Spring naar bijdragen

Maandag 11 september 2017


Gast

Aanbevolen berichten

39 minuten geleden zei jopie:

Helemaal waar toie en kohtje.....   maar   Ach.... ik vind hardlopen ook leuk en energie geeft t ook. Maar na 30 km hardlopen zegt mijn lijf echt "ho". 

Daar gaat t in mijn posting natuurlijk om, om dat omslagpunt waar energie geven en "lekker"  zich fysiek tegen je gaat keren. Niet om of iets doen wat je prettig vindt energie geeft. Dat is voor mij al eeuwen uitgangspunt waar ik niet eens meer over denk.

Buitengewoon verslavingsgerelateerd. 

De balans tussen brood op de plank, werk dat energie geeft, en vrijheid om te leven hoe je wil. 

En zelfrespect natuurlijk. Zelf voor je brood zorgen, niet de staat of een ander. Die hoort erbij. 

30 km ???? amaai, ik ga seffes ook "traag" lopen maar na 5 km hou ik het wel voor bekeken ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jopie, ik denk niet dat je energie kunt krijgen (genereren) uit iets wat je leuk vindt. Ik denk eerder dat je de energie die je (al) hebt graag
en efficiënter  inzet als je iets (werk) doet dat je leuk vindt, en niet, zoals ik al eerder zei, verspilt aan 'weerstand tegen iets doen'..
Energie haal je uit voedsel..
"De balans tussen brood op de plank, werk dat energie geeft, en vrijheid om te leven hoe je wil." De zoektocht naar dit evenwicht is voor mij
de zoektocht naar optimaal geluk. Met inachtneming van wat ik over energie krijgen zei, net.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Muffin, even over je gemis aan spiritualiteit binnen de AA groep in België..
Ik heb hier in mijn woonomgeving ook gemerkt dat het spirituele binnen de AA niet erg leefde. Ik ben ook naar NA meetings gegaan (Narcotics Anonymous)
en daar vond ik op dat gebied wél wat ik hier binnen AA niet vond. Je zou eens kunnen kijken. NA werkt met dezelfde 12-stappen, is alleen ook
meer toegankelijk voor andere dan alcoholverslaafden.
In NA is trouwens een helder en uitgebreid werkboek te koop om aan de stappen te werken. Te koop wil niet zeggen dat het duur is, tegen kostprijs.

( *Ik merkte wel de laatste tijd, dat AA aan het 'verjongen' is en minder "ouwemannenclub" wordt, een indruk die ik in eerste instantie kreeg, zo'n 10 jaar geleden.)

Zal er ook nog even @Muffin bij zetten, in dat blauwe blokje.. dan krijgt ie een melding, toch? dan ziet ie dit misschien.

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigen Geestelijke Ontplooiing (EGO) is een therapie om jezelf te bevrijden van alle negatieve emoties die je je levensgeluk in de weg staan. Met de EGO-therapie kun je tijdens het slapen het onderbewustzijn activeren om alle negatieve emoties te wissen. Door het activeren van het geestelijke verstand kun je ook positieve lading inbrengen zodat je tot diep in je hart ervan overtuigd raakt dat je wél makkelijk van je geestelijk probleem, afwijking of verslaving af kunt komen. Als je geest, je eigen ik, werkelijk iets wil kan het bergen verzetten en zul je zonder veel moeite kunnen bereiken wat voorheen onmogelijk leek. De ontdekking van de eigen geest beschrijft de eerste fase van de therapie: ontspanningsoefeningen, het wissen van negatieve emoties, het bevorderen van het goed kunnen slapen en het versterken van het zelfvertrouwen. Daarna kunnen alle verslavingen worden aangepakt: roken, eten, drinken etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Kohtje:

Muffin, even over je gemis aan spiritualiteit binnen de AA groep in België..
Ik heb hier in mijn woonomgeving ook gemerkt dat het spirituele binnen de AA niet erg leefde. Ik ben ook naar NA meetings gegaan (Narcotics Anonymous)
en daar vond ik op dat gebied wél wat ik hier binnen AA niet vond. Je zou eens kunnen kijken. NA werkt met dezelfde 12-stappen, is alleen ook
meer toegankelijk voor andere dan alcoholverslaafden.
In NA is trouwens een helder en uitgebreid werkboek te koop om aan de stappen te werken. Te koop wil niet zeggen dat het duur is, tegen kostprijs.

