Spring naar bijdragen

Oké, nu wordt het serieus


Amanda

Aanbevolen berichten

Ik voelde me zo sterk, maandag niks, dinsdag niks, vandaag nog steeds niks. Gisterenavond een bijeenkomst gehad, ik zou na die tijd gelijk weer een paar glazen achterover slaan. Ging goed, steeds op tijd op bed, lekker lezen. Nu zei ik net tegen mijn vriend, dat het toch zo fijn zou zijn, dat ik alleen een paar glazen wijn in het weekend kan drinken. "Niks daarvan!", zei hij. En de moed zakt me gelijk in de schoenen! Echt triest word ik ervan :(!!! Nu willen we mijn moeder uitnodigingen om Sinterklaas te komen vieren. Ze lust ook graag een glaasje wijn en het zou gewoon opvallen, of dat we niks in huis hebben, of ik niet meedrink! En ik vind het ook zo gezellig. Lekkere hapjes erbij! HELP!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neehee, nu niet direct plannen maken om te drinken. Je bent nu, wat, 3 dagen droog?

Met Sinterklaas zou ik lekker je moeder wat wijn serveren als ze dat wil, na afloop de wijn leegkieperen in de gootsteen (of in je vriend maar dat is niet de spirit van dit forum) en je drinkt zelf wat anders. En daarvoor hoef je helemaal geen reden te geven. Moet jij eens zien hoe gezellig het zonder drank TOCH NOG kan zijn :D 

Als je wel weer gaat drinken, mja dan ben je dus voor niks gestopt.

Je vriend heeft helemaal gelijk. En iedereen hier zou het ermee eens zijn. 

Word nou niet meteen triest. Je hebt toch al genoeg op de afgelopen jaren? :P Je kan best ff zonder voorlopig. (Zeg ik altijd tegen mezelf). Probeer eerst morgen niet te drinken. Je moet eerst van die verslaving af hee. En dat lukt niet met in het weekend te drinken.

Succes hè, voel je fit en trots, niet zielig toegeven als een dweiltje ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb, ondanks dat ik behoorlijk kon drinken, nooit begrepen waarom kratten bier en flessen wijn aanwezig moeten zijn op een kinderfeest. Sinterklaas vieren kan toch gewoon met chocolademelk en banketstaaf en pepernoten. Lekker jezelf misselijk eten aan die zoetigheid. En volop aanwezig voor de kinderen. En je moeder lust vast ook wel iets anders dan wijn neem ik aan? Het voor haar in huis halen betekent hoogstwaarschijnlijk dat jij dus ook gaat drinken... 

In je andere topic schrijf je dat je alleen op feestjes gaat drinken. Nu verschuift het al naar 'het weekend'...

Ergens ben je er nog niet helemaal uit wat je wilt geloof ik. Je bent nog niet een overtuigd stopper heb ik de indruk. Geeft niks overigens, ik heb er ook járen over gedaan hoor:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie @bumperjim en @Francoise! Ik weet het, ik hoef me niet te schamen, maar ik ben nu nog meer met alcohol bezig, dan toen ik wel dronk. De hele dag denk ik eraan, niet dat ik er zo'n zin in heb overdag, maar het gewoon niet mogen. Natuurlijk dronk ik, om niet te voelen, maar ik vind het ook echt heerlijk, ik mis de smaak! Heerlijk met een kaasje en een nootje. Dat terwijl tijdens de zwangerschappen helemaal geen problemen mee had!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik kijk inderdaad uit naar het feestje vrijdag! Terwijl ik nu ook wel eens denk om niet te drinken. Grrgrghrr, ik word er gek van :excl:. Bij ons is het al zo lang een gewoonte om te drinken. Het komt ook echt bij mijn ouders vandaan. Die geef ik nu niet de schuld hoor ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je valt af

je hebt geen droge rode kop meer elke ochtend

je stinkt niet meer uit je muil

je bent zo fit als een speer

je kan 's avonds van alles doen

je kan 's ochtends uit bed komen

zonder koppijn

je kan nog rijden als het ineens moet

je bespaart klauwen met geld

je functioneert beter (geheugen, concentratie...)

je hoeft je niet meer te schamen bij de glasbak en in de supermarkt

ik kan nog doorgaan!!

