Spring naar bijdragen

Oxazepam afbouwen: klachten "normaal"?


Dion

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Momenteel gebruik ik nu een kleine 7 weken achter elkaar (sinds halverwege januari) Oxazepam 10 mg van het merk Teva i.v.m. de klachten van een (bijna) burn-out (stress, spannings, onrust, emotie) en een hierbij tevens opgelopen angststoornis die voordat ik startte met de Oxazepam ook gepaarde ging met (hevige) paniekaanvallen .

Voor deze 7 weken heb ik 2 weken niets gebruikt, en daarvoor eveneens 2 weken (rondom kerst) Oxazepam 10 mg gebruikt, maar nadat de klachten afnamen zelf afgebouw (te snel denk ik, want halverwege januari kwamen de klachten dus dubbel zo hard terug waardoor ik opnieuw moest beginnen). Sinds halverwege december zit ik Door de klachten fulltime thuis van mijn werk. 

Voor de angststoornis ben ik sinds een aantal weken in behandeling bij een psycholoog. Dit gaat goed, ik heb sinds halverwege januari mede door de Oxazepam geen paniekaanval meer gehad. Angst is zeker nog aanwezig, maar lang niet meer in de mate zoals hij voorheen aanwezig was. Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken als de medicatie verminderd, daar de angst dan weer de vrije loop kan krijgen.

Aanstaande dinsdag heb ik een eenmalig consult bij de psychiater i.v.m. de medicatie die ik gebruik. Sinds een 2-tal weken ben ik wel aan het afbouwen, op eigen houtje, aan de hand van hoe ik me voelde. Nadat ik sinds ongeveer een week de nodige lichamelijke en geestelijke klachten ondervind en het e.e.a. heb gelezen op diverse forums, denk ik dat ik te snel ben afgebouwd en zou ik graag wat advies willen over de symptomen die ik ondervind.

Sinds halverwege vorige week ben ik slechter gaan slapen (ik heb sinds mijn angststoornis nooit echt lekker meer geslapen overigens de afgelopen 2 maanden), ik maak de uren wel: 7, 8, 9 per nacht, maar ben vaak wat onrustig in de 2e helft van de nacht en wordt geregeld wakker. Wat vooral echt heftig is, zijn de dromen. Ook deze zijn altijd aanwezig geweest de laatste 2 maanden, vaak nachtmerries, heftige levensechte dromen waarvan ik sochtends na het ontwaken echt "bij moet komen". Ook heb ik vaak enorme hoofdpijn als ik wakker wordt en ben ik een soort van dronken en gedesoriënteerd. Ook angst is sochtends aanwezig. Ik voel me niet uitgerust sochtends, maar heb gedurende de dag wel voldoende energie, het is niet zo dat ik op de bank moet liggen de hele dag. Verder heb ik met vlagen echt enorme hoofdpijn, vaak opkomend vanuit mijn nek, druk op de ogen en bovenop mijn hoofd (spanningshoofdpijn). Door deze spanningshoofdpijn word ik angstig, creeer ik stress, meer angst enz. Vicieuze cirkel. Ik voel me ook best warrig en onrustig hierdoor.

Ik heb een week lang 50mg gebruikt. 3x 10 overdag en 20 voor het slapen. Daarna een aantal weken tussen de 30 en 40 mg gebruikt, afhankelijk van hoe de dag verliep. Toen in 1 week afgebouwd van 35 naar 20 mg. En nu "hang" ik al 6 dagen op 17.5 mg. 

De laatste pil (7.5 mg momenteel) neem ik voor het slapen, rond 23.00 uur. De eerste sochtends (5 mg) neem ik rond 09.00 uur. Ik kan me voorstellen dat in het tweede deel van de nacht de pil die ik voor het slapen neem dus al uitgewerkt raakt en ik hierdoor de klachten ervaar. Overdag werkt hij namelijk ook maximaal 6 uur. Overdag neem ik nog 5m rond 15.00 uur. 

Ik heb me nu voorgenomen om de komende tijd iedere 5 dagen 2.5 mg er af te halen. Beginnende met de 7.5 mg voor het slapen volledig naar 0 te brengen. Hopenlijk kan ik dan weer gelijdelijk aan beter gaan slapen en nemen de dromen af. Daarna de 2x 5 mg overdag terug brengen. 

Is dit een goede benadering? Of juist eerst de dagdosering afbouwen? 

