn. 

Moest de 'wave' er niet zijn, dan zou je ALLE indrukken zoals licht, geluid, water op je huid etc...ongefilterd binnen krijgen. Dit komt omdat jouw natuurlijke GABA non actief is. De pillen namen aanvankelijk de rol van GABA over, maar zijn nu niet meer aan de orde... dus je hebt Niét de pillen en NIET je GABA!  

Een wave is daarmee de enige oplossing die ons lichaam nog heeft om de boel wat draaglijk te maken. 

Contradictorisch genoeg zijn de waves ook een zeer onaangenaam symptoom maar het is dus een' vriend'.

Ik werd daar helemaal gestoord van ! Maar toen ik leerde wat de waves eigenlijk betekenden kon ik er beter mee omgaan...en zag ik ze als helpers.

Óók dit gaat over Dion!  Het is ALLEMAAL tijdelijk. 

Er is géén schade of zo...enkel zoiets als 'all systems down' .

Als je vragen hebt, we zijn hier allemaal om je er door te gidsen...tot je terug bent :rose::blush:

Keep the faith

Krisje xxx 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Yules:

Hey @Dion

Mja,  je zit in een wave ... dat is hetgeen je omschrijft als een vaag afwezig gevoel... ik snap erg goed dat je je daar zorgen over maakt...héél eng gevoel, alsof er een mist hangt in je hersenen...(brainfog) . Je hersenen produceren die 'mist ' bewust, dat doen ze om je te beschermen terwijl 'de werken aan de gang zijn. 

Moest de 'wave' er niet zijn, dan zou je ALLE indrukken zoals licht, geluid, water op je huid etc...ongefilterd binnen krijgen. Dit komt omdat jouw natuurlijke GABA non actief is. De pillen namen aanvankelijk de rol van GABA over, maar zijn nu niet meer aan de orde... dus je hebt Niét de pillen en NIET je GABA!  

Een wave is daarmee de enige oplossing die ons lichaam nog heeft om de boel wat draaglijk te maken. 

Contradictorisch genoeg zijn de waves ook een zeer onaangenaam symptoom maar het is dus een' vriend'.

Ik werd daar helemaal gestoord van ! Maar toen ik leerde wat de waves eigenlijk betekenden kon ik er beter mee omgaan...en zag ik ze als helpers.

Óók dit gaat over Dion!  Het is ALLEMAAL tijdelijk. 

Er is géén schade of zo...enkel zoiets als 'all systems down' .

Als je vragen hebt, we zijn hier allemaal om je er door te gidsen...tot je terug bent :rose::blush:

Keep the faith

Krisje xxx 

 

Ik dacht eerlijk gezegd dat ik me overal redelijk in verdiept had, maar dit is nieuw voor me en klinkt ergens wel logisch!:) Bedankt voor de informatie!  

Voor zover mijn informatie strekt was ik op de hoogte van de te verwachten "afkickverschijnselen", maar niet op de hoogte van de waves. 

Nu ik me er verder in verdiept heb blijkt dat je inderdaad verschillende fases hebt v.w.b. ontwenning, vaak beginnende met de "early withdrawl" (o.a. slapeloosheid, angst) na een aanstal uren tot dagen na inname laatste dosering, gevolgt door de "acute withdrawl" (slapeloosheid, angst, paniek, spierspanning en krampen, concentratieproblemen, vertroebeld zicht, misselijkheid en ga zo maar door), welke meestal pieken rond de 2 weken na inname laatste dosering. 

Een goed stuk vind je hieronder.  https://americanaddictioncenters.org/benzodiazepine/length-of-withdrawal/#Withdrawal Phases

Mij stelt dit gerust, gezien het feit dat dit dus "normaal" zou zijn voor mijn situatie. 

Even een paar dagen door het stof heen weer.. 

bewerkt door Dion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-3-2018 om 19:44 zei Yules:

Hey @Dion

Mja,  je zit in een wave ... dat is hetgeen je omschrijft als een vaag afwezig gevoel... ik snap erg goed dat je je daar zorgen over maakt...héél eng gevoel, alsof er een mist hangt in je hersenen...(brainfog) . Je hersenen produceren die 'mist ' bewust, dat doen ze om je te beschermen terwijl 'de werken aan de gang zijn. 