( *Ik merkte wel de laatste tijd, dat AA aan het 'verjongen' is en minder "ouwemannenclub" wordt, een indruk die ik in eerste instantie kreeg, zo'n 10 jaar geleden.)

Zal er ook nog even @Muffin bij zetten, in dat blauwe blokje.. dan krijgt ie een melding, toch? dan ziet ie dit misschien.

 

44 minuten geleden zei Kohtje:

Muffin, even over je gemis aan spiritualiteit binnen de AA groep in België..
Ik heb hier in mijn woonomgeving ook gemerkt dat het spirituele binnen de AA niet erg leefde. Ik ben ook naar NA meetings gegaan (Narcotics Anonymous)
en daar vond ik op dat gebied wél wat ik hier binnen AA niet vond. Je zou eens kunnen kijken. NA werkt met dezelfde 12-stappen, is alleen ook
meer toegankelijk voor andere dan alcoholverslaafden.
In NA is trouwens een helder en uitgebreid werkboek te koop om aan de stappen te werken. Te koop wil niet zeggen dat het duur is, tegen kostprijs.

( *Ik merkte wel de laatste tijd, dat AA aan het 'verjongen' is en minder "ouwemannenclub" wordt, een indruk die ik in eerste instantie kreeg, zo'n 10 jaar geleden.)

Zal er ook nog even @Muffin bij zetten, in dat blauwe blokje.. dan krijgt ie een melding, toch? dan ziet ie dit misschien.

NA is spijtig genoeg in België (nog) niet zo verspreid als in NL. En de AA bij mij om de hoek is idd een ouwe mannen club waarvan de meeste er al 25+ jaren zitten. En eigenlijk telkens vertellen wat ze die dag / week allemaal hebben meegemaakt. En dat van 20:00 tot 22:30 met tussendoor een rookpauze. Wel gezellig maar teveel van het goede. Heeft eigenlijk nog weinig met AA te maken. Ik zoek eigenlijk meer iets "back to basis". Want ook is het dikke AA boek verouderd (het is tenslotte ergens rond 1940 geschreven), het is wel een goede basis. En je kan rond sommige passages best wel 'thema" meetings houden. Maar goed, ik ga naar de groep als ik hier ben en het is niet aan mij als groentje om te trachten om daar verandering in te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Kohtje:

En niemand kan het uitleggen, jowan. Tenminste tot nu toe niet.. want het is inderdaad al vaker ter sprake geweest.

Jopie, heel veel sterkte met je 2/3.. verspil zo weinig mogelijk energie aan wat je tóch niet kunt veranderen op dit moment..:heart:

Er zit gewoon iets geinverteerd, de functie werkt verkeerd om: uitgelogd kun je zien wie iets bv. geliked heeft, ingelogd niet.