Heeft iemand ervaringen met mijn symptomen? Is dit "normaal" tijdens het afbouwen? Moet ik me zorgen maken?

Moet ik Oxazepam afbouwen of juist overstappen op een ander middel om af te bouwen?

Alle adviezen en ervaringen zijn welkom!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Dion,

Je moet oxazepam niet zonder een duidelijke afbouw plan verminderen.

Alleen maar op dokter s advies.

Zeer langzaam en met kleine hoeveelheiden.

Minstens twee weken tussen de verminderingen.

Anders kunnen de symptomen te sterk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Dion 

Van afbouwen weet ik niet genoeg af, maar je symptomen zijn  zeer typerende om het wat tegenstrijdig te zeggen           ' normale' gewaarwordingen....niet tof hè...maar dat gaat beteren hoor ! 

 Er zijn hier wél mensen die je perfect kunnen informeren over afbouwen....maar ik denk dat je morgen meer volk hier zal tegenkomen...iedereen is slaapjes gaan doen :)

Toch een goede nacht gewenst.... elk uur dat je slaapt is er 1 gewonnen en herstel je ...

Groetjes 

Krisje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. 

Gisteren zat ik bij de psychiater ivm de medicatie, de psychiater gaf aan dat mijn dosering niet hoog was en de klachten die ik ervaar niet ernstig.

Haar advies was om direct de 5 mg die ik in de middag nam in zijn geheel weg te laten (afbouwen van 5 naar 0 met stappen van 2.5 mg zou verwaarloosbaar zijn, de pillen zijn niet voor niets opgedeeld in halfjes (5 mg) en niet in kwartjes: het "willen" afbouwen met 2.5 mg zou dan eerder iets geestelijks zijn zei ze. Je mag makkelijk die 5 mg weg laten). Na 2 of 3 dagen mijn middag 5 mg weg te laten mag ik hetzelfde doen met de 5 mg die ik in de ochtend neem. Dus na 6 dagen neem ik dan geen Oxazepam meer overdag. Lijkt me snel, maar tot nu toe (2 dagen verder, alleen 5 mg om 09.00 uur en 7.5 mg om 23.00 uur) nergens last van..

Hierdoor kan ik volgens de psychiater "nuchter" mijn oefeningen doen bij de psycholoog en dus een beter beeld krijgen van de angststoornis. Ook zouden mijn emoties overdag meer de vrije loop krijgen, waardoor ik hier snachts / tijdens het slapen minder last van heb en mijn slaap dus zou moeten verbeteren. 

Ik zou dan dus voorlopig alleen nog maar medicatie nemen voor het slapen gaan (7.5 mg). Dit mag ik nog maximaal 1 maand aanhouden. Afbouwen is altijd beter en mag ik doen op eigen gevoel. Ik ben van plan dit gaandeweg de komende dagen ook af te gaan bouwen zodat ik over 1.5 tot 2 weken geen medicatie meer gebruik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Dion, 

Ik hoop van harte dat je psychiater gelijk heeft.

Ik ben ook oxazepam aan het afbouwen.

Helaas voel ik sterk iedere mn die ik eraf krijg.

Ook schijnt het dat hoe kleiner de overgebleven dose hoe langzamer het afbouw moet gaan.

Voor mij, nu op 25 mg/ dag, moet het bijzonder langzaam gaan.

Een 1/4 is al veel te veel.

Minstens 3 weken ertussen.

Ik ben beniwued hoe het jou afgaat.

Sommige mensen kunnen het wat sneller doen.

Maar de symptomen die jij beschrijft ken ik maar al tegoed.

Veel sterkte en goeds

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Salva,

Ik denk dat iedere afbouw- of stoppoging uniek is en dat het gemak waarmee dit verloopt of de klachten die men ervaart per persoon zullen verschillen.

In mijn ogen zijn diverse factoren bepalend hierin, bijvoorbeeld.

1. Hoe lang gebruik je al Oxazepam?
In mijn geval was dit minder dan 2 maanden

2. Welke dosering gebruik je?
In mijn geval maar 1 week een "hoge dosering" van in totaal 50 mg per dag. Daarna een dosering van gemiddeld 30 mg per dag.