Moest de 'wave' er niet zijn, dan zou je ALLE indrukken zoals licht, geluid, water op je huid etc...ongefilterd binnen krijgen. Dit komt omdat jouw natuurlijke GABA non actief is. De pillen namen aanvankelijk de rol van GABA over, maar zijn nu niet meer aan de orde... dus je hebt Niét de pillen en NIET je GABA!  

Een wave is daarmee de enige oplossing die ons lichaam nog heeft om de boel wat draaglijk te maken. 

Contradictorisch genoeg zijn de waves ook een zeer onaangenaam symptoom maar het is dus een' vriend'.

Ik werd daar helemaal gestoord van ! Maar toen ik leerde wat de waves eigenlijk betekenden kon ik er beter mee omgaan...en zag ik ze als helpers.

Óók dit gaat over Dion!  Het is ALLEMAAL tijdelijk. 

Er is géén schade of zo...enkel zoiets als 'all systems down' .

Als je vragen hebt, we zijn hier allemaal om je er door te gidsen...tot je terug bent :rose::blush:

Keep the faith

Krisje xxx 

 

@Krisje, en met waves bedoelen we dat het de ene keer goed gaat en de andere keer slecht toch? Zondag en maandag waren erg slecht, gisteren ging prima, vandaag is weer minder.. 

Vandaag 1 week volledig Oxazepam vrij.

Waar moet ik aan denken qua ontwenning? Is dat dagen, weken, maanden? 

Ik weet dat het per persoon verschilt, maar toch.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Dion:

@Krisje, en met waves bedoelen we dat het de ene keer goed gaat en de andere keer slecht toch? Zondag en maandag waren erg slecht, gisteren ging prima, vandaag is weer minder.. 

Vandaag 1 week volledig Oxazepam vrij.

Waar moet ik aan denken qua ontwenning? Is dat dagen, weken, maanden? 

Ik weet dat het per persoon verschilt, maar toch.. 

Zeg het maar. Als je niet tot de 10% behoort die hinder krijgt van protracted withdrawl zou ik zeggen ergens tussen de 2 en de 7 maanden. Geluksvogels komen er eerder vanaf. 

Het valt echt niet te zeggen. Ik ben zelf 4 maanden benzovrij en het ging de 1e 2 weken niet fijn, daarna eigenlijk redelijk tot goed en de laatste weken gaat het weer minder. Waves en windows, ze volgen elkaar op en het is volstrekt onvoorspelbaar in welke frequentie en in welke mate. 
Overigens, als een withdrawl pakweg een half jaar duurt zegt dat niet dat je een half jaar aaneengeschakeld klachten ervaart. Ook dan zitten er goede periodes (windows) tussen. 

Ik weet intussen dat het herstel voortgaat, maar het verloop uitermate grillig kan zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondertussen 2 weken volledig gestopt met Oxazepam.

De afgelopen 2 dagen en vandaag zijn weer verschrikkelijk: onrustig slapen / veel dromen + met een kater wakker worden, spanningshoofdpijn en overgevoelig voor licht / veel knijpen met mijn ogen, soms duizelig of moeite met coördineren, wazig zien, sensatie en rillingen door heel mijn lichaam, angstaanvallen en verwardheid met vlagen.

Zojuist van de huisarts te horen gekregen dat ik eerder aan 8 weken moet denken dan 2 weken, dat ik nog last ga ondervinden van de ontwenning.. 

Energie is verder goed. Voldoende energie voor flinke wandingen en uren fitness. Ook maak ik mijn uren qua slaap: 6, 7, 8 soms zelf 9 uur aan een stuk. Blijf op gewicht; voeding en beweging slepen me er doorheen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Dion:

Ondertussen 2 weken volledig gestopt met Oxazepam.

De afgelopen 2 dagen en vandaag zijn weer verschrikkelijk: onrustig slapen / veel dromen + met een kater wakker worden, spanningshoofdpijn en overgevoelig voor licht / veel knijpen met mijn ogen, soms duizelig of moeite met coördineren, wazig zien, sensatie en rillingen door heel mijn lichaam, angstaanvallen en verwardheid met vlagen.