Beetje ITer heeft dat zo voor mekaar, knoppie omzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Muffin1956 Net als bij NA zijn de lokale 'werkgroepen' zoals die bij AA genoemd worden verregaand autonoom. Dat biedt de mogelijkheid een eigen karakter te ontwikkelen, maar brengt tevens het gevaar dat men gaat afwijken van wat Bill en Bob er aanvankelijk in 1935 mee voor ogen hadden. In mijn, nederlandse, omgeving ken ik een aantal AA groepen die nauwelijks tot geen enkel contact hebben met hun AA regio en/of met AA nederland. (Wat die groepen met de bijdragen voor de 7de traditie, de hoed, doen is mij een raadsel; wellicht een jaarlijkse BBQ....terwijl die opbrengst gebruikt dient te worden voor het in stand houden van de groep en alles daar boven uit om de boodschap uit  te dragen naar de verslaafde die nog lijdt. Bij zo'n groepen kom ik slechts één keer) Het AA, evenals het NA programma, zijn spirituele programma's bij uitstek. Als je de moeite neemt stukken uit het Big Book te lezen staat het daar met zoveel duidelijkheid in.  Mijn (beperkte) ervaring is dat men bij NA strikter bij de tekst blijft, wat daar ook gemakkelijker is want die is bij NA wat moderner en wat toegankelijker. Er wordt bij NA naar mijn beleving ook veel meer structureel aan de stappen gewerkt. Alle 12, terwijl ik vaak hoor dat men het bij AA na stap 4 en 8 bijvoorbeeld wel voor gezien houdt. Alsof men de moeilijkere delen maar overslaat, 'die zijn voor die echte verslaafden, zo erg is het met mij niet'. Nota bene: dit is geen oordeel, maar mijn beperkte ervaring!
Ik ben zelf bij zowel AA als de NA betrokken en werk even intensief aan beide programma's. Ook bij AA bestaan wel degelijk diepgaande hulpmiddelen en gidsen om aan het programma te werken. Het is alleen vaak even zoeken op Internet en dan vind je ze vaak inderdaad van amerikaanse oorsprong. Als je een goede sponsor hebt, weet die de weg wel te vinden.  Ik vind de AA teksten 'ouderwetscher' maar wel veel authentieker en zeer ter zake doende. Het is ontegenzeggelijk waar dat AA in het begin zich uitsluitend op alcoholisten richtte. Ik ken groepen die tegenwoordig net zo gastvrij elke andere verslaafde welkom heten, mits men de echte wil heeft om te stoppen met gebruiken.

Het vaak gehoorde advies wat je vaak hoort: bezoek verschillende groepen zodat je een keuze kunt maken voor een groep die het beste bij je past.

Persoonlijk vind ik het nauwelijks interessant om me druk te maken over de kosten en de tijd die ik aan mijn herstel besteed. Als ik dat vergelijk met het geld en de tijd die ik aan mijn actieve verslaving kwijt was..... 
Ik kan naar een 'dom programma' als heel holland bakt gaan zitten kijken of naar een meeting gaan, nou, ik weet mijn keuze wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei jowan:

@Muffin1956 Net als bij NA zijn de lokale 'werkgroepen' zoals die bij AA genoemd worden verregaand autonoom. Dat biedt de mogelijkheid een eigen karakter te ontwikkelen, maar brengt tevens het gevaar dat men gaat afwijken van wat Bill en Bob er aanvankelijk in 1935 mee voor ogen hadden. In mijn, nederlandse, omgeving ken ik een aantal AA groepen die nauwelijks tot geen enkel contact hebben met hun AA regio en/of met AA nederland. (Wat die groepen met de bijdragen voor de 7de traditie, de hoed, doen is mij een raadsel; wellicht een jaarlijkse BBQ....terwijl die opbrengst gebruikt dient te worden voor het in stand houden van de groep en alles daar boven uit om de boodschap uit  te dragen naar de verslaafde die nog lijdt. Bij zo'n groepen kom ik slechts één keer) Het AA, evenals het NA programma, zijn spirituele programma's bij uitstek. Als je de moeite neemt stukken uit het Big Book te lezen staat het daar met zoveel duidelijkheid in.  Mijn (beperkte) ervaring is dat men bij NA strikter bij de tekst blijft, wat daar ook gemakkelijker is want die is bij NA wat moderner en wat toegankelijker. Er wordt bij NA naar mijn beleving ook veel meer structureel aan de stappen gewerkt. Alle 12, terwijl ik vaak hoor dat men het bij AA na stap 4 en 8 bijvoorbeeld wel voor gezien houdt. Alsof men de moeilijkere delen maar overslaat, 'die zijn voor die echte verslaafden, zo erg is het met mij niet'. Nota bene: dit is geen oordeel, maar mijn beperkte ervaring!
Ik ben zelf bij zowel AA als de NA betrokken en werk even intensief aan beide programma's. Ook bij AA bestaan wel degelijk diepgaande hulpmiddelen en gidsen om aan het programma te werken. Het is alleen vaak even zoeken op Internet en dan vind je ze vaak inderdaad van amerikaanse oorsprong. Als je een goede sponsor hebt, weet die de weg wel te vinden.  Ik vind de AA teksten 'ouderwetscher' maar wel veel authentieker en zeer ter zake doende. Het is ontegenzeggelijk waar dat AA in het begin zich uitsluitend op alcoholisten richtte. Ik ken groepen die tegenwoordig net zo gastvrij elke andere verslaafde welkom heten, mits men de echte wil heeft om te stoppen met gebruiken.