3. Voor welke klachten gebruik je het? En heb je hulp gehad bij deze klachten? Of zijn ze nog aanwezig..
In mijn geval waren dit werkgerelateerde stressklachten en een hierdoor ontwikkelde angststoornis. De stressklachten zijn gereduceerd door de bron weg te nemen: tijdelijk niet meer werken. Voor de angstklachten ben ik onder behandeling geweest bij de psycholoog waar ik o.a. cognitieve gedragstherapie heb leren toepassen. Ik ben van mening dat wanneer ik de geleerde technieken toe blijft passen, ik geen terugval zal krijgen nadat ik de medicatie af heb gebouwd.

4. Hoe kijk je zelf aan tegen afbouwen?
Gebeurt het afbouwen op aandringen van je hulpverleners of is dat jouw keuze? In mijn geval is het mijn keuze, ik wil van de medicatie af, ik wil het op een natuurlijke manier oplossen. In mijn beleving is het veel makkelijker om te minderen of te stoppen als je hier zelf 100% achter staat en open staat voor de eventuele gevolgen van een stoppoging omdat je weet dat je in controle kunt blijven door de geleerde technieken toe te passen. Positiviteit is belangrijk. Ik merkte bijvoorbeeld aan mezelf bijvoorbeeld ook dat ik altijd een pilletje op zak had om te pakken op "momenten van nood": onzin! Je bent dan geneigd om veel sneller weer terug te vallen op medicatie dan nodig. Op momenten dat ik het pilletje vergat mee te nemen en in paniek raakte, merkte ik dat ik even door de zure appel heen moest, maar dat ik daarna gewoon weer door kon zonder medicatie. Situaties als deze overwinnen geven je extra zelfvertrouwen en zijn zeker de moeite om te trotseren.

5. Hoe is de balans in je leven? Heb je een goed ritme en is er onderscheid tussen ontspanning en inspanning?
Ik heb mezelf vaste tijden aangeleerd om naar bed te gaan en uit bed te komen en probeer hier zo min mogelijk van af te wijken. Ook als ik slecht slaap kom ik op de "afgesproken tijd" uit bed. Dit helpt enorm. Verder beweeg ik iedere dag, vooral wandelen heeft enorm geholpen, ook tijdens het afbouwen. Spanningshoofdpijn? Ga wandelen en je hoofdpijn verdwijnt als sneeuw voor de zon (in mijn geval). Ik wandel minimaal een half uur per dag, maar vaak langer.

6. Hoe is je slaap(hygiëne)?
Nadat ik mijn slaap(hygiëne) heb verbeterd is ook mijn slaap verbeterd en zijn mijn klachten flink afgenomen. Ik verschoon mijn bed iedere 2 weken, heb nieuwe kussen gekocht, wat (luchtzuiverende) planten gekocht, mijn raam staat voortaan altijd op een kier. 2 uur voor het slapen gaat de tv, pc en telefoon uit. Niet meer eten, geen koffie of alchohol enz. Daarna ga ik wat "domme dingen" doen waarbij je niet hoeft na te denken: de was ophangen, stofzuigen, dingen opruimen. Vaak ook nog even een rondje door de wijk wandelen (al is het maar een minuut of 10). Daarna douchen en naar bed. Het is belangrijk om voor het slapen gaan af te schakelen; net zoals dat veel mensen in de ochtend moeite hebben met opstarten, heeft je lichaam ook tijd nodig om af te schakelen voor het slapen gaan.

7. Hoe is je voeding? Dit vind ik persoonlijk een hele belangrijke en ben hier veel mee bezig de laatste tijd. Ik ben van mening dat wat we eten direct invloed heeft op hoe we ons voelen. Vaak verbaas ik me er over dat mensen soms zo naïef kunnen zijn over voeding: we weten wel dat we in een dieselauto geen benzine moeten tanken, maar we zijn niet bewust bezig met welke "brandstof" we in ons lichaam stoppen. Ze zeggen niet voor niet 'je bent wat je eet'. Zelf eet ik heel gezond en probeer ik zoveel mogelijk te eten "zoals de natuur het bedoelt heeft (lees: pure voeding)": onbewerkt vlees of vis, dus geen gemalen gepaneerde rotzooi of vlees met allerlei toevoegingen, ik matig sowieso met vlees en zuivel. Eet veel verse groenten (400 gram) en fruit (2 stuks), ongebrande noten en zaden, havermout, volkoren producten, weinig brood en ga zo maar door. Ik eet vooral geen (toegevoegde) suikers, light producten, geur- kleur- en smaakstoffen. Geen ongezonde vetten. Geen kant- en klaar maaltijden, pizza, koek, snoep, chips, frisdrank, sausjes, smeersels enz. Geen of weinig cafeïne en alcohol. Ik rook niet.