Zojuist van de huisarts te horen gekregen dat ik eerder aan 8 weken moet denken dan 2 weken, dat ik nog last ga ondervinden van de ontwenning.. 

Energie is verder goed. Voldoende energie voor flinke wandingen en uren fitness. Ook maak ik mijn uren qua slaap: 6, 7, 8 soms zelf 9 uur aan een stuk. Blijf op gewicht; voeding en beweging slepen me er doorheen. 

Oxazepam is toch echt wel een onderschatte benzo qua afkickverschijnselen. Door de korte halfwaardetijd is het verschrikkelijk lastig afbouwen. 
Ik hoop dat je huisarts gelijk krijgt met 8 weken, want dat vind ik nog aan de korte kant. 
Ben blij voor je dat je energielevel goed blijft en dat het slapen goed gaat. Dat laatste is bij sommigen echt een crime. 

De overige klachten herken ik zeker niet allemaal persoonlijk, maar zijn wel gekend bij ontwenning. Die klachten moeten langzaam minder worden. Vooral de angstaanvallen en verwardheid lijken mij heel vervelend. Sterkte Dion, en het komt goed! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei Cyclad58:

Oxazepam is toch echt wel een onderschatte benzo qua afkickverschijnselen. Door de korte halfwaardetijd is het verschrikkelijk lastig afbouwen. 
Ik hoop dat je huisarts gelijk krijgt met 8 weken, want dat vind ik nog aan de korte kant. 
Ben blij voor je dat je energielevel goed blijft en dat het slapen goed gaat. Dat laatste is bij sommigen echt een crime. 

De overige klachten herken ik zeker niet allemaal persoonlijk, maar zijn wel gekend bij ontwenning. Die klachten moeten langzaam minder worden. Vooral de angstaanvallen en verwardheid lijken mij heel vervelend. Sterkte Dion, en het komt goed! 

8 weken aan de korte kant? Hmm. Dan zou ik bijna langer last hebben van afkickverschijnselsen dan dat ik Oxazepam gebruikt heb! Namelijk 10 weken.. 

Ik benader het liever wat positiever en ga er vanuit dat ik over een aantal weken weinig tot geen last meer heb van ontwenning. 

Uitkijken naar "een keer" een wave zo nu en dan klinkt op dit moment als muziek in de oren aangezien ik nu al 2 weken constant last heb van diverse verschijnselen in verschillende mate van heftigheid..  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels is het ruim 3,5e week geleden dat ik gestopt ben met Oxazepam en ik ervaar weinig tot geen klachten meer die direct te linken zijn aan de ontwenning van deze medicatie. De paniekaanvallen zijn vaker aanwezig en zijn nog steeds vrij heftig, maar dit is te verklaren aangezien ik geen medicatie meer gebruik die deze angstgevoelens dempt / onderdrukt. Het traject via de psycholoog moet hierin verder uitkomst bieden. 

Verder heb ik de afgelopen week nog bezoek gehad van de bedrijfsarts i.v.m. re-integratie bij mij werkgever, ben ik bij de huisarts en bij de psychiater geweest. Alle partijen geven aan dat de klacht die ik (voornamelijk in de eerste twee weken na het stoppen) heb ervaren, "normaal" zijn gezien de omstandigheden.

Spanningen en stress die maandenlang onderdrukt zijn, hebben weer de vrije loop gekregen en dit resulteert in onrust, nog meer stress en nog meer spanning. De lichamelijke klachten die ik hierdoor kreeg: vaagheid, verwardheid, spierspanningen, lusteloosheid, slaapproblemen etc. zijn in die zin allemaal te verklaren, maar natuurlijk niet minder onprettig. Toch geeft het rust dat je weet dat deze klachten "normaal" zijn en na verloop van tijd ook weer zullen verdwijnen.