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wil je eigenlijk niet voelen dan? Je schrijft dat je drinkt om niet te voelen. Ben je daar al achter?

Slechte gewoontes kan je afleren. Vervangen door nieuwe, gezondere en leukere gewoontes. Ben je dat al aan het uitproberen? Nieuwe smaakjes thee, sap of iets anders?

En ook ik heb de alcohol met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn moeder kon de dag ook beginnen met cola vieux brrrr. Mijn vader drinkt nog steeds veel te veel. Twee voorbeelden die ik vooral niét wil volgen hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei bumperjim:

Je valt af - ik ben al slank :P

je hebt geen droge rode kop meer elke ochtend - klopt

je stinkt niet meer uit je muil - klopt

je bent zo fit als een speer - fit ben ik nooit, door ziekteverleden en van alles en nog war

je kan 's avonds van alles doen - deed ik ook wel

je kan 's ochtends uit bed komen - deed ik ook, moet wel met kleine kids

zonder koppijn

je kan nog rijden als het ineens moet - klopt

je bespaart klauwen met geld - ik kocht al de goedkoopste wijnen

je functioneert beter (geheugen, concentratie...) - geheugen is al slecht door hersenbloeding 

je hoeft je niet meer te schamen bij de glasbak en in de supermarkt - ik had van die litertapjes, kan zo in de container

ik kan nog doorgaan!! - ik ook wel ;)

Flauw hè, sorry :blush:. Zit nu GTST te kijken en ze drinken bijna allemaal wijn en bier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Amanda:

Bij ons is het al zo lang een gewoonte om te drinken.

Op de keper beschouwd is het triest dat we vaak alleen 'gezelligheid' kunnen ervaren als er alcohol aan te pas komt.
'Gezellig' schijnt een typisch Nederlands woord te zijn, in geen andere taal allesomvattend te vertalen.
Maar als gezelligheid alleen te bewerkstelligen valt met hulp van alcohol dan zou 'gezellig' een over de hele wereld bekende
vertaling hebben, nl. 'alcohol'.
Alcohol en gezellig hebben echter niets gemeen, ze zijn misschien zelfs wel tegenovergesteld aan elkaar.
Alcohol verhoogt de gezelligheid, zeggen ze. M.a.w. als er niet genoeg gezelligheid is moet alcohol dat verbloemen.
Misschien is er gewoon niet zoveel gezelligheid in de wereld als we soms denken dat er moet zijn.. alcohol is er méér dan genoeg.
Als we op zoek zijn naar echte gezelligheid kunnen we dat beter zoeken bij elkaar, in warmte, geborgenheid, empathie..
Alcohol nodig hebben om gezelligheid te voelen is eigenlijk in- en intriest.
Niet géén alcohol drinken is zielig maar wél alcohol drinken is zielig... er moet iets wezenlijk menselijks gecompenseerd worden.
Stoppen met drinken betekende voor mij op zoek gaan naar die warmte en me er voor openstellen... een levenstaak.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Amanda:

Flauw hè, sorry :blush:. Zit nu GTST te kijken en ze drinken bijna allemaal wijn en bier

Hihi maar er klopt geen hol van wat je zegt, je vindt het zo lekker maar je koopt wel de goedkoopste k-wijnen? :P 

Flauw, een beetje maar dat vind ik prima. Het gaat erom dat je jezelf overtuigt. Of niet natuurlijk. Het is jouw lever. Leven. Beide. 