Vaak zijn af en toe wat kleine verbetering doorvoeren het succes tot een betere gezondheid op lange termijn. Mij heeft het veel geholpen afgelopen maanden. Maar het aller belangrijkste is dat de beslissingen die je maakt ook jouw beslissingen zijn. Zolang je er niet 100% achter staat (of dat medicatie, slaap, voeding of sport is) gaat het je niet helpen.

Dion

bewerkt door Dion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Dion, 

Ik hoop van harte dat je psychiater gelijk heeft.

Ik ben ook oxazepam aan het afbouwen.

Helaas voel ik sterk iedere mn die ik eraf krijg.

Ook schijnt het dat hoe kleiner de overgebleven dose hoe langzamer het afbouw moet gaan.

Voor mij, nu op 25 mg/ dag, moet het bijzonder langzaam gaan.

Een 1/4 is al veel te veel.

Minstens 3 weken ertussen.

Ik ben beniwued hoe het jou afgaat.

Sommige mensen kunnen het wat sneller doen.

Maar de symptomen die jij beschrijft ken ik maar al tegoed.

Veel sterkte en goeds

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Dion,

Ik had een heel lang verhaal net geschreven, ben ik helemaal kwijt geraakt.

Ik weet nog niet zo goed mijn weg te vinden op deze site.

Het schrijven heeft mij veel emotie gekost, nu zal ik wat korter zijn.

Ik moest huilen van blijdschap met je bericht en interesse.

Na een erge val van de trap thuis, vorig jaar eind aug, heb ik vreselijke paniek en angst aanvallen gekregen.

Er was heel lang geen deskundig help, huis arts heeft van alles geprobeerd.

Kwam terecht op 40 mg oxazepam.

Mijn leef situatie is ingewikkeld en moeilijk, moeder in andere land, kinderen weer in een andere verre land.

3 maanden na de val, in november ben ik uit volle overtuiging met de afbouw van de pil begonnen.

Hele kleine hoeveelheden, 1/4 per twee weken.

Dat ging redelijk, ondanks de erge symptomen, mij wilskracht is groot, ik gebruikte veel zelf hulp boeken, leerde met de symptomen omgaan, gymnastiek, lopen, niets uit de weg gaan, meditatie, ademhaling technieken.

Totdat het bericht van ernstige ziekte van mijn moeder kwam.

Dat was voor mij een van de grootste angsten, dat het zou gebeuren terwijl ik me in deze staat bevind.

Ik moet reizen, daar blijven voor onbeperkte tijden het onvermijdelijke onder ogen zien.

De eenzaamheid hier is voor mij het aller moeilijkst.

Vrienden die ik zelf dagelijks bijgestaan in hun nood heb zijn verdwenen.

Thuis is er weinig aankunnen van mijn staat van zijn.

Ik was altijd de sterke, alles dragende...

Ik ben nu op 25 mg verspreid over de dag, dokter zegt nu niet verder afbouwen wegens situatie.

Nog niet in staat om te reizen, emoties zo onbeheerst, angst groot en het lijkt niet te stabilizeren na de laatste dose eraf, 3 weken geleden.

S’nachts , als ik heel vroeg wakker word probeer ik alles tot rust te brengen in mijn hoofd, de enge, nare gedachten, ze te laten zijn, acceptatie te zoeken.

Maar als er zo veel dagen achter elkaar zo zwaar zijn wordt het te veel.

Zo veel dank dat je mij geschreven hebt!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Salva:

Hi Dion, 

Ik hoop van harte dat je psychiater gelijk heeft.

Ik ben ook oxazepam aan het afbouwen.

Helaas voel ik sterk iedere mn die ik eraf krijg.

Ook schijnt het dat hoe kleiner de overgebleven dose hoe langzamer het afbouw moet gaan.

Voor mij, nu op 25 mg/ dag, moet het bijzonder langzaam gaan.

Een 1/4 is al veel te veel.

Minstens 3 weken ertussen.

Ik ben beniwued hoe het jou afgaat.

Sommige mensen kunnen het wat sneller doen.

Maar de symptomen die jij beschrijft ken ik maar al tegoed.

Veel sterkte en goeds

Dag @Salva, welkom hier!

Ik zie dat @Dionje al een uitgebreid antwoord heeft gegeven. Dat onderschrijf ik van harte.