Ook de cognitieve problemen die ik heb ervaren worden steeds minder: concentratie en geheugenproblemen, moeite met het vinden van de juiste woorden of opbouwen van zinnen etc. Mijn lichaam is nog steeds in een te hoge staat van paraatheid en is teveel gevuld met adrenaline dat de energie in mijn lichaam nu voornamelijk gericht wordt op het  in stand houden van de cruciale processen. De cognitieve processen zoals hierboven omschreven zijn de eerste die in dit soort situaties worden uitgeschakeld en ook de laatste die tijdens herstel weer zullen worden ingeschakeld. Ook dit is vervelend, maar niet blijvend!

Wat voor mij de belangrijkste lessen zijn geweest tijdens mijn burn-out / angststoornis / het afbouwen van de medicatie, schrijf ik hieronder even kort uit. 

Luister naar jezelf!
Een opmerking die iedereen waarschijnlijk al veel te vaak naar zijn of haar hoofd geslingerd heeft gekregen, maar die vaak pas betekenis krijgt als je jezelf er echt in gaat verdiepen. In mijn geval betekend luister naar jezelf -zoals ik hierboven in andere berichten ook al eens heb geschreven- dat ik echt bezig ben om goed voor mezelf te zorgen: voor mij is en blijft de balans tussen sport, gezonde voeding en rust echt een hele belangrijke. Is je lichaam gezond, dan zal je geest volgen: en andersom natuurlijk ook! Voor mij dus sinds een paar weken weer een mix van krachttraining, cardio, wandelen en veel verse gezonde voeding: verse groenten, fruit, noten, volkorenproducten (creëren ook nog eens serotonine: geluksthormoon!) . Geen toegevoegde suikers en ongezonde vetten en weinig tot geen stimulerende middelen zoals alcohol, cafeïne, nicotine: ik vermijd eigenlijk al een tijdje alles waardoor je "niet meer 100% naar jezelf kunt luisteren", dit komt het herstelproces in mijn geval erg ten goede. Ik ben wel van plan om dit na verloop van tijd weer enigszins op te gaan bouwen, een beetje genieten mag soms ook wel weer eens: maar voortaan alles met mate. 

Hou jezelf bezig!
Of zoek afleiding. Ook een tip die je meestal in het begin van zo'n proces te horen krijgt. En dat doe je dan vaak ook wel: je houdt jezelf bezig, maar in mijn geval niet met de juiste dingen. Ik was alleen maar bezig met "wat is er aan de hand, wat gebeurt er, kom het nog wel ooit goed". Logische gedachten in deze situatie, maar niet erg behulpzaam. Sterker nog, in mijn geval hebben dit soort gedachten de klachten uiteindelijk vele malen verergerd. Je drijft de spanning en stress in je lichaam pijlsnel omhoog, wat juist hetgeen is waar je al tijden vanaf wil! Pas toen ik mezelf echt ging verdiepen in mijn situatie en met veel mensen gepraat heb (praten helpt! praat!) kreeg ik meer vertrouwen in de situatie en kon ik me ook echt bezig gaan houden met andere dingen dan mijn negatieve gedachten. Ik merkte aan mezelf dat "alleen zijn met mezelf" de klachten verergerde, omdat ik dan direct weer bezig ging met de negatieve gedachten. Afleiding was voor mij dan dus ook echt een must de laatste tijd: zoals hierboven omschreven ben ik veel bezig geweest met sport, wandelen, maar ook koken, lezen, puzzelen, kleuren, veel sociale contacten, even naar het park, even ergens wat drinken, de dierentuin, klussen in huis of in de tuin, alles wat je maar bezig kan houden! Deze afleiding heeft als bijkomstigheid dat je lichaam endorfine vormt, wederom een gelukshormoon!

Kennis is macht!
In mijn geval was kennis echt macht. Hoe meer ik wist en begreep over mijn situatie, des te minder zorgen en onrust ik in mijn lichaam voelde. Alle puzzelstukjes vielen uiteindelijk op hun plaats en iedere klacht had een verklaring. Ik ben me echt intensief gaan verdiepen in wat een burn-out / angststoornis nou precies met je doet en hoe je er mee om moet gaan, maar vooral ook hoe je er niet mee om moet gaan! Dit kan via diverse kanalen: in mijn geval ben ik in het begin natuurlijk naar de huisarts gegaan en bij een psycholoog terecht gekomen. Maar ook forums als deze, gelijkgestemden. Het internet in het algemeen (hoewel je daar ook wel vaak hele doemverhalen leest, waar ik probeer zo min mogelijk waarde aan te hechten) en natuurlijk is er ook nog een heel scala aan boeken die je kunt lezen!