Het vaak gehoorde advies wat je vaak hoort: bezoek verschillende groepen zodat je een keuze kunt maken voor een groep die het beste bij je past.

Persoonlijk vind ik het nauwelijks interessant om me druk te maken over de kosten en de tijd die ik aan mijn herstel besteed. Als ik dat vergelijk met het geld en de tijd die ik aan mijn actieve verslaving kwijt was..... 
Ik kan naar een 'dom programma' als heel holland bakt gaan zitten kijken of naar een meeting gaan, nou, ik weet mijn keuze wel!

Bij mijn groep in Panama (gesticht 1945) heb je idd zowel drugs- als alcohol verslaafden. Iedereen is welkom maar er wordt wel rond het AA boek en de 12 stappen gewerkt. Omdat ik het meest van mijn tijd daar ben, ben ik nu opzoek naar een sponsor. 

Voor de rest heb ik het AA boek gedownload als audioboek en zet ik het op wanneer ik maar kan. Is ook het ideale middel om in slaap te komen. Moet ik wel nadien een deel terugspoelen natuurlijk. This Naked Mind heb ik er ook op als audioboek, ook goed trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei jowan:

@Muffin1956 dit heb je vast al wel gezien, maar voor de duidelijkheid:
http://www.na-belgium.org/nl/meetings/

 

 

Zo, vier-op-een-rij, tijd om te nokken, boodschappen doen, tot later eventueel.

Hi Jowan, had ik idd gezien. Alleen zijn deze in centrum Antwerpen en dat is momenteel quasi onbereikbaar door de vele werken in en rond Antwerpen. AA is om de hoek maar er is nog een ander groepje in de buurt, misschien dat ik daar wel eens ga kijken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei jowan:

Ehh, ik ben wel een 'óud-IT-er', maar ik zie zo geen knoppie zitten.... Misschien ben ik wel té oud.

Och arme jowan.. zeg ik net tegen Lars, verstand komt met de jaren...
Jij bent misschien wel té oud.. is er dus geen hoop meer. :(

:P

Maar wel bedankt voor je uitgebreide antwoord aan Muffin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Straks even boodschappen gedaan, kom ik met de auto terug, heeft de politie beide rotondes die de wijk invoeren bezet: alcoholcontrole.
Die heb ik nog nooit zo vaak meegemaakt als sinds ik gestopt ben, of kom ik tegenwoordig meer op dergelijke uren op straat? Denk het.

Met plezier geef ik dan een stapeltje kaartjes af van de lokale AA/NA groepen. En ook een beetje een triomfantelijk gevoel.
Maar ook het besef dat ik destijds zwaar crimineel bezig was. Niet alleen mijn eigen dochter in de auto, maar ook de bloedjes van anderen.
Mijn drinken ging echt voor, bovendien, daar kon ik best wel mee rijden. Ik schaam me nu de ogen uit mijn kop. En wens soms dat ze me destijds maar eens 'gepakt'  hadden. Dan was ik misschien eerder tot inkeer gekomen. Misschien.
Ik ben er genadig vanaf gekomen. Als ik nu de verhalen hoor van mensen die destijds bijvoorbeeld hun rijbewijs kwijtraakten en welke astronomische bedragen het kost om dat terug te krijgen. Tig honderd euri voor een urinecontrole..........

En ik denk dat ik ze wel zou kunnen informeren waar en wanneer ze ergens wel zouden moeten gaan staan om te scoren. Ik denk dat ik de 'binnendoor'  wel weet.
Enfin, goed werk, alcoholcontroles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...