Misschien nog iets aanvullends over de snelheid van afbouwen en het afbouwen van benzo`s in het algemeen.
Je kunt 2 dingen doen: of blijven afbouwen met Oxazepam of omzetten naar Diazepam en dan afbouwen. 

Je zit nu op 25 mg Oxazepam. 1\4e afbouwen is inderdaad in de regel te veel. Het beste is om met 5%, maximaal 10%  af te bouwen per 3 weken. Dan doe je er wel 30 weken over, maar dan gaat het een stuk geleidelijker. Bij te snelle afbouw zijn de ontwenningsverschijnselen doorgaans intenser. 

Wat je ook kunt overwegen (en bespreken met je arts) is om de 25 mg Oxazepam om te zetten naar Diazepam.
Het equivalent van 25 mg Oxazepam is 7,5 mg Diazepam. 
Diazepam is langwerkend, blijft langer in je bloed waardoor de ontwenningsverschijnselen milder zijn dan wanneer je op Oxazepam blijft. 
In het begin kan het even lastig zijn omdat je lichaam moet wennen aan de Diazepam. Diazepam is bovendien in kleine doseringen te krijgen, zodat het halveren of breken van de pillen een stuk makkelijker is. Een aantal lotgenoten heeft ook succesvol de overstap naar Diazepam gemaakt en is vervolgens afgebouwd.
Tip, bespreek en overleg het  wel met je arts! 

Sterkte, Salva!

groetjes, Ad

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Salva

Ik schrik wel wat van je verhaal.
Je hebt het beslist niet gemakkelijk nu en dat doet me best wel wat. 

Op dit forum wordt elke dag een topic geopend in De Huiskamer(Ditjes, datjes, dagdraad)
Vandaag bijvoorbeeld is de huiskamer van 8 maart open. Ik nodig je van harte uit om daar mee te praten en als je wilt ook van je af te praten. 
De huiskamer wordt bevolkt door lotgenoten, afbouwers, ex afbouwers, ontwenners en ervaringsdeskundigen. Wij hebben allemaal iets gemeen, benzogebruik!
We geven elkaar daar tips, beuren elkaar op en ondersteunen degenen die het lastig hebben. 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel dank alweer Ad!

Het voelt zo goed om steun te krijgen van  zulke lieve mensen.

Dat heeft men het meest nodig in deze situatie.

Ik reageer zeer sterk op deze medicatie, voorheen nam ik  iet eens een paracetamol...

Dus overgaan naar Diazepam, was natuurlijk voorgesteld, heb ik geweigerd.

Net als antidepressivum.

Ik wil weer schoon zijn.

Veel dank voor de tip.

Ik zal wachten, ook met het vooruitzicht van de veranderingen in mij  leven, totdat ik me beter voel en dan doorgaan zoals je het voorstelt.

Het is weliswaar moeilijk om exact dezelfde hoeveelheid te snijden.

Hoeveel is eigenlijk 5% van zo een halve pil, een bij a onzichtbaar stukje?

Ik weet nog niet zo goed hoe jullie weer terug te vinden, viade persoonlijke berichten op email?

En hoe maak ik mijn profiel onzichtbaar?

signeer ik  met mijn eigen naam?

....?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal dat opzoeken, dank voor je medeleven, Ad!

Inderdaad, het is niet een makkelijke situatie.

Maar ik ben een  heel sterk mens en  met goede steun en hulp zal het lukken.

Geeft men meer persoonlijke details over zichzelf?

Dat moet ik ook nog snappen.

N

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Cyclad58:

Dag @Salva, welkom hier!

Ik zie dat @Dionje al een uitgebreid antwoord heeft gegeven. Dat onderschrijf ik van harte.

Misschien nog iets aanvullends over de snelheid van afbouwen en het afbouwen van benzo`s in het algemeen.
Je kunt 2 dingen doen: of blijven afbouwen met Oxazepam of omzetten naar Diazepam en dan afbouwen. 

Je zit nu op 25 mg Oxazepam. 1\4e afbouwen is inderdaad in de regel te veel. Het beste is om met 5%, maximaal 10%  af te bouwen per 3 weken. Dan doe je er wel 30 weken over, maar dan gaat het een stuk geleidelijker. Bij te snelle afbouw zijn de ontwenningsverschijnselen doorgaans intenser. 