Voorlopig is dit mijn laatste bericht op dit forum, waarmee ik dit hoofdstuk in mijn leven ook ga proberen af te sluiten!

Aan alle anderen: ik hoop dat jullie wat hebben gehad aan mijn berichten en veel succes met jullie herstel!

Dion


 

bewerkt door Dion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Daar zijn we weer! 

Vraagje, wie van jullie heeft na afbouwen (of gewoon in het algemeen) last van intensief dromen? En dan bedoel ik echt dusdanig vaak en intensief dromen dat je helemaal uitgeput wakker wordt, alsof je hoofd tussen de deur heeft gezeten zoveel pijn doet het. Echt een kater. Spanning en druk rondom mijn ogen, achter in mijn nek etc. Het duurt vaak echt 2 tot 3 uur tot de klachten weer wegebben en ik de dag kan beginnen. Heel beklemmend allemaal. 

Dit duurt nu al maanden en is na het afbouwen van de Oxazepam niet minder geworden. Soms verergerd het met vlagen, soms heb ik er een paar dagen minder last van. Ik lees van alles over onverwerkte emotie en stress, emotiekater enz. 

Iemand tips? Buiten de reguliere slaaptips bedoel ik dan.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker Dion!

Op 6-5-2018 om 18:03 zei Dion:

Daar zijn we weer! 

Vraagje, wie van jullie heeft na afbouwen (of gewoon in het algemeen) last van intensief dromen? En dan bedoel ik echt dusdanig vaak en intensief dromen dat je helemaal uitgeput wakker wordt, alsof je hoofd tussen de deur heeft gezeten zoveel pijn doet het. Echt een kater. Spanning en druk rondom mijn ogen, achter in mijn nek etc. Het duurt vaak echt 2 tot 3 uur tot de klachten weer wegebben en ik de dag kan beginnen. Heel beklemmend allemaal. 

Dit duurt nu al maanden en is na het afbouwen van de Oxazepam niet minder geworden. Soms verergerd het met vlagen, soms heb ik er een paar dagen minder last van. Ik lees van alles over onverwerkte emotie en stress, emotiekater enz. 

Iemand tips? Buiten de reguliere slaaptips bedoel ik dan.  

Het is een veel voorkomend symptoom van de afbouw. @mito vond zijn dromen heerlijk. Ook ik vond het niet vervelend, het zijn geen nachtmerries. Maar soms waren ze wel te intensief en was ik er ook moe van en kon ik bijna niet wakker worden, zelfs na 10 uur slapen nog. Naast het feit dat er mensen in voorkwamen die ik al sinds mijn kindertijd niet meer gezien had, of mijn eigen kinderen in een andere leeftijdsfase.
Ergens vond ik het wel bijzonder, omdat het brein blijkbaar echt veel meer opslaat dan je weet en die herinneringen zijn door de benzo's ineens zeer tijdelijk beschikbaar in je droom. Levendig en intensief. In het Engels noemen ze het 'vivid dream'. Levendige dromen, letterlijk.

 

Sorry, ik praat in verleden tijd, maar het komt nog steeds wel voor, maar niet zo vaak als eerst

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Kannietmeer:

Zeker Dion!

Het is een veel voorkomend symptoom van de afbouw. @mito vond zijn dromen heerlijk. Ook ik vond het niet vervelend, het zijn geen nachtmerries. Maar soms waren ze wel te intensief en was ik er ook moe van en kon ik bijna niet wakker worden, zelfs na 10 uur slapen nog. Naast het feit dat er mensen in voorkwamen die ik al sinds mijn kindertijd niet meer gezien had, of mijn eigen kinderen in een andere leeftijdsfase.
Ergens vond ik het wel bijzonder, omdat het brein blijkbaar echt veel meer opslaat dan je weet en die herinneringen zijn door de benzo's ineens zeer tijdelijk beschikbaar in je droom. Levendig en intensief. In het Engels noemen ze het 'vivid dream'. Levendige dromen, letterlijk.