Ik stuur je het traditionele stop-bloemetje: :rose: vind wel dat je stiekem heel goed bezig bent, al 3 dagen en zonder jankverhaal :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Amanda:

En is dat al gelukt @Kohtje

Ja, onderhand kan ik genoeg gezelligheid vinden, zowel in m'n uppie als in gezelschap, zonder drank. Ik zie meestal uit naar verjaardagen, feestdagen, bijeenkomsten...
Wel heb ik mezelf moeten 'leren' om me niet 'verplicht' te voelen naar bepaalde bijeenkomsten te gaan en ook eigen keuzes te maken, waarbij soms
op tenen getrapt werd en wordt van familie en vrienden.. Ik houd nu ook wat meer rekening met m'n eigen behoeftes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft wel eventjes geduurd, hoor.. want ik moest leren van mensen te houden en in ze geïnteresseerd te zijn. Nu ben ik nóg niet
de ideale schoonzoon met een groot sociaal gevoel, maar ik kan nu over de meest onnozele dingen wel gewoon een gesprekje
gaande houden en gewoon lol maken. De eerste tijd miste ik wel een beetje de 'steun' van alcohol omdat ik me daar niet meer
achter verstoppen kon, maar langzaam aan ontdekte ik dat ik toch best een beetje van mensen houd en dat ze niet altijd stomvervelend |
zijn. Het hielp dat ik mijn verwachtingen van 'gezelligheid' naar beneden had bijgesteld. Daardoor is het vaak gezelliger dan ik
van te voren kan inschatten...:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga wat missen. Niet de black outs. Niet de katers. Niet het 's nachts moeten plassen. Niet alleen drinken. En niet de afspraken die ik maak na te veel wijn en waar ik spijt van krijg. Om maar eens wat te noemen. Maar wel het samen beginnen te drinken, een paar vrienden en wat flessen wijn en alles gaat vanzelf. Het is meteen gezellig, ik voel me prettig.

Als ik na twee glazen zou kunnen zeggen, zo, dit is gezellig, zullen we nu een pot thee gaan zetten, dan was ik niet op dit forum terecht gekomen. Ik kan dat niet en ga dat denk ik nooit kunnen. Elke afspraak die ik met mezelf maak wordt geschonden. Daarom stop ik helemaal met drinken. 

Feestjes zijn als je niet drinkt anders. Maar ik moet zeggen dat ik er inmiddels wel zin in heb. En dan neem ik op de koop toe dat ik af en toe waarschijnlijk bijtijds in bed lig, zonder kater wakker wordt, en opgewekt en fit nog van alles doe een dag later. Maar langzaam dronken worden gaat niet meer gebeuren. 

Ik heb niet het gevoel dat ik me de rest van mijn leven wat ontzeg. Dat zou ik niet vol kunnen houden. Ik accepteer het, dat voelt toch anders. En er komt wat voor terug. Ook nuchter op feestjes kun je lachen!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de hoeveelheid ontwikkelingsstadia die in deze discussie te lezen zijn, opmerkelijk en zeer leerzaam. Ik kom van het Jellinek forum en daar zit de meerderheid van alle forumleden nog in de 'ontkenningsfase'. Praktisch iedereen denkt daar nog gewoon te kunnen minderen. Ik ben blij om te lezen dat hier veel mensen actief zijn die al veel verder zijn in hun ontwikkeling en dat steunt mij.

De meeste veranderingen die wij in ons leven willen bewerkstelligen komen voort uit onvrede. En als die onvrede enigszins is weggenomen is het heel makkelijk om te vergeten waarom wij überhaupt zijn gestart met onze gedragsverandering. Maar onthoud: we zijn nooit klaar. Ontwikkeling en verandering zijn constanten in ons leven. En sommige veranderingen vergen permanent onderhoud

En daarom ben ik hier. Dank jullie allemaal voor jullie aanwezigheid, bijdragen en hulp.

bewerkt door Parimendes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo voel ik het ook inderdaad! Even een uitlaatklep.

Ik was trouwens bang dat ik ontzettend slecht zou slapen, maar ik slaap uitermate goed. Maar 1x eruit 's nachts om al die thee eruit te plassen en weer als een blok in slaap vallen. Maar ik ben zo moe!!! Ervaren jullie dit ook? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...