Wat je ook kunt overwegen (en bespreken met je arts) is om de 25 mg Oxazepam om te zetten naar Diazepam.
Het equivalent van 25 mg Oxazepam is 7,5 mg Diazepam. 
Diazepam is langwerkend, blijft langer in je bloed waardoor de ontwenningsverschijnselen milder zijn dan wanneer je op Oxazepam blijft. 
In het begin kan het even lastig zijn omdat je lichaam moet wennen aan de Diazepam. Diazepam is bovendien in kleine doseringen te krijgen, zodat het halveren of breken van de pillen een stuk makkelijker is. Een aantal lotgenoten heeft ook succesvol de overstap naar Diazepam gemaakt en is vervolgens afgebouwd.
Tip, bespreek en overleg het  wel met je arts! 

Sterkte, Salva!

groetjes, Ad

 

Rekenen is niet mijn sterke kant!

Ik bouwde af 1/4 per 10 mg / twee weken.

Je bedoeld 5-10% van 25 mg denk ik.

En ik kan het niet rekenen, zelfs met hulp van internet...

ik neem 3 halve pillen en een hele s’avonds.

Hoeveel moet ik van een halve pil snijden per drie weken ?

Groet, Salva

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Salva:

Rekenen is niet mijn sterke kant!

Ik bouwde af 1/4 per 10 mg / twee weken.

Je bedoeld 5-10% van 25 mg denk ik.

En ik kan het niet rekenen, zelfs met hulp van internet...

ik neem 3 halve pillen en een hele s’avonds.

Hoeveel moet ik van een halve pil snijden per drie weken ?

Groet, Salva

10% van 25 mg is 2,5 mg. Als je tabletten hebt van 10 mg Oxazepam moet er een kwart af (ofwel de helft van de helft). Volgens mij zijn die pillen best klein, dus dat wordt erg lastig. Bij Diazepam heb je tabletten van 2 mg met een breukrandje. Die zijn veel makkelijker te delen. Je kan dan bijvoorbeeld om de 2 of 3 weken er 0,5 mg afhalen. 

Succes, Salva!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dion Welkom en fijn dat je goed nadenkt over wat je doet. Jouw uitdaging zit in de  halfwaardetijd van de oxazepam. Deze is de kortst werkende benzo die er is en daardoor krijg je makkelijker tussentijdse ontwenning. Maar dat kan je alleen maar ondervinden.

Op 7-3-2018 om 23:41 zei Dion:

Lijkt me snel, maar tot nu toe (2 dagen verder, alleen 5 mg om 09.00 uur en 7.5 mg om 23.00 uur) nergens last van..

Zolang je al zoveel naar beneden bent en toch nergens last van hebt, kan het ook zijn dat het ontwenningssyndroom toch aan jou voorbij gaat. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Maar mocht dit niet zo zijn, dan kan het ook zeker gebeuren dat je pas later een ontwenning opmerkt. Soms hebben mensen pas een reactie na een paar dagen als ze helemaal stoppen met de benzo. Afbouwen zoals de psychiater voorstelt is in mijn ogen heftig, maar als het werkt voor je zou ik het zeker doen. Je stappen zijn hiervoor ook al behoorlijk geweest. Luister goed naar je lichaam en kijk wat je aankan aan vermindering. Houd er ook rekening mee dat je tijdens ontwenning juist te maken kan krijgen met heftige angst, maar dat dit niet betekend dat jou angststoornis verslechterd. Het zijn dan juist ontwenningsverschiijnselen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3/8/2018 om 19:47 zei Salva:

Rekenen is niet mijn sterke kant!

Ik bouwde af 1/4 per 10 mg / twee weken.

Je bedoeld 5-10% van 25 mg denk ik.

En ik kan het niet rekenen, zelfs met hulp van internet...

ik neem 3 halve pillen en een hele s’avonds.

Hoeveel moet ik van een halve pil snijden per drie weken ?

Groet, Salva

 

Op 3/8/2018 om 19:47 zei Salva:

Rekenen is niet mijn sterke kant!

Ik bouwde af 1/4 per 10 mg / twee weken.

Je bedoeld 5-10% van 25 mg denk ik.

En ik kan het niet rekenen, zelfs met hulp van internet...

ik neem 3 halve pillen en een hele s’avonds.

Hoeveel moet ik van een halve pil snijden per drie weken ?

Groet, Salva

Goede morgen Cyclad,

Ik heb niet kunnen slapen vannacht , zoonder de indruk was ik van het verhaal van Kannietmeer.

In mijn goede momenten heb ik altijd mensen gesteund. Nu ben ik zelf in een zeer meoilijk moment en alles komt er zeer sterk op me af.