 

Sorry, ik praat in verleden tijd, maar het komt nog steeds wel voor, maar niet zo vaak als eerst

Hmm oke. Maar bij mij is het dus ruim 6 weken geleden dat ik gestopt ben en zowel de psychiater als de huisarts hebben destijds aangegeven dat de dosis en de duur van mijn gebruik laag en kort waren. 

De dromen (nachtmerries) zijn al weken aan een stuk bezig en worden niet minder. Inderdaad, de meest uiteenlopende personen en momenten komen voorbij.. 

Indicatie wat ik kan verwachten? Verdwijnt dit? Wordt dit minder? Hoelang hebben jullie er last van gehad? Ik zou er echt goud voor over hebben om eindelijk eens lekker te slapen na 5 maanden.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Dion:

Hmm oke. Maar bij mij is het dus ruim 6 weken geleden dat ik gestopt ben en zowel de psychiater als de huisarts hebben destijds aangegeven dat de dosis en de duur van mijn gebruik laag en kort waren. 

De dromen (nachtmerries) zijn al weken aan een stuk bezig en worden niet minder. Inderdaad, de meest uiteenlopende personen en momenten komen voorbij.. 

Indicatie wat ik kan verwachten? Verdwijnt dit? Wordt dit minder? Hoelang hebben jullie er last van gehad? Ik zou er echt goud voor over hebben om eindelijk eens lekker te slapen na 5 maanden.. 

ach lieverd, wat zijn artsen toch een nare bron van foutive informatie op dit gebied. Relatief kort, maar als het op benzogebruik aankomt is 4 weken, of zelfs 1 week genoeg voor een verstoord slaappatroon. Deze dromen schijnen een soort inhalen te zijn van het gebrek aan REM slaap tijdens het gebruik van de benzo, maar dat gaat niet op als je al 5 maanden vrij bent van benzo's. Ashton beschrijft het als een teken van herstel.

Het verdwijnt vanzelf weer en hoe lang het duurt is voor iedereen verschillend helaas. Zolang als je zenuwstelsel nodig heeft zou ik altijd zeggen. Ik heb er tijdens en afbouw en nog steeds, nu bijna 5 maanden uit, ook nog steeds. Dus al bijna een jaar. Maar ik vind het niet naar dus ik wacht niet op het moment dat het over gaat. Kan me voorstellen dat als het je uitput, dit wel het geval is en dat je heel graag wilt dat het over gaat. Geduld Dion, met de tijd komt het allemaal goed verwacht ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-5-2018 om 12:46 zei Kannietmeer:

Zeker Dion!

Het is een veel voorkomend symptoom van de afbouw. @mito vond zijn dromen heerlijk. Ook ik vond het niet vervelend, het zijn geen nachtmerries. Maar soms waren ze wel te intensief en was ik er ook moe van en kon ik bijna niet wakker worden, zelfs na 10 uur slapen nog. Naast het feit dat er mensen in voorkwamen die ik al sinds mijn kindertijd niet meer gezien had, of mijn eigen kinderen in een andere leeftijdsfase.
Ergens vond ik het wel bijzonder, omdat het brein blijkbaar echt veel meer opslaat dan je weet en die herinneringen zijn door de benzo's ineens zeer tijdelijk beschikbaar in je droom. Levendig en intensief. In het Engels noemen ze het 'vivid dream'. Levendige dromen, letterlijk.

 

Sorry, ik praat in verleden tijd, maar het komt nog steeds wel voor, maar niet zo vaak als eerst

Ja ik vond die dromen niet vervelend maar inderdaad zeer intensief. Je moet in de ochtend best een tijdje bijkomen voor je weer een beetje normaal bent. Dat duurde bij mij ook wel een paar uur.

Nu na 9 maanden op 0mg voel ik dat het nu pas echt anders wordt het herstel is nu echt ingezet. Ik ben niet bang meer weinig tot geen onrust en het trillen wat bij mij zo erg was is in zijn geheel verdwenen. Pas na 8 maanden voelde ik mezelf weer een beetje de oude.