Behalve pijn en angst voor haar, hun lijden, heb iknatuurlijk ook angst over mijn situatie.

Je schreef dat als ik 5% of 10% van de 25 mg lijf afbouwen per drie weken doe ik 30  maanden over.

Ik weet niet hoe ik ga reageren met al die komende tijd emoties .

Misschien lukt het me niet om zo regelmatig af te bouwen.

Betekend dat dat ik nog jaren in de benzo blijf gevangen?

Dat is een groote angst!

Zo lang zo slecht voelen?

Heb jij ook zo lang over gedaan?

Heb je 5% of 10  % gerekend in 30 weken?

Ik heb bijna 25 maanden gerekend... dat is meer dan twee jaar.

groet, S

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Kannietmeer:

@Dion Welkom en fijn dat je goed nadenkt over wat je doet. Jouw uitdaging zit in de  halfwaardetijd van de oxazepam. Deze is de kortst werkende benzo die er is en daardoor krijg je makkelijker tussentijdse ontwenning. Maar dat kan je alleen maar ondervinden.

Zolang je al zoveel naar beneden bent en toch nergens last van hebt, kan het ook zijn dat het ontwenningssyndroom toch aan jou voorbij gaat. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Maar mocht dit niet zo zijn, dan kan het ook zeker gebeuren dat je pas later een ontwenning opmerkt. Soms hebben mensen pas een reactie na een paar dagen als ze helemaal stoppen met de benzo. Afbouwen zoals de psychiater voorstelt is in mijn ogen heftig, maar als het werkt voor je zou ik het zeker doen. Je stappen zijn hiervoor ook al behoorlijk geweest. Luister goed naar je lichaam en kijk wat je aankan aan vermindering. Houd er ook rekening mee dat je tijdens ontwenning juist te maken kan krijgen met heftige angst, maar dat dit niet betekend dat jou angststoornis verslechterd. Het zijn dan juist ontwenningsverschiijnselen!

Dag Kannietmeer, 

Bedankt voor je reactie. Wellicht dat ik ondertussen inderdaad een beetje "gewend" ben geraakt aan de afkickverschijnselen omdat ik de afgelopen weken al een keer de fout heb gemaakt om te snel te minderen. 

Nadat ik nu 1 week op 5-5-7.5 heb gezeten ben ik op advies van de psychiater de middagdosering weg gaan laten. Ik heb 4 dagen 5-0-7.5 gebruikt, dit ging goed, op 1 angstmoment in de bioscoop na. Vanaf vandaag ga ik de ochtenddosering weg laten en zit ik dus op 0-0-7.5.  Ik ben benieuwd wat dit gaat doen met me qua slaap. 

Ik vraag me nog wel af hoe ik daarna verder ga met afbouwen. Klinkt het logisch om iedere 3 dagen nog 2.5 mg af te bouwen, zodat ik na 9 dagen ook de avonddosering weg kan laten? Dit lijkt me geleidelijk en langzaam genoeg plus die rebound (als ie komt) moet toch komen, en daar ben ik klaar voor, dus kom maar op! Of zouden de stappen nog kleiner dan 2.5 mg moeten? Of juist langer dan 3 dagen per stap... Ik bedoel, gebruik het pas 2 maanden, dus hoe erg kan het worden?.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Salva:

 

Goede morgen Cyclad,

Ik heb niet kunnen slapen vannacht , zoonder de indruk was ik van het verhaal van Kannietmeer.

In mijn goede momenten heb ik altijd mensen gesteund. Nu ben ik zelf in een zeer meoilijk moment en alles komt er zeer sterk op me af.

Behalve pijn en angst voor haar, hun lijden, heb iknatuurlijk ook angst over mijn situatie.

Je schreef dat als ik 5% of 10% van de 25 mg lijf afbouwen per drie weken doe ik 30  maanden over.

Ik weet niet hoe ik ga reageren met al die komende tijd emoties .

Misschien lukt het me niet om zo regelmatig af te bouwen.

Betekend dat dat ik nog jaren in de benzo blijf gevangen?

Dat is een groote angst!

Zo lang zo slecht voelen?

Heb jij ook zo lang over gedaan?

Heb je 5% of 10  % gerekend in 30 weken?

Ik heb bijna 25 maanden gerekend... dat is meer dan twee jaar.

groet, S

 

 

Beste Salva, 

Zelf heb ik ook vast last gehad van dit soort pieker-gedachten en ik merkte dat ik op dat moment veel waarde hechtte aan deskundigheid en betrokkenheid van hulpverleners. Wellicht is het wenselijk om je vragen voor te leggen bij de huisarts / psycholoog, mij gaf geruststelling van deze personen altijd veel rust. 

Verder wil ik je nog even verwijzen naar een citaat uit mijn eerdere reactie, waarvan ik denk dat hij heel belangrijk is om te minderen / te stoppen. Het is belangrijk dat je eerst voldoende informatie verzameld over minderen van medicatie; hoe minder je, wat kun je verwachten qua symptomen, waar kun je terecht als het je even teveel wordt enz. Hoe meer informatie je verzameld, des te meer zekerheid je krijgt. Hoe meer zekerheid je krijgt, des te sterker sta je achter de beslissing om te minderen. Zekerheid en positiviteit zijn enorm belangrijk. Ik merk aan mezelf dat wanneer ik begon te twijfelen over mijn beslissing, of me zorgen begon te maken over "wat als", dit alleen maar tegen me werkte.. 

Succes!

Op 8-3-2018 om 12:28 zei Dion:

. Hoe kijk je zelf aan tegen afbouwen?
Gebeurt het afbouwen op aandringen van je hulpverleners of is dat jouw keuze? In mijn geval is het mijn keuze, ik wil van de medicatie af, ik wil het op een natuurlijke manier oplossen. In mijn beleving is het veel makkelijker om te minderen of te stoppen als je hier zelf 100% achter staat en open staat voor de eventuele gevolgen van een stoppoging omdat je weet dat je in controle kunt blijven door de geleerde technieken toe te passen. Positiviteit is belangrijk.

 

bewerkt door Dion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Cyclad,

Zowel mijn huisarts als de psychiater hebben mij gezegd om nu niet te minderen omdat ik binnenkort moet reizen en iets ergs mee maken.

Omdat ik weet dat mensen zoals jullie het zelf hebben meegemaakt, het afbouw proces, heb ik me aangemeld op jullie forum om daar ook andere ideen te krijgen.

En ik was er mee eens met wat jij en KNM zeiden over toch blijven afbouwen zelfs in de moeilijkste omstaandigheden.

Daar gaan mijn twijfels nu over.

Veel van jullie hebben het ervaren dat dokters het vaak niet weten.

Ik ook.

Dus, ik weet niet wat te doen.

We weten allemaal dat in zulke situatie emoties lopen hoog op en indrukken van leed bij andere mensen komen zeer sterk aan en invloede hebben.

Ik heb genoeg gelezen en zelf ervaren hoe de medicijn werkt, wat te verwachten bij afbouw.

Het is nu meer dan 3 weken geleden dat ik de laatste dose heb genomen, was van plan, jullie advies volgend vanddag ddor te gaan met 1,25 mg eraf.

Nu weet ik het niet meer ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Salva,

Doe wat het beste voelt. Twijfel is begrijpelijk, maar is niet de allerbeste raadgever.

Als je het kunt, probeer dan toch die volgende kleine afbouwstap van 1,25 mg te zetten en stabiliseer dat een week of 3, 4. 
Je gaat een moeilijke tijd tegemoet privé, het kan ook helpend zijn om toch een kleine stap te zetten waardoor de motivatie voor de afbouw aanwezig blijft. 

Kijk wel goed hoe je daarop reageert. Dat is het belangrijkste, het gevoel. 
Heel veel sterkte gewenst, Salva! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Cyclad!

Dat zal ik proberen.

Ik denk dat ik nu een paar dagen stil blijf, mij hoofd weer wat leeg proberen te maken.

Dank veel aan allen voor je steun!

Tot later

Salva

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Salva,, heel veel sterkte en dikke knuffel. Weten dat je moeilijke tijden voor de boeg hebt is op zich al pittig genoeg. Deze afbouw erbij is extra pittig. Doe het inderdaad zoals Ad zegt. Houd je motivatie omhoog en wacht niet te lang, want de symptomen dragen ook bij aan je lijden en die lijken toch niet te verdwijnen ondanks dat je niet verder afbouwde. De eerder je klaar bent met afbouwen, de beter. Maar voel goed aan je lichaam wat je kan. En je kan ook gewoon voor een rustiger praatje hier komen en delen hoe het verder met je gaat. Het is een flinke kluif om alles maar op een rijtje te houden soms. Nogmaals heel veel sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...