Let wel ik ben er nog niet, de concentratie is niet op het oude niveau, en het werken gaat nog steeds wat moeizaam. Maar slapen is goed nu.

Ik ga er van uit dat ik in totaal 2 jaar nodig ben om geheel te herstellen, maar dit is al een verademing, dit is heel goed te doen zo.

De honger naar diazepam is ook weg (heel lang gehad).....ik denk er niet eens meer aan.

Nu verder naar volledig herstel, ik zie het weer helemaal zitten.

Maar wat een tocht was dit....wat een opgave.....maar zeer de moeite waard. Terugkijkend ben ik heel lang mezelf niet geweest zonder dat ik dit in de gaten had.

Volhouden allemaal......SUCCES

bewerkt door mito
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Ron1:

(aanvulling: ik zie achteraf dat er al afgebouwd is naar nul, desondanks pas ik mijn verhaal niet aan (het is 2 uur in de nacht) en hoop ik dat iemand er wat aan heeft)

Ooit een CT van Tranxene meegemaakt, met 3 jaar ontwenningsverschijnselen, maar enge dromen kan ik me amper herinneren, dat was alleen de eerste weken. Het gaat hier om oxazepam en 17,5 mg is mijns inziens bijna niet af te bouwen vanwege de korte halfwaardetijd. Als iemand denkt het wel te kunnen, dan wil ik degene niet ontmoedigen natuurlijk. Zelf was mijn eerste afkick met oxazepam, 23 jaar geleden. Gebruikte er 1-2 per dag en na een week of 6 (ik schreef eerder 3 weken, maar heb teruggevonden in een agenda dat het 6 weken waren) kreeg ik er last van en moest ik 0,5 meer nemen, wat ook maar enkele uren een beetje hielp. Ben toen gestopt en heb niets meer genomen. Kreeg ontwenning (een angstgevoel en vreemde gedachten in de avond over 'doodgaan') en dat duurde een volle dag en nacht. Toen was ik het kwijt, echter kwam het de dag erna opeens terug en dat hield een week aan. Ik begon me zorgen te maken omdat ik een boek had gelezen over iemand die maandenlang ontwenningsverschijnselen kreeg, na poly-medicijngebruik (die slikte alles, van pijnstillers tot benzo's, wat ze maar krijgen kon). Zelf had ik na die week geen last meer. Als ik er aan terugdenk, zou een afbouw van weken of maanden voor mij juist averechts hebben gewerkt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben juist voor het langzaam afbouwen van benzo's, echter bij lage doseringen en kortdurend gebruik (en dan vooral bij kortwerkende middelen) zie ik zelf het nut er niet van in om dat af te bouwen. Dit is slechts mijn mening, doe vooral wat je het beste lijkt. Wat ik ooit met tranxene meemaakte (van 45 naar 25 mg in 2 weken met weinig problemen en die 25 mg nog 3 maanden gebruikt (in totaal bijna 5 jaar tranxene gebruikt) en daarna die 25 mg in slechts enkele dagen afgebouwd met het gruwelijke resultaat van 3 jaar afkicken (en toen was ik er nog niet en maakte de fout te ' proberen ' wat er zou gebeuren als ik diazepam (in een lage dosering) tijdelijk zou gebruiken. Dat is me duur komen te staan, ben er nu 12,5 jaar later nog niet vanaf en van 4-5 mg in het begin heb ik pieken van 100+ mg gehad over lange periodes en zat vorig jaar op 60 mg (zonder bewust af te bouwen). Door de aanschaf van een sterkere en veel goedkopere benzo gebruik ik nu voor de helft diazepam en de andere helft clonazepam. Het equivalent diazepam is nu ongeveer 80-90 mg (totaal).  / 17,5 mg oxa is mijns inziens echt weinig, zelfs te weinig om af te bouwen, maar dat is mijn mening. Lees vooral ook de andere berichten en ik hoop dat je de juiste keuze maakt, wat deze ook moge zijn !  Succes!

Ik denk dat het met de juiste techniek mogelijk wel te doen is. Maar dat betekend elke 3 uur inname bijvoorbeeld. Ik denk dat daar wel een plan voor te bedenken